Музичне мистецтво



Pdf просмотр
Сторінка1/6
Дата конвертації22.12.2016
Розмір0.59 Mb.
  1   2   3   4   5   6
МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО
Л. О. Хлєбникова, ТО. Наземнова, Л. О. Дорогань, НІ. Міщенко
«Музичне мистецтво»
підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів Видавництво «Ранок»
2015

7
7
Музичне
МИСТЕЦТВО
Л. О. Хлєбникова, ТО. Наземнова,
Н. І. Міщенко, Л. О. Дорогань
Співоча душа рідного краю
Ця тема допоможе вам зібрати та систематизувати необхідну інформацію про композиторів, виконавців та виконавські колективи, музичні центри, традиції вашої малої батьківщини.
На захист проекту можна запросити місцевих майстрів музичних інструментів, аматорський фольклорний колектив або підготувати разом із друзями невеличкий концертна родного співу.
Робота над дослідницьким проектом передбачає кілька етапів:

вибір теми;

добирання матеріалу;

презентація;

оцінка результатів діяльності.
Ви вільні у виборі змісту, форм утілення проекту та видів художньої діяльності. Головне, щоб дослідницький проект допоміг вам більше дізнатись про музику та музикантів, краще усвідомити значення культурного надбання українського народу та митців для розвитку світового мистецтва, відчути себе спадкоємцями давньої та надзвичайно багатої культури.
Дослідницькі проекти
Музична класика в нашому повсякденні
Захоплива тема цього проекту дозволить вам виявити музичні вподобання користувачів мобільних телефонів, зібрати відомості про біографії класичних музичних творів, що є популярними у рингтонах (мелодіях дзвінка, підготувати прослуховування та виконання деяких із них, щоб відтворити початковий музичний образ, замислений і створений безпосередньо самим композитором.
Дослідницькі проекти
Музичний театр від минулого до сьогодення
Під час опрацювання цієї теми ви зможете простежити шлях перетворення й оновлення різних жанрів музичного театру опери, балету, мюзиклу) протягом кількох століть.
Презентуючи результати дослідження, доцільно продемонструвати власні уявлення про історію музичного театрального мистецтва, виконавши разом із друзями фрагменти постановок.
Л. О. Хлєбникова, ТО. Наземнова, НІ. Міщенко, Л. О. Дорогань
Видавництво «Ранок»
2015
Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів

УДК 78(075/3)
ББК я Х-55
З
а

Загальною

редакцією

академіка
н
аціональної

академії

мистецтва
У
країни
,
члена
-
кореспондента
н
аціональної

академії

педагогічниї

наУк
У
країни
,
ректора
к
иївської

дитячої

академії

мистецтв
,
професора
,
народного

артиста
У
країни
мі. чемБерЖі
Р е ценз е н т и:
Мельник С. А,
кандидат педагогічних наук, завідувач кафедри методики дошкільної та початкової освіти, КВНЗ Харківська академія неперервної освіти Харківської обласної ради;
Макаренко Г. М.,
учитель музичного мистецтва, спеціаліст вищої категорії, учитель-мето- дист Харківської ЗОШ №122 І-ІІІ ступенів
Хлєбникова ЛОХ Музичне мистецтво підруч. для 7 класу загальноосвіт. навч. закладів / Л. О. Хлєбникова, ТО. Наземнова, Л. О. Дорогань, НІ. Міщенко. — Х Видавництво Ранок, 2015. — 160 с іл.
ISBN
УДК 78(075/3)
ББК я
© ТОВ Видавництво Ранок, Запрошуємо до діалогу щодо підручника pidruchnik-2015@ranok.com.ua
© Л. О. Хлєбникова, ТО. Наземнова, Л. О. Дорогань, НІ. Міщенко, 2015
?
— подумайте і дайте відповідь заспівайте радимо послухати скористайтесь електронним освітнім ресурсом interactive.ranok.com.ua
Умовні позначки
Музика
Михайла Вербицького
Вірші
Павла Чубинського
ДержаВний гіМн України

М
М
Дорогі семикласники!
Світ музичного мистецтва — царина гармонії та краси, створена фантазією талановитих людей. Він сповнений мелодій, виразних образів, яскравих емоцій і почуттів. Цей різнобарвний світ прикрашає життя, стирає кордони і допомагає людям краще розуміти природу, одне одного, збагачує наш духовний світ.
Цей навчальний рік стане останнім у вивченні шкільного курсу Музичне мистецтво. Протягом року вибудете узагальнювати та поглиблювати свої знання з цього предмета, а також дізнаєтесь багато нового про вітчизняну та світову музичні культури, творчу спадщину видатних композиторів і талановитих виконавців. А знайомство зі стильовим і жанровим розмаїттям сучасного мистецтва допоможе вам скласти цілісне уявлення про музичну картину сьогодення.
Підручник складається з двох розділів. Теми першого розділу — Музичне мистецтво в нашому житті — присвячені українській музичній культурі, вусі часи нерозривно пов’язаній із національним фольклором.
Другий розділ називається Новітні музичні явища. У ньому ви дізнаєтесь про становлення сучасної музичної культури, її жанрове розмаїття та новаторство у творчості відомих митців.
Працюючи за матеріалом підручника, ви аналізуватимете пропоновані музичні твори, перевірятимете свої знання з попередніх класів, виконуватимете творчі завдання і проекти. Розширити коло музичних уподобань вам допоможе рубрика У вільний час, що містить посилання на Інтернет-ресурси.
Музика — коштовне намисто у скарбниці світового мистецтва. І творчість кожного народу є безцінною перлиною в ньому. Українська музика, безперечно, посідає гідне місце серед культурних надбань людства. Тож сподіваємося, друзі, що вивчення її здобутків стане основою вашого культурного запасу, який із часом обов’язково поповниться новими враженнями.
узичне мистецтво в нашому житті
М
Краплинка музики, і оживуть вуста. Росинка музики, бездонна глибина. Сльозинка музики, як плач землі, свята. Криниця музики. Не вичерпнуть до дна.
М. Бажан
М
Краплинка музики, і оживуть вуста. Росинка музики, бездонна глибина. Сльозинка музики, як плач землі, свята. Криниця музики. Не вичерпнуть до дна.
М. Бажан

6
М
Українська музика традиції і новаторство
Музичне мистецтво вусі часи прагне розкрити духовність людини якнайдорожче, чим обдарувало її життя. Щоб виразити духовні процеси сучасного суспільства і зміни, що відбуваються в ньому, мистецтво шукає і знаходить нові форми, стильові основи й оновлену мову.
Традиції
— передавання накопиченого досвіду від по-
коління до покоління.
Музичні традиції дбайливо зберігаються поколіннями як безцінний духовно-художній досвіді джерело натхнення сучасного мистецтва. Проте ґрунтуватись лишена традиціях мистецтво не може, адже для розвитку йому необхідне постійне живлення новим творчим досвідом. Життя змінюється, і чимдалі, тим стрімкіше. Мистецтво, що відтворює його, змінюється разом із ним. Тому традиції нерозривно пов’язані з новаторством. Із плином часу новації перетворюються на традиції, стають класикою.
Новаторство
— пошук нових формі засобів виразності
для втілення в мистецтві образів сучасного життя.
Як, на вашу думку, традиції в мистецтві співіснують із новаторством Яскравим прикладом новаторства є творчість
Миколи Лисенка
, фундатора української музичної класики. Увібравши в себе традиції української музики попередніх епох, спираючись на багату фольклорну спадщину, композитор заснував традицію, що стала основоположною для вітчизняної музичної культури тісний зв’язок народної і професійної творчості.
Великим надбанням Лисенка було створення національної музичної школи, що дозволило українській музиці посісти гідне місце у світовій культурі.
Нині традиції української народної музики також знаходять відображення в різних жанрах і напрямах сучасного музичного мистецтва.
Микола Лисенко Фольклорний гурт «Буття»
Поміркуйте, у чому ви вбачаєте ознаки сучасності в музиці?
Чи потрібна нашому сучаснику класична музика?
Сучасною музикою зазвичай вважають лише музику сьогодення. Але життєздатність музичної композиції визначається не лише датою її створення, ай тим, наскільки вона відповідає духовним потребам людини в різні часи.
«Справжнє мистецтво немає часових меж говорив Платон Майборода. Мистецтво композиторів-класиків перебуває поза часом, воно завжди актуальне і сучасне. Звернення сучасних музикантів до спадщини видатних майстрів, талановиті обробки відомих класичних творів є тому красномовним доказом.
Українська музика завжди славилася своїми пісенними традиціями. Народна пісня — це безцінний скарб нашої культури. Її краса живе й у сучасній музиці як генетична пам’ять, як мірило нашої духовності.
«Віночок українських пісень у виконанні Н. Матвієнко
Чому, на вашу думку, Ніну Матвієнко називають берегинею традицій народної творчості?
Народно-пісенні традиції стали основою творчості багатьох українських митців сучасності. Композитори-піснярі складають натхненні гімни своїй Батьківщині, що зростила їх і подарувала крила.
?
?
Відома українська співачка Ніна Матвієнко

9
УкраїНа
Вірші та музика Тараса Петриненка
Дороги іншої не треба, Поки зорить Чумацький Шлях, Я йду від тебе ідо тебе По золотих твоїх стежках.
Мені не можна не любити, Тобі не можна не цвісти, Лиш доти варто в світі жити, Поки живеш і квітнеш ти Приспів:
Україно, Україно, Після далечі доріг Вірне серце твого сина Я кладу тобі до ніг!
Бо ми кохаєм до нестями Іще нескоро наш кінець, Ще, може, нашими серцями
Розпалим тисячі сердець.
Ще свічка наша не згоріла, Ще наша молодість при нас, А течи варте наше діло — То скажуть люди й скаже час Приспів.
Ноти
Запитання та завдання
*
Що таке традиції та новаторство в музичному мистецтві Чому вони незамінній однаково важливі?
*
Чому, на вашу думку, творчість М. Лисенка стала основою української національної музичної школи?
*
Як вирозумієте висловлювання П. Майбороди щодо мистецтва?
Пізнаємо разом
Дослідіть творчість одного із сучасних українських композиторів. У чому проявляється її новаторство?

10
О
Невичерпне народне джерело
Основою української музичної культури стали народна творчість, український музичний фольклор. Українському мелосу притаманна широта і наспівність, яскрава виразність та емоційність мелодій, задушевність і простота у поєднанні з характерними ладо-інтонаційними рисами (зміною мажору і мінору, прийомами голосоведіння і поліфонії (багатоголосся).
Провідна роль установленні української національної музики належить Миколі Лисенку. Серед кращих творів композитора обробки народних пісень, у яких застосовано принципи народного багатоголосся і куплетно-варіаційний розвиток.
Творчі принципи М. Лисенка в мистецтві продовжили розвивати його талановиті послідовники — М. Леонтович, О. Кошиць, К. Стеценко, Я. Степовий. Вокально-хорова музика стала провідною у творчості цих композиторів. Це обробки народних пісень, кантати, церковна музика, романси, солоспіви.
Обробка
— видозміна музичного твору шляхом ви-
користання різноманітніх засобів музичної вираз-
ності.
Видатний український композитор
Микола Леонтович
уба- чав мету і сенс свого життя в утвердженні національної духовності й культури. Завдяки великому таланту і наполегливій праці він прославив українську музику. Композитор є автором хорових поем, опери На русалчин Великдень (яку згодом завершив М. Скорик), обробок понад ста п’ятидесяти народних пісень. Хорові мініатюри Леонтовича й донині є неперевершеними. Це перлини народної пісенності Щедрик, Дударик, Козака несуть, Гаю, гаю, зелен розмаю та ін. У них компо-

11
зитор майстерно поєднав народно-пісенні традиції з власною творчістю.
Дві перлини Леонтовича — Щедрик і Дударик — є високомистецькими зразками, яким належить видатна роль у жанрі обробки народної пісні. Розвиток коротенької поспівки в справжню музичну поему був сміливим новаторським експериментом композитора. Щедрик — дивовижно цілісна і багата емоційними відтінками композиція.
Пригадайте, чим вас вразила найвідоміша хорова обробка митця Щедрик. Що особливого, на вашу думку, є в цьому шедеврі, який відкрив світові Україну?
Улюбленою піснею композитора був Дударик. Пісня передає смуток за людиною, якої вже немає, але яка залишила по собі добру згадку.
Українська народна пісня Дударику хоровій обробці М. Леонто- вича
Яке враження справила на вас ця хорова мініатюра Спробуйте відзначити засоби, якими композитор досягає розмаїття хорового звучання.
Одним із найвідоміших митців і соратників Лисенка був
Олександр ко-
шиць

— талановитий композиторі вчений-
?
?
Микола Леонтович Олександр Кошиць
(1875–1944)
етнограф. Кошиць розкрив світові образ обдарованого народу та його найважливіші духовні цінності — волелюбність, поетичне світовідчуття, рідкісної краси пісенність, високу музичну культуру. Серед народних пісень в обробці митця вирізняються жартівлива На вулиці скрипка грає та колискова Ой ходить сон коло вікон».
Українські народні пісні Ой ходить сон коло вікон, На вулиці скрипка грає в обробці О. Кошиця (на вибір)
кирило Стеценко
— всебічно художньо обдарована особистість. У своїй творчій діяльності він був послідовником В. Мельниченко. Ой ходить сон коло вікон
національного напряму, започаткованого М. Лисенком. Свого часу композитор організував Перший київський народний хор, дві мандрівні капели, на основі яких згодом виникла капела «Думка».
Важливе місце у творчості Стеценка посідають солоспіви понад 30 творів) на вірші Т. Шевченка, І. Франка, Л. Українки та інших поетів. Автор дитячих опер Лисичка, котик і півник, «Івасик-Телесик», п’ятдесяти акапельних обробок колядок і щедрівок, Стеценко був майстром світлого й легкого, ніби акварельного звучання.
К. Стеценко. Романс Стояла я і слухала весну на вірші Лесі Українки
У якому виконанні прозвучав романс Яку музиці передано тонкі відтінки і нюанси почуттів, виражених у поетичному слові?
?
Кирило Стеценко П. Балла. Стояла я і слухала весну…
(із серії Леся Українка»)
Багатьом українським композиторам-класикам притаманні акапельні (тобто без супроводу) обробки народних пісень, гармонізація мелодії, утворення багатоголосся.
Цікавинка
Українську народну різдвяну пісню Щедрик дуже люблять в багатьох країнах світу. Із нею зустрічають Різдво в Америці та країнах Європи.
Всесвітньовідомою вона стала завдяки геніальному аранжуванню Я. Сте- пового.
До США щедрівка потрапила завдяки композитору, поету і диригенту чеського походження Пітеру Вільхоуському. 1922 року в Нью-Йорку Щедрик Леонтовича вперше прозвучав у виконанні хору О. Кошиця. Пісня так сподобалась Вільхоуському, що той написав англійський текст до пісні і назвав її «Carolsofthe Bells» — Колядка дзвонів. Відтоді народна щедрівочка, мелодія якої народилася в душі українського народу, стала одним із провідних символів Різдва.
Одним із фундаторів національної композиторської школи і духовним спадкоємцем Лисенка був
Яків Степовий
, композитор Н. Курій-Максимів. Різдвяна казка
Яків Степовий (1883–1921)
ліричної спрямованості, майстер романсів і солоспівів. У його доробку — камерно-вокальні твори, фортепіанні мініатюри, обробки народних пісень. Особливо виділяється обробка жартівливої пісні «Явтух», представлена композитором як театралізована сценка-дует. Кожен образ має яскраву характеристику наспівно- лірична партія дівчини й буркотливі розмовні репліки Явтуха.
Українська народна пісня Куди їдеш, Явтуше?» в обробці Я. Степового
Чим зацікавила вас ця народна пісня Пригадайте й інші відомі вам твори композитора Зоре моя вечірняя» на вірші Т. Шевченка, «Зимонька-снігуронька» на вірші Л. Глібова, фортепіанні обробки народних пісень Дощик, Лугом іду».
Творчість Миколи Лисенка і його послідовників відіграла визначну роль у розвитку всієї української музики.
Запитання та завдання
*
Поясніть ознаки жанру солоспіву.
*
Поміркуйте, що означає поняття традиційна обробка народної пісні. Наведіть приклади з творчості відомих композиторів.
*
Які з обробок народних пісень, що прозвучали на уроці, вразили вас найбільше?
*
Де в наш час можна почути обробки народних пісень Чи всі вони є традиційними?
Пізнаємо разом
Проведіть у класі конкурс інсценованої української народної пісні.
У вільний час
Перегляньте мультфільм Ой, куди їдеш, Явтуше?»
http://www.youtube.com/watch?v=nQYmyMCw2iY
Визначте особливості жанру української жартівливої пісні.
?

16
О
Витоки української опери
Опера завжди відігравала важливу роль в українському музичному мистецтві. Джерелом для її створення ставали переважно національний фольклор, історичні події та твори видатних українських письменників.
Український театр узагалі розвивався як музичний, бо саме в народних піснях і танцях найяскравіше розкривався український національний характер.
Пригадайте ознаки оперного жанру.
У чому, на вашу думку, полягає національно-просвітницька роль українського оперного мистецтва?
Перші українські опери нагадували драматичні вистави, у яких діалоги дійових осіб чергувалися з музичними номерами вокальними і хореографічними.
Початком українського оперного мистецтва вважають оперу

«Запорожець за Дунаєм»
Семена Гулака-артемовського

За жанром Запорожець за Дунаєм — лірико-комічна опера,
?
Сцена з опери К. Данькевича Богдан Хмельницький»
Сцена з опери М. Лисенка Тарас Бульба»
у якій яскраво розвиваються комедійна Карась — Одарка) та лірико-романтична Оксана — Андрій) сюжетні лінії.
Прем’єра опери з великим успіхом пройшла на сцені Маріїнського театру в Петербурзі 1863 року. Виконавцем партії Карася був сам композитор.
Сюжет опери взятий із української минувшини. Після знищення Запорозької Січі 1775 року частина запорожців утекла до Туреччини. Туга українців за рідним краєм, їхні патріотичні почуття і палке бажання повернутися на Батьківщину становлять зміст опери.
Реалістичне втілення в опері українських народних образів, використання скарбів української народної пісенності й танцювальності визначили оперу С. Гулака-Артемовського як один із найвидатніших творів українського музичного мистецтва. Запорожець за Дунаєм і нині залишається однією з найвідоміших українських опер.
Сцена з опери С. Гулака-Артемовського Запорожець за Дунаєм»
Семен Гулак-Артемовський
(1813–1873)
С. Гулак-Артемовський. Фрагменти опери Запорожець за Дунаєм Дует Одарки й Карася Арія Андрія Блаженний день, блаженний час Хор Там за тихим за Дунаєм (фінал)
Проаналізуйте засоби музичної виразності одного з фрагментів опери. Які враження викликав у вас фрагмент, що сподобався найбільше?
Видатний український композитор
Микола Лисенко

го- ворив: Моя рідна музична культура — це незаймане ніким поле, якому потрібен свій орачі сіяч. Йому я й замислив присвятити свої скромні сили. Митець залишив величезний творчий спадок і у багатьох музичних жанрах досягнув вершини досконалості. Джерелом його творчості є українська народні пісня. Упродовж усього життя композитор збирав і творчо обробляв перлини народних мелодій. Згодом українські народні пісні по- новому звучали в операх композитора. Тематика опер Миколи Лисенка вражає розмаїттям: лірико-побутова (Наталка Пол- тавка») історико-героїчна («Тарас Бульба, комічна («Ніч напередодні Різдва»), сатирична («Енеїда»), казкова («Коза-Дереза», Пан Коцький», Зима і Весна»).
?
Сцени з опери М. Лисенка Наталка Полтавка»
Пригадайте відомі вам твори М. Лисенка, які звучали на уроках музичного мистецтва. Які з них вам найбільше запам’яталися і чому?
Як ви вважаєте, чому композитор писав опери лишена національні сюжети?
Особливе місце в оперному доробку композитора посідає Наталка Полтавка». Саме в музиці М. Лисенка історія кохання селянської дівчини Наталки й Петра та їхня перемога над підступами Виборного і Возного отримала геніальне втілення. Вона виразила найкращі риси національного характеру — моральну чистоту, благородство і мужність головних героїв. Їхні думки і почуття розкриваються через народні пісні, обробки яких здійснив сам композитор. Так, художній образ Наталки втілюється в піснях Віють вітри, віють буйні, Ой я дівчина Полтавка».
М. Лисенко. Опера Наталка Полтавка»:
Пісня Петра Сонце низенько пісні Наталки
Запитання та завдання
*
У чому полягає особливість українського оперного мистецтва?
*
Чим визначна творчість С. Гулака-Артемовського?
*
Які народні твори стали окрасою опер М. Лисенка Назвіть найвідоміші опери композитора.
Пізнаємо разом
Створіть міні-виставу на основі одного з фрагментів опер С. Гулака-
Артемовського.
?
Народна основа симфонічної музики
Симфонічна музика — одна з найважливіших царин музичної творчості. За висловом Дмитра Шостаковича, вона є володаркою музичного царства».
В українській симфонічній музиці простежується тісний зв’язок народної і професійної творчості. Мелодії українських народних пісень часто стають темами великих симфонічних творів. Одним із них є написана в XIX ст. Українська симфонія»
Михай-
ла калачевського
, музика якої знайома вам із попередніх класів. Прослідкуйте за розвитком і взаємодією відомих мелодій — тем.
М. Калачевський. Українська симфонія, II частина
Чи впізнали ви мелодії народних пісень Які вони за характером звучання?
Чи єна вашу думку, точки перетину в образному змісті творів М. Калачевського та В. Овчинникова?
?
В. Овчинников. Козак і дівчина
С
Яскраві народні образи — жартівливо-задерикуватий Дівка в сінях стояла) і задумливо-ліричний (Віють вітри, віють буйні) панують у музиці II частини Української симфонії, виражаючи різні риси українського характеру.
Що ви дізналися про симфонічну музику в попередніх класах Чим відрізняються жанри симфонії й інструментального концерту?
Наведіть приклади відомих вам симфоній і концертів, у яких звучать мелодії українських народних пісень.
У творчості українських композиторів XX ст. симфонічна музика також посідає вагоме місце. Один із найвидатніших майстрів цього жанру — Левко
Ревуцький.
Левко ревуцький
— видатний український композитор. Жанрове розмаїття його творчості відзначається близькістю до української народної музики і класичних традицій.
Визначним твором композитора є Друга симфонія, створена 1927 року. Світ її образів — це картини природи, що пробуджується, народне свято, жартівлива сценка, масова хода.
Третя частина — святковий фінал, побудований на мелодіях двох українських народних пісень — А ми просо сіяли та Ой нагорі мак. Наприкінці фіналу звучить основна тема всієї симфонії та Першої частини — старовинна мелодія Ой весна, весниця», що несе в собі відчуття свободи і руху вперед, увінчує фінал прославленням життєдайних сил природи і творчої праці.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал