НАУКОВА АСПІРАНТУРА
Спеціальність «Музичне мистецтво» – 17.00.03.
Теорія музики, історія музики
Денне відділення – 3 роки навчання, заочне – 4 роки
Вступники до наукової аспірантури за спеціалізацією «Музикознавство» складають такі вступні екзамени:
Теоретичне музикознавство
1. Теорія музики:
а) виконання письмових робіт:
- задача з гармонії (2 години, без допомоги фортепіано);
- подвійна 4-риголосна фуга з окремою експозицією (виконується 4 години);
- інструментовка фрагменту музичного твору (2 години);
б) усний екзамен з гармонії, поліфонії, аналізу музичних творів (цілісний аналіз твору крупної форми по партитурі), історії оркестрових стилів, історії теоретичних систем, з музичної акустики, з питань методики викладання теоретичних дисциплін.
в) колоквіум:
-
вияснення підготовки вступників до роботи над обраною темою (обговорення матеріалів реферату, плану дисертації, головної мети майбутньої роботи, її актуальність, новаторство, практична необхідність);
-
орієнтованість абітурієнта у проблематиці теоретичного музикознавства, знання фундаментальних теоретичних праць з основ теоретичних дисциплін;
-
вияснення загальної ерудиції вступника, його світоглядних позицій, філософсько-естетичної підготовки.
-
2. Історія музики (усний екзамен у повному обсязі вузівського курсу: українська, зарубіжна, російська музика):
-
Особливості західноєвропейської музичної культури періоду пізнього середньовіччя;
-
Явище ренесансу в історії європейської музики;
-
Стильові засади творчості К.Монтеверді;
-
Програмні тенденції симфонічної творчості композиторів-романтиків;
-
Оперні реформи Р.Вагнера та Дж.Верді: порівняльний аспект;
-
Жанр симфонічної поеми у творчості Р.Штрауса;
-
Ново-віденська школа як музично-стильовий феномен;
-
Провідні жанрово-стильові риси творчості Б.Бартока;
-
Концептуальна основа творчості О.Месіана;
-
Польська композиторська школа другої половини ХХ століття;
-
Нові різновиди композиторської техніки у другій половині ХХ століття;
-
Російська композиторська школа в її становленні від ХІХ до ХХ століття як соціоестетичний феномен;
-
Принципи симфонічного мислення Д.Шостаковича;
-
Історичні передумови становлення української композиторської школи;
-
Партесний спів та партесний концерт як складова частина національної традиції української музики;
-
Феномен українського музичного просвітництва;
-
Творчість Д.Бортнянського як стильова парадигма української музики;
-
Українська класична опера та шляхи її вивчення;
-
Український фольклор як предмет музикознавчого вивчення;
-
Неофольклоризм у творчості українських композиторів;
-
Місце та значення творчості Б.Лятошинського в історії української музики;
-
Провідні українські регіональні композиторські школи 1970 – 2000 рр.;
-
Хорова творчість Л.Дичко;
-
Стильова еволюція, жанрова своєрідність творчості В.Сильвестрова;
-
Оперно-ораторіальні твори сучасних українських композиторів.
Історичне музикознавство
1. Історія музики:
а) усний екзамен у повному обсязі вузівського курсу: українська, зарубіжна, російська музика:
-
Історія музики як наукова та навчальна дисципліна на сучасному етапі;
-
Музична медієвістика та її методи;
-
Особливості західноєвропейської музичної культури періоду пізнього Середньовіччя;
-
Явище ренесансу в історії європейської музики;
-
Стильові засади творчості К.Монтеверді;
-
Категорія одночасного контрасту та її значення у творчості Й.С.Баха;
-
Феномен опери-seria та його історична доля;
-
Програмні тенденції симфонічної творчості композиторів-романтиків;
-
Оперні реформи Р.Вагнера та Дж.Верді: порівняльний аспект;
-
Жанр симфонічної поеми у творчості Р.Штрауса;
-
Ново-віденська школа як музично-стильовий феномен;
-
Провідні жанрово-стильові риси творчості Б.Бартока;
-
Концептуальна основа творчості О.Месіана;
-
Польська композиторська школа другої половини ХХ століття;
-
Нові різновиди композиторської техніки у другій половині ХХ століття;
-
Російська композиторська школа в її становленні від ХІХ до ХХ століття як соціоестетичний феномен;
-
Фортепіанна поетика С.Рахманінова: хронологічний аспект;
-
Принципи симфонічного мислення Д.Шостаковича;
-
Явище полістилістики у творчості А.Шнітке;
-
Оперні інновації С.Слонимського;
-
Історичні передумови становлення української композиторської школи;
-
Партесний спів та партесний концерт як складова частина національної традиції української музики;
-
Феномен українського музичного просвітництва;
-
Творчість Д.Бортнянського як стильова парадигма української музики;
-
Українська класична опера та шляхи її вивчення;
-
Жанр дитячої опери у творчості М.Лисенка;
-
Типологічні ознаки галицької музичної культури;
-
Український фольклор як предмет музикознавчого вивчення;
-
Неофольклоризм у творчості українських композиторів;
-
Місце та значення творчості Б.Лятошинського в історії української музики;
-
Провідні українські регіональні композиторські школи 1970 – 2000 рр.;
-
Хорова творчість Л.Дичко;
-
Стильова еволюція, жанрова своєрідність творчості В.Сильвестрова;
-
Оперно-ораторіальні твори сучасних українських композиторів;
-
Жанр концерту у творчості Є. Станковича.
б) колоквіум:
-
вияснення підготовки вступників до роботи над обраною темою (обговорення матеріалів реферату, плану дисертації, головної мети майбутньої роботи, її актуальність, новаторство, практична необхідність);
-
орієнтованість абітурієнта у проблематиці історичного музикознавства, знання фундаментальних праць;
вияснення загальної ерудиції вступника, його світоглядних позицій, філософсько-естетичної підготовки.
2. Теорія музики:
а) виконання письмових робіт:
- задача з гармонії (2 години, без допомоги фортепіано);
- проста 3-голосна фуга (повна), виконується 4 години;
- інструментовка фрагменту музичного твору (2 години);
б) усний екзамен з гармонії, поліфонії, аналізу музичних творів (цілісний аналіз твору крупної форми за партитурою), історії оркестрових стилів, історії теоретичних систем, з питань методики викладання теоретичних дисциплін, читання партитур.
3. Філософія:
-
Специфіка філософського знання;
-
Структура філософського знання;
-
Філософське вчення про буття. Основні проблеми онтології;
-
Субстанціонально-атрибутивні концепції буття;
-
Матерія як субстанція буття;
-
Філософські категорії руху, простору і часу;
-
Ідеальне як субстанція буття;
-
Нетрадиційні концепції у філософії ХХ століття;
-
Поняття про філософський метод;
-
Діалектичні принципи взаємозв‘язку, взаємозумовленості явищ і принцип розвитку;
-
Діалектика буття і мислення;
-
Діалектика і метафізика;
-
Альтернативи діалектики;
-
Свідомість як філософська категорія. Її основні форми;
-
Свідомість і самосвідомість;
-
Основні проблеми гносеології;
-
Емпіричне познання та його форми;
-
Наукові шляхи пізнання та форми знання;
-
Особливості філософського вчення про суспільство;
-
Суспільство як система;
-
Спільності людей у структурі суспільства, їх основні типи;
-
Природа як предмет філософського осмислення;
-
Проблеми взаємовідносин: людина-суспільство-природа;
-
Проблема людини у філософії;
-
Природна і соціальна іпостасі людини;
-
Поняття „індивід”, „особистість”, „індивідуальність”;
-
Проблема життя і смерті у філософії, пошук сенсу життя і призначення людини;
-
Філософія культури, коло її основних проблем;
-
Культура й особистість;
-
Творчий характер культури;
-
Філософія і релігія;
-
Історичні норми релігії;
-
Мораль і право;
-
Мораль і моральність;
-
Структура моральної свідомості;
-
Природа мистецтва, його структура й основні функції;
-
Поняття про естетичне та його роль в житті й у мистецтві;
-
Наука, її сутність і роль у сучасному суспільстві.
4. Іноземна мова (англійська, німецька, французька, італійська, для іноземців – російська):
а) письмовий переклад оригінального (неадаптованого) музикознавського тексту (у обсязі 1 друкованого аркуша (стандартного), виконується за допомогою словника – 30 хвилин.);
б) переказ прочитаного (без допомоги словника) сюжетного тексту на музичну тему. Виконується іноземною мовою (обсяг – ¾ друкованого аркуша; термін підготовки – 15 хвилин);
в) співбесіда іноземною мовою на професійні, політичні та побутові теми.
АСИСТЕНТУРА-СТАЖУВАННЯ
Денне відділення – 3 роки навчання, заочне – 4 роки
Вступники до асистентури-стажування за спеціалізацією «композиція» складають такі вступні екзамени:
-
Спеціальність (показ творів різних жанрів та форм у вигляді записів на DVD);
-
Теорія музики (письмово):
а) поліфонічні обробки народних пісень (різнохарактерних) для хору;
б) оркестровка фрагментів музичних творів для фортепіано, для 2-х фортепіано;
Завдання виконується 8 годин.
-
Теорія музики (усно):
а) усний екзамен з гармонії, поліфонії, аналізу музичних творів (цілісний аналіз твору крупної форми по партитурі), історії оркестрових стилів, історії теоретичних систем, з музичної акустики, з питань методики викладання теоретичних дисциплін.
б) колоквіум:
-
вияснення підготовки вступників до роботи над вибраною темою (обговорення матеріалів реферату, плану дисертації, головної мети майбутньої роботи, її актуальність, новаторство, практична необхідність);
-
орієнтованість абітурієнта у проблематиці теоретичного музикознавства, знання фундаментальних теоретичних праць з основ теоретичних дисциплін;
-
вияснення загальної ерудиції вступника, його світоглядних позицій, філософсько-естетичної підготовки.
-
-
Історія музики (усно): екзамен в повному обсязі вузівського курсу (українська, зарубіжна, російська музика); питання дивитись у розділі «історія музики» - «теоретичне музикознавство».
-
Філософія (вимоги такі ж самі, як і для наукової аспірантури);
-
Іноземна мова (англійська, німецька, французька або італійська, для іноземців – російська): вимоги для асистентів-стажистів.
Поділіться з Вашими друзьями: |