Мета: формування адекватного сприйняття конфліктів; ознайомлення з типовими формами поведінки людей в конфліктних ситуаціях; засвоєння понять конструктивний і деструктивний конфлікти; визначення причин виникнення конфлікту у школі типу



Скачати 115.97 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір115.97 Kb.
Мета: формування адекватного сприйняття конфліктів; ознайомлення з типовими формами поведінки людей в конфліктних ситуаціях; засвоєння понять конструктивний і деструктивний конфлікти; визначення причин виникнення конфлікту у школі типу; формування навичок конструктивного розв’язання конфліктів, корекції емоційного стану; активізація процесу самопізнання та самоактуалізації.

Хід заняття

Вступ

Історія для натхнення

Мета: активізація процесу самопізнання та самоактуалізації учасників.

«У сиву давнину учитель і його учень ввійшли через ворота великого міста для того, щоб розповісти про християнську добру віру.

Зненацька якийсь чоловік, мешканець цього міста, підбіг до нього і промовив:


  • Мудрець, мабуть, не будуть корисні мешканцям цього міста божі настанови. Люди у нас грубі серцем і противляться твоєму слову боголюбства і любові. Всі вони не бажають пізнати ні краплинки нового. Не витрачай даремно свого часу на них.

Мудрець подивився на нього і промовив:

  • Ти, безсумнівно, правий.

Після цього підбіг до старця другий чоловік і промовив:

  • Старець, можеш не боятися. Тебе радо приймуть в цьому чудовому місті. Люди чекають, що ти прийдеш і сподіваються пізнати цінні слова християнського віровчення, яке виходить з твоїх вуст. Вони нудьгують за вірою і готові до служіння. Наші уми і душі відкриті для тебе.

Мудрець подивився на нього і сказав:

  • Ти говориш правду.

Вірний учень не стримався і спитав учителя:

  • Мудрець, скажи мені, чому ти і першому, і другому відповів одне й те саме, хоча обоє вони говорили тобі абсолютно різне.

Мудрець відповів вірному учневі:

  • Ти повність говориш правду. Проте ти, сподіваюсь бачив, що дві людини говорили правду, яка відповідає їхньому сприйняттю життя. Перша скрізь бачить тільки негативне, друга помічає добре. Вони розуміють світ таким, яким обоє бажають його бачити. Кожний із них робить висновки із свого досвіду розуміння даного світу. Ні один із них не лицемірить. Обоє говорили правду. Просто правд завжди мінімум дві.»

Вправа_«_Пісочний_годинник»'>Вправа « Пісочний годинник»

Мета: надати можливість учасникам визначити свої очікування.

Тренер роздає кожному учаснику стікер, на якому пропонує написати, що вони очікують отримати на даному занятті. Потім кожен озвучує свої очікування і прикріплює стікер до дошки у верхню частину годинника.



Вправа «Креатив»

Мета: визначити асоціації, які викликає слово «конфлікт» в учасників.

Кожен з учасників вибирає картку з певним зображенням (набір карток «креатив») і озвучує свої асоціації.



Інформаційне повідомлення

Слово «конфлікт» викликає насамперед негативні, неприємні асоціації. Ми з невдоволенням згадуємо ті почуття, які відчували під час конфлікту: гнів, образу, непорозуміння, ворожість, а може ми відчували сором, провину, невдоволення собою. Конфлікти примушують нас довго переживати, нервувати, хвилюватися. Так, що ж таке – конфлікт?

Конфлікт – це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін.

Конфлікт – суперечність, яка виникає між людьми, у зв’язку з вирішенням питань виробничого, громадського або особистого характеру. Вони виникають під час зіткнення поглядів, інтересів, прагнень різних осіб чи груп людей. Отже, саме поняття конфлікту ширше, ніж просто незгода між людьми, сварка чи погіршення стосунків. Адже конфлікти бувають різні.

Причини конфліктів:


  • Базові потреби;

  • Нестача ресурсів;

  • Психологічні проблеми;

  • Відмінність інтересів;

  • Відмінність світосприйняття;

  • Відмінність цінностей.

Дуже часто причиною конфліктів є перекручене уявлення про свої та чужі дії:

  • «ілюзія власної шляхетності» - уявлення про те, що істина тільки на нашому боці, а мораль порушує інша сторона.

  • « пошук порошини в оці іншого» - перебільшене уявлення про помилки іншого і не усвідомлення своїх недоліків.

  • « подвійна етика» при здійсненні однакових дій власні дії сприймаються як позитивні, а дії іншого як нечесні.

Вправа: Результати дослідження «Оцінка стилю поведінки в конфліктній ситуації» (методика К. Томаса, адаптований варіант Н. Гришіної)

Кожному з учасників роздаються зображення стилю поведінки в конфліктній ситуації (акула, сова, лисиця, черепаха, плюшевий ведмедик ) залежно від результатів дослідження. Ведучий розповідає як поводяться люди з різними стилями поведінки в конфліктних ситуаціях. (додаток 1)



Інформаційне повідомлення

Позитивні і негативні сторони конфлікту

Негативні:



  • Веде до непорозуміння

  • Створює образи

  • Руйнує взаємини

  • Призводить до стресу

  • Формує почуття невдоволення

  • Порушує особистий та міжособистісний спокій

  • Призводить до психологічного дискомфорту

  • Послаблює ціннісно-орієнтаційну єдність колективу

  • Знижує згуртованість та погіршує морально-психологічний клімат у колективі

  • Гальмує розвиток в колективі

Позитивні:

  • Зосереджують увагу на проблемах, які мають бути вирішені

  • Показують, як нам треба змінюватися

  • Розкривають наші прагнення та бажання

  • З’ясовують хто ми і які наші цінності

  • Оберігають взаємини від роздратування та образ, покращують стосунки через впевненість у тому, що обидві сторони можуть залагоджувати свої проблеми

  • Долається депресія

  • Послаблюють нудьгу, звертають увагу на нові цілі, стимулюють інтерес.

Вправа «Лейла»

Мета: дати можливість учасникам усвідомити наслідки упередженого ставлення , стереотипного мислення та навішування ярликів.

Хід вправи: ведучий читає «Історію про Лейлу» (додаток 2), і дає завдання учасникам оцінити дії кожного героя за п’ятибальною системою, далі пропонується додаткова інформація, після чого учасники знову дають оцінки героям.

Обговорення: чому відрізняються оцінки першого і другого разу; чи не було у вас випадку, коли ви помилялися в оцінці людей чи подій через упереджене ставлення;

Інформаційне повідомлення «Педагогічні конфлікти»

Конфліктні педагогічні ситуації:



  1. Конфлікти діяльності, що виникають через невиконання учнем навчальних завдань , успішність навчання.

  2. Конфлікти поведінки, що виникають через порушення правил поведінки в школі і поза нею.

  3. Конфлікти відносин, що виникають у сфері емоційно-особистісних стосунків учнів і вчителів та спілкування в процесі педагогічної діяльності.

Особливості педагогічних конфліктів:

  • Професійна відповідальність учителя за педагогічно правильне роз’яснення ситуації.

  • Різний соціальний статус учасників конфліктів, чим визначається їхня різна поведінка в конфлікті.

  • Різниця віку й життєвого досвіду породжує різну міру відповідальності за помилки під час їх розв’язання.

  • Через різне розуміння учасниками подій та їх причин вчителю не завжди легко зрозуміти глибину переживань дитини, а учневі – впоратися зі своїми емоціями.

  • Присутність інших учнів під час конфлікту робить їх не тільки свідками, а й учасниками; конфлікт набуває виховного змісту;

  • Професійна позиція вчителя в конфлікті зобов’язує його брати на себе ініціативу в розв’язанні конфлікту а й на перше місце поставити інтереси учня

  • Будь-яка помилка вчителя під час розв’язання конфлікту породжує нові ситуації та конфлікти

  • Конфлікту в педагогічній діяльності легше запобігти, ніж успішно його вирішити.

Результати анкетування.

Ведучий ознайомлює учасників з результатами анкетування проведеного серед учнів 5-9 класів. (додаток 3). Обговорення результатів учасниками заняття.



Підведення підсумків.

У ситуації конфліктного спілкування зупиніться, подумайте, усвідомте свої настанови, стратегії поведінки, які можуть бути бар’єром на шляху до взаєморозуміння , і зробіть відповідальний вибір своєї поведінки.

Що ж робити після конфлікту?

Нехай посмішка повернеться на ваше обличчя, адже нічого нема вічного, тому кожен конфлікт має свій фінал, хоча й може здаватися безкінечним. Тому станьте філософами: «Наше життя циклічне: народження-смерть; природа циклічна: літо-зима; циклічна доба: ранок-вечір. Все минає. Отож, мине і ця неприємність» Скажіть собі ці слова і відчуйте перспективу, впевненість у своїх силах, нагадуйте собі, що найтяжче теж промине, з погляду вічності ваш конфлікт не такий уже й страшний та безповоротний. Варто прожити кожен день так, наче він у вас останній. Тоді більшість проблем, які спричинили конфлікт відпадуть самі по собі. А сам конфлікт мудра людина використає як джерело життєвого досвіду, самовиховання і самонавчання.



Аналіз заняття.

Учасники на стікерах пишуть свої враження та коментарі по даному занятті, прикріплюють в нижню частину пісочного годинника.



Історія для натхнення

Про нестриманість

Багато років тому назад на світі жив хлопець, який був дуже нестриманий. Одного разу його батько подарував йому подарунок, на який покладав великі надії. Це був мішок з гвіздками. Сину потрібно було забивати в паркан один гвіздок кожен раз, коли проявлявся його нестриманий характер. У перші дні хлопець дуже багато часу проводив біля паркану, в який потрібно було забивати гвіздки. Кількість забитих гвіздків зменшилась вже через неділю. Іще через деякий час хлопець зрозумів, що чим менше він буде злитися, тим менше йому доведеться забивати гвіздків.

Через деякий час хлопець навчився тримати себе в руках, і в паркані більше не з’являлися гвіздки. Батько дав йому іншу пораду: витягувати кожен раз по гвіздку, коли йому вдасться стриматися. Через деякий час в паркані не залишилося жодного гвіздка. Тоді батько, підвівши сина до паркану, сказав:



  • Подивися на те, що ти зробив, на ту кількість отворів, які ти залишив на паркані. Таким, як до цього, він не буде вже ніколи. Слово, сказане нами зі злістю і гнівом, залишає гіркий слід в душі людини. І тоді не важливо, чи будеш вибачатись, падаючи на коліна , шрам залишиться назавжди. Все що стається, залишається у нашому житті назавжди.


Додаток 1.

Основні стилі поведінки в конфліктній ситуації.

«Акула» (суперництво, примус). Акули намагаються переконати опонентів, силоміць примушуючи розв’язати конфлікт. Для акул найголовніше – власні цілі, а стосунки з людиною мають для них другорядне значення. Вони будь-якою ціною готові добитися свого. Їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються. Акули переконані, що конфлікти вирішуються тоді, коли хтось перемагає. Вони намагаються здобути перемогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи чи погрожуючи їм з позиції сили.

«Сова» (переговори, співпраця) сови дуже високо цінують власні цілі та стосунки. Вони розглядають конфлікт як проблему яку треба розв’язувати, і шукають таке рішення, яке задовольнило б і їхні цілі, і цілі іншої сторони. Сови сприймають конфлікт, як спосіб поліпшення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Сови не заспокоюються доти, доки не буде знайдено рішення, яке задовольнило б і їх самих, і інших.

«Лисиця» (компроміс) лисиці невибагливі як у своїх цілях,так і в стосунках з людьми. Лисиці шукають компромісу. Вони жертвують частиною своїх домагань під час конфлікту і переконують іншого поступитися теж якоюсь частиною своїх цілей. Вони шукають такого рішення, щоб обидві сторони отримали «золоту середину». Вони готові пожертвувати заради досягнення згоди для спільного добра, як частиною своїх домагань, так і стосунками.

«Черепаха» (уникнення) черепахи втікають і ховаються в свій панцир, щоб уникнути конфлікту. Вони відмовляються від власних цілей і тримаються осторонь як від суперечливих питань, через які виникають конфлікти, так і від людей, причетних до суперечки. Вони вважають, що вирішувати конфлікт – річ безнадійна, їм легше втекти від конфлікту, ніж зустрітися з ним.

«Плюшевий ведмедик» (згладжування, пристосування) для ведмедиків найголовніше - хороші стосунки, а власні цілі не мають для них власного значення. Вони прагнуть усім подобатись, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що конфлікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Ведмедики бояться завдати болю, образити, зіпсувати стосунки під час конфлікту. Їх правило: «я готовий пожертвувати власними цілями, роби все, що хочеш, аби тільки я тобі подобався».

Результати дослідження:



  1. Матусевич В. М. – «лисиця»

  2. Словінська Ю. Г. – «сова»

  3. Музиченко М. О. – «плюшевий ведмедик»

  4. Шевченко О. Є. - «лисиця»

  5. Беліцин М. М. - «лисиця»

  6. Самофал М. А. - «лисиця», «акула»

  7. Шинкаренко Н. М. – «черепаха»

  8. Осадча Г. В. - «лисиця», «акула»

  9. Нартікова Г. О - «черепаха»

  10. Демич Л. Д. - «лисиця», «черепаха»

  11. Атаманенко Г. О. - «сова»


Додаток 2.

Історія про Лейлу

На одному березі широкої річки Ніл живе Лейла, а на другому – Мухамед. Лейла закохалась в Мухамеда, але в річці водяться крокодили і перепливти на інший берег можна лише на човні. В Ахмеда є човен. Лейла попросила його щоб він перевіз її. Він відмовив їй. Тоді Лейла попросила Тарика, він погодився за однієї умови, що вона проведе ніч з ним. Коли Лейла зустрілася з Мухамедом і розповіла йому все, він її прогнав. Тоді вона зустріла Джафрика і вона повідала йому, що сталося. Він розлютився і вдарив Мухамеда по обличчю.

Додаткова інформація

Лейлі 17 років, вона учениця середньої школи, а Мухамед – її учитель, який одружений та має щасливу сім’ю. Ахмед також учитель у тій же школі, тобто з Мухамедом вони колеги. Тарик – дідусь Лейли, він дуже давно не бачив свою улюблену онуку,разом вони пили чай та проговорили всю ніч. Джафрик – психопат-убивця. Мухамеду пощастило що він лише вдарив його по обличчю.

Результати анкетування.

Цільова група: учні 5-9 класів (40 осіб)

Мета: визначити причини конфліктів учнів з учителями, зрозуміти які риси є позитивними в очах учнів, а які негативними.

Дратує той учитель, який …

а) кричить – 58%

б) має мазунчиків серед учнів – 50%

в) погано пояснює – 45 %

г)необ’єктивно оцінює знання учнів – 43%

д) ставить оцінку не за знання, а за поведінку – 40%

Боюся тих учителів, які…

а) погрожують поганими оцінками – 50%

б) злопам’ятні – 38%

в) кричать – 20%

Не довіряю тим учителям які…

а) занижують оцінки – 50%

б) недолюблюють мене – 35%

в) не завжди дотримують слова – 30%

г) не вміють зберігати таємниць – 23%

Відчуваю задоволення від спілкування з тими вчителями, які…

а) веселі, розуміють мене, можуть вислухати й допомогти – 78%

б) уміють доступно пояснити свій предмет – 48%

в) добре до мене ставляться, хоча я погано навчаюсь – 35%

г) дивляться на життя по-молодіжному розуміють юних та всі їхні проблеми – 35%

д) врівноважені, стримані, знаходять підхід до дітей, вміють підтримувати дисципліну в класі – 33%

5. Через що найчастіше виникають конфлікти з учителями:

а) оцінки – 35%

б) не виникає – 28%

в) домашнє завдання – 13 %

г) поведінка – 13%

Ухвалили:



  1. Проводити бесіди, виховні години на тему: «Що таке конфлікти?», «Оминаймо гострі кути», «Будьмо толерантними».

  2. Працювати над створенням в учнівських колективах позитивного клімату, зменшення ситуацій, що викликають конфлікти, вчити дітей правил поводження в конфліктних ситуаціях.

  3. Хід виконання даного рішення заслухати в жовтні 2012 року

Ухвалили:

  1. Проводити бесіди, виховні години на тему: «Місце дружби в нашому житті», «Хочеш мати друга – навчися ним бути»

  2. Працювати над створенням такого клімату в колективі, щоб кожен знайшов своє місце в ньому і підвищив свій соціальний статус.

  3. Організовувати колективні творчі справи.

  4. Проводити індивідуальні бесіди з дітьми з метою підвищення їх самооцінки та допомогти їм ввійти в колектив та набути позитивного соціального статусу.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал