На гостини до сусідів



Сторінка1/3
Дата конвертації09.02.2017
Розмір0.54 Mb.
ТипПовідомлення
  1   2   3
4 клас  Урок  17
Тема: На гостини до сусідів

Мета:

•                    навчальна: визначити своєрідність і спільні риси українських і російських народних пісень; з’ясувати жанрову подібність пісенної творчості обох народів на прикладі протяжних ліричних і танцювальних народних пісень.

         розвивальна:розвивати предметні та міжпредметні компетентності і творчі здібності учнів, навички кантиленного співу. Збагачувати слухацький досвід, емоційну сферу;

•        виховна:виховувати в четвертокласників почуття патріотизму та інтернаціоналізму. Формувати поважне ставлення до культури свого та інших народів.



Музичний матеріал:Р. Щедрін, концерт «Пустотливі частівки» (фрагмент),С.Рахманінов, Концерт № 3 ре мінор для фортепіано з оркестром (фрагмент першої частини),«Зі в’юном я ходжу» («Со вьюном я хожу») Рос. нар. пісня (розучування).

Елемент інтеграції:Ф. Рісс. Скоморохи в селі.Ф. Сичков. На околиці

Основні поняття:скоморох, домра, частівка, балалайка

Тип уроку: урок введення в тему

Обладнання: музичний інструмент, нотна хрестоматія,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ

1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.



2.  ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань
•         Дайте визначення професійній та народній музиці та наведіть приклади музичних творів.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Музична культура народів Росії, Білорусі та Молдови — оригінальна й самобутня, хоча в дечому і схожа.

Тож завітаймо спочатку до північного сусіда — Росії.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

Російські народні свята завжди супроводжуються танцями та піснями, жартівливими сценками, ярмарками. А де свято, там і вони скоморохи, про веселу вдачу яких було відомо ще за часів Київської Русі.



Скоморох — мандрівний музикант, співак і актор, який виконував жартівливі й акробатичні номери.

Елемент інтеграції.  Ф Рісс. Скоморохи в селі

Подивись на ілюстрацію і поміркуй, хто міг мандрувати разом і із скоморохами.

Мистецтво скоморохів було пов’язано з руськими звичаями та обрядами. їхнім найпопулярнішим музичним інструментом була домра.

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Домра — російський народний струнний щипковий музичний інструмент із трьома або чотирма струнами. Для видобування звуку використовується медіатор.

         Різновидом російської народної музики є  частівка — невелика пісенька.Частівки з'явилися в народі в другій половині XIX сторіччя.

Чим  же вона відрізняється від інших схожих пісень?

Частівка (приспівка, прігудка, коротушка) - найулюбленіший і найпоширеніший нині вид, або жанр, усної народної творчості. Вона звучить на сільській вулиці, на гулянці, в домашніх застіллях і знайома, здається, всім без винятку.Під неї нерідко і танцюють. Це лірична пісенька, словесно-музична мініатюра, живий відгук на поточні події чи життєві ситуації, поетична їх оцінка, то весела, часом не без лукавства («Що ти, милий, задаєшся, як картопля в борозні?»), То сумна, але звичайно і в цьому випадку не позбавлена ​​гумору, заснованого на почутті людської гідності і оптимістичному погляді на життя. І розраховані вони не просто на слухачів, а на активно реагують співучасників, то пританцьовують і плескати в долоні, то відповідають на кожну частівку хто схвальної реплікою, хто гучним запереченням. Але найчастіше на частівку відповідають частівкою ж:

Я частівку на частівку,

Як на ниточку, в'яжу.

Ти доказуй, ​​подружка,

          Якщо я не доскажу.

         Назва «частівка» походить від «частіше».

Особливістю частівки є те, що вона дуже коротка (до чотирьох строф), має чітким ритм і обов'язково має комічний сюжет. Мелодія частівки дуже коротка усього лише один куплет, який повторюється багато разів.

Частівки виконують під акомпанемент балалайки, баяна або інших народних інструментів.



Елемент інтеграції.  Ф. Сичков. На околиці

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Балалайка — російський народний триструнний щипковий музичний інструмент

РУБРИКА.НАРОДНА СКРИНЬКА

Скликав цар народ і сказав: «Хто буде весело грати, тому на радощах багато чого подарую». Зібралися музиканти. Хто на чому старається А Іванко, селянський син, купив собі балалайку і так заграв — весь народ здивувався, у танок пустився.І отримав жвавий балалаєчник у нагороду яблука молодильні, водицю живу та повну шапку золота-срібла. «Яблучко з'їси — вік не постарєш, водиці ковтнеш — ніколи не помреш ...»

Чи застосовують композитори мелодії частівок у своїх творах?

Дуже часто частівки використовують у своїх творах професійні композитори. Так, до цього жанру звертався російський композитор Родіон Щедрін. Пригадай, який твір цього автора тобі вже відомий.


Родіон Щедрін написав «Пустотливі частівки» — концерт для оркестру в одночастинній формі. За своєю будовою цей твір є вільними варіаціями на різні теми. Сам композитор вказав, що їхня кількість — 70.
Слухання. Родіон Щедрін, концерт «Пустотливі частівки» (фрагмент).

У Концерті для оркестру Родіона Щедріна слід відзначити виразну роль тембрів різних груп оркестру (ударних і мідних духових), а також окремих інструментів.

Особливо виділяється звучання труби та інших мід-

них духових, які «співають різними голосами», наче справ-

жні виконавці частівок. Оркестр звучить пустотливо й весело.

Засобами симфонічної музики композитор розкриває багаті

можливості простої народної мелодії, в якій приховані різ-

номанітні образи, і блискуче відтворює атмосферу сільського

свята, народної веселості

        Які особливості частівок використав композитор?

        Як змінюється мелодія та динаміка твору?

        З яких інтонацій складається мелодія?

Назви інструменти симфонічного оркестру, які звучать при проведенні кожної нової теми.

Скористайся підказкою короля Ритма


Пригадай, із яких частин складається концерт. Скористайся підказкою пана Темпа.

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА
Послухайте   уривок  із   музичного   твору   і   визначте:    якою   є    його   мелодія   –   народною   чи професійною.  Який   характер    мелодії   твору ?

Звучить  мелодія  І  частини   Третього   концерту    для фортепіано С.  Рахманінова   на   фортепіано.

Вч.Ми   прослухали   мелодію  з   Третього   концерту   для фортепіано   видатного   російського   композитора , піаніста   Сергія   Рахманінова .  Тому   і    музику    ми вважаємо   професійною ,   хоча   вона   близька     до народних   мелодій

Звернемо   увагу   на   плавність   мелодії ,   характерну  для російської   ліричної   народної   пісні,  адже   вся   вона побудована    на   поєднанні   суміжних   звуків ,   що    й зумовило   її   наспівність.

         Російський композитор Сергій Рахманінов відомий у всьому  світі завдяки написанню і виконанню своїх власних концертів. Концерт № 3 вважають «поетичним», оскільки, як і в літературному творі, тут музика має драматичний розвиток, вона сповнена лірики та сили.

Про головну тему — «пісню» з цього концерту, Рахманінов писав так: «Я хотів «заспівати» мелодію на фортепіано, як її виконують співака, — знайти такий супровід, який не буде заглушати цей «спів»

Послухайте ,   яких   якостей   ця   мелодія   набула   у виконанні   фортепіано   з   оркестром .

Слухання.  С.  Рахманінов. Третій   концерт   для   фортепіано   з   оркестром. І   частина   ( фрагмент ) .

        Які музичні інструменти «змагаються» в цьому концерті?

         Який характер музики?

        Що нагадує мелодія першої частини?

         Що можна уявити, слухаючи цю музику?
Вокально-хорова робота

РозспівуванняВправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

 Розучування   російської   народної   пісні  « Со  в’юном   я   хожу » .

Про  що  розповідається  у  пісні ?

 Який  характер  пісні ?


3.      ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

        Допоможи Тріольчику визначити, до якої групи належать російські інструменти, з якими сьогодні ознайомилися.

         Назви характерні особливості частівок. Зроби відповідні записи в зошиті, які допоможуть тобі виконати проект.

         Підкажи королю Ритму, як на Русі називалися мандрівні «музиканти-акробати».



4. ПІДСУМОК  УРОКУ

•        Який характер, особливості російських частівок?

•        Що спільного в російських частівках з українськими  коломийками?

Сьогодні   ми   знайшли   спільні   риси ,      що об’єднують   музику    слов’янських   народі



Урок  18.На гостини до сусідів

Мета:

навчальна:ближче познайомити учнів з музичною культурою білоруського та молдавського народів. Виявити спільні риси білоруської, української та молдавської музики. Узагальнити уявлення про своєрідність слов’янської музики.

розвивальна:розвивати в школярів предметні та міжпредметні компетентності, музичний слух, навички двоголосого співу, творчій аналітичні здібності. Залучати четвертокласників до виконання народних пісень мовою оригіналу,до участі в колективній та індивідуальній творчості.

виховна:засобами музичного мистецтва формувати в учнів розуміння ментальної спорідненості трьох слов’янських народів і — своєрідності культури кожного з них; виховувати інтерес повагу до  народної творчості сусідніх народівпочуття співпереживання.



Музичний матеріал: Білоруська народна пісня-танець «Бульба». Молдовський народний танець «Молдовеняска».

«Зі в’юном я ходжу» («Совьюном я хожу») російська народна пісня (повторення)



Основні поняття:  «бульба», «жалейка»

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрес-томатія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(білоруської народної пісні-танцю «Бульба»).

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.



2.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань

•        Назвіть російські народні інструменти.

•        Як на Русі називалися мандрівні «музиканти-акробати»?

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  Ще    одним    сусідом     України ,   музика      якого близька   до   нашої   є   білоруський   народ .   Кордон   між нами   проходить   на   півночі    нашої    держави.

Край   раскинулсямой   у   Дніпра   и   Двины,

Там ,   гдеслышится   гул   беловежскойсосны,

Гдебезкрайныпространствалесов   и   лугов,

Где  на   пашняхнемолкнущийгромтракторов,

Где   для   дум   соколиныхвысокийполет  ,

Гдеживетработящий   и   сильный   народ  ,

ГдеКупалы   и   Коласапеснизвенят ,

Гделесапартизанскоюславойшумят .

Так   писав    про   свою   рідну   Бєларусь   поет    Мак-сим Танк.

Білоруси  ,   як   і   українці  ,   походять   від   слов’ян .  У ІХ-  ХІ   століттях   територія   сучасної   Білорусі    входила до   складу   давньоруської   держави  –  Київської   Русі , яка   пізніше   розділилася   на    окремі   князівства   –   так почалося   формування   білоруської   народності ,   її   мови  культури ,  звичаїв  )  .

Вч . Якою  ж   є    білоруська   музика  ?

Музика білоруського народу має не менш тривалу історію. У своїх піснях білоруси відобразили свою любов до волі, міць духу, віру в добро і справедливість, гумор. 



Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
Як і всі слов’янські народи, білоруси дуже полюбляють співати й танцювати. Найвідомішим білоруським народним танцем є бульба, що означає «картопля». Тож не складно здогадатися, що саме прославляє цей танець: звісно, свою годувальницю картоплю. У цьому танці рухами зображають посадку картоплі, вирощування та збір урожаю.

Слухання .Білоруська народна пісня-танець Бульба.

Уважно сухаючи хорове виконання «Бульби», слід відмітити майстерність обробки, яскраве й різноманітне звучання хору, яке завзято й весело передає жартівливо-танцювальний характер пісні.

       Який характер мелодії?

       Визнач елементи музичної мови.

Велику кількість білоруських народних пісень і танців виконують під акомпанемент народних інструментів

Музичний калейдоскоп

Жалейка— білоруський духовий язичковий музичний інструмент, що має вигляд очеретяної трубки з роговим або берестяним розтрубом.

Молдовський фольклор також багатий на народні пісні й танці, чарівні народні казки, гуморески тощо.

Найпопулярнішим молдовським танцем є молдовеняска. Він звучить у швидкому темпі. Коло, яким зазвичай розпочинають молдовеняску, повторюється після кожної нової фігури.

СЛУХАННЯ. Молдовський народний ганець «Молдовеняска».

Справжньою скарбницею народною культури є славетні молдовські танці. Їх виконуютьзавжди колективно, часто — у колі, що символізує дружбу і згуртованість. Іноді танці складаються з двох частин — повільної та швидкої. Найпопулярніші з них — хора (повільний), сирба

(швидкий), молдовеняска

Схарактеризуй прослухану музику, скориставшись підказками королеви Мелодії та короля Ритма.

       Обери музичний інструмент і створи інструментальний супровід до танцю.

КАЗКОВА СКРИНЬКА ПРО ЩО СПІВАЮТЬ

ЖАЙВОРОНКИ

Молдовська народна казка Жив-поживав король, мав він одного сина. Сталося так, що хлопець занедужав. Найліпші лікарі королівства не знали, чим зарадити. Та якось прийшов у палац старий відун, оглянув королевича й сказав:

— Видужає королевич, коли з'їсть язик птаха-нептаха. якого вб’є людина-нелюдина, рушницею-нерушницею, зробленою з дерева-не-з-дерева.

Скликав тоді король своїх бояр, щоб вони розтлумачили слова старця. Вирішили бояри, що цей птах-жайворонок. Людина-нелюдина то, звичайно, пастух, бо живе він не в селі, як усі люди,а в лісі, як дикий звір. Не з людьми час проводить, а з вівцями — яка ж він людина? А дерево-не-дерево — це липа, яка має деревину м'яку, неміцну. А рушниця-нерушниця — це лук зі стрілами, адже він зроблений цілком із липи, а тятива — з лика.

Наказав король виготовити лук і відправити пастуха за жайворонком. Довго наздоганяв пастух жайворонка, втомився і сів перепочити. Раптом жайворонок сам сів на землю й запитав людським голосом:

—  Чому ти переслідуєш мене, невже вбити хочеш? Адже ми з     тобою давні друзі, а ти стрілу на мене націлив.

— Не я тебе прагну вбити, а бояри, — відповів пастух, та й розповів усе, що знав.

Розсміявся отут жайворонок і заспівав:

— Обдурили тебе бояри! Птах я справжній.

А рушниця-нерушниця — це трубочка з бузини, з якої хлопчиськи горохом стріляють. Бузина і є дерево-недерево, тому що майже вся вона з м’якості, тільки трубка тверда. А ось люди-нелюди — це ті, хто тебе вбити мене послали. У боярина під шапкою розуму дуже мало, ну, а може бути, і зроду його не бувало!

Проспівавши цю пісеньку, жайворонок злетів високо в небо... Пісеньку цю жайворонки співають і донині. Ледве вгледівши пастуха, то високо злітають, то падають каменем униз, увесь час співаючи

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА

Вокально-хорова робота

Розспівування

Виконання   російської   народної   пісні  « Со  в’юном   я   хожу » .



3.   ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

       Якою енергетикою зарядила вас молдовська музика?

       Визнач інтонації, які зустрічаються в молдовенясці.

       ЖАРТІВЛИВІ СУМНІ РИТМІЧНІ ВИРАЖАЛЬНІ

       ЗОБРАЖАЛЬНІ ПИТАЛЬНІ ОКЛИЧНі

       Запиши свої враження до проекту «Музика народів світу». Підбери ілюстрації або намалюй власні.

       Чи співають українці про свої улюблені страви?

       За бажанням. У вільний час ознайомся з білоруськими народними інструментами, занотуй інформацію про них.



4.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

•       Із музикою якого народу ви познайомились на цьому уроці?

•       Що ви можете розповісти про неї?

Учитель Багатий і різноманітний білоруський і молдавський фольклор. Він складається з трудових і обрядових, ліричних і жартівливих, танцювальних пісень - як і наш, український. Пісенна творчість білоруського народу має спільну основу і характерні ознаки з українськими піснями, танцями, з фольклором інших слов'янських народів.



Урок  19. Музичні Польща і Чехія

Мета:

навчальна:Поширити знання учнів про музику європейських народів, зокрема польського  і чеського. На прикладі «Слов’янських танців» А. Дворжака показати спільні рисипісенно-танцювальної культури слов’янських народів.

розвивальна:розвивати музичні й творчі здібності учнів, предметні та міжпредметні компетентності, навички двоголосого співу, почуття ритму. Збагачувати слуховий досвід, емоційну сферу, музичний та загальний кругозір школярів.

виховна:виховувати інтерес і повагу до чеської і польської музики, музичний смак, любов до природи, краси.



Музичний матеріал: Фридерік Шопен, Мазурка ля мінор.АнтонінДворжак, Слов’янський танець (на вибір вчителя).«Полька» чеська народна пісня (розучування)

Основні поняття:«лютня», «мазурка», «полька»

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

                ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(«Польки» чеської народної пісні).



1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.



2.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань

•        Що характерно для білоруської народної музики?

•        Які народні інструменти та танці білорусів ви знаєте?

•        Розкажіть про особливості народної пісні-танцю «Бульба».

 МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Наступна наша мандрівка — до європейських країн Польщі та Чехії. Народи цих держав здавна вирізнялися своєю музикальністю. Свою батьківщину прославили в усьому світі видатні композитори — Фридерик Шопен та Антонін Дворжак.



Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

Польща – країна високої культури . На заході України проходить кордон із Польщею. Так склалося історично, що Польща та Україна мають багато спільного. Не знаючи польської мови, ми можемо її зрозуміти на слух; у діалекті західних районів України часто зустрічаються польські слова.

Польща – країна високої культури. Вона дала світові астронома Миколу Коперніка, письменника Генріха Сенкевича, поета Адама Міцкевича, композитора Фрідеріка Шопена, художника Яна Матейко, фізика Марію Складовську-Кюрі. Польський народ дбайливо оберігає пам’ять про великих людей своєї країни.

Музичне мистецтво Польщі бере початок із фольклору, народних пісень і танців.

Польські пісні й танці тісно пов’язані між собою. Танці виконувалися під пісні, а пісні вирізнялися ритмічністю й танцювальністю

У далекі часи в Польщі, як і в інших країнах, було багато мандрівних музикантів, які римували слова у вірші, вигадували власні мелодії, грали на різних музичних інструментах, а також ставили вистави.

Найпопулярнішим польським народним музичним інструментом вважається лютня.



МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Лютня — струнний щипковий інструмент, який має давню історію. Виник на сході, однак набув популярності в європейських країнах, зокрема, в Італії, Іспанії, Польщі, Чехії тощо.

Представником музичної культури Польщі є геніальний композитор, піаніст, засновник польської класичної музики Фрідерік Шопен — гордість і слава польського народу, один із найулюбленіших композиторів світу.

Шопен дуже любив польські народні пісні й танці і часто звертався до них у своїй творчості.

Велику увагу Шопен приділив мазуркам. Він – автор близько 60 мазурок.


Мазурка — це польський народний танець, який виник понад триста років тому в одній з областей Польщі — Мазовії. Характерною рисою мазурки є її тридольний розмір і веселий, бравурний характер мелодії. Виконують танець парами. У ХІХ ст. народна мазурка набула шляхетності, блиску і стала одним з найпопулярніших бальних танців. Майстерно написані мазурки Шопена розраховані на концертне виконання. Вони мають різний характер: від веселих сільських, гордих бальних танців до ліричних, навіяних почуттям туги за Батьківщиною. Деякі мазурки Шопена дуже картинні. Недарма сам композитор назвав їх «образками», в перекладі з польської – «картинки».

Слухання. Ф. Шопен. Мазурка ля мінор .

Прослухайте одну з мазурок Фрідеріка  Шопена і спробуйте зрозуміти образний зміст твору.

Вч . Мазурка ля мінор, яку ми прослухали, пов’язана з образами батьківщини. Спочатку звучить задумлива, сумна мелодія. Та ось уже звучить веселий, запальний сільський танець. І акцент на третій долі такту нагадує притупування в танку. Потім знову повертається перша тема – ніжна, граціозна, наповнена задумливим сумом..

       Якими почуттями сповнена музика?

       Схарактеризуй прослуханий твір, скориставшись підказкою королеви Мелодії.

ЛЕГКА СТРІМКА ШВИДКА БАДЬОРА

СПОКІЙНА БЛИСКУЧА МРІЙЛИВА

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА
Улюбленим музичним інструментом Фридерика Шопена було фортепіано. «Душа фортепіано» — так називали польського генія. На ньому він вчився грати з раннього дитинства. Будучи прекрасним піаністом, він написав для фортепіано велику кількість творів. Серед них — вальси, полонези, мазурки, прелюдії, етюди. Перші композиторські спроби юного музиканта мали успіх. У 7-річному віці він написав маленький Полонез соль мінор. Незабаром почав виступати в аристократичних салонах, а вже в 12 років Фридерик Шопен прославився як неперевершений піаніст.
Народ Чехії також дуже полюбляє танцювати. Чеська народна музика стрімка, рухлива, танцювальна. Такі самі ознаки має й класична музика, зокрема, твори Антоні на Дворжака — відомого чеського композитора.

Класичну музику створюють композитори-класики?

Саме так! Класики — це майстри музики, творчість яких вважають взірцевою. Яскраво це ілюструє Антонін Дворжак. Його дитинство було сповнене народною музикою, сільськими ганцями та веселими мелодіями пісень. Він не лише слухав їх, а й брав участь у народних обрядах. У 9-річному віці Антонін навчився грати на скрипці, був виконавцем в оркестрі.

Найвідомі тими творами Дворжака вважаються «Слов’янські танці», де він намагався відобразити життя, побут та характер чеського народу. Окрім того, у цих творах можна почути танці й інших народів, і навіть український гопак.

Композитор показав у музиці спільність слов’янської пісенно-танцювальної культури.

В цих чудових творах ніби розквітає лірична слов’янська душа. Але вони не є обробками народних мелодій. Це оригінальні твори, що написані композитором у народному дусі.

«Слов’янський танець № 2» за характером дуже близький до української думки.

Думка — розповсюджена у XIX ст. у деяких слов’янських країнах назва пісень й інструментальних п’єс сентиментально-елегічного характеру з яскраво вираженою слов’янською народно-пісенною мелодією. Термін (як зменшувальна форма від думи) виник у XVIII ст. у Польщі.

У ньому зіставлені два образи — пісенний, ліричний і танцювальний. У музиці відчувається зв’язок із російськими хороводними й танцювальними наспівами, в зіставленні двох мелодій — м’якого ліричного розспіву й завзятого награшу — закладена народна слов’янська природа. Поетична виразність музики танцю якнайбільше проявилася саме в його ліричній наспівності.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал