Методичні рекомендації «Про дії працівників органів та підрозділів внутрішніх справ в типових та екстремальних ситуаціях»




Сторінка1/20
Дата конвертації07.06.2017
Розмір5.01 Kb.
ТипМетодичні рекомендації
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   20

МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ВНУТРІШНІХ СПРАВ
КАФЕДРА АДМІНІСТРАТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ






МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
«Про дії працівників органів та підрозділів внутрішніх справ в
типових та екстремальних ситуаціях»
















КИЇВ - 2013

Методичні рекомендації про дії працівників органів і підрозділів
внутрішніх справ в типових та екстремальних ситуаціях – НАВС. 2013
Дані рекомендації розроблені відповідно до наказу НАВС від 12.12.2012 року №774 «Про підготовку пропозицій щодо алгоритмів дій працівників ОВС під час несення служби в типових і екстремальних ситуаціях», з метою організаційного забезпечення підготовки та подальшого впровадження в оперативно-службову діяльність алгоритмів дій працівників органів внутрішніх справ під час несення служби в типових і екстремальних ситуаціях, передбачених п. 6.1 Програми зміцнення кадрового потенціалу МВС на 2012-
2016 роки, затвердженої наказом МВС України від 12.07.2012 №618.
В них розглядається правова основа застосування працівниками міліції заходів фізичного впливу, спеціальних засобів і вогнепальної зброї, зміст, призначення
і сутність спеціального комплексу заходів, сили та засоби, що використовуються для його проведення та визначаються функції груп бойового порядку, докладно описані актуальні проблеми організації комплексу спеціальних заходів «Сирена» та «Грім», висвітлене коло питань щодо формування психологічної готовності особового складу до дій в екстремальних ситуаціях при затриманні озброєного злочинця.



























Укладачі
Білик Вадим Миколайович – доцент кафедри адміністративної діяльності
Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук;
Братель Сергій Григорович – заступник начальника кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук, доцент;
Братков Сергій Іванович – старший викладач кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук;
Варивода Василь Іванович – доцент кафедри адміністративної діяльності
Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук, доцент;
Великий Василь Ісакович – доцент кафедри адміністративної діяльності
Національної академії внутрішніх справ;
Горбунова Оксана Юріївна – викладач кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук;
Дрозд Олексій Юрійович – доцент кафедри адміністративної діяльності
Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук;
Золотарьова Наталія Іванівна – професор кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук, доцент;
Квітка Яніна Михайлівна – професор кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук, доцент;
Кузьміних Георгій Борисович – доцент кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ;
Куліков Володимир Анатолійович – професор кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук, доцент;
Легецький Микола Петрович – доцент кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук, доцент;
Либаш Микола Кирилович – доцент кафедри адміністративної діяльності
Національної академії внутрішніх справ;
Луговий Ігор Олександрович – доцент кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ, кандидат юридичних наук;
Павлівський
Микола
Климентійович
– професор кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ;
Терещенко
Володимир
Васильович
– професор кафедри адміністративної діяльності Національної академії внутрішніх справ;







ЗМІСТ

АВТОРСЬКИЙ КОЛЕКТИВ.
ВСТУП.
РОЗДІЛ 1. АЛГОРИТМ ДІЙ ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІВ І
ПІДРОЗДІЛІВ ВНУТРІШНІХ СПРАВ В ТИПОВИХ СИТУАЦІЯХ:
1.1.
Дії працівників органів внутрішніх справ по запобіганню злочинів.
1.2.
Дії працівників органів внутрішні справ по припиненню та розкриттю злочинів.
1.3.
Дії працівників органів внутрішніх справ по боротьбі з правопорушеннями дітей і запобіганню вчинення ними злочинів.
1.4.
Дії працівників органів внутрішніх справ по захисту власності від протиправних посягань.
1.5.
Дії працівників органів внутрішніх справ по забезпеченню безпеки дорожнього руху.
1.6.
Дії працівників органів внутрішніх справ по охороні державного майна.
1.7.
Дії працівників органів внутрішніх справ по взаємодії з об’єднаннями громадян.
1.8.
Дії працівників органів внутрішніх справ при затриманні осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, а також підозрюваних у вчиненні злочину.
1.9.
Дії працівників органів внутрішніх справ при несенні служби на автомобілях і мотоциклах.
1.10.
Дії працівників органів внутрішніх справ у складі пересувної міліцейської групи.
1.11.
Дії працівників органів внутрішніх справ при несенні служби на залізничному, водному і повітряному транспорті.
1.12.
Дії працівників органів внутрішніх справ при несенні служби з службовими собаками.
1.13.
Дії працівників органів внутрішніх справ по здійсненню нагляду за особами, які перебувають під адміністративним наглядом.
1.14.
Дії працівників органів внутрішніх справ на місці події.
1.15.
Дії працівників органів внутрішніх справ при проведенні огляду місця можливого знаходження злочинців, які знаходяться в розшуку.
1.16.
Дії працівників органів внутрішніх справ при опитуванні заявника
(потерпілого).
1.17.
Дії працівників органів внутрішніх справ при затриманні правопорушників.
1.18.
Дії працівників органів внутрішніх справ при виявленні правопорушень, вчинених іноземцями чи особами без громадянства.
1.19.
Дії працівників органів внутрішніх справ при доставлені в міліцію осіб, підозрюваних у вчиненні злочину.
1.20.
Дії працівників органів внутрішніх справ при виявленні злочинів окремих видів.

1.21.
Дії працівників органів внутрішніх справ під час передвиборчої компанії.
1.22.
Дії працівників органів внутрішніх справ під час переслідування транспортних засобів.
1.23.
Дії працівників органів внутрішніх справ під час несення служби по нагляду за безпекою дорожнього руху.
1.24.
Дії працівників органів внутрішніх справ у зв’язку з отриманням
інформації про ДТП.
1.25.
Дії працівників органів внутрішніх справ при здійсненні нагляду за перевезенням небезпечних вантажів.
1.26.
Дії працівників органів внутрішніх справ по розшуку транспортних засобів.
1.27.
Дії працівників органів внутрішніх справ по дотриманню заходів особистої безпеки при несенні служби по нагляду за безпекою дорожнього руху.
1.28.
Дії працівників органів внутрішніх справ під час несення служби при проведенні масових заходів і виникненні надзвичайних ситуацій.
1.29.
Дії працівників органів внутрішніх справ по супроводженню транспортних засобів.
1.30.
Дії працівників органів внутрішніх справ по забезпеченню особистої безпеки.
1.30.1. При несенні служби на постах і маршрутах.
1.30.2. При перевірці документів.
1.30.3. При проведенні зовнішнього огляду правопорушника.
1.30.4. В роботі дільничних інспекторів міліції.
1.30.5. В роботі по контролю за безпекою дорожнього руху.
1.30.6. Дії працівників міліції при огляді транспортних засобів.
1.30.7. Заходи безпеки при затриманні правопорушника.
1.31. Особливості застосування зброї працівниками органів внутрішніх справ.
1.32. Дій працівника ОВС при оформленні адміністративних матеріалів за скоєне правопорушення.
1.32.1. Патрульного наряду на місці вчинення правопорушення.
1.32.2. Уповноваженої особи ОВС щодо складання протоколу.
1.32.3. Процедура складання адміністративного протоколу.
1.32.4. Розгляд адміністративних матеріалів.
1.32.5. Порядок прийняття рішення та винесення постанови за справою
адміністративне правопорушення.
1.32.6. Адміністративне затримання особи за скоєне правопорушення.
1.32.7. Особистий огляд, порядок вилучення речей та звільнення
затриманої особи.
1.33. Дій працівників міліції стосовно іноземних громадян.
1.33.1. Порядок звернення патрульного міліціонера до іноземних
громадян.
1.33.2. Перевірка документів у іноземних громадян.

1.33.3. При перевірці документів у біженців при перевірці документів
працівник міліції зобов’язаний.
1.33.4. При затриманні осіб, що підпадають під дію Закону України «Про
біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту», при
вчиненні ними правопорушення.
1.33.5. При перевірці житлових приміщень, де проживають особи, що
підпадають під дію Закону України «Про біженців та осіб, які потребують
додаткового або тимчасового захисту».
1.33.6. При зверненні осіб, що підпадають під дію Закону України «Про
біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту».
1.33.7. При зверненні осіб, що підпадають під дію Закону України «Про
біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту», які
стали жертвами злочинів.
1.34. Дії співробітника РЕП ДАІ при прийомі документів на реєстрацію, перереєстрацію і зняття з обліку транспортних засобів.
1.35. Дії співробітника РЕП ДАІ при здійсненні огляду транспортного засобу.
1.36. Дії співробітника РЕП ДАІ при здійсненні перевірки транспортного засобу за пошуковою системою «Розшук».
1.37. Дії співробітника РЕП ДАІ при зверненні громадян з питань отримання посвідчення водія вперше.
1.38. Дії співробітника РЕП ДАІ при зверненні громадян з питань втрати посвідчення водія або талона до посвідчення водія.
1.39. Дії співробітника РЕП ДАІ при зверненні громадян з питань отримання посвідчення водія після закінчення терміну позбавлення права на керування транспортним засобом .
1.40. Дії співробітника РЕП ДАІ при зверненні громадян з питань обміну посвідчення водія, відкритті категорії.
1.41. Дії співробітника РЕП ДАІ при проведенні теоретичного іспиту.
1.42. Дії співробітника РЕП ДАІ при проведенні практичного екзамену.
1.43. Дії оперативного чергового при отриманні заяв і повідомлень про злочини, що вчинені або готуються.
1.43.1 Убивство.
1.43.2. Розбій.
1.43.3. Захоплення заручників (оперативний план «Заручник»).
1.43.4. Хуліганство.
1.43.5. Грабіж.
1.43.6. Зґвалтування.
1.43.7. Нанесення тілесного ушкодження.
1.43.8. Анонімне повідомлення про закладення вибухівки.
1.43.9. Виявлення вибухонебезпечних предметів (речовин, механізмів).
1.43.10. Виявлення радіоактивних або отруйних речовин.
1.43.11. Незаконне заволодіння транспортним засобом.
1.43.12. Крадіжка.

1.43.13. Крадіжка вантажів із рухомого складу на залізничному
транспорті.
1.43.14. Виявлення підроблених грошей чи цінних паперів.
1.43.15. Шахрайство.
1.43.16. Злочини у сфері обігу наркотичних засобів,психотропних речовин,
їх аналогів або прекурсорів.
1.43.17. Дорожньо-транспортна пригода.
1.43.18. Застосування зброї працівником ОВС.
1.43.19. Вчинення злочинів (правопорушень) іноземцями, особами без
громадянства або стосовно них.
1.43.20. Зникнення осіб безвісти.
1.43.21. Розшук дітей.
1.43.22. Розшук осіб, які заблукали в лісі.
1.43.23. Втеча з-під конвою міліції або з ІТТ.
1.43.24. Втеча з КЗД.
1.43.25. Виявлення трупа.
1.43.26. Виявлення осіб, які не можуть сповістити відомості про себе.
1.43.27. Нещасний випадок.
1.43.28. Корабельна аварія (зіткнення суден).
1.44. Невідкладна медична допомога при нещасних випадках.

РОЗДІЛ 2. АЛГОРИТМ ДІЙ ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІВ І
ПІДРОЗДІЛІВ
ВНУТРІШНІХ
СПРАВ
В
ЕКСТРИМАЛЬНИХ
СИТУАЦІЯХ.
2.1. Дії працівників органів внутрішніх справ в умовах дії правового режиму надзвичайного стану.
2.2. Дії працівників органів внутрішніх справ у ситуаціях, що ускладнюють оперативну обстановку.
2.3. Дії працівників органів внутрішніх справ під час проведення масових заходів .
2.4. Дії оперативного чергового при отриманні заяв і повідомлень про резонансні злочини і події.
2.4.1. Терористичний акт.
2.4.2. Викрадення або захоплення повітряного судна (оперативний план
«Набат»).
2.4.3. Масові заворушення (оперативний план «Хвиля»).
2.4.4. Напад на орган внутрішніх справ (оперативний план «Оборона
адмінбудівлі»).
2.4.5. Групове порушення громадського порядку або хуліганство зі зброєю.
2.4.6. Злочини із застосуванням вибухівки.
2.4.7. Крадіжка зброї, вибухових,радіоактивних та отруйних речовин.
2.4.8. Надходження сигналу «тривога» із складу вибухових речовин і
матеріалів,з фінансових установ, музеїв та інших об’єктів із матеріальними
цінностями.

2.4.9. Затримання особи, яка чинить збройний опір (оперативний план
«Грім»).
2.4.10. Стихійне лихо.
2.4.11. Епідемії.
2.4.12. Епізоотії.
2.4.13. Масове отруєння людей.
2.4.14. Пожежа.
2.4.15. Лісова, торф’яна, степова пожежа.
2.4.16. Аварія на підприємстві.
2.4.17. Аварія на залізничному транспорті чи в метрополітені.
2.4.18. Авіакатастрофа.
2.5. Дії працівників органів внутрішніх справ по організації розшуку і затримання озброєних злочинців.
2.5.1. Розробка оперативного плану
2.5.2. Підготовка і організація операції.
2.5.3. Аналіз матеріалів і місця проведення операції.
2.5.4. Вибір часу і способу затримання.
2.5.5. Тактика дій на початковому етапі операції.
2.5.6. Оточення (блокування) укриття.
2.6. Дії працівників органів внутрішніх справ при штурмі приміщення, в якому знаходяться озброєний злочинець.
2.7. Дії працівників органів внутрішніх справ при проведені огляду місцевості.
2.7.1. Огляд будівель у населеному пункті сільського типу, одинокої
будівлі у лісовій місцевості (хутір, будинок лісника).
2.7.2. Пошук у лісі, на пересіченій місцевості.
2.7.3. Проведення пошуку в лісі вночі, в умовах обмеженої видимості.
2.8. Дії, заборонені для працівників органів внутрішніх справ при виконанні службових обов’язків.
2.9. Дії працівників органів внутрішніх справ по затриманню
(знешкодженню) озброєних злочинців.
2.10. Дії працівників органів внутрішніх справ після затримання
(знешкодження) озброєних злочинців.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.

ВСТУП
Професія міліціонера входить в п'ятірку професій, пов'язаних з найбільшим ризиком для життя. Це пов'язано не тільки зі специфікою роботи, але і з відсутністю належної уваги до дотримання елементарних заходів особистої безпеки. Багатьох трагічних випадків можна було уникнути, якби співробітники були менш самовпевнені і діяли відповідно до настанов, виконання яких обіймає трохи більше часу, але забезпечує особисту безпеку алгоритмами поведінки. У критичній ситуації співробітник буде діяти за звичним для нього алгоритмом. Отже, впевнені, тактично доцільні дії можуть бути напрацьовані лише в ході систематичних тренувань, що включають в себе, в першу чергу, практичне відпрацювання алгоритму дій і розвиток стійкого в екстремальних ситуаціях мислення. У ході навчання співробітник повинен засвоїти елементарні, характерні для більшості типових та екстремальних ситуацій правила обережності. Дотримання цих нескладних рекомендацій загального характеру зводить нанівець можливі несподіванки, формує навички пильної, багато в чому безпечної поведінки в різних ситуаціях. Слід пам'ятати, що:
- завжди необхідно перевіряти справність і укомплектованість спорядження перед початком служби (наявність металевих пластин в бронежилеті, наявність і справність застібок бронежилета і шолома часто допомагає уникнути поранення або загибелі);
- неприпустимо знаходитися на службі з порушенням правил носіння форменого одягу (поверх форменого обмундирування одягнутий цивільний одяг і т.д.), яке динамічно розвивається в конфліктній ситуації або в умовах обмеженої видимості не дозволить громадянам розглянути зовнішні атрибути представника влади, що може призвести до помилкового сприйняття співробітників в якості нападників, правопорушників, або протилежної конфліктуючої сторони. Якщо співробітник виконує свої обов'язки в цивільному одязі, то, щоб уникнути його неправильної ідентифікації, необхідно голосно і чітко представитися в формі, що не допускає подвійного тлумачення і при першій можливості продемонструвати службове посвідчення, дотримуючись при цьому заходів особистої безпеки;
- неохайний зовнішній вигляд, крайня недбалість і неохайність в одязі і зачісці викликають неповагу до співробітника з боку громадян, що, в свою чергу, може спровокувати непокору або призвести до опору;
- грубість і використання працівниками міліції сленгу та ненормативної лексики, образа чи погрози громадянам, необґрунтовані звинувачення в правопорушенні або загроза застосування фізичної сили або спеціальних засобів без достатніх на те підстав також можуть викликати непокору і протидію вимогам щодо підтримання порядку;
- невмотивоване застосування спеціальних засобів і фізичної сили провокує обурення, лють і зустрічну агресію громадян;
- самовільне ухилення від маршрутів, догляд з постів нарядів позбавляє співробітників можливості своєчасно отримати допомогу в критичній ситуації;

- пересуватися по території, що обслуговується, слід на деякому віддаленні від будинків, інших споруд та будь-яких об'єктів, які можуть служити укриттям можливим правопорушникам для раптового нападу;
- важливо витримувати необхідну дистанцію стосовно громадян, нікого не залишати позаду себе, в тому числі передбачуваних очевидців та потерпілих, за яких можуть видавати себе спільники правопорушників;
- при безпосередньому спілкуванні з порушниками необхідно витримувати дистанцію, стежити за їх поведінкою, мімікою, жестами і бути готовим до можливого застосування фізичної сили, спеціальних засобів. При загостренні обстановки не «замерзати», а діяти, очікувати несподіваного;
- при наближенні громадянина ззаду, в умовах темряви, в малолюдних місцях, відійти в сторону, зупинитися, пропустити його або змінити напрям руху і піти назустріч;
- наближатися до громадян слід, як правило, з боку джерела освітлення;
- не обманюватися послужливістю і люб'язністю порушників. Погано переоцінити супротивника, проте гірше його недооцінити; - звуки і видиме очима спотворюється під впливом стресу;
- очі вимагають часу, щоб звикнути до зміни освітлення (прийоми: опинившись в темряві - часто моргай; в очі вдаряє світло - закрий одне око);
- нерішучість у застосуванні, або невміле застосування спецзасобів, зброї, призводить до того, що правопорушник заволодіває ними і звертає їх проти співробітника;
- за невміння правильно і до кінця провести бойові прийоми боротьби при утриманні або конвоювання правопорушника, як правило, лише активізує агресію останнього;
- необхідно намагатися діяти в групі - відрив співробітника від товаришів по службі при переслідуванні злочинця або підозрюваного, здійснення огляду місцевості, будови або квартири без підстраховки мінімум ще одним співробітником часто провокує напад. Один міліціонер прикриває – інший діє;
- при вході в приміщення, перш ніж увійти, потрібно повністю відкривати двері - не до кінця відкриті двері перекривають можливість огляду частини приміщення і можуть служити укриттям для правопорушника;
- ключі від службового автотранспорту повинні бути завжди при собі;
- не можна заглядати за ріг будівлі на рівні очей - саме на цьому рівні переслідуваний правопорушник готовий побачити співробітника, саме це місце може заздалегідь взяти на приціл, приготуватися для нанесення удару;
- по можливості слід зменшувати свої розміри в якості мішені, уникати показувати свій силует, потрібно намагатися завжди займати захищену позицію;
- схвильованість і поспішність в оцінці обстановки призводить до помилки. Участь у будь-якому оперативно-службовій заході передбачає швидку оцінку конкретної ситуації і вироблення певної тактики.
Працівники міліції повинні моделювати свої дії в залежності від наявних у них відомостей (кількості учасників правопорушення або злочину, особливості їх злочинного минулого і агресивності, наявності зброї, техніки,
намірів і узгодженості дій), а також з урахуванням власних сил і засобів, навичок, знань, умінь та професійного досвіду. Вибір тактики буде, природно, відрізнятися в залежності від того, що являє собою місце події. Слід враховувати і час доби. Тому важливо, щоб оперативний черговий органу внутрішніх справ, приймаючи відповідний виклик, з'ясував і записав максимум
інформації як про подію, його учасників (кількості, їх силі і озброєності, агресивності, висловлюваних ними погрози і наміри), так і про заявника.
Вихідна інформація повинна перевірятися ще в ході радіообміну з оперативним черговим, вмілого і швидкого опитування очевидців події, потерпілих і т.д. Це необхідно у зв'язку з тим, що оперативна інформація могла змінитися за час, що минув з моменту надходження завдання (наприклад, суперечка двох чоловік перерости у масову бійку, озброєний правопорушник покинув квартиру). У цьому випадку потрібна абсолютно інша тактика, додаткові сили та засоби.
Взаємна страховка повинна бути навіть у тих випадках, коли немає чинників, які вказують на небезпеку. Нерідко сам момент перевірки завершується нападом на працівника міліції. Необхідно засвоїти, що рішення міліціонера перевірити, наприклад, припаркований автомобіль виникає у нього
інтуїтивно. Співробітник часто не усвідомлює, предмети що саме він сприйняв як підозріле (місце, час, номерний знак, спосіб паркування, що знаходяться в машині, наявні на автомобілі ушкодження, поведінка водія або пасажира і т.п.).
Якщо щось здається співробітникові незвичайним і сумнівним, він зобов'язаний включити в дію механізм самостраховки, тобто вести себе таким же чином, як в ситуації, що створює небезпеку (продумати послідовність дій, організувати підстраховку, проінформувати оперативного чергового і, перш за все, проявити пильність).



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   20


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал