Л.І. Глібов «Зозуля і півень», І. А. Крилов «Зозуля і півень»



Дата конвертації19.06.2017
Розмір86.6 Kb.
ТипУрок
ХАРКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 88 ІМЕНІ О.Г.ЗУБАРЕВА ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УРОК У 4-А КЛАСІ

ЗА ТЕМОЮ: Л.І. Глібов «Зозуля і півень», І.А. Крилов «Зозуля і півень»
Вчитель: Чухрай І.А.

ХАРКІВ 2014

Тема уроку: Л.І. Глібов «Зозуля і півень», І.А. Крилов «Зозуля і півень».

Мета: поглибити знання учнів про жанрові особливості байки, вчити виразно читати байку в особах, повторити значення термінів «байка», «мораль», «алегорія», визначати головну думку творів, порівнювати байки удосконалювати словниковий запас школярів, розвивати образність мовлення, виховувати почуття справедливості, вміння оцінювати людські вади і чесноти.

Обладнання: тематична виставка книг, ілюстрації до байок, запис голосів птахів, мультфільм до байки І.А. Крилова «Зозуля і півень», пам’ятки «Учись читати виразно», «Робота з байкою».

Хід уроку

Ι. Організаційний момент.

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Він незвичний і цікавий,

Гостей багато завітало.

Повернемось обличчям до гостей

І лагідно промовимо:

«Добрий день!»

ΙΙ. Актуалізація опорних знань.


  1. Читання і пояснення змісту висловлювання.

З




ДИ




ДИ




НЕ




ГО




ПІЗ

МЕ




ВИ




ВИ




МО




НАЙ




(З видимого пізнай невидиме.) Григорій Савич Сковорода.

Байка – невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту, в якому в алегоричні й формі зображується людські вчинки, характери, недоліки. В образах рослин, тварин, різних предметів зображено людей. Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає. Повчальний висновок байки називається мораллю.

Алегорія (інакомовлення) – відображення одного предмета через інший. Дійові особи дали змогу людині подивитися на себе збоку, побачити свої вади, які заважають жити.

Мораль байки дуже часто стає прислів’ям.



  1. Гра «Утвори пару».

З’єднай мораль байок з назвами творів.

Друзі пізнаються в біді. Л. Глібов «Коник-Стрибунець»

І діло, як нагріх, не діло – Езоп «Двоє приятелів і ведмідь»

тільки сміх.


Чужому лихові не смійся. Л. Глібов «Лебідь, Щука і Рак»
Хто кохав життя ледаче, Л. Глібов «Чиж та Голуб»

не переливки тому.




  • Яка із байок зайва? Чому? (Байка Езопа – це прозовий твір).

  • Хто такий Езоп?

Езоп – засновник жанру байки. Він жив у VΙ столітті до нашої ери, на острові Самосі в Греції, був рабом з фізичними вадами, згодом став вільним, писав байки.

Збірник Езопа містить 426 байок, написаних прозою. Твори його стислі, мораль лаконічна і пряма. Сюжети байок Езопа запозичили багато народів, у тому числі і російський байкар І.А. Крилов.


ΙΙΙ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо знайомство з байками Л.І. Глібова та І.А. Крилова, які мають однакову назву «Зозуля і півень», будемо учитися виразно читати байки за ролями, знайдемо мораль творів,зрозуміємо чим цінні байки.
ΙV. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом І.А. Крилова, Л.І. Глібова.
1. І.А. Крилов (1769 -1844) – найбільший байкар Росії, був сином бідного офіцера. Ґрунтовної освіти не отримав, але з його обширних знань згодом усі дивувалися. У 36 років І. Крилов почав писати байки, що принесли йому велику славу. Переїхавши до Петербурга постійно працює над байками, письменник майже 30 років пропрацював бібліотекарем у Публічній бібліотеці. На схилі літ він був оточений загальною пошаною і любов’ю, з ним дружили кращі люди того часу. Зібрання байок І. Крилова називали «книгою мудрості самого народу».

- У скільки років почав писати байки І.Крилов?

- Як називалось зібрання байок Крилова?
2. Що ми знаємо про Л.І. Глібова?

Нородився 4 березня 1827 року в с.Веселий Поділ на Полтавщині. Батько його працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Мати Орина Гаврилівна була високоосвіченою і культурною жінкою, вона стала першою вчителькою Л. Глібова, навчила його писати і рахувати. Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопець так засумував за рідною домівкою, що написав вірш «Сон».

Незабаром з’являються перші українські байки. Упродовж життя автор написав більше 100 байок. В останні роки життя написав понад 50 загадок, жартівливих пісень, акровіршів, віршованих казок.

Хвороба серця й астма підірвали здоров’я Л. Глібова. Втративши зір, він писав під лінійку з лупою. Помер у 1893 році.

- Як називався перший твір Л. Глібова, який він написав в 13 років?

- Скільки байок написав Л. Глібов?


V. Опрацювання байок Л. Глібова та І. Крилова.
1. Слухання голосів птахів, визначення їх назв.

- Чи гарно вони співають, хто найкраще?


2. Перегляд мультфільму І.А. Крилова «Зозуля і Півень».

- Що вас вразило?

- Як ви ставитесь до дійових осіб?

- Скільки дійових осіб?

- Які події описані?

Зараз прозвучить ця байка у перекладі Миколи Шеремета українською мовою.




  1. Словникова робота:

Чуло – ласкаво

Заллєшся – заспіваєш

Забожусь – присягнусь


  1. Слухання твору.

  • За що хвалили птахи одне одного?

  • Чи відвертими, щирими були ці вихваляння?

  • Якими ви уявляєте собі Зозулю і Півня, як людей? (Нещирими, лицемірними, говорять неправду, бо їм так вигідно, хитрими, брехливими, що шукають вигоду, фальшивими, улесливими).




  1. Самостійне читання.

  • Визначити характер Зозулі і Півня.

  • Які найголовніші слова сказав Горобець?

  • Де у байці повчання?

  • Як ви його розумієте?

  • Чого навчає байка? (Бути чесним, не треба лестити і вихваляти один одного без потреби. Улесливі люди - це лихі люди, вони не кажуть правди, а захвалюють там, де не слід цього робити, на погане кажуть добре. А ми можемо вірити і не будемо прагнути стати кращими.




  1. Опрацювання байки Л. Глібова «Зозуля і Півень».

  2. Словникова робота.

Далебі – справді

Знічев'я – без причини, з нічого робити.



  1. Читання байки учнем.

  • Чи схожі байки?

  • Із яких частин складається байка?

  • Як звертався Півень до Зозулі?

  • З ким порівнювала Зозуля спів Півня?

  • З якою інтонацією треба читати розмову Зозулі і Півня? (Ніжно, улесливо, захоплено, з вихвалянням).

  • Що сказав Горобець почувши ці розмови?

  • З якою інтонацією треба читати слова Горобця? (Рішуче, впевнено).

  • Де у байці знаходиться мораль?

  • Яким тоном читати слова автора? (Повчально).

Користуючись пам’яткою «Учись читати виразно» підготуйтесь до читання байки в особах.

  1. Читання байки в особах.



  • За що хвалить Зозуля Півня? А Півень? (Вони догоджають одне одному. Чому одна нещира людина робить приємне іншій? Щоб від іншої одержати те саме, тобто «купує» у людини улесливі слова та ставлення.

  • Чи зрозумілий повчальний висновок?

  • Який вираз байки став крилатим?

VΙ. Фізкультхвилинка.

VΙΙ. Порівняння байок.

Знайти спільні і відмінні риси у байок.

Клас ділиться на 6 команд. Три групи знаходять спільні ознаки творів, а три інші відмінні риси. До уваги беріть усе: назву, авторів, героїв, мовні засоби, порівняння, мораль. Після роботи в шести групах учні перегруповуються у дві за спільністю завдання. Порівнюють свої дослідження, доповнюють один одного, результати аналізу записують у зошитах.

(Див. додаток 1)

Висновок: байки схожі за назвами, за кількістю дійових осіб, у них однаковий повчальний висновок – мораль, але вони відрізняються за обсягом. У байці Л. Глібова більше звертань, більше зменшувально-пестливих слів, мораль звучить як прислів’я, тобто цій байці притаманний український колорит. Байка І. Крилова більш лаконічна, більш точна, більш емоційна, бо в ній шість окличних речень.

VΙΙΙ. Закріплення вивченого матеріалу.

Тестування



  1. Що таке байка?

А. Народний твір про вигадані, фантастичні події.

Б. Невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту.

В. Твір – переказ про події, факти, людей, оповитий казковістю

2. З яких частин складається байка?

А. Твердження, доведення, висновок.

Б. Зображення подій, мораль.

В. Опис подій, кінцівка.

3. Повчальний висновок, який містить у собі поради, пояснення, напучення.

А. Алегорія.

Б. Прислів̕ я.

В. Мораль.

4. Яке з прислів’їв найточніше розкриває головну думку байки?

А. Щебече як соловей, а кусає, як гадюка.

Б. Переливає з пустого в порожнє.

В. Рука руку миє, нога ногу підпирає.
ІХ. Домашнє завдання: підготувати найулюбленішу байку, пояснити її мораль.

Х. Підсумок уроку.

Прочитати і пояснити зміст висловлювання.

Здається, байка просто бреше,

А справді – мудру правду чеше.

Л.І. Глібов

Продовжити міркування.

Байки вчать людину бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить і виправляти їх.



  • Які думки заставили вас переоцінити свої вчинки?

  • Чим цінні байки? (Завдяки їм ми знаємо, що в житті існують нещирі, лицемірні, брехливі люди. Байки вчать нас викривати таких людей. Треба бути чесними).

Додаток 1



Порівняльний аналіз байок


  1. Назва байок

___________________________ ________________________________


  1. Автори байок

___________________________ ________________________________


  1. Дійові особи

___________________________ ________________________________
4.Обсяг байок

___________________________ ________________________________

5. Слова Горобця

___________________________ ________________________________


6. Мораль байок

___________________________ ________________________________

___________________________ ________________________________

___________________________ ________________________________

___________________________ ________________________________
7. Слова, що звучать як прислів’я

___________________________ ________________________________



g:\кукушка и петух\1.jpgg:\кукушка и петух\2.jpg

g:\кукушка и петух\3.jpg

g:\кукушка и петух\19.jpg

g:\кукушка и петух\7.jpg

g:\кукушка и петух\10.jpg

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал