Наталія саціна нові стандарти – нові ідеї методична розробка Саціна Н. Л. Нові стандарти – нові ідеї : Методична розробка. – Луцьк: пвд



Сторінка1/18
Дата конвертації30.11.2016
Розмір4.19 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Комунальний заклад

«Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13 Луцької міської ради»



Наталія САЦІНА

НОВІ СТАНДАРТИ – НОВІ ІДЕЇ
Методична розробка

http://gorkschool.ucoz.ru/risuki/25232105.jpg

Саціна Н.Л. Нові стандарти – нові ідеї : Методична розробка. – Луцьк: ПВД «Твердиня», 2014. - __ с.

Дана розробка містить матеріали з питань впровадження Державних стандартів початкової, базової і повної загальної середньої освіти в практику роботи школи. Подано опис та план реалізації авторського методичного проекту «Нові стандарти - нові ідеї», систематизовано матеріали методичних заходів, педагогічних рад, виступів.

Допоможе керівникам навчальних закладів, їх заступникам ефективно організувати управління та методичний супровід освітніх процесів.

До розробки додається диск з матеріалами.


Рецензенти:

Єндрущук С.М., завідувач відділу початкового навчання і дошкільного виховання ВІППО;

Лещенко З.Б., начальник відділу кадрово-методичного забезпечення управління освіти Луцької міської ради;

Шмігель І.О., методист ММК управління освіти Луцької міської ради.

Схвалено на засіданні методичної ради комунального закладу

«Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. №13 Луцької міської ради»

(протокол №4 від 13.03.2014 р.)



ЗМІСТ


ПЕРЕДМОВА
РОЗДІЛ 1. Управлінський супровід впровадження державних стандартів освіти

    1. Організація роботи на початковому етапі

    2. План заходів на 2013/2014 навчальний рік


РОЗДІЛ 2. Організаційно - методична діяльність

2.1. План спільної роботи ДНЗ і початкової школи

2.2. Програма організації наступності шкіл І і ІІ ступенів

2.3. Рекомендації психолого-педагогічного консиліуму в 5-х класах

2.4. Збори для батьків майбутніх першокласників
РОЗДІЛ 3. Методичний проект «Нові стандарти – нові ідеї»

3.1. Опис проекту

3.2. План реалізації

3.3. Проведення методичної естафети

3.3.1. Вступне слово

3.3.2. Панорама творчих уроків

Урок музичного мистецтва в 2 класі

Урок англійської мови в 2 класі

Урок основ здоров’я в 1 класі

Урок літературного читання в 2 класі

Урок основ здоров’я в 5 класі

Урок інформатики в 5 класі

Урок природознавства в 5 класі

Урок іспанської мови в 5 класі

3.3.3. Прем’єра творчого пошуку: авторські уроки

Урок математики в 5 класі

Урок трудового навчання в 5 класі

Урок навчання грамоти в 1 класі

Урок англійської мови в 5 класі

Урок української літератури в 5 класі

Урок історії 5 класі

Урок світової літератури в 5 класі

Урок математики в 2 класі

3.3.4. Віночок позакласних заходів

Конкурсно-розважальна гра «Знавці української мови» в 2 класі

Свято «Будьмо здоровими» в 2 класі

Свято «Ми – першокласники, ми – однокашники» в 1 класі

Виховна година «Робочий день школяра» в 5 класі

Конкурс-гра «Господарочка» в 5 класі

Інтелектуальна гра «Хочу, знаю, вмію» в 5 класі

Математична гра «Моя любов – Україна і математика» в 5 класах

Подорожуємо світом «Зоряне сяйво країн Європи» в 5 класах

Брейн-ринг за повістю М.Твена «Пригоди Тома Сойєра» в 5 класах

3.3.5. Вернісаж творчості: проект «Юні таланти»

3.3.6. Методичні перлинки

3.4. Висновки


РОЗДІЛ 4. Контрольно-аналітична діяльність: матеріали педагогічних рад

4.1. Підвищення професійної компетентності вчителя – запорука успішної реалізації компетентнісного підходу до сучасного освітнього простору

4.2. Про стан організації навчально-виховного процесу у 2-х класах школи в умовах впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти

4.3. Інтерактивна педагогічна рада з елементами гри «Впровадження державних стандартів в практику роботи школи»


РОЗДІЛ 5. Участь у заходах різних рівнів з питань впровадження Державних стандартів

5.1. Підсумки першого року роботи за новим Державним стандартом початкової освіти (виступ на серпневій конференції педагогічних працівників міста)

5.2. За підсумками участі в засіданні Всеукраїнського круглого столу з теми «Особливості впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти в 2013-2014 навчальному році у 1-2 класах загальноосвітніх навчальних закладів»

5.3. Впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти: проблеми та шляхи вирішення (виступ на засіданні науково-методичної колегії управління освіти Луцької міської ради)

5.4. Формування соціальних компетентностей вихованців в умовах наступності дошкільної і початкової освіти (виступ на обласній науково-методичній конференції з теми «Забезпечення наступності та перспективності між дошкільною та початковою освітою»)
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДОДАТКИ

Додаток 1. Презентація Microsoft Office Power Point «Поради батькам першокласників»

Додаток 2. Основні правила на шляху формування компетентності.

Додаток 3. Вікові психофізіологічні особливості шестирічних першокласників.

Додаток 4. Вікові особливості другокласників.

Додаток 5. Психологічні особливості п’ятикласників.

Додаток 6. Пам’ятка в роботі з п’ятикласниками.

Додаток 7. Рекомендації вчителям 1-х класів.

Додаток 8. Секрети успішного уроку.

Додаток 9. Дякуємо за виховання!

Додаток 10. Пам’ятка батькам майбутніх першокласників..

Додаток 11. Профілактика поганої поведінки.

Додаток 12. Готуємось до школи.

Додаток 13. Дитячі заповіді для батьків, бабусь і дідусів.

Додаток 14. Психологічна шпаргалка для батьків.

Додаток 15. Чи хочу я до школи (тест).

Додаток 16. Презентація Microsoft Office Power Point «Підвищення професійної компетентності вчителя».

Додаток 17. Модель професійної компетентності вчителя.

Додаток 18. Модель конкурентоспроможного вчителя.

Додаток 19. Матеріали педагогічної ради.

Додаток 20. Презентація Microsoft Office Power Point «Формування соціальних компетентностей вихованців в умовах наступності дошкільної і початкової освіти».

ПЕРЕДМОВА

2013/2014 навчальний рік є особливим і складним. Особливим тому, що і початкова (другий рік), і базова (перший рік) школи уже працюють за новими Державними стандартами початкової, базової і повної загальної середньої освіти. Складним тому, що не тільки запровадили нові стандарти, оновлені програми, підручники, а й тому, що з 2013 до 2015 року в початковій школі, з 2013 до 2019 року в базовій школі будемо працювати за двома стандартами (чинним та новим). Від того, наскільки правильно організований цей процес в закладі, залежить успішність не тільки І етапу, початкового, а й в цілому.

Без творчості не можна повноцінно організувати управлінський супровід усіх освітніх процесів в закладі. Творчі пошуки в удосконаленні уже відомих методів і засобів та опанування новими, інноваційними методами поширюються на усю систему роботи в школі. Саме тому збільшується частка нестандартних форм роботи з учасниками навчально-виховного процесу, що сприяє активізації їх творчої діяльності, оскільки вимагає від них певної науково-теоретичної і практичної підготовки. Поєднання традиційних й інноваційних форм роботи сприяє успішному впровадженню вимог державних стандартів в практику роботи закладу, розвитку нового педагогічного мислення, підвищенню фахової майстерності педагогів, поширенню позитивного досвіду, стимулює до самоосвіти.

В дану розробку вміщено напрацьовані матеріали з питань впровадження державних стандартів в практику роботи школи. Цікавими формами є авторський методичний проект «Нові стандарти – нові ідеї», проведення нетрадиційних форм педагогічних рад.

Питання роботи навчальних закладів з впровадження нових освітніх документів є актуальними та такими, які потрібно ще не один раз аналізувати, обговорювати, проектувати, узагальнювати. Тому я спробую поділитись тим невеличким досвідом, який напрацювала в процесі практичної роботи з педагогічним колективом. Надіюсь, що він стане у пригоді моїм колегам, заступникам директорів шкіл, та керівникам навчальних закладів.

Бажаю успіхів!


РОЗДІЛ 1. УПРАВЛІНСЬКИЙ СУПРОВІД

ВПРОВАДЖЕННЯ ДЕРЖАВНИХ СТАНДАРТІВ ОСВІТИ



    1. Організація роботи на початковому етапі

Упровадження нових державних стандартів освіти розраховано на тривалий термін — десять років. Отже, управлінській і методичній службам необхідно послідовно реалізовувати цей процес, забезпечуючи управлінський супровід, інформування педагогів і громадськості про новизну, змістові, педагогічні, методичні особливості освітніх стандартів.

Потрібно, щоб у закладі були розроблені плани впровадження й методичного супроводу стандартів. Плани мають передбачати розробку комплексних заходів щодо навчально-методичного, організаційно-методичного, науково-методичного та інформаційного супроводу нових державних стандартів.

З чого розпочати роботу?



1 крок. Безумовно, з осмислення ідей нових державних стандартів, вивчення змісту, структури, вимог, особливостей тощо.

2 крок. Продумати мету роботи та поставити конкретні завдання. Мета має стосуватись: моделювання різних компонентів освітнього середовища, удосконалення організації навчально-виховного процесу, модернізації системи управління, методичної служби, визначення пріоритетних шляхів співпраці педагогічного колективу з сім’єю.

Мета: створення необхідних умов та механізмів для модернізації освітнього середовища школи у напрямку забезпечення доступності та поширення якості освіти; приведення структури й організації навчально-виховного процесу у відповідність до вимог стандартів; перегляд і коригування стратегій і планів у зв’язку з запровадженням оновлених стандартів; приведення у відповідність системи управління школою, навчально-виховними та інноваційними процесами; модернізація методичної служби закладу; удосконалення системи взаємозв'язку з батьками в умовах зміни функціонування школи, розвитку закладу освіти.



Схема 1. Завдання управління школою в умовах реалізації державних стандартів
Організаційні завдання:

  • розробка принципів стратегії взаємодії з дитячим дошкільним закладом з наступним запровадженням у практику роботи школи;

  • розробка принципів стратегії початкової освіти з наступним запровадженням у практику роботи основної школи;

  • розробка принципів стратегії основної освіти в практику роботи старшої школи;

  • відпрацювання змістової складової математичної, природничої, гуманітарної освіти допрофільних та профільних класів;

  • розробка системи психолого-педагогічного визначення нахилів, здібностей та інтересів учнів;

  • розробка робочого навчального плану, програмно-методичного забезпечення для реалізації оновленого Державного стандарту загальної середньої освіти;

  • розробка варіативного компоненту освітнього середовища закладу освіти;

  • створення умов для реалізації індивідуальної і диференційованої роботи з учнями;

  • створення умов для реалізації науково-дослідної роботи учнів і вчителів;

  • підготовка умов для взаємозв’язку навчальної і позаурочної роботи;

  • інтенсифікація використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації навчально-виховного процесу (від створення розкладу до учнівських презентаційних робіт на етапах робочих уроків);

  • перегляд функціональних обов’язків усіх учасників навчально-виховного процесу та функціональних служб (методичної, медичної, інформаційно-аналітичної тощо.);

  • удосконалення системи інформаційно-аналітичного забезпечення управління закладом освіти;

  • структурування усіх видів методичної діяльності;

  • створення системи неперервного підвищення кваліфікації педагогічного колективу;

  • формування методологічної культури педагогів як засобу підвищення якості освіти;

  • системне засвоєння педагогами інноваційних педагогічних технологій.

  • інноваційний, науковий, консультативний супровід педагогічної діяльності;

  • організація та підтримка розвитку власного освітнього простору педагогів.

  • створення режиму з мотиваційного середовища потреб учителів щодо презентації власного педагогічного досвіду;

  • створення умов для залучення батьків до діяльності закладу освіти з метою активної, зацікавленої участі в освітньому процесі;

  • цілеспрямоване формування позиції співпраці;

  • удосконалення діяльності Ради школи, залучення батьківської громади до спів керівництва;

  • удосконалення діяльності піклувальної ради.

  • удосконалення системи педагогічної просвіти, консультування.

  • створення внутрішньошкільного центру взаємодії та соціально-психологічної підтримки з метою допомоги в питаннях виховання дітей для батьків, у яких виникають утруднення у спілкуванні з ними.

Науково-методичні завдання:



  • посилення методичної та дидактичної підготовки вчителів щодо реалізації компетентнісного, діяльнісного та особистісно-орієнтованого підходу до навчально-виховного процесу;

  • удосконалення календарно-тематичних та поурочних планів із урахуванням навчальних програм та зовнішнього незалежного оцінювання;

  • забезпечення зв’язку з творчими лабораторіями для проведення науково-дослідницької роботи учнів та вчителів;

  • вивчення та запровадження у практику роботи школи перспективного досвіду управління закладом освіти з використанням сучасних ІКТ;

  • планування діяльності всіх методичних структур спільно з науковим керівником (консультантом) закладу освіти;

  • розробка системи внутрішньошкільного та мережевого підвищення кваліфікації;

  • моніторинг педагогічної діяльності;

  • конструювання спільної діяльності педагогічного колективу й батьків;

  • розробка системи відстежування результативності й ефективності проведення спільних заходів.

Завдання щодо кадрового забезпечення:

  • підготовка кадрів для викладання нових предметів;

  • забезпечення викладання предметів англійська мова, фізкультура, інформатика в початкових класах спеціалістами, які володіють методикою початкового навчання;

  • посилення методичної роботи з учителями з відстеженням результатів засвоєння державних стандартів освіти;

  • підготовка кадрів до ведення розвивальних годин і спецкурсів;

  • підготовка кадрів до ведення науково-дослідницької роботи учнями;

  • підготовка резерву керівників структурних підрозділів;

  • створення команди управлінців (керівників кафедр, методичних об’єднань, творчих груп тощо), здатних конструктивно взаємодіяти в режимі запровадження державних стандартів;

  • вдосконалення роботи практичних психологів;

  • вдосконалення роботи класних керівників;

  • активізація роботи соціального педагога.

Завдання щодо матеріально-технічного забезпечення:

  • забезпечення виконання заходів щодо реалізації програми інформатизації навчально-виховного процесу та модернізації навчально-лабораторного обладнання;

  • забезпечення процесу управління комп’ютерною технікою;

  • значне покращення матеріальної бази спортивного залу;

  • створення повноцінних навчальних кабінетів початкової школи.


Інноваційна складова для закладу:

  • створення (або добір) спецкурсів, гурткових програм, що поширюють освітні можливості школи;

  • розробка методики аналізу й виміру перевантаження учнів із метою гнучкої зміни об'єму освітнього графіка для кожної дитини й для конкретного класного колективу;

  • розробка поурочного планування із використанням інформаційного ресурсу закладу освіти;

  • розробка дидактичного, методичного, інструкційного матеріалу для різних освітніх компонентів;

  • розвиток проектної діяльності;

  • засвоєння інформаційно-комп’ютерних технологій в управлінні;

  • розвиток нового типу підвищення кваліфікації педагогів через мережу Інтернет;

  • побудова та забезпечення роботи в межах власного освітнього навчального середовища;

  • розробка моделей Концепції виховної роботи класу, закладу освіти та освітньої програми з питань співпраці з сім’єю у процесі переведення школи на інноваційний режим.

З огляду на це маємо виокремлювати управлінські аспекти, які передбачають взаємодію всіх підсистем щодо забезпечення наступності мети, завдань, змісту й форм роботи на всіх рівнях.

3 крок. Планування відповідно до мети та завдань.

Важлива роль адміністрації закладу – визначити головні перспективні напрями впровадження нових освітніх документів; проаналізувавши наявні ресурси та інноваційний потенціал педагогічного колективу, розробити планування на рік, передбачити перспективу, створити умови для реалізації заходів, координувати діяльність суб’єктів освітнього процесу, систематично здійснювати проміжний та заключний контроль, підтримати успіх.

Чітке, конкретне, цілеспрямоване планування є важливою умовою успішної діяльності школи і створює оптимальні умови для плідної взаємодії усіх учасників навчально-виховного, методичного процесу.
Схема 2. Напрями планування в умовах впровадження державних стандартів

Організаційно-інформаційна діяльність:


  • забезпечити інформування вчителів про нові нормативні, інструктивно-методичні документи щодо впровадження Державного стандарту початкової, базової і повної загальної середньої освіти;

  • проаналізувати матеріальне забезпечення навчально-виховного процесу та організувати роботу щодо його відповідності вимогам;

  • розмістити інформацію щодо впровадження Державних стандартів освіти на дошці оголошень для батьків та на сайті школи;

  • на батьківських зборах ознайомити батьків майбутніх першокласників з особливостями Державного стандарту початкової загальної освіти, дати рекомендації батькам щодо адаптації учнів у школі, як зберегти здоров’я і життєрадісність дітей;

  • на батьківських зборах ознайомити батьків учнів 2-х класів зі змістом та особливостями організації навчально-виховного процесу, державними вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки другокласників;

  • на батьківських зборах ознайомити батьків учнів 4-х класів з особливостями Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, вивчити питання введення другої іноземної мови;

  • на батьківських зборах ознайомити батьків учнів 5-х класів зі змістом та організацією навчально-виховного процесу в 5 класі, адаптаційного періоду п’ятикласників;

  • залучити батьків до участі в Інтернет-зборах щодо обговорення особливостей адаптаційного періоду учнів 1-х, 5-х класів та вироблення спільного плану взаємодії;

  • проаналізувати питання забезпечення підручниками учнів 1, 2, 5 класів; організацію харчування;

  • визначити кадрове забезпечення діяльності школи в розрізі впровадження державних стандартів та організувати необхідну курсову підготовку, зокрема фахівців, які викладатимуть другу іноземну мову в 5 класах, інформатику в 2 та 5 класах.

Методична робота

Дуже важливо спланувати ефективну методичну роботу з педагогічними працівниками, що носитиме системний та систематичний характер. Мета: забезпечити дієвий методичний супровід роботи педагогів з реалізації змістових ліній нових державних стандартів, сприяти оптимальному вибору методів викладання з урахуванням особистісно орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів, забезпечити наступність дошкільної, початкової та базової освіти.



Роботу з педагогічними кадрами необхідно планувати з орієнтацією на різні категорії, з урахуванням професійних потреб і запитів, на засадах принципів послідовності та наступності.

Умови методичного супроводу процесу підготовки педагогічних працівників до роботи за новими стандартами:

  1. Проведення діагностики рівня готовності педагогічних кадрів до роботи за новими стандартами.

  2. Формування замовлення на підвищення кваліфікації, вивчення професійної компетентності педагогічних і керівних кадрів. Наявність програм підготовки вчителів до реалізації нових стандартів.

  3. Планування організаційно-методичного та педагогічного супроводу підготовки кадрів до впровадження стандартів.

Організаційно-методична діяльність:

  • забезпечити участь вчителів та адміністрації в різних формах підвищення кваліфікації з питань упровадження нових державних стандартів;

  • розробити систему внутрішкільних методичних заходів;

  • залучити творчих педагогів до проведення методичного проекту «Нові стандарти – нові ідеї»;

  • організувати та провести методичні наради, семінари, тренінги, засідання методичної ради, творчої групи, консультації з питань впровадження державних стандартів;

  • забезпечити участь педагогів з методичних заходах різних рівнів;

  • на засіданнях шкільних методичних осередків обговорити базовий навчальний план загальноосвітніх навчальних закладів ІІ-ІІІ ст., державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів 2, 5 класів в освітніх галузях; шляхи формування компетентностей учнів;

  • провести круглі столи з вихователями ДНЗ та школи, вчителями початкової і базової школи з метою забезпечення наступності, вивчення рівня сформованості компетентностей дітей;

  • організувати відвідування уроків у 4-х класах вчителями-предметниками та класними керівниками, які працюватимуть з 5 класом та занять в дошкільному дитячому закладі №26 майбутніми класоводами 1-х класів;

  • провести психолого-педагогічний консиліум з метою аналізу адаптаційного періоду учнів 5-х класів;

  • випуск методичних бюлетенів;

  • вивчення, узагальнення та поширення позитивного досвіду;

  • узагальнення матеріалів творчої групи.

Навчально-виховна діяльність:

  • забезпечити належні умови для організації навчально-виховного процесу учнів 1, 2, 5 класів відповідно до вимог державних стандартів;

  • створити необхідні умови для успішної адаптації учнів 1, 5 класів до навчання в школі;

  • викладання предметів здійснювати згідно з сучасними вимогами, розширити форми виховної та позакласної роботи;

  • забезпечити вивчення в школі другої іноземної мови в 5 класах, інформатики в 2, 5 класах;

  • створити кабінет інформатики для початкових класів;

  • сприяти створенню нової навчально-матеріальної бази для вивчення природознавства в 1, 2 класах, фізкультури в 1, 2, 5 класах.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал