Л. Т. Гнатенко Використання ікт на уроках читання в початковій школі



Скачати 43.76 Kb.
Pdf просмотр
Дата конвертації02.04.2017
Розмір43.76 Kb.

УДК 373.2.091.31:004




Л. Т. Гнатенко
Використання ІКТ на уроках читання в початковій школі
Постановка проблеми. Сучасний світ – світу котрому все перебуває в постійному русі, все змінюється та вдосконалюється. Досить важливо не відставати від прогресу і підлаштовуватись під нього. У галузі освіти, зокрема, початкової освіти важливою проблемою є проблема втримання уваги дітей упродовж тривалого часу. Один із шляхів подолання цієї проблеми – використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховному процесі. Майже на кожному уроці учитель застосовує різні відео, аудіоматеріали, презентації.
Аналіз попередніх досліджень. Проблемі використання ІКТ у навчально-виховному процесі початкової школи присвячені праці вітчизняних та російських дослідників М. Жалдака, Ф. Ривкінд, М. Левшина, М. Гольцмена, Л. Фуксон, Н. Макарової, В. Варченко, Л. Фуксон й роботи зарубіжних дослідників Т. Оппенхеймера, С. Пейперта, Д. Клементса, К. Хохмана тощо.
Метою статті є окреслення шляхів використання інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ), зокрема, мультимедійних презентаційна уроках читання в початковій школі.
Виклад основного матеріалу. Розглянемо детальніше шляхи використання ІКТ на уроках читання в початковій школі. Читання в початкових класах є одним із предметів, під час якого здійснюється процес навчання, з одного боку, аз іншого – читання виступає засобом навчання. Тому так важливо в початкових класах сформувати в учнів технічну сторону читання, уміння працювати з різними видами текстів, забезпечити максимальний вплив твору на школяра.
Інформаційно-комунікаційні технології, використання електронних засобів навчального призначення дозволяють підвищити ефективність уроку читання, забезпечують такі умови, за яких всі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності.
Важко уявити сучасний урок без використання комп’ютерних технологій. Вони можуть органічно використовуватись під час будь-якого етапу уроку індивідуальної чи словникової роботи, пояснення нового матеріалу, узагальненні і закріпленні, з метою контролю знань, умінь і навичок. Окрім того, за допомогою ІКТ можна здійснювати різноманітні форми організації пізнавальної діяльності фронтальну, групову, індивідуальну. Комп’ютер допомагає залучити всіх учнів класу до літературної творчості. Активно проходить робота з фразеологізмами, скоромовками, загадками, прислів’ями і словникова робота. Глибоке вивчення теми досягається не тільки завдяки фронтальній роботі, але і в індивідуальній роботі кожного учня з інтерактивним продуктом. Особливо цікавими з допомогою презентації можна зробити уроки читання. Портрети письменників, місця, девони жили і творили, інсценування окремих епізодів із творів, складання плану, чистомовки – все стає цікавим, якщо використовувати ці сучасні методи. Результат застосування кожне заняття викликає у дітей емоційний підйом, відгадування кросвордів стимулює учнів уважно прочитувати художній текст, розширюється коло дитячого читання, учні самостійно шукають і читають інші твори письменників с.
Інформаційно-комунікаційні технології, використання електронних засобів навчального призначення дозволяють підвищити ефективність уроку читання, уможливлюють створення таких умови, за яких усі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності, процесу самонавчання, самореалізації, вчаться співпрацювати, критично мислити, аналізувати, висловлювати й відстоювати власні думки та ідеї. Застосування ІКТ робить урок привабливим і по-справжньому сучасним, відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підведення підсумків проходять об’єктивно і своєчасно [4]. Слід пам’ятати, що комп’ютеризація навчання – не самоціль. Використання сучасної техніки виправдано лише тоді, коли це призводить до
підвищення ефективності навчально-виховного процесу хоча б по одному з основних критеріїв якість навчання, витрати силі часу учнями і викладачами, фінансові витрати. Створювати електронний дидактичний матеріал необхідно, виходячи з потреб навчання конкретної теми, так, щоб він гармонійно використовувався нарізних етапах уроку, був змістовним та раціональним, а не тільки просто урізноманітнював навчальний процес. ІКТ забезпечують можливість на високому рівні розвитку вербально-логічного, наочно-дієвого, просторового, візуального типу мислення, завдяки тому, що поєднується слухове й зорове сприйняття складного теоретичного матеріалу. Вчитель може використовувати анімації з їх зупинкою, аналізом, коментарем і зручним пошуком фрагментів під час актуалізації опорних знань, умінь і навичок, пояснення нового матеріалу, на етапі закріплення вивченого матеріалу [5]. Наприклад, завдання Збери розсипане прислів’я» сприяє розвитку пам’яті, художнього смаку (рис. 1). Завдання Впиши пропущену букву збагачує словниковий запас дитини (рис. 2). Розвитку логіки, пам’яті, вмінню визначати основну проблематику твору сприяє виконання інтерактивного завдання Визнач життєву позицію героя й інтерактивного тесту Родичі гарбузові (рис. Рис. 1. Інтерактивне завдання Збери розсипане прислів’я»
Рис. 2. Інтерактивне завдання Впиши пропущену букву»
Рис. 3. Інтерактивний тест Родичі гарбузові
Комп’ютер є і найпотужнішим стимулом для творчості дітей, утому числі і самих інфантильних або розгальмованих. Екран притягує увагу, якої ми деколи не можемо добитися під час фронтальної роботи з класом. Уплив навчального матеріалу на учнів багато в чому залежить від ступеня і рівня ілюстративності матеріалу. Візуальна насиченість навчального матеріалу робить його яскравим, переконливим, сприяє кращому його засвоєнню і запам’ятовуванню [4]. З цією метою можна періодично використовувати на уроках електронні музичні фізхвилинки, які дуже подобаються дітям і сприяють не тільки збереженню і зміцненню фізичного здоров’я, ай знімають нервову напругу.
Таким чином, мультимедійні презентації – це зручний і ефектний спосіб представлення інформації за допомогою комп’ютерних програм. Він поєднує в собі динаміку, звук і зображення, тобто ті чинники, які найбільш тривало утримують увагу дитини. Одночасний вплив на два найважливіші органи сприйняття (слух, зір) дозволяють досягти набагато більшого ефекту. Презентація забезпечує можливість учителю самостійно скомпонувати навчальний матеріал, виходячи із особливостей конкретного класу, теми, що дозволяє побудувати урок так, щоб домогтися максимального навчального ефекту [1, с. 11]. Використовуючи комп’ютерні презентації на уроках, учитель виступає в ролі сценариста і режисера свого уроку, а діти є безпосередніми його учасниками. Звісно, наочність потрібно використовувати в міру, адже чим цікавіше ми будуватимемо уроки, тим більшою буде зацікавленість дітей у ньому. Дітей потрібно заохотити так, щоб навчання для них було тільки в радість. Щоб після уроку читання дитина бігла до бібліотеки за книгою з казками чи оповіданнями, а не за комп’ютер, щоб пограти у безглузді непотрібні ігри. Отже, комп’ютер органічно вписується в освітній процес школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання.

Література
1.
Дудка І. С. Використання мультимедійних технологій у процесі навчання / І.С.Дудка // Завуч. – 2008. – № 31. – С. 10 – 12.
2.
Єргіна О. В. Сучасний урок і мультимедійні технології досвіді перспектива / О.В. Єргіна // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2008. – №2. – С. 12-14.
3.
Стрибна О.В. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи / О.В. Стрибна. – Х. : Основа, 2005. – С. Сайт вчителя початкових класів Електронний ресурс. – Режим
доступу
: http://stefuratv.ucoz.ru/publ/vikoristannja_ikt_v_navchalno_vikhovnomu_procesi_
pochatkovoji_shkoli/1-1-0-2. Освіта. Методика та технологія Електронний ресурс. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/20222.
Використання ІКТ на уроках читання в початковій школі. У статті окреслюються шляхи використання
інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема, мультимедійних презентаційна уроках читання в початковій школі. Ключові слова інформаційно-комунікаційні технології, мультимедійна презентація, інтерактивна гра, інтерактивний плакат.
Использование ИКТ на уроках чтения в начальной школе. В статье намечаются пути использования информационно-коммуникационных технологий, в частности мультимедийных презентаций на уроках чтения в начальной школе.
Ключевые слова информационно-коммуникационные технологии, мультимедийная презентация, интерактивная игра, интерактивный плакат.
The use of ICT in classroom reading in elementary school. The article outlines the ways of using information and communication technologies , multimedia presentations in particular, multimedia presentations at reading lessons in elementary school.
Keywords: information and communication technologies , multimedia presentations , interactive game , an interactive poster.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал