Міністерство освіти і науки України Відділ освіти Любарської райдержадміністрації



Скачати 309.89 Kb.
Дата конвертації07.06.2017
Розмір309.89 Kb.
Міністерство освіти і науки України

Відділ освіти Любарської райдержадміністрації

Популяризація

психологічних знань

серед батьків з метою

успішної соціалізації

підлітка

З досвіду роботи

Кошелюк

Галини Володимирівни

практичного психолога

Любарської гімназії №1

Любар, 2016

Щоб дитина виросла природно доброю та чесною людиною, щоб вона не намагалася вдавати з себе кращу, ніж вона є насправді, доводиться уникати примусу у вихованні. Примушуючи до чогось, ми зобов’язуємо дитину робити щось таке, що не відповідає її сутності, інакше її не довелося б примушувати. Ефективне лише те виховання, яке привчає дитину до правди, привчає бути самою собою. Бути, а не вдавати.

С. Соловейчик, російський публіцист,педагог, філософ

«Сім'я є і залишається природним середовищем для фізичного, психічного, соціального і духовного розвитку дитини, її матеріального забезпечення і несе відповідальність за створення належних умов для цього. Вона має виступати основним джерелом матеріальної та емоційної підтримки, психологічного захисту, засобом збереження і передачі національно-культурних і загальнолюдських цінностей прийдешнім поколінням. У першу чергу сім'я повинна залучати дітей до освіти, культури і прищеплювати загальнолюдські норми суспільного життя. Основними методами збереження та зміцнення здоров'я в умовах сім'ї має стати профілактика захворювань та дотримання певних гігієнічних правил у повсякденному житті, оптимальна фізична активність, загартування організму, повноцінне харчування, запобігання шкідливим явищам — курінню, алкоголізму тощо.

Усі державні та суспільні інституції мають підтримувати зусилля батьків або осіб, які їх замінюють, спрямовані на забезпечення відповідних умов для виховання, освіти, розвитку здорової дитини» (Національна програма «Діти України»)

Напрямки соціально-педагогічної роботи з сім'єю



  • соціально-педагогічний захист сім'ї та її членів;

  • зміцнення, гармонізація та розвиток духовних процесів життя сім'ї, зв'язків з соціальним оточенням;

  • активізація педагогічної функції сім'ї, надання допомоги у вихованні дітей;

  • нейтралізація негативного впливу сімейного середовища на дитину;

  • робота з сім'ями "соціального ризику";

  • організація сімейної громадськості для впливу на формування державної політики, стосовно сім'ї, для діяльності з підвищення ролі, престижу і відповідальності родини у соціальному вихованні.


Способи підвищення психологічної культури батьків


організація батьківських конференцій, зборів;

індивідуальне та групове консультування батьків;

організація роботи телефонної лінії, за якою батьки можуть зв'язатися з психологом, вчителями;

використання засобів телекомунікації і регулярної пошти;

розробка домашніх завдань, у ході виконання яких діти мають обговорити з батьками те, що відбувається в школі, чи підготувати разом з ними дослідницький проект;

створення батьківського клубу в школі;


видання шкільної газети «Шкільний світ» (вчителі-для батьків і дітей; батьки- для вчителів і дітей; діти-для батьків і вчителів);

дітей; діти-для батьків і вчителів);
проведення неформальних зустрічей батьків, дітей і вчителів (концерти, с свята);

свята);

спілкування з урахуванням культурної, релігійної й етнічної належності

батьків.

«круглі столи» тренінги


Форми проведення батьківських зборів


лекції бесіди

усні журнали

спільні зустрічі батьків і



дітей

години спілкування

Збільшувати море радості дитини - єдино правильний курс поведінки всіх батьків.



В.А. Сухомлинський

Лагідність має таке ж значення для емоційного розвитку дитини, як молоко матері для фізичного.

Б. Спок


розповідь

аналіз дитячих малюнків

анкетування

тестування

спостереження

бесіда

Методи


вивчення сім’ї

Знання батьками дитини, розуміння її вікових та індивідуальних особливостей, способів ефективної комунікації, технік розв’язання конфліктів, налагодження стосунків, – неодмінна умова її успішної соціалізації. Ці знання дозволять батькам правильно визначити вимоги до дитини, розвивати її інтереси та потреби, розуміти причини труднощів. Нестандартні форми проведення батьківських зборів дають можливість моделювати ситуації, допомагають розв’язувати родинні конфлікти, що виникають під час спілкування дітей з батьками. Під час таких зустрічей відчувається атмосфера взаємної довіри, загальної турботи про спільну справу.


Відверто про наболіле


Тренінгове заняття для батьків і дітейc:\documents and settings\admin\рабочий стол\05d05-150x150.jpg

c:\documents and settings\admin\рабочий стол\750_22_3.jpg

Мета:

Мета:

  • створити доброзичливу атмосферу між учасниками тренінгу;

  • встановити порозуміння між поколіннями;

  • сприяти усвідомленню батьками і дітьми ролі навчання, знань в житті людини, місця дозвілля в розвитку підлітків;

  • визначити роль шкільної форми ;

  • сприяти збереженню психічного здоров’я учасників навчально – виховного процесу;

  • удосконалювати навички ефективної взаємодії.


Методи і прийоми: бесіда, робота в групах, дискусія.

Обладнання: маркери, картки для групової роботи, релаксаційна музика, плакати «Наші правила», «Берег очікувань», «Серце», стікери, роздатковий матеріал до вправ, виставка «Світ наших захоплень».

Форма проведення: тренінгове заняття для батьків і дітей.

Сімя – перша школа інтелектуального, морального, естетичного і фізичного виховання.

В. О. Сухомлинський

Розуміння – один із не багатьох подарунків,

які люди можуть дати одне одному.

Ролло Мей

(американський психолог)

У підлітковому віці багато людських достоїнств

виявляється в дивних і неординарних вчинках.

Й. В. Гете

Х І Д З Б О Р І В

Вступне слово психолога : Основна особливість підліткового періоду – різкі, якісні зміни, що стосуються всіх сторін розвитку. Перш за все, основною діяльністю цього періоду виступає спілкування з однолітками. Прагнення підлітка зайняти відповідне місце серед однолітків супроводжується підвищеною конформністю до цінностей і норм групи. Це період переходу від конкретного мислення до мислення теоретичного, від безпосередньої пам’яті до логічної. На ці зміни значно впливають особливості навчальної діяльності школяра, причому не тільки те, як вона організована дорослим, а те, наскільки вона сформована в самого підлітка. Центральний особистісний новотвір цього періоду – становлення нового рівня самосвідомості, Я – концепції. Це проявляється в прагненні зрозуміти себе, свої можливості, особливості, подібність до інших людей і свою відмінність – унікальність і неповторність. В цей період проявляється інтерес підлітків до знайомства з літературою із самовиховання, науково – популярною літературою з психології, вікової фізіології. Однак інтерес до проблем самовиховання, бажання зрозуміти і змінити себе в цьому віці, як правило, ще не реалізуються в конкретних діях або реалізуються лише на дуже короткий час. Тому підлітки потребують організації та допомоги їм у процесі саморозвитку.

Вправа «Знайомство» ( 15 хв.)

Мета: згуртувати групу, презентувати себе, створити доброзичливу атмосферу.

Вам усім відомо, що таке інтерв’ю. Зараз ми спробуємо взяти інтерв’ю

один в одного, поставивши кілька запитань один одному.

(Запитання написані на окремих картках і лежать на столах перед батьками і дітьми)

Запитання для батьків: - Ваше ім’я?



  • Чим ви любите займатись у вільний від роботи час?

  • Хто в сім’ї більше займається вихованням дитини?

  • Які методи виховання, на ваш погляд, найбільш ефективні?

  • Чи досить добре, на вашу думку, ви розумієте свою дитину?

  • Про що найчастіше розмовляєте з своєю дитиною?

Запитання для дітей: - Твоє ім’я?



  • Чим любиш займатися у вільний час від навчання?

  • Хто в твоїй сім’ї більше займається твоїм вихованням?

  • Чи розуміють тебе твої батьки?

  • Про що частіше розмовляють батьки з тобою?

Батьки та діти діляться інформацією, одержаною в результаті інтерв’ю.

Обговорення: - Які почуття у вас виникали під час виконання вправи?

  • Чи важко було виконувати це завдання?

Вправа «Правила роботи в групі» ( 7 хв. )

Мета: актуалізувати правила групової роботи.

Вашій увазі я пропоную познайомитися з правилами взаємодії під час роботи, які допоможуть комфортно почуватися й ефективно працювати кожному. Якщо в когось виникнуть доповнення, ми їх приймемо.



  • Відкриті новим враженням;

  • Активні, щирі, доброзичливі;

  • Нікого не критикуємо;

  • Взаємно підтримуємо один одного;

  • Працюємо «тут і тепер»

  • Не обговорюємо поза групою того, що відбувається сьогодні.

Вправа « Очікування» (10 хв.)

Мета: визначити сподівання й очікування від роботи в групі.

І батьки, і діти зараз визначать, з якою метою сюди прийшли, чому хочуть навчитися, про що дізнатися, що усвідомити для себе. На стікерах, уявних корабликах, напишіть, будь ласка, свої очікування. Вони розмістяться на березі

«надій». Якщо ваші очікування реалізуються, то вони переправляться на берег

«реалізованих сподівань».

(Батьки і діти пишуть очікування, зачитують, прикріплюють на

плакаті «очікувань» . Одне очікування від групи ).
Вправа «Естафета» (10 хв)

Мета: сприяти розумінню ролі навчання, знань в житті людини.

На кожному столі (у кожної групи ) лежить аркуш з написаним початком речення «Навчання – це …». Ваше завдання продовжити це речення, записавши всі варіанти.



Обговорення: представники груп зачитують продовження речення.

Запитання для обговорення:

Для батьків: Що сприяє навчанню?

Як підняти престиж навчання для дітей?

Для дітей: Для чого я вчуся?

Які предмети мені цікаво вивчати?

Що мені допомагає в навчанні?

Які ви знаєте прислів’я, приказки про роль науки, знань, праці?



Притча про мандрівників

Одного дня мандрівники влаштовувалися на ночівлю на засипаному галькою морському березі. Раптом з небес полинуло світло. Мандрівники зрозуміли, що почують божественне одкровення, і приготувалися чекати. За якийсь час із височини пролунав голос. Бог звернувся до мандрівників: «Наберіть гальки і покладіть її у сумки. На ранок вирушайте в дорогу. Ідіть весь день. Увечері ви радітимете і сумуватимете одночасно». Після цього і світло, і голос зникли.

Мандрівники були розчаровані. Вони чекали пророцтва, вселенської правди, яка зробила б їх багатими та відомими, а натомість отримали завдання, сенсу якого не розуміли. Проте, згадуючи про небесне сяяння, вони про всяк випадок із бурчанням покидали в сумки декілька дрібних камінчиків. Подорожні йшли весь наступний день. Увечері, вкладаючись спати, зазирнули у свої сумки. Замість гальки в них лежали діаманти. Спочатку мандрівників охопила радість. А за мить- смуток: діамантів було так мало!

- Яка основна думка цієї притчі?



(Ми не завжди беремо те, що нам пропонують (в описаному випадку — знання у вигляді гальки), а потім про це шкодуємо, але вже запізно)

Тож бажаю вам, діти, знаходити скарби мудрості та знань, навчаючись в гімназії.

А вам, шановні батьки, спонукати своїх дітей до цього, вказуючи на важливість

знань, отриманих під час навчання.



Виступ лікаря: (10 хв.)

(серед батьків учнів може бути лікар)

Мета: збагатити учнів знаннями ролі здорового способу життя в формуванні особистості.

Вправа: «Колесо» (10 хв.)

Мета: усвідомлення поняття «вільний час», сприяння вмінню правильно використовувати вільний від навчання час з метою саморозвитку, самовдоско -

налення, самопізнання, формування компетентності.

Дозвілля…З ним можна чинити на власний розсуд. Зараз ми дізнаємося, як

використовують дозвілля діти і що знають батьки про дозвілля своїх дітей.

Перед кожним учнем, батьком лежить бланк «Світ мого дозвілля» (для дітей),

«Світ дозвілля моєї дитини» (для батьків).

Намальоване коло – це вільний час дитини . Воно становить час, який приймаємо за 100%.

Завдання для дітей : розділити коло умовно на сектори, визначаючи у відсотках, чим ви займаєтесь в вільний від навчання час (наприклад, читаю улюблені книги-10%, блукаю в інтернеті – 70%, допомагаю мамі – 5% , розмовляю по телефону- 10%...).

Завдання для батьків: чим займається ваша дитина: перебуває невідомо де, дивиться по черзі всі фільми, займається в спортивній секції…(теж у % ).

Обговорення: Батьки і діти діляться своїми результатами.

(Для отримання інформації доречно запитувати батька чи матір і їх

дитину, щоб з’ясувати, наскільки батьки обізнані з проведенням

вільного часу своєю дитиною)



Звернути увагу на виставку «Світ наших захоплень», назвати дітей, які в вільний від навчання час вишивають, в’яжуть спицями, займаються бісероплетінням, шиють м’які іграшки.

Висновок: Вільний час, як і робочий, однаково належить одному часові – часові життя людини. Про цінність часу йдеться в притчі «Цінність часу».

Один бізнесмен накопичив великий капітал – 3мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це ріше ння, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупити- ся. «Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», - запропонував він.

Але Янгол Смерті відмовив. «Гаразд, продай тільки 1 день, і я віддам усе, що маю». Янгол відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому

кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився. Бізнесмен написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг

купити навіть години за 3 мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність.
Інформаційне повідомлення: (5 хв.)

Мета: визначення ролі шкільної форми в формуванні культури зовнішнього виг- ляду учнів.

З дорослішанням діти прагнуть бути все більш привабливішими. Від того, як оцінюють їх оточуючі і вони самі себе, значною мірою залежить їхній настрій, самопочуття і навіть становище в колективі. Культура зовнішності відіграє велику роль в житті людини. Зовнішній вигляд, перш за все, є однією із складових формування характеру особистості. До складових зовнішності входить бездоганна охайність, жести, рухи, міміка, хода, уміння гарно одягатися. Але одяг має своє призначення: діловий, спортивний, для відпочинку, святковий; одяг поділяють відповідно до пори року, погоди. Елегантність створюється не красою окремих речей, які в підлітковому віці спотворюють саму дитину ( великі прикраси, довгі нігті, нафарбовані яскравим лаком, добре, якщо охайні……) , а їхньою гармонією.

Навчати бачити прекрасне – це теж є одним із завдань виховання.

Вже десять років діють Указ Президента та постанова Кабінету Міністрів про запровадження шкільної форми в середніх навчальних закладах, особливо школах

нового типу гімназіях, ліцеях, колегіумах. І всі десять років точиться дискусія: а

чи потрібна шкільна форма взагалі?



Дискусія: (10 хв. )

  • Яка ваша думка?

  • Що формує у дітей строгий костюм, світла блуза, сорочка з галстуком? (культуру ділового етикету, охайність (прийшов зі школи – скинь, пом’ялося- погладь))?

  • Чи вважаєте ви, що шкільна форма - це є економія коштів?

  • Над чим ви задумуєтесь вранці, збираючись до школи? (чим здивувати своїх однокласників)

  • Чим можна виділитися серед ровесників? ( дорогий мобільний телефон, лідерські здібності, хтось знає багато анекдотів)

  • Чи потрібен макіяж до шкільної форми? ( використання косметики в підлітковому віці непоправно псує шкіру, обрублює, старить, безжально

підкреслює її вади)

Юність хоче бути гарною. І їй потрібно допомагати.



Демонстрація моделей: (10 хв.)

- шкільна форма

- спортивний одяг



- одяг для відпочинку

- святковий одяг

Ви ще раз переконалися, що елегантність створюється не красою окремих речей, а їхньою гармонією.

Інформаційне повідомлення : (5 хв.)

Мета: познайомити батьків з гуртковою роботою в гімназії.

Завдання школи полягає не тільки в навчанні дітей основам наук, однією із

складових навчально-виховного процесу є морально – етичне виховання, збере- ження національних традицій. Цьому сприяють не тільки уроки, а й позакласна, гурткова робота в нашій гімназії.

Беручи участь в драматичному гуртку, учні навчаються виразному читанню, декламуванню, вмінню володіти собою перед глядачем; також розвивається пам’ять, а в когось і можливо проснеться акторський талант; а саме головне - проходить розкриття особистості, самоствердження, самовдосконалення, що так необхідно для підліткового віку.

Пропонуємо вашій увазі інсценізацію уривка з повісті М. Гоголя «Ніч перед Різдвом».

Вправа «Кроки до серця» (15 хв.)

Мета: розробити модель порозуміння між поколіннями.

Світ дітей існує поряд зі світом дорослих, у тому самому фізичному просторі, але часто ми, дорослі, виявляємося «сліпими» до життя наших дітей. Найчастіше причиною нерозуміння наших дітей є небажання прислухатись до їхніх думок, надмірна гіперопіка, недовіра, ігнорування їхніх бажань, батьків- ський егоїзм. Тоді діти починають шукати для себе інше оточення. Це може бути віртуальний світ, світ неформальних об’єднань.

Що ж повинен зробити кожен з нас і дорослий, і дитина, щоб наші серця завжди були спокійними?

(Модель серця прикріплена на дошці. Діти, батьки на стікерах пишуть свої побажання, озвучують їх і прикріплюють на символічне серце)

- не чекати, коли у батьків з’явиться бажання чи час поспілкуватися, а самим ініціювати відкриту розмову;

- першими робити кроки до батьків, цікавитися їх проблемами;

- бути врівноваженими під час конфліктів;

- попрошу пробачення, коли буду неправий (неправа);

- використовуватиму інтуїцію, досвід у вихованні.



Рефлексія: (15 хв.)

Мета: визначити мікроклімат і настрій кожного з учасників тренінгу.

Скласти сенкан : діти про батьків, батьки про дітей.

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.

Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)

2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Такі віршики можна складати про що-небудь, і це доволі цікаво. От наведу приклад: Форум

Гомінкий, цікавий

Розважає, розвиває, веселить

Гарне місце для знайомств

Спілкування



(Діти і батьки зачитують свої сенкани)

Аналізуємо очікування: ( 10 хв.)

Мета: провести оцінку результатів тренінгу.

Підходить до закінчення наша зустріч, наскільки справдились очікування кожного. На умовних корабликах напишіть своє відношення до сьогоднішнього тренінгу. Чи переправилися ви на протилежний берег, чи залишилися на попередньому, чи зупинилися на півдорозі .



(Діти і батьки проголошують свої думки і визначають місце на плакаті очікувань).

Закінчення: Пісня «Родина» у виконанні батьків і дітей.

e:\111111111111111\102_pana\p1020185.jpge:\111111111111111\102_pana\p1020133.jpg

e:\111111111111111\102_pana\p1020170.jpge:\111111111111111\102_pana\p1020138.jpg

e:\111111111111111\102_pana\p1020134.jpge:\111111111111111\102_pana\p1020180.jpg

e:\111111111111111\102_pana\p1020142.jpg

overcome

merge

Конфлікти та шляхи їх вирішення

Тренінгове заняття для батьків і дітей



amwin

partnerspartnerspartners

partnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartnerspartners

Мета: визначити зміст поняття «конфлікт»; причини виникнення конфліктів. Допомогти учням і батькам долати труднощі у вирішенні конфліктних ситуацій у родині. Сприяти осмисленню конфліктної ситуації і шляхів виходу з неї.

Коментар: результати заздалегідь проведеного анкетування серед учнів «Моя поведінка у конфлікті»

Обладнання: запис фонової музики, фломастери, кольорові жетони за кількістю учнів, папір для записів, шість капелюхів, малюнок «стіна конфлікту»; вислови видатних людей.

Метод ігрової психотерапії «шість капелюхів».

не опанувавши основ творчості



взаємин між людьми, неможливо побудувати

світ краси, світ міцної співпраці.

(О. Реріх)

Звичайно, обдумуй «що», але ще

більше – обдумуй «як».

(Й. – В. Гете)

Х і д з б о р і в.

Вступне слово класного керівника

Усі ми люди на великій планеті Земля. І всі ми різні. Скільки людей – стільки характерів. У кожного з нас своє світобачення, інтереси, уподобання, плюси та мінуси у характері. З дорослішанням дітей збільшується і проблем. У них виникає безліч запитань, пов’язаних із дорослішанням. Часто батьки не готові дати відповідь або правильно зреагувати на вчинок, фразу сина та доньки. А діти не в змозі прийняти думку батьків. Виникає суперечка і кожен доводить свою правоту, і кожен по-своєму правий. Як ми можемо назвати таку ситуацію, при якій йде протистояння різних думок, інтересів, поглядів?

Виникає конфлікт (конфлікт від лат. «боротися разом»)

Учень

За вікном двадцять перше століття:

Вік прогресу, логіки, проблем.

Як може вижить чоловік

В такий космічний, надпотужний вік.

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає

Його величність – пан-Конфлікт.

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.

Пробивсь спочатку він в Едем,

Створивши море там проблем:

Адам і Єва – вигнані із раю.

Неандерталець мамонта вбива,

Середньовічний рицар на турнірі

Честь кровю омива.

Конфлікти також є й державні.

Складніший – внутрішній конфлікт.

І вірний крок зробити треба,

Щоб зберегти наш рід від бід.

Мозковий штурм. Вправа «Мікрофон»

(відповіді дають і батьки, і діти)


  • Що несе в собі конфлікт?

  • Які почуття відчувають люди один до одного конфліктуючи?

  • Чому ми звертаємося сьогодні до поняття конфлікт?

  • Чому зібралися разом: батьки та діти?

Психолог

Конфлікти, шляхи їх розвязання.

- Але є ще й так звані внутрішні конфлікти. Дуже часто людина не задоволена собою, навколишнім світом; вона почувається незахищеною. У такі хвилини відчаю втрачається контроль над ситуацією і можна зробити багато необдуманих вчинків. Кожне життя є безцінне. Тому потрібно вміти вирішувати проблеми.



  • Як же ми можемо підійти до розвязання конфлікту?

mergeovercomeamwinpartners

(демонстрація карток-малюнків)



  1. З позиції сили.

  2. З позиції інтересів.

  3. З позиції правил.

- Що відбувається, коли конфлікт розвязується з позиції сили?

(можуть проблеми бути вирішені швидко, але наслідками такого розв’язання буде відверта чи прихована образа, зіпсовані стосунки. Часто при цьому порушується свобода і рівність людини, право на життя, здоров’я, повагу й гідність).

- Наведіть приклад вирішення конфлікту з позиції сили.

- Коли відбувається розв’язання конфлікту з позиції інтересів?

(вирішення конфлікту здійснюється шляхом задоволення інтересів обох сторін: без образ, без бажання помсти, стосунки не руйнуються).

- Наведіть приклад вирішення конфлікту з позиції інтересів.

- В яких ситуаціях відбувається розвязання конфлікту з позиції правил?

(де потрібно користуватися правилами, законами: спортивні змагання, виставлення оцінок, поступитися місцем старшій людині, дівчинці; судові процеси, релігійні правила).



Ознайомлення з результатами анкетування серед учнів «Моя поведінка у конфлікті».(анкета)

Вправа брейнсторм. «Стіна конфлікту»

- Чому виникають конфлікти між батьками і дітьми?



(Батьки і діти по черзі вибирають «цеглини» і прикріплюють на умовній

стіні.

Цеглини для дітей

1. Криза перехідного віку.

2. Намагання самостійно вирішувати як одягатися, де перебувати, якими справами займатися.

3. Звичка конфліктувати, вихована поведінкою дорослих у родині.

4. Зверхність у поводженні з дорослими.

5. Невиконані домашні завдання, погані оцінки.

6. Прагнення приймати самостійні рішення, навіть якщо вони неправильні.

7. Сумлінне виконання домашніх обов’язків.

8. Гарні результати у навчанні.

9. Дотримання правил етикету.



Цеглини для дорослих:

  1. Небажання визнати, що дитина дорослішає.

  2. Побоювання в неспроможності дитини впоратися із завданням.

  3. Боротьба за власну владу та авторитет.

  4. Відсутність розуміння між дорослими у вихованні дитини (батько – мати).

  5. Порівняння поведінки дитини із власною поведінкою у дитячому віці («А я у твоєму віці….»)

  6. Не виправдані дитиною сподівання батьків.

  7. Успіхи дітей у навчанні.

  8. Спільно організоване з дітьми дозвілля.

  9. Взаєморозуміння з дітьми.

- Ми побудували «стіну конфлікту». Ні дітям, ні батькам немає радості від того, що виникає така стіна в повсякденному житті. Ми повинні «зруйнувати» цю стіну і починати потрібно по черзі, прибираючи цеглину за цеглиною. Кожен має взяти на себе відповідальність, зобов’язання, що саме так і діятиме , аби не допустити конфліктних ситуацій вдома: і діти, і дорослі.



(діти з батьками руйнують „стіну конфлікту”, зриваючи прикріплені «цеглинки» і проголошують позитивні чинники попередження конфлікту. Наприклад: Діти:

  • буду вчити уроки;

  • не буду тікати від роботи;

  • буду акуратним;

  • буду ходити в шкільній формі;

  • буду пропускати дівчаток;

  • не буду вживати нецензурних слів;

  • виправлю погані оцінки.

Батьки:

  • будемо радитись з дитиною у прийнятті рішень;

  • будемо дотримуватись правил у вихованні: пообіцяв – виконуй, не можеш виконати – не обіцяй;

  • читати літературу;

  • не буду іронічно висловлюватися щодо фізичної дорослості;

  • розмовляти на теми дорослішання, знайомити з будовою тіла та функціонуванням організму.

Вправа «Капелюхи» (робота в групах)

- А якщо все ж таки не вдалося уникнути конфлікту?

Щоб вміло його розв’язати, потрібно надати нашим думкам послідовності, виваженості, розглянути проблему з різних сторін і знайти мудре рішення, аби не допустити подальшого розвитку конфліктної ситуації. І у цьому допоможуть психологічні капелюхи.

Їх 6, вони різнокольорові. Кожен колір означає один із етапів аналізу конфліктної ситуації.

Учні об’єднуються у 6 груп – за кольором жетонів і сідають за столи, на яких такого ж кольору знаходяться капелюхи (білий, чорний, червоний, жовтий, зелений, синій). До дітей за ці ж столи підсідають їх батьки.

Відповідно до кольору капелюха діти спільно з батьками розв’язують конліктну ситуацію:

Мама повернулася втомленою з роботи і звернулася до сина з проханням допомогти по господарству. На жаль, син у категоричній формі відмовив мамі, мотивуючи це тим, що на даний момент йому необхідно йти на заняття з футболу.

Завдання для капелюхів

Білий капелюх.

Викладіть факти, тобто як розвивалися події у конфліктній ситуації:

Що було спочатку, з чого все почалося - що сталося потім - що було після того - чим завершився конфлікт?

Чорний капелюх.

Визначте, що у даній події було найбільш негативне, неприємне. Які негативні наслідки можна надалі очікувати? Іншими словами, знайдіть усе «чорне» у цій ситуації.



Червоний капелюх.

У червоному капелюсі народжуються думки про відчуття, емоції, які пережито учасниками конфлікту:

- на початку зародження конфлікту;

– під час розвитку конфліктної ситуації;

– наприкінці конфлікту.



Жовтий капелюх.

Подивіться на цю ситуацію з позитивної сторони. Не буває так, щоб у ситуації усе було негативним. Знайдіть у тому, що сталося, щось гарне. «Одягнувши» жовтий капелюх, ми вчимо розум свій та душу переборювати труднощі, знайшовши щось позитивне у тому, що сталось. Знайдіть та назвіть ці позитивні моменти.



Зелений капелюх.

Людям у зеленому капелюсі необхідно у конфліктній ситуації використати творче мислення. Кажуть, що навіть неприємне може викликати натхнення (від нещасливого кохання – пишуть вірші, тощо).

Завдання: покличте на допомогу почуття гумору, пожартуйте над даною ситуацією, можете придумати частівку чи вірш.

Синій капелюх.

Це останній капелюх. Він має допомогти з’ясувати:



  • який життєвий урок ми отримали?

  • якого життєвого досвіду набули у результаті обидві сторони конфлікту?

(діти і батьки висловлюють вирішення конфліктної ситуації, відповідно до кольору капелюха)

Ситуації для капелюхів за кольором:

Білий.

На зборах батьки дізналися про погану успішність та поведінку своєї дитини. Як, на вашу думку, може розвиватися надалі ця ситуація вдома?



Чорний капелюх.

Між мамою та донькою протягом тривалого часу виникають гарячі суперечки щодо того, о котрій годині дитина має повертатися з прогулянки додому. Мама наполягає на тому, що це має бути не пізніше 9 вечора, а донька вважає, невелике спізнення суттєвої ролі не грає.



Червоний капелюх.

Батьки з певної мети подарували своїй дитині гроші. Вона витратила їх не за призначенням, придбала те, про що мріяла давно. Батьки обурені, а дитина в свою адресу почула чимало гнівних докорів. Врешті-решт підліток грюкає дверима та йде з кімнати.



Жовтий капелюх.

Мама повертається з роботи і вже на сходах чує гучну музику, веселощі у квартирі. Вона заходить до квартири та бачить дитину в оточенні друзів, які веселяться. У хаті повний безлад. Дитина дивиться мамі у вічі і каже: „Привіт! Ми трохи повеселились”.



Зелений капелюх.

Мама випадково прочитала в соціальних мережах листування доньки з юнаком, який набагато за неї старший, і дізналась, що донька у нього закохана, симпатизує йому. Мама нагримала на дитину, мовляв, що рано ще думати про кохання, думати більше треба про навчання.



Синій капелюх.

Мама дізналася, що син почав товаришувати з хлопчиком із неблаго-получної сім’ї. Батьки стривожилися, що таке товаришування негативно вплине на їх сина і вирішили порадитися із класним керівником. Як виявилося, їх син допомагає однокласнику у навчанні. Той став краще вчитися та поводитись.



Білий капелюх.

На зборах батьки дізналися про погану успішність та поведінку своєї дитини. Як, на вашу думку, може розвиватися надалі ця ситуація вдома?



(Діти і батьки аналізують ситуації)

Висновки:

1) Ви розповіли про те, що відбувається за допомогою білого капелюха.

2) Ви пригадали про найбільш неприємні речі і передбачили негативні наслідки з допомогою чорного капелюха.

3) Червоний капелюх допоміг вам усвідомити свої почуття.

4) Але в кожній ситуації має бути щось позитивне. Жовтий капелюх вам у цьому допоможе. Навіть, коли все навколо здається «чорним», потрібно щось знайти добре у цій ситуації, аби швидше позбутись негативних емоцій.

5) Те, що вас хвилює зараз, у конфлікті, переживають у своєму житті усі люди. По-різному вони ставляться до проблем. Але гарним є вміння посміятися над проблемою, бути вищим за проблему. Усі в житті припускаються помилок. Право на помилку є в обох сторін конфлікту, не відкидайте цієї думки. Не будьте категоричними. Саме, якщо подивитись на проблему збоку так, ніби все сталось не з вами (адже поради ми вміємо давати іншим набагато краще, ніж вирішувати свої проблеми), знайти творчий підхід її вирішення, здаватиметься, що це зовсім не проблема, а так, дрібниці життя, які легко долаються.

6) Ми розглянули ситуації з різних боків, знайшли у них позитивне та негативне. Неприємні ситуації мудрі люди називають життєвими уроками. Кожна ситуація повинна нас чомусь вчити. Хоча б тому, аби подібне не траплялося знову та знову, як ті граблі, на які постійно наступають. Саме група в синьому капелюсі намагалася визначити, який життєвий урок надала кожна ситуація, чому важливому навчила обох учасників конфліктної ситуації.

Життєві уроки щодня, щогодини. Вдома, у школі, на роботі, у стосунках з товаришами. Але усі вони в першу чергу повинні вчити нас бути стриманими. Звісно, як аукнеться, так і відгукнеться. Розмова на підвищених тонах викликає від іншої сторони аналогічну реакцію. Навпаки ж, спокійна, доброзичлива розмова сприяє вирішенню будь-яких проблемних питань.

У конфлікті не буває переможців та переможених, бо негативні емоції переживають обидві сторони конфлікту.

Психологи кажуть, що кожна ситуація має принаймні щонайменше два позитивних вирішення. Слід лише мати бажання їх знайти. Слід проблему розглянути з різних сторін, як це ми намагалися зробити сьогодні. Лише тоді життя наповниться яскравими фарбами.



Гра «Блискавичний мяч»

- Конфлікт можна попередити, коли ми знаємо щось один про одного.

(мяч кидаємо учасникам зборів. Той, хто одержав мяч, має без обдумувань дати відповідь на поставлене запитання.

Батькам:


        • улюблений навчальний предмет Вашої дитини;

        • улюблене заняття дитини;

        • про що мріє Ваша дитина;

        • найкращий товариш Вашої дитини;

        • улюблений співак дитини;

Дітям:

        • улюблена страва родини;

        • улюблені квіти мами;

        • найкращий подарунок для мами;

        • улюблена футбольна команда тата;

        • улюблений вид сімейного відпочинку.

ІV. Заключна частина.

Конфлікт вирішено. Що ж далі? Чекати з острахом чи цікавістю наступних конфліктів? Пам’ятаймо, що злість, грубість, зневага не повинні брати верх над здоровим глуздом. Тому давайте любити тих, хто поряд, дарувати один одному гарний настрій, даруймо батькам, друзям щирість, привітність.

Розумна людина вчиться на своїх помилках, мудра – на помилках інших. То ж давайте будемо мудрими. Хай в житті Вас оточують порядні, добрі, виховані люди. А вам, діти, раджу набиратися мудрості у своїх батьків, бо помилок у житті у них уже було вдосталь, отож життєвих уроків було чимало, тому й кажуть, що мудрість приходить з роками. Пам’ятайте, що батьки – то найбільша опора у житті. Цінуйте їх поради.

Добра вам та злагоди!



V. Звучить пісня «Батько і мати» у виконанні дітей та батьків.
Пам'ятка

«Вчимося жити без конфліктів»
1. Не розмовляйте відразу з напруженою, збудженою людиною.

2. Якщо вам необхідно сказати щось неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини, її добрі справи.
3. Постарайтеся подивитися на проблему очима опонента,

«стати на його місце».
4. Не приховуйте доброго ставлення до людей, частіше

висловлюйте схвалення, не скупіться на похвалу.
5. Вмійте заставити себе мовчати, коли вас зачіпають.

6. У невеличкій суперечці, будьте вище дріб'язкових розбірок.

Д. Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли - значить програли, якщо перемогли –теж програли»

То ж пам'ятайте, якщо ви прагнете чогось досягти у житті, ніколи не витрачай часу на сварки, які псують настрій. Єдиний спосіб виграти в суперечці – Це уникнути її.

Правила виходу з конфліктних ситуацій

1.Говори тільки про свої відчуття. А не про промахи інших

(наприклад: «Знову, безсовісний, ти спізнився». А якщо так: «Я так хвилювався, на вулиці темно,а тебе ще немає» ).


2.Говори чітко і ясно, щоб співбесідник міг зрозуміти, який зміст ти вкладаєш у свої слова.
3.Якщо ти розумієш: що б ти не сказав, це образить або ранить співбесідника, відмовся від продовження розмови.

Це тільки здається, що ти біжиш від складностей, насправді ж іноді такий варіант є найуміснішим у конфліктній ситуації.


4.Навчись слухати співбесідника!

Уважно слухати когось – це означає чути слова, які він говорить, і старатися зрозуміти його почуття.


5.Вибачайся!

Попросити пробачення не просто, але це можливий спосіб припинити конфлікт. Спробуй промовити такі фрази:

«Мені дуже шкода, що так вийшло, пробач!», «Я зовсім не хотів, щоб так вийшло!».

6.Переговори.

«Давай обговоримо ситуацію».


7.Відклади обговорення.

Іноді розв'язати конфліктну ситуацію допомагає час. Краще трохи заспокоїтися, зачекати, відкласти з'ясування питання, але ти маєш бути впевненим, що ви знову зустрінетеся й обговорите ситуацію. Можна використати фрази: «Я зараз дуже втомився, давай поговоримо завтра», «Я поспішаю, давай зустрінемося після обіду і все обговоримо».



8. Компроміс.

Зазвичай він випливає з переговорів. Але для цього необхідно бажання обох сторін.



p1090219

p1090238p1090223



Кошелюк Г. В.



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал