Л. С. Виготський Проблема пошуку ефективного здійснення наступності дошкільної та початкової освіти булаієв центрі уваги сучасної психолого педагогічної науки І практики. В державному стандарті початкової загальної



Скачати 60.23 Kb.
Дата конвертації12.04.2017
Розмір60.23 Kb.
Система роботи практичного психолога по забезпеченню наступності дошкільної та початкової освіти

Галина Лисиціна



У статті розглядається система роботи психологічної служби у сфері різнобічного розвитку старшого дошкільника і молодшого школяра в умовах реалізації наступності дошкільної та початкової загальної освіти.

«Шкільне навчання ніколи

не починається з порожнього місця,

а завжди спирається на певну стадію

розвитку, досягнутого дитиною ».

Л. С. Виготський

Проблема пошуку ефективного здійснення наступності дошкільної та початкової освіти була і є в центрі уваги сучасної психолого – педагогічної науки і практики. В «Державному стандарті початкової загальної освіти» наголошується на тому, що початкова школа має продовжити лінію дошкільного розвитку, закріпити й розвинути в умовах шкільного виховання надбання дощкільного дитинства. Принцип наступності, який, будучи одним із найголовніших психолого – дидактичних принципів, передбачає тісні взаємозв'язки дошкільної ланки освіти і початкової школи. Ці взаємозв'язки стосуються психофізичного розвитку дитини, формування її як особистості і вимагають узгодженості, послідовності змісту, форм і методів навчання і виховання. Саме у взаємозалежності і взаємній орієнтації двох послідовних освітніх ланок полягає неперервність, наступність навчання і розвитку. Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дитячого садка і школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Завдяки цьому перехід до нових умов шкільного навчання здійснюється з найменшими для дітей психологічними труднощами. [1. с. 205]

Оскільки я працюю практичним психологом і у Луганському ДНЗ «Сонечко», і у Луганській ЗШ І-ІІІ ступенів, мені було набагато простіше створити єдину систему роботи психологічної служби у сфері різнобічного розвитку старшого дошкільника і молодшого школяра в умовах реалізації наступності дошкільної та початкової загальної освіти та працювати над завданнями, які охоплює ця система. На сучасному етапі завданнями співпраці ДНЗ і школи є:



  • створення психолого-педагогічних умов, що забезпечують сприятливий перебіг процесу адаптації першокласників до шкільного навчання (природність переходу з дитячого садка в школу);

  • поліпшення підготовки до навчання в школі 5-6 річних дітей;

  • поглиблення інтересу дошкільників до життя в школі;

  • надання допомоги сім'ї в новій ситуації, що виникає при підготовці до навчання в школі і при вступі дитини до школи.

Також робота психологічної служби ДНЗ «Сонечко» та школи включає здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей, дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їх процесу адаптації вже у ролі учнів 1-го класу та застосування корекційно-розвивальних методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем. Для реалізації завдань в співпраці з адміністрацією дитячого садочку та школи було складено план, який передбачає роботу інформаційно-просвітницького напрямку, роботу з вихователями, вчителями, батьками та дітьми.

Освітній процес як у дошкільному навчальному закладі, так і в початковій школі має будуватися на глибоких знаннях вихователів і вчителів про вікові психофізіологічні особливості дітей, про особливості переходу дітей із ДНЗ у початкову школу. [3.с.159] Тому в дитячому садочку та в школі проводяться бесіди та лекції з даного питання. Стали традиційними спільні педагогічні ради, семінари, круглі столи на тему: «Психологічна готовність та адаптація дитини до школи», «Наступність дошкільного закладу та початкової школи», «Пошук шляхів подолання проблем при переході дітей із ДНЗ у початкову школу». З вчителями початкових класів проводилося анкетування, відвідувалися уроки у 1 класі, також постійно ведеться діагностичне спостереження на заняттях у дитячому садочку. На початку навчального року , спираючись на спостереження за дітьми та діагностику готовності до школи у дитячому садочку, знайомлю вчителів та батьків з методичними рекомендаціями з питань успішної адаптації дітей.

У листопаді проводиться спільний психолого – педагогічний консиліум «Адаптація першокласників». Висновки показали, що адаптація школярів повністю залежить від їх психологічної готовності до школи. Однією з традиційних форм взаємодії з батьками у ДНЗ і у школі є батьківські збори та педагогічний всеобуч батьків, під час яких обговорюються різні питання, які стосуються підготовки дітей до школи та різнобічного розвитку дитини. Батькам дуже сподобалися спільні батьківські збори з вихователями ДНЗ, психологом та вчителями школи на тему: «Готуємося до школи разом», «Психологічна готовність та адаптація дитини до школи», «Узгодження критеріїв готовності дітей до першого класу». Батькам постійно надається індивідуальна психологічна консультація з питань розвитку дитини, виховання та підготовки до шкільного життя, а також проводиться анкетування та тестування для вивчення батьківських уявлень щодо готовності дітей до навчання. Радує те, що батьки стали набагато частіше звертатися до психолога з різних питань та прислухатися до порад та рекомендацій.

Успішна підготовка дитини до навчання у школі неможлива, якщо у неї не сформована шкільна зрілість. Для того щоб вчасно відкоригувати освітній процес аби забезпечити безпроблемну адаптацію дітей до умов школи та їх успішність у першому класі, у ДНЗ систематично вивчається рівень шкільної зрілості старших дошкільнят і відстежується успішність навчання у першому класі випускників дошкільних закладів. Вивчення психолого-педагогічної готовності дітей до навчання проводиться за допомогою відповідних комплексних діагностичних методик. За результатами обстеження оформлюється банк даних майбутніх першокласників та формується корекційно-розвивальна група дітей, які мають низький рівень готовності до навчання в школі.

Особливо важливою для майбутніх учнів є фігура першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну людину. Тому у нашому садочку ми практикуємо попереднє знайомство вчителя із своїми майбутніми учнями, а також ознайомлення вчителя з роботою випускної групи, вивчення особливостей дітей, участь у їхніх справах. Майбутні вчителі випускників ДНЗ неодноразово були присутні на різноманітних заходах, святах, виступали перед батьками та дітьми. Також традиційними стали проведення днів відкритих дверей в школі та дошкільному закладі, відвідування свят у школі (День знань, Свято квітів, Свято букваря, останнього дзвоника), система відвідування вчителями старших груп, спостереження за діяльністю дітей на заняттях та поза ними, організація спільних концертів, ремонт і виготовлення іграшок дітьми тощо. Це сприяє кращій адаптації дітей до школи.

Як говорив В.О. Сухомлинський – «Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове з’являється у її житті поступово і не приголомшує лавиною вражень». Тому наші спільні зусилля повинні бути направлені на досягнення цієї мети. [4.т.5 с.123]



Бібліографія

  1. Блонский П. П. Развитие мышления школьника./ П.П. Блонський //М.: Педагогика, 1935.- 205с.

  2. Выготский Л. С. Избранные психологические исследования./Л.С. Выготский// М., 1956. С.28-42

  3. Костюк Г.С. Мислення в діяльності молодших школярів / За ред.. Г. С. Костюка, Г. О. Балла. - К. : Рад. школа, 1981. - 159 с

  4. Сухомлинський В.О. Вибрані твори.– В 5-ти т. / В.О. Сухомлинський. К: Рад. школа, 1977. – Т. 5. – С.123.






Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал