Особливості профорієнтаційної роботи психолога зі старшокласниками



Скачати 28.43 Kb.
Дата конвертації13.05.2017
Розмір28.43 Kb.
Ірина Вахоцька

кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини



ОСОБЛИВОСТІ ПРОФОРІЄНТАЦІЙНОЇ РОБОТИ ПСИХОЛОГА ЗІ СТАРШОКЛАСНИКАМИ

Проблема професійного самовизначення старшокласників – одна з найактуальніших проблем юнацького віку. Ситуація з початковим вибором професії ускладнюється тим, що :

- це перший серйозний та відповідальний вибір молоді на їх шляху ;

- виникає у психологічно-проблемний підлітковий період ;

- з’являється на стику протиріч між системою наступної освіти та зайнятості як проблема вибору майбутньої професії ;

- відіграє важливу роль у наступних можливих підвищеннях кваліфікації та перепідготовки. [ 1, c. 15 ]

Тож у цьому випадку необхідна допомога психолога, а саме профорієнтаційна робота з ним.

Сучасний підхід у профорієнтації – особистісно-орієнтований – передбачає своєчасну підтримку та розвиток тих особливостей та характеристик особистості, які будуть передумовою майбутньої успішної професіональної діяльності, сприяють пізнанню оточуючого світу, самопізнанню, самореалізації особистості, усвідомленню власної ролі у виборі професії, прийняття відповідальності за нього. [2, c.27]

Профорієнтація – це науково-практична система підготовки особистості до самостійного та усвідомленого вибору професії. Основним об’єктом цієї системи є особистість учня у різні вікові періоди її розвитку – від молодшого до старшого шкільного віку. [ 3, с. 6 ]

Г. Щокін виділяє дві форми професійної орієнтації :

- на вузькій базі, що полягає в тому, що у навчальному закладі, який готує спеціалістів, студентам розкривають всі особливості їхньої подальшої діяльності, вказують оптимальні шляхи залучення до даної професії тощо ;

- на широкій базі, що полягає в ознайомленні молоді, що ще не зробила свій вибір, зі світом професій. [ 4, c. 97 ]

Професійна орієнтація, як система, містить декілька взаємопов’язаних етапів: професійне інформування та освіта, професійне консультування, професійний вибір, професійну підготовку та професійну адаптацію. [4, c. 97]

Для того, щоб ефективно проводити профорієнтаційну роботу з учнями, потрібно чітко уявляти її структурні підрозділи. Розглядаючи професіональну орієнтацію як систему підготовки школяра до самостійного та усвідомленого професіонального самовизначення, мається на увазі не тільки система цілеспрямованих заходів виховного характеру, але і комплекс певних структурних підрозділів, що мають власний зміст, завдання та методи.

Профінформація являє собою систему психолого-педагогічних і організаційних заходів, спрямованих на засвоєння учнями необхідних знань про соціально-економічні і психофізіологічні особливості професії.

Роботу, що стосується професійної інформації необхідно будувати так, щоб інформаційний матеріал був основою формування в учнів необхідних знань про професії та про свій внутрішній світ і щоб ці знання допомогли їм прийняти обґрунтовані рішення щодо питань професійного самовизначення. [ 3, c. 89]

Основою ( джерелом ) профінформаційної роботи є професіографія – це опис професії та диференціюючих їх спеціальностей щодо вимог, які вони висувають людині.

Список використаних джерел:

1. Бринк К.П. К концепции школьной профориентации. Экономика. Вопросы школьной экономики образования.- 2012. - № 1 – с. 15-16.

2. Лукашевич Н.П., Сигнаевская И.В., Бондарчук Е.И. Психология труда: Учеб.-метод. пособие . Под ред. Н.П.Лукашевича – К.: МАУП ,2007.



3. Федоришин Б.А. Профконсультаційна работа зі старшокласниками. – К.: Рад.школа, 2010.

4. Щекин Г.В. Основы психологических знаний.- 4-е изд., стереотип.- К.: МАУП, 2011.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал