M. G. de Koning Коментар листа до Римлян – лист апостола Павла особисто для тебе




Сторінка1/11
Дата конвертації20.03.2017
Розмір5.05 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11

M.G. de Koning
Коментар листа до Римлян –
лист апостола Павла
особисто для тебе
переклад з англійської та німецької


2
Лист до Римлян


3
Гєр де Конінг
[by M.G. de Koning]
Л И С Т до
Р И М Л Я Н


4
Подарунок
Продажу не підлягає
Матв.18,
20
© ????
Видавництво «????»
1-е видання – 2006 р
Лист до Римлян


5
Зміст
Від видавництва.....................................................................7
Огляд листа до Римлян..........................................................8
Вступ.......................................................................................9 1. Євангеліє Бога......................................................................11 2. Жага Павла ...........................................................................13 3. Євангеліє – сила Божа на спасіння ....................................15 4. Людство без Бога .................................................................17 5. Справедливий вирок Бога ...................................................19 6. Іудеї та язичники..................................................................21 7. Іудеї та закон ........................................................................23 8. Бог правдивий, кожна людина неправдива.......................25 9. Немає жодного праведного.................................................27 10. Виправдання вірою............................................................29 11. Щаслива людина................................................................31 12. Потомство Авраама ...........................................................33 13. Абсолютна впевненість віри.............................................35 14. Мир, доступ і надія – минуле, теперішнє та майбутнє ..37 15. Хвалитися скорботами і хвалитися Богом ......................39 16. Первородний гріх ..............................................................42 17. Христос і Адам...................................................................44 18. Хрещення............................................................................46 19. Живи для Бога!...................................................................48 20. Служіння під благодаттю..................................................50 21. Вільний від закону.............................................................52 22. Законом пізнають гріх.......................................................54 23. Боротьба під законом ........................................................56 24. Ходіння за Духом ..............................................................58 25. Якщо Дух живе у вас.........................................................61 26. Спадкоємець Бога ..............................................................63 27. Дух допомагає твоїй слабкості.........................................65 28. Покликаний згідно з волею Бога......................................67 29. Бог – за тебе! ......................................................................70 30. Любов Павла до Ізраїля та привілеїв Ізраїлю .................72 31. Обрання Богом Ізраїлю .....................................................75 32. Бог – суверенний................................................................77 33. Посудини гніву та посудини милосердя .........................79
Лист до Римлян


6 34. Народи та Ізраїль ...............................................................82 35. Христос – кінець закону....................................................84 36. Віруй своїм серцем і сповідуй своїми вустами ..............86 37. Прекрасні ноги...................................................................88 38. Проповідь відкинуто .........................................................90 39. Залишок за обранням благодаті .......................................92 40. Падіння та прийняття Ізраїлю ..........................................94 41. Свідчення Бога на землі ....................................................96 42. Гордість призведе до падіння...........................................98 43. Дари та покликання Бога – незаперечні ........................100 44. Йому слава навіки............................................................102 45. Перемінися .......................................................................104 46. Яким є твоє завдання? .....................................................106 47. Правила для християнського життя – частина 1 ..........109 48. Правила для християнського життя – частина 2 ..........111 49. Власті ................................................................................113 50. Зодягнися в Господа Ісуса ..............................................115 51. Приймайте один одного ..................................................118 52. Все – для Господа ............................................................120 53. Не будь каменем спотикання для свого брата ..............122 54. Приймати одне одного за прикладом Христа...............124 55. Євангеліє: для іудея та язичника....................................127 56. Служіння Павла ...............................................................129 57. Як Павло ухвалював рішення.........................................132 58. Вітання та набагато більше.............................................135 59. Будь мудрим на добро.....................................................138 60. Славослів'я........................................................................141
Лист до Римлян


7
Від видавництва
Мета цього видання – надати здорового біблійного вчення
(
2
Тим.1,
13
; Тит.2,
1.8
) у доступній формі для молоді, домашніх або студентських груп вивчення Біблії, недільних шкіл, таборів, гро- мадського та тюремного служіння, – як у себе, так і в інших краї- нах.
Перед кожним розділом читач побачить уривок зі Святого
Письма. Ці тексти, – а також усі біблійні цитати, які наведено у дужках, – слід буде прочитати й вивчити, аби зрозуміти думку ав- тора. Вони – непохитне слово Бога. Жодні людські думки чи по- гляди не є важливішими за розуміння наміру Бога у Його посланні до нас – Біблії.
Слід завжди пам'ятати, що все Писання є корисним для нав- чання, для викриття, для виправлення хибних думок (
2
Тим.3,
16
) або для руйнування твердинь власних людських поглядів
(
2
Кор.10,
4.5
).
Деякі думки взято зі старіших праць, але це – важливі теми й для сьогодення. Пунктуацію і навіть слова або фрази може бути модифіковано або спрощено для легкості читання. Оскільки ці автори просто розкривають незмінне слово Бога своїм читачам,
їхні розуміння та тлумачення є свіжими сьогодні так само, як і багато років тому, коли їх писали.
Дещо написано нещодавно і надруковано тут уперше. У будь- якому разі, ми віримо, що читач знайде цю працю корисною для своєї душі та неважкою для читання та розуміння.
Через відхилення у сучасних перекладах багато людей, мож- ливо, не визнає незвичного уривка з іншої версії. Часто тут циту- ють або New King James Version (NKJV), або переклад J.N.Darby
(JND). Там, де це необхідно, – через те що використано особли- вий теологічний спосіб висловлювання, – ми намагаємося ближче пояснити ці вислови. А іноді може бути використано інший пере- клад.
Ми сподіваємося, що читачеві принесе задоволення просте- жити давні стежки, якими йшли інші раніше за нього.
«На дорогах спиніться та гляньте, і спитайте про давні стежки, де то добра дорога, то нею ідіть,
і знайдете мир для своєї душі!»
Єр.6,
16
Лист до Римлян


8
Використані переклади Біблії:
NKJV

New King James Version
NASB

New American Standard Bible
NIV

New International Version
KJV

King James Version
JND

The Darby Bible
Огляд листа до Римлян
I. До Римлян 1 – 8: праведність Бога від віри
(частина, що представляє вчення)
1. Розділ 1,
1-17
– вступ
2. Розділи: 1,
18
–3,
20
– необхідність виправдання
Розділ 1,
18-32
– безбожні язичники
Розділ 2,
1-16
– самовпевнені народи
Розділи: 2,
17
–3,
8
– іудеї
Розділ 3,
9-20
– немає жодного, що робить добро
3. Розділи: 3,
21
–5,
11
– виправдання від віри
Розділ 3,
21-26
– праведність Бога
Розділи: 3,
27
–4,
25
– лише вірою
Розділ 5,
1-11
– мир із Богом
4. Розділи: 5,
12
–8,
39
– в Адамі – в Христі
Розділ 5,
12-21
– дві сім'ї
Розділи: 6,
1
–7,
14
– благодать і закон
Розділ 7,
15-25
– досліди
Розділ 8,
1-39
– у Христі немає прокляття
II. До Римлян 9 – 11: проблема Ізраїлю
(історична частина)
Розділ 9,
1-33
– суверенітет Бога
Розділ 10,
1-21
– неспроможність Ізраїлю
Розділ 11,
1-36
– Ізраїль прийнятий знову
III. До Римлян 12 – 16: користування в християнському
житті (практична частина)
1. Розділи: 12,
1
–15,
13
– християнська відповідальність
Розділ 12,
1-21
– служіння і життя
Розділ 13,
1-14
– ставлення до начальства
Розділи: 14,
1
–15,
13
– сильні й немічні
2. Розділи: 15,
14
–16,
27
– на закінчення
Розділ 15,
14-33
– особисте служіння Павла
Розділ 16,
1-27
– вітання й вихваляння
Лист до Римлян


9
Вступ
Любий друже-читачу!
Я написав цю книгу для тебе. Коли я писав її, то спробував поставити себе на твоє місце. Я думав про тебе як про того, хто хоче краще познайомитися зі Спасителем, який помер за тебе і дав тобі життя. Донедавна ти, можливо, не був зацікавлений у тому, щоб краще Його пізнати. Колись я займав таку позицію, та відбулася разюча зміна. Я знаю, що ця зміна завдала радості
Господу Ісусу, оскільки Він хоче ставати важливішим для нас. Він також винагородить таку зміну позиції. Наявність бажання краще
Його пізнати допоможе тобі виявити незліченні багатства, які ти маєш у своїх руках, – Біблію. Що більше ти її читатимеш, то більше ти переконуватимешся, що твоя любов до Господа Ісуса зростає. Неважливо, старий ти чи молодий. Йдеться про зміну у твоїх почуттях щодо Господа Ісуса і про те, чим Він став для тебе.
Можливо, саме тому ти хочеш зараз почати читати Біблію. Цією книгою я хочу допомогти тобі читати і вивчати Біблію. Ось де- кілька практичних порад, які допомогли б тобі:
1. Забезпеч себе добрим перекладом Біблії. Деякі добрі англійські переклади – New American Standard Bible® (NASB), New
King James Version (NKJV), New Translation J.N.Darby (JND) і King
James Version (KJV). Я послуговуватимуся NKJV (з дозволу), звертаючись та цитуючи Писання, якщо не зазначу інший.
2. Я прагнув написати цю книгу таким чином, який заохотив би тебе використовувати Біблію. Спочатку та наприкінці кожного розділу наведено список біблійних віршів, які мають відношення до цього розділу. Я пропоную тобі читати ці вірші до і після чи- тання розділу. Це було б добрим приводом тримати твою Біблію розгорнутою на цих віршах, аби легко звернутися до них.
3. Самодисципліна є дуже важливою. Ти маєш бути ладним дисциплінувати себе, надаючи достатню кількість часу, аби краще розуміти Біблію. Біблію радше читати певної години, яка є для тебе зручною. Аби допомогти тобі в цьому, я поділив цю книгу на шістдесят розділів. Ти можеш читати по одному розділу з його віршами щодня протягом близько 15 хвилин. Ти забираєш більше часу, вживаючи їжу щодня, а духовна пожива, безперечно, є та- кою ж важливою, як і фізична. Якщо ти зможеш бути дисципліно-
Лист до Римлян


10
ваним у цьому, то через усього лише два місяці досягнеш трохи більшого проникнення в одне з найпрекрасніших послань Біблії.
Уся Біблія є прекрасною книгою і моя молитва про те, щоб ти діс- тав це враження зростаючим чином.
Мідделбург, Нідерланди
2003 р.
Лист до Римлян


11
1. Євангеліє Бога
до Римлян 1,
1-7

До римлян – це перше послання [або лист] Нового Завіту.
Якщо ти щойно розпочав свою читацьку подорож Біблією з пос- лання до Римлян, ти зробив гарний вибір. У ньому ти знайдеш, що
Бог бачив тебе того часу, коли ти був неспасенним; і що Він ба- чить тебе зараз, коли ти знаєш Його як свого Спасителя. Це знання дасть тобі впевненості у тому, що зроблено правильний вибір. Хоча ти ще повинен будеш навчитися, як іти християнським шляхом, але, принаймні, ти матимеш впевненість у тому, що сам шлях – правильний.
Бог обрав Павла (натхненого Святим Духом), щоб говорити тобі про цей шлях у цьому листі. У вірші 1 він повідомляє нас, про що збирається говорити – про євангеліє Боже. Євангеліє, яке ти прийняв, не вигадала людина, а воно вийшло від Бога. Це Його
євангеліє. В минулому Бог згадував про це євангеліє через своїх пророків. Ти можеш читати про це у Старому Завіті, який у вірші 2 названо «святими писаннями». Упродовж старозавітного часу Бог неодноразово перевіряв людей, аби бачити, чи будуть вони слу- жити Йому; але вони щоразу виявлялися неспроможними. Зреш- тою, Бог оголосив, що сам діятиме. Це сталося, коли Він послав свого Сина. Зміст євангелія Бога зосереджується на Сині Бога. Це
– євангеліє Бога «щодо Свого Сина» (Рим.1,
3
). Це євангеліє не є релігією, а скоріше стосується Особи, з якою ти зараз маєш живі взаємини через віру.
Можна багато знайти стосовно Сина Бога в Біблії. Ти можеш почати усвідомлювати істинне значення якоїсь частини Святого
Письма лише тоді, коли ти зможеш бачити, що вона говорить про
Господа Ісуса. Вірші 3 і 4 згадують про дві речі щодо Нього, які є важливими для того, аби бути спроможним зрозуміти зміст цього листа. По-перше, Він «народився... з потомства Давидового». Як сім'я [або нащадок] Давида, Він мав право на трон Ізраїлю в Єру- салимі. Оскільки Ізраїль відкинув Його, Його сходження на пре- стол було відстрочено. У Рим.9–11 ти побачиш, як Бог здійснить усі обіцянки, які Він дав Давиду. до Римлян 1,
1-7


12
Друге, що мовиться про Господа Ісуса, походить від Його знедолення Його народом, Ізраїлем. Святий Дух, – який вів Гос- пода до того, щоб Він помер як людина, шляхом розп'яття на хре- сті, – ясно показав і проголосив, що Він також є Сином Бога, коли
Він воскрес з мертвих. Його воскресіння з мертвих (коли всі інші залишалися мертвими) було згідно з «Духом святості». Це важ- ливо: все, що робив Господь Ісус протягом свого життя, було у цілковитій згоді зі Святим Духом. Оскільки все перебувало в гар- монії з волею Бога, ми знаємо, що Він не вчинив жодного зла у своєму житті; втім упродовж трьох годин темряви Він, безперечно, зіткнувся зі злом. Його було зроблено гріхом, і Він поніс наші гріхи
на своєму тілі. Тому Бог засудив Його за наші гріхи і поклав на
Нього кару за гріх, яка є смертю. Коли Він воскрес з мертвих, «Дух святості» міг повністю поєднати себе з Ним, оскільки Він повністю засудив ввесь гріх і неправедні справи.
Якщо ти можеш тепер бачити, ким є Господь Ісус і що Він зробив, неважко буде визнати Його за Господа твого життя. Павло був настільки захоплений цією Особою, що хотів іти до всіх наро- дів, аби підкоряти людей вірі у Нього (Рим.1,
5
). Я сподіваюся, щось випромінюватиметься від твого і мого життя, – як у наших словах, так і у справах, – аби й інших було підкорено вірі в Гос- пода Ісуса.
А тепер прочитай Рим.1,
1-7
знову.
Для роздуму: скажи Богові своїми словами, ким для тебе є
Господь Ісус і що Він для тебе зробив. до Римлян 1,
1-7


13
2. Жага Павла
до Римлян 1,
8-15

«Передусім я дякую... моєму Богові». Однією з перших речей, які висловлює Павло майже у кожному листі, який він написав, є те, що він дякує Богові за віруючих. Ми живемо у світі, повному невдячних людей. Ми навіть дозволяємо собі перебувати під впливом цього невдячного ставлення і забуваємо, що Бог знає це.
Ось чому Він часто нагадує нам у Біблії про подяку. Подяка – це висловлення радості та щастя. Ми дякуємо Богові за те, що ми дістаємо від Нього, оскільки знаємо, що лише Бог може дати нам добрі речі. Я колись читав про чоловіка, який, падаючи, зламав собі хребта і опинився в інвалідному кріслі. Спочатку він прокли- нав за це Бога, але по тому, як був врятований, він сказав: «Коли я стану перед троном Бога, я подякую Йому за пошкодження моєї спини. Якби Бог дозволив мені жити так, як я жив, я йшов би у пекло». Речі, які робить Бог, завжди робитимуть нас вдячними.
Чи дякував ти колись Богові за своїх братів і сестер та за ін- ших віруючих? Твої колишні друзі, ймовірно, залишили тебе, але
їхнє місце посіли інші. Павло дізнався про віруючих у Римі тому, що про їхню віру мовилося по всьому світі. Думки, які займали його розум, були пов'язані з їхньою вірою. Його дух та його думки були просочені одним: служінням Богу в євангелії Його Сина.
Якщо ти щойно навернувся, багато думок твого попереднього життя, можливо, все ще займають твій розум. Ось чому добре ду- мати про речі, які стосуються Господа Ісуса.
Павло жадав прийти до віруючих у Римі. Він ніколи не бачив
їх, але цікавився ними. Він постійно згадував їх у своїх молитвах.
Вони потребували підбадьорення, і він міг дати його їм, «ділячись з [ними] даруванням духовним» (Рим.1,
11
). Після цього він відразу наводить пояснення: «тобто, щоб потішитися з вами спільною ві- рою, – вашою і моєю» (Рим.1,
12
). Ми теж потребуємо цього зміц- нення нашої віри.
Ось чому ми повинні прагнути збиратися разом та ділитися досвідом нашої віри одне з одним. Це є розрадою для обох сто- рін; і не має жодного значення, де ти або інші віруючі перебуваєте у духовному зрості, чи то новонароджений, чи то дорослий. Це до Римлян 1,
8-15


14
стосувалося Павла і римських віруючих. Павло мав багатий до- свід у вірі, проте, міг діставати розраду від віруючих у Римі, які мали менший досвід. Тому знайди своїх побратимів-віруючих; ти потребуєш їх, а вони потребують тебе.
Павло вже неодноразово хотів йти до Рима, тому що бажав мати серед них деякий плід. Він не шукав слави, але мав дякувати
Богу, оскільки Він покликав його до цього служіння та відпові- дальності. Він міг виконати цей обов’язок лише тоді, коли здій- снював своє служіння, проповідуючи євангеліє. Але хіба ці люди вже не знали Господа Ісуса? Так, однак євангеліє містить у собі більше ніж проповідь покаяння та віри. Слово «євангеліє» озна- чає «блага звістка». Його названо «євангелієм Божим», оскільки у ньому виявлено серце Бога. Бог має сказати нам набагато більше, аніж: «покайся і віруй у Господа Ісуса». Насправді, доки ми не покаялися у наших гріхах, ми нездатні пізнати все, що Він хоче, що б ми знали з Його серця. Для нас добре, що Павло не зміг піти до Риму і тому написав тоді цей лист до християн, які пе- ребували там; і таким чином ми можемо зараз краще познайоми- тися з євангелієм, яке він хотів проповідувати їм.
А тепер прочитай Рим.1,
8-15
знову.
Для роздуму: дякуй Богові за своїх братів та сестер у Хри-
сті. Згадай Йому їхні імена. до Римлян 1,
8-15


15
3. Євангеліє – сила Божа
на спасіння
до Римлян 1,
16-21

Чи соромився ти колись євангелія? Я – так! Я гадаю, що при- чина цього полягає у тому, що ми ще не повністю усвідомили ді- яльну силу Бога в євангелії. Ми звертаємо надто багато уваги на те, що думають люди, тому що нас більше цікавить їхня реакція щодо нас. Та чи не знайшов ти дію євангелія: спасіння для втра- чених людей? Чи ти не віриш цьому? Ти став співучасником цього спасіння через віру. Можливо, в минулому ти намагався заслу- жити своє спасіння, живучи якнайкраще. В деякому розумінні ти мусив визнати, що людина не має в собі жодної сили для того, аби врятуватися. Це не означає, що Бог приходить сприяти лю- дині в її спробах врятуватися, і що Він примусить «добре» пере- важити хибне. Євангеліє показує, що якщо Бог рятує людину ві- рою, а не через її зусилля, Він робить це справедливим чином.
Таким є значення вислову: «праведність Божа».
Праведність Бога – одне з головних питань листа до Римлян.
Ця фраза означає, що Бог є справедливим у своїх справах. Тут достатньо знати, що сила Бога та справедливі діла Бога вряту- вали тебе. Таким чином, твоє спасіння не залежить від того, що ти відчуваєш, і не є вимогою для тебе відчувати певний стан. Наяв- ність віри у план спасіння Бога – це ключ до отримання Його спа- сіння; і доки ти живеш на землі, ти житимеш цією вірою. Ця віра
[чи довіра] не має відчуття непевності, яке люди часто асоціюють
із цим словом. Віра в Біблії належить до твердої довіри. Тому віра
– це непохитна впевненість у Бозі та незламна довіра Тому,
хто зробив усе, аби врятувати тебе. Він також зробить для тебе все, щоб безпечно вести тебе цим життям, доки ти перебу- ваєш із Ним. Як це життєво важливо – бути врятованим!
«Гнів Божий». Це вражаючі слова! Скільки людей із презирст- вом висміює думку про гнів Бога! Цей гнів відкривається проти усіх форм нечестя. Нехтувати Богом – нечестиво. Цей гнів також приходить на всю неправедність людей, які тамують істину в не- праведності. Це люди, які стверджують, що знають істину, але маніпулюють нею в своїх цілях. Тому Бог включає їх серед тих, до Римлян 1,
16-21


16
проти кого відкривається Його гнів. Жахливо те, що людина не звертає уваги на те, «що можна знати про Бога».
Ніхто не міг би збагнути чогось стосовно Бога, якби Він не по- відомив цього людині. У творінні, праці Його перстів, Бог зробив видимими свою вічну силу та Божество. Кожна розумна людина
мусить дійти висновку, що Бог існує, через чудеса того, що вона спостерігає навколо себе у творінні. Той факт, що має бути Бог, приведе її до уславлення та подяки Богові. Втім сумним результа- том є те, що той, хто не допускає Бога у свій розум, впадає у без- розсудність (наприклад, еволюцію) і втрачає усіляке світло похо- дження, значення та мети життя. Їхні дурні серця засліплено. Чого можна чекати від таких людей?
А тепер прочитай Рим.1,
16-21
знову.
Для роздуму: попроси Бога допомогти тобі не соромитися
євангелія. до Римлян 1,
16-21


17
4. Людство без Бога
до Римлян 1,
22-32

Ці вірші не вразять тебе величчю людини. Часто роблять спроби примусити нас повірити, що люди, загалом, є морально добрими і все поліпшується. Істиною ж є протилежне, і Бог прямо говорить про це. Він чесно описує (можливо, саме тому це здається суворим), як глибоко занепало людство, відвернувшись від Нього. Те, що говорить тут Бог, було правдою, – як про тебе, так і про мене, – перш ніж ми прийняли Господа Ісуса як свого
Спасителя. Це – опис способу дій, в якому ми жили. Бог не створював людство в нечесті. Бут.1,
31
каже: «І побачив Бог усе, що вчинив. І ото, вельми добре воно». Це включає і людство. Та коли людина відмовляється від свого зв'язку з Богом, Бог залишає
її сам на сам. Ми читаємо цю фразу тричі у цій частині
(Рим.1,
24.26.28
).
Коли люди відмовляються від слави вічного Бога і замінюють
Його чимось іншим, що нагадує тлінну людину чи тварину, Бог віддає їх цьому. Він віддає їх нечистоті у хтивостях їхніх сердець.
Ти можеш бачити результат цього всюди. Людей, які замінюють
істину Бога брехнею, Бог віддає на ганебні пристрасті: гомосек- суалізм, як серед чоловіків, так і серед жінок. Сьогодні це назива- ють альтернативним стилем життя, який слід сприймати. Втім ми читаємо тут, що це – суд Бога; вони дістають у самих собі те, на що заслуговують за свою оману. Якщо творіння шанують та слу- жать йому вище за Творця, то таким є й результат. Бог створив людину для честі та служіння Йому. Бог вклав це у самій природі людства.
Здатність досягти істинної людяності виявляється лише тоді, коли людство живе для Бога. Якщо це так, воно пізнає найбільшу радість і щастя. Цього й бажав Бог, коли створив людину; але якщо людина не діє відповідним чином, Бог віддає її на життя анормальних взаємин, як описав тут Павло. Ми можемо бачити це дедалі більше навколо себе, а неприродність цього публічно за- перечують. Вважають за неправильне говорити щось проти цього,
і нас зобов'язують сприймати це як нормальне або, можливо, сти- катися із судовим переслідуванням за дискримінацію. Так істину до Римлян 1,
22-32


18
Бога замінено брехнею всередині так званих християнських захід- них країн.
Утретє Бог залишає людей сам на сам, і те, як це відбуває- ться, описано у вірші 28. Оскільки вони витискують Бога зі своїх думок, Бог залишає їх «з безрозсудним розумом» або збоченим складом думок. Ось чому вони починають чинити зневажливо.
Тут список достатньо підсумовано. Можливо, ти із соромом розпізнаєш деякі речі, які теж робив. Усе, чого ти досяг, було
«смерть» замість задоволення та насолоди, на які ти очікував. Усі ці речі присутні в людському серці і виявляються у її справах, коли вона живе, не зважаючи на Бога. Вона здійснює для себе та інших речі, які слід вважати лише мертвими. Немає нічого доброго щодо
Бога у цих речах. Глибоко у своїх серцях вони знають, що думає про все це Бог, але не турбуються. Вони живуть своїм життям, як
їм заманеться, і висловлюють свою згоду з іншими, хто живе так само.
А тепер прочитай Рим.1,
22-32
знову.


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал