Марія Матіос. Роман «Солодка Даруся»



Скачати 54.32 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір54.32 Kb.
ТипУрок



Урок позакласного читання у9 класі.

Марія Матіос. Роман «Солодка Даруся»

Концаренко Вікторія Віталіївна,заступник директора з навчально-виховної роботи,вчитель української мови та літератури Ломачинецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів


Тема: Марія Матіос. Роман «Солодка Даруся».

Мета:

  • ознайомити учнів з життям та творчістю сучасної буковинської письменниці;

  • розкрити особливості та зміст роману «Солодка Даруся»;

  • удосконалювати вміння та навички аналізу художнього твору;

  • розвивати зв’язне мовлення та мислення;

  • виховувати любов до рідного краю, прагнення «поправити всесвітню несправедливість любов’ю».

Обладнання: фотопортрет Марії Матіос, виставка творів письменниці, презентація до уроку, роман «Солодка Даруся», аудіо запис звуків трембіти.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Епіграф: «А я хочу в якусь печеру,

Хоч на пару якихось діб!

Чоловіче!

Зміни цю еру,

Цю гетеру,

Бо ц ж твій хліб.

Я ж бо можу отак пропасти

Поміж цих божевільних днів,

І нікому будуть застити

Мого серця палкі вогні.

Ох, солодкі слова, як сливи.

Та долоні – як два хрести.

Чоловіче. Я ще вродлива.

Мені важко цей хрест нести»

Марія Матіос
Випереджувальне завдання:


  1. Прочитати роман «Солодка Даруся».

  2. Опрацювання біографії письменниці кількома учнями та представлення проектної роботи на уроці.

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Звучить аудіо запис звуків трембіти. Підготовлений учень читає поезію Марії Матіос «А я хочу в якусь печеру…» (робота з епіграфом уроку)

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду

Учитель не заходить до класу, а стоїть на порозі. Звертається до дітей зі словами: «Доброго дня. Сьогодні ми з вами познайомимося з життєвим та творчим шляхом буковинської письменниці Марії Матіос. Але, щоб розпочати наш урок, потрібно з’ясувати, чи ретельно ми попрацювали вдома над змістом роману «Солодка Даруся». Я задаватиму вам запитання. Кожна правильна відповідь дозволить мені зробити крок до класу, щоб розпочати нашу роботу на уроці»

Запитання:



  1. Яке місце в селі Черемошне називалося «поза Йочихою»?

  2. Для чого Даруся часто ходила до річки?

  3. Де Даруся могла говорити і яке слово промовляла?

  4. За що Івана прозвали Цвичком?

  5. Чим заробляв на життя Іван Цвичок?

  6. На якому інструменті грав Іван?

  7. Куди і для чого Іван возив Дарусю?

  8. Хто такий Михайло Довбуш?

  9. Що сталося з матір’ю Дарусі?

  10. Коли Даруся перестала розмовляти?

ІV. Повідомлення теми, мети та цілей уроку. Корекція відповідно до обґрунтованих побажань учнів.

V. Проблемне питання: «Чому роман «Солодка Даруся» називають сімейною сагою?»

VІ. Сприйняття навчального матеріалу

  1. Захист проекту учнями, що працювали над біографією Марії Василівни Матіос. (Проект може мати вигляд, наприклад, стінгазети, в центрі якої - портрет письменниці; або мультимедійної презентації)

  2. Виконання тестових завдань для перевірки залишкових знань по біографії письменниці. (Після виконання завдань, пропонуємо учням обмінятися зошитом з сусідом по парті і здійснити взаємоперевірку робіт. Ключ до завдання учитель записує на дошці)

  1. Марія Матіос народилася в:

А) с. Розтоки

Б) м. Вижниця

В) с. Виженка


  1. Рік народження письменниці:

А) 1859

Б)1959


В) 1969

  1. Після закінчення середньої школи Марія Василівна навчалася в Чернівецькому національному університеті ім.. Ю.Федьковича на факультеті:

А)юридичному

Б)філологічному

В) філософсько-теологічному


  1. Який з творів не належить перу письменниці?

А) «Солодка Даруся»

Б) «Щоденник страченої»

В) «Маруся Чурай»


  1. За який твір Марія Матіос стала лауреатом Шевченківської премії?

А) «Солодка Даруся»

Б) «Бульварний роман»

В) «Нація»


  1. Хто написав передмову до роману «Солодка Даруся»?

А) А.Дімаров

Б) М.Бажан

В) С.Жадан


  1. Робота над змістом роману.

    1. Використовуючи зміст роману, виписати цитати, які характеризують головну героїню. Записати цитати на листках з клейкою основою і заповнити прогалини на дошці:



Солодка Даруся



    1. Вправа «Маска відвертості»

Учень виходить на центр класу. Одягає маску «відвертості» і розповідає про почуття та переживання від імені Дарусі. Кожен з учнів самостійно обирає епізод, який хоче прокоментувати.

    1. Вправа «Вгадай персонажа»

Потрібно за цитатою, що зачитує учитель, пригадати героя роману.

  1. «… два дні не виходила з хати – так її боліла голова, що не могла дивитись навіть у стелю, лиш обв’язувалася хустками, накривалася подушкою і відверталася до стіни. Не їла, не пила, до виходка не вставала – лиш чекала, коли тріснуть залізні обручі, що стисли голову, ніби хотіли зовсім її розтрощити»;

  2. « Ніхто у Черемошнім не знав з певністю, коли й де йому пуп рубали, де хрестили, хто його мама-тато, і чи має він бодай би який дім-двір, чи кіл біля двору. Здавалося, він був одночасно завжди і скрізь»;

  3. «У призахідних вересневих променях її маленька голівка з короною туго заплетеної коси схожа на друге сонечко, що сходить з-поміж запашних груш, якими всипаний весь ганок, аж до підвіконь хати…. сміється самими лише кругленькими ямками, надкушуючи медову грушу, чим збурює навколо себе цілий рій ос»;

  4. «… пішов малолітній … служити по людях, годувати ґаздівські воші, та вчитися всяким ручним роботам, та заробляти собі на прожиток. Парубкував довго, поки на таку-сяку господарку не склався і ось, на жменьку сторонської, такої, як сам, круглої сироти та ще й на маленьке весілля спромігся».




    1. Вправа «Обери потрібне»

Серед запропонованих на картках на дошці слів учні обирають лише ті, що відповідають символічним образам, використаних авторкою у творі. Записують правильні відповіді у зошити. Усно обґрунтовують свій вибір.


Церква

«конфети»

Револьвер

Влада

Річка Черемош

Гуцули



Ружі

Місто


VІІ. Відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку.

VІІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення.

Вправа «Спотиканочка». Відтворіть правильну послідовність подій у романі «Солодка Даруся».



  1. Смерть Мотронки.

  2. Даруся закопується в землю.

  3. Окупація села радянськими військами.

  4. Перші слова біля могили.

  5. Нічна купіль з Іваном.

  6. Іван у військовій формі.

  7. «Злодії» в хаті Михайла.

  8. Загублена жінка.

  9. Цукерки від військового.

  10. На прийомі у лікаря.

  11. Даруся втратила голос.

ІX. Підсумок уроку.

Добра у світі значно більше, але зло виникає раптово, вистрілює і дуже глибоко ранить, навіть убиває. А заздрісні люди бувають гірші від сатани. Пропоную вам закінчити речення «Сьогодні на уроці я …..»



X. Оцінювання результативності роботи учнів на уроці.

XІ. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум «Ми всі неповторні…» (на основі прочитаного роману «Солодка Даруся»)

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал