Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №112 Формування творчо – креативної особистості через створення «Ситуації успіху» на уроках музичного мистецтва



Скачати 120.5 Kb.
Дата конвертації23.12.2016
Розмір120.5 Kb.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ЖОВТНЕВОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ

КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 112



Формування творчо – креативної особистості

через створення «Ситуації успіху»

на уроках музичного мистецтва

З досвіду роботи вчителя музики

Матвійчук Валентини Миколаївни,

категорія «спеціаліст», «старший вчитель

КРИВИЙ РІГ

2014


(Слайд 1)

Я щоранку заходжу в клас

На дитячих обличчях – усміх.

Що я варта, діти без вас?

Ви – натхнення моє мій успіх.

За плечима летять роки,

Але й досвід прийшов з літами,

Що я варта без вас дітлахи?

Я в безмежнім боргу перед вами.

Щоб любові вогонь не згас,

Віддаю дітям серце і душу

Щоб успішним бачити клас

Я учити їх гарно мушу.
Вірш Рузинської Т.Г.
(Слайд 2) Про професію вчителя мріяла з дитинства, так як мама була вчителем музики, грала на баяні та співала. Ця любов до музики привела мене у музичну школу, яку закінчила у 1983 році. Пізніше вступила у Луцьке культосвітнє училище і отримала спеціальність - керівник самодіяльного оркестру народних інструментів. У 2009 році закінчила Кіровоградський державний педагогічний університет , спеціальність за дипломом – вчитель української мови і літератури основної школи. Педагогічний стаж (вчителем музики) - 22 роки, (Слайд 3) 13 з них працюю в КЗШ № 112 . Моїм педагогічним кредо є слова української поетеси Ліни Костенко: (Слайд 4) «Віддай людині крихітку себе, за це душа наповнюється світлом». Життєве кредо: Ніколи не зупинятися на досягнутому, бо життя – це процес, тому завжди потрібно рухатися уперед.

Пріоритетним напрямком освітньої системи України, що підтверджено державними законами та нормативними документами, є доступ до якісної освіти. Тому впровадження інноваційних технологій в навчально-виховний процес є одним із найважливіших питань, які розглядаються в освіті.

Сьогодні в області створюється нова школа, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, свій шлях, враховуючи власні можливості, ставлячи перед собою завдання самовдосконалення, самовиховання, самоосвіти. При цьому особливого значення набуває креативність особистості, її здатність до творчого нестандартного мислення, вміння ефективно вирішувати складні проблеми власної  життєдіяльності.

Сучасний педагог у навчально-виховному процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Апробація та впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес є вимогою сьогодення. Тому я, як вчитель музичного мистецтва, йдучи в ногу з сучасними технологіями, протягом 4 років працювала над методичною проблемою (Слайд 5) «Формування творчо – креативної особистості через створення «Ситуації успіху» на уроках музичного мистецтва». В своїй роботі я  спиралась на досвід вітчизняних педагогів-дослідників А. Макаренко, В. Сухомлинський, К. Ушинський , О. Назаренко, О. Ланцова, А. Бєлкіна та інших.



Історія виникнення технології «Створення ситуації успіху».

(Слайд 6) Народження педагогічної технології «Створення ситуації успіху» було зумовленим самим життям. У своїй педагогічній діяльності Макаренко А.С. розробляв ідею «завтрашньої радості», а Сухомлинський В.О. розвинув цей прийом у створеній ним «Школі радощів». Результати діяльності цих педагогів підводять нас до усвідомлення можливостей упровадження у навчально-виховний процес сучасної школи такої педагогічної технології, яка була б націлена саме на те, як викликати у дітей почуття радощів, забезпечити успіх у навчанні.

(Слайд 7) Головна мета мого досвіду :

Створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.



(Слайд 8) Завдання, які я вирішувала:

  • Допомогти особистості дитини зрости в успіху, дати відчути радість від здолання труднощів;

  • Дати зрозуміти, що без зусиль в житті нічого не вдається, весь час потрібно прикладати зусилля.

Кожна людина хоче бути щасливою і успішною, комфортно себе відчувати в усіх життєвих ситуаціях: і в навчанні, і в трудовій діяльності. Її успішність – запорука успішного суспільства, успішної держави. Щоб виховати успішних учнів вчителю постійно треба працювати над собою. І я займаюся самоосвітою. Пройшла у школі навчання на курсах Microsoft та Intel – навчання для майбутнього. Постійно працюю над своїм вдосконаленням. І не випадково серед розмаїть освітніх технологій я обрала інновацію «Створення ситуацій успіху» впровадження якої я хочу Вам сьогодні продемонструвати. (Слайд 9)

Як часто ми спостерігаємо як дитина нервується, коли не може реалізувати те, що задумала. І уроки музичного мистецтва не виняток. Коли дитині не виходить чисто, без фальші заспівати пісню каже: «Все, я більше ніколи не буду співати». І не буде, коли ми вчителі, або батьки не допоможемо їй здолати когнітивну кризу. І ось гинуть прекрасні виконавці, людство втрачає ще одну творчу особистість. В таких ситуаціях я завжди підбадьорюю і кажу: «Ось ця музична фраза тобою заспівана дуже гарно!... А над цією фразою тобі треба попрацювати, і у тебе неодмінно вийде виконати пісеньку чисто, правильно, я у тебе вірю». І дитина старається і досягає успіху, радіє.



(Слайд 10) Педагогічна технологія «Створення ситуації успіху» включає створення різноманітних видів радості, використання прийомів, за допомогою яких розгортається робота з різними категоріями учнів. У цій педагогічній технології учні умовно поділяються на групи, які розглянемо.

Категорія учнів «Надійні» - це школярі різного віку, які мають добрі здібності, сумлінно ставляться до своїх обов’язків, активні в громадській роботі. У роботі з такими учнями спеціальної методики не потрібно. Я використовую прийом «Невтручання» - максимальне надання самостійності у вирішенні проблеми. Залишаю деякий час у спокої і даю можливість самим розібратися в собі та ситуації, що склалася.

Категорія учнів «Впевнені» - здібності таких учнів можуть бути і вищими ніж у «Надійних», але система їх роботи не на стільки відлагоджена. Періоди підйому, злету змінюються розслабленням. Діти дуже емоційно реагують і на досягнення і на невдачі. В класі викликають симпатію і в однокласників, і у вчителів. Однак недоліками таких учнів є швидке звикання до успіхів, переростання впевненості в самовпевненість. У роботі з такими категоріями дітей використовую прийом «Холодний душ». Не поспішаю з поліпшенням оцінок, навпаки дещо відтягую час. І учень переглядає своє відношення щодо впевненості.

Учні третьої категорії – «Невпевнені» - цілком успішні школярі, пізнавальні інтереси пов’язані, зазвичай з навчанням. Мають добрі здібності і відповідально ставляться до справи. Головна їх розпізнавальна риса – невпевненість в своїх силах. Причини цього можуть бути різноманітні: занижена самооцінка, нестійкий настрій, складна психологічна атмосфера в сім’ї, епізодичні невдачі тощо. Найбільш хворобливо такі діти реагують на несправедливість учителів, на необ’єктивність оцінювання. У своїй роботі з категорією «невпевнених» я використовую прийом «Емоційне поглажування», він вселяє віру в себе, похвалю за будь що, навіть незначне; успішною, поглядом даю зрозуміти учню, що серце, душа вчителя розкриті і готові піти на емоційний контакт.

Категорія учнів «Зневірені» - це переважно діти, які мають непогану підготовку, здібності, успіхи в навчанні. Однак після відчутної колись радості сподівань, з різних причин втратили її це: і серія невдач, безтактовність педагога, позиція сім’ї, в якій спочатку дитина займала місце загального улюбленця, а потім потрапила в ситуацію «Попелюшки». Я завжди пам’ятаю про те, що чим менше у «зневіреній» дитині надії на успіх, тим скоріше вона замикається в собі. Так дитина може легко стати ізгоєм серед однолітків через свою виразність, нестандартність, небажання змінювати свій світогляд. В такій ситуації я використовую прийом «Миша в сметані» або «Гидке каченя». Важливо вчасно побачити, впізнати таку дитину, створити всі можливі умови для її розквіту. Необхідно щоб у дитину хтось повірив. Так учениця 5 класу – Аліна при сварці з однолітками сказала: «Ви зі мною не товаришуєте, не звертаєте на мене уваги, ніби я порожнє місце, ніби я хвора, але це не так». Під час уроку заспокоївши однокласників. Я звернула їх увагу, що дівчинка старається гарно вчитися, що вона прагне гарно співати, і у неї є шанси виступити на концерті. І у дівчинки від радості засвітилися очі. І у «зневіреної» дитини появилася надія на успіх. Так учениця отримала «неочікувану радість», а далі попрацювавши дитина отримала «здійснену радість» (виступивши на святковому концерті); «сімейну радість» та «радість пізнання».

Щоб сприяти успіху дитини в діяльності, потрібні цілком певні психолого-педагогічні впливи. Вчитель повинен правильно добирати слова, з якими звертається до дітей, щоб допомогти спрямувати думки та дії в потрібному руслі. У розмові я завжди акцентую увагу на тому, що бажаю бачити, а не тому, від чого ми їх застерігаємо.

Наприклад у 7 класі, під час запису пісні, я кажу учням: «Працюємо спокійно, врівноважено, щоб встигнути записати текст, бо дуже цікава пісня», а не «Не поспішайте, не галасуйте, не сперечайтеся, бо не встигнете». Щоб створити мотивацію на успішну діяльність, треба робити наголос на цьому.

3 клас. Урок музики. Розучуємо складну пісню «Веснянка», муз. П.Козицького, сл. О.Олеся я сконцентровую свою увагу на краще засвоєння пісні такими словами: «Діти, ви легко зрозумієте графічне зображення пісні і у вас неодмінно гарно буде литися мотив пісеньки «Веснянка». Великою стимулюючою силою, що сприяє створенню ситуації успіху є віра педагога у позитивні властивості дитини, її сили, її успішність, втілена на вербальному рівні. Тому планую і проводжу заняття, в основі яких покладено принцип навчання у співпраці.

Створюю ситуацію, щоб діти працювали по черзі, слухали один одного і обмінювалися думками (так учні 2 класу розповідають «Казковим героям», що цікавого вони дізналися на уроці).

Організовую роботу дітей у групах, парах, для того, щоб вони отримували ширшу перспективу через облік знаннями, ідеями, думками. Так учні 8 класу працювали над проектами «Вплив музики на сон», «Чарівна сила музики». Вивчаючи всі аспекти впливу музики на людину, тварину, природу і підготували чудові презентації.

У класній кімнаті розміщую різні матеріали. Кращі роботи учнів – реферати, повідомлення, ілюстрації до прослуханих творів.

Так у 3 класі при вивченні теми «Музичні інструменти» учні самостійно виготовляли шумові інструменти, створювали ескізи неіснуючих музичних інструментів даючи назву новоствореному інструменту, аргументуючи «З якою метою створено інструмент, та у якому оркестрі буде звучати». Із задоволенням складали цікаві казки про музичні інструменти.

Активізувати навчальний процес мені допомагає впровадження інтерактивних прийомів та методів:

- «Мозкова атака», «Мікрофон», «Навчаючись вчусь», «Незакінчена думка», музично-дидактичні ігри ін. – при фронтальній формі роботі;

- «Акваріум», «Карусель», «Музичний калейдоскоп», «Форте-піано», музичні ребуси - при груповій формі роботі;

- «Ритмічні диктанти», «Дуети», «Музична розминка» - парні форми роботи;

- Картки «Веселі нотки», «Музичний пароль», «Випереджувальні завдання» - індивідуальна форма роботи.

В позакласній роботі з колективом «Веснянка» враховую індивідуальні запити, інтереси та особливості дітей під час підбору музичного репертуару.

Робота над технологію «Створення ситуації успіху» в навчально - виховному процесі дає можливість удосконалювати внутрішній світ дитини, дає натхнення постійної роботи над собою.

І я даю можливість дітям відчути радість праці, щастя успіху у навчанні. І довершеністю є виховні заходи, які проходять у школі це: (Слайд 11)



  • «Святий Миколай в гості завітай»;

Літературно-музична композиція «З піснею до перемоги»; (Слайд 12)

  • Обрядове свято «Весно, весно, весняночко – тобі наші співаночки»;

  • Свято Останнього дзвоника та інші. (Слайд 13)

Моя педагогічна діяльність приносить позитивні результати, а саме протягом п’яти років мої учні стали переможцями різноманітних конкурсів: (Слайд 14)

2010 рік – районний вокальний фестиваль «Талант +» дует «Веснянка» нагороджений грамотою за зайняте 1 місце та отримав сертифікат;

2012 рік – районний конкурс інсценізованої пісні «Поклонимось великим тим рокам…» Вовченко О. – учениця 10 класу разом з колективом посіла - 2 місце та нагороджена грамотою;

2013 рік – районний конкурс інсценізованої пісні «З піснею до Перемоги!» - учениця 11 класу – Вовченко О. разом з колективом отримала грамоту за 3 місце;

2013 рік – районний конкурс художньої самодіяльності «Весна Рудани» - учні 7 класу Анастасія та Вікторія Надикто;

2014 рік – районний конкурс інсценізованої військово-патріотичної пісні, присвячений 25-річниці виводу військ з Афганістану «Афганістан – ти біль моєї душі..» Архіпов Д. учень 9 класу нагороджений грамотою «За волю до перемоги»;

2014 рік районний етап конкурсу виконавців вокально-хорового мистецтва «В сім’ї вольній, новій» в межах міського фестивалю учнівської творчості «Наша дума, наша пісня не вмре не загине» - Архіпов Д. – учень 9 класу - переможець конкурсу. (Слайд 15)

Кожен рік учні школи беруть участь у «Співочому полі» присвяченому Дню Перемоги.



  • Методична робота моя як вчителя полягає в участі у роботі шкільної творчої групи, виступах на засіданнях педагогічних рад школи, (Слайд 16) участь в роботі ШМК естетичного та технологічного напрямків, участі у професійних конкурсах, проведенні відкритих уроків на шкільному та районному рівнях та друкуванні власних розробок.

Так у між атестаційний період мною проведена наступна методична робота:

  • 9 виступів на засіданні педагогічної ради;

  • 14.01. 2014 – доповідь на засіданні творчої групи «Нетрадиційні форми організації пізнавальної діяльності, як умова ефективного розвитку творчих здібностей кожної дитини»;

  • 5 виступів на засіданні ШМК;

  • Участь у професійних конкурсах:

  • 2009-2010 н.р. – Участь у міському огляді-конкурсі на кращий кабінет естетичного циклу в освітніх навчальних закладах – ІІІ місце. Наказ управління освіти і науки м. Кривого Рогу № 21, від 15.01.2010 р.

  • Листопад, 2012 - член журі районного конкурсу «Вчитель року – 2013» Музика»;

  • Квітень, 2013 - учасник Всеукраїнської науково-практичної конференції «Впровадження ідей вальдорфської педагогіки в навчально-виховний процес».

  • 14.03.13. – проведення відкритого інтегрованого уроку природознавства і музики в 3 класі , (Слайд 17) «Вода. Значення води в природі. Музика води» на районному семінарі-презентації для заступників директорів з навчально-виховної роботи «Реалізація шкільного проекту «Інтеграція навчального процесу як чинник розвитку пізнавальної активності учнів та шлях до розкриття багатогранності креативної особистості». (Слайди 18-19)

  • Друкування власних брошур, розробок(Слайди 20 -21)

  • публікація матеріалів в журналі «Відкритий урок: розробки, технології, досвід»:

  • №2/2014(лютий 2014) – урок - подорож з музики в 2 класі «Святкуємо Різдвяні свята разом із музикою» (сертифікат);

  • №3/2014(березень 2014) – інтегрований урок природознавства з музикою в 3 класі «Вода. Значення води в природі. Музика води» – (сертифікат);

  • №4/2014 (квітень 2014) – урок-подорож з музики в 4 класі «Пісні святих храмів» - (сертифікат).

Результати моєї діяльності у 2013 році були відзначені грамотою Виконкому Жовтневої районної у місті ради. (Слайд 22)

Не зупиняючись на досягнутому, впевнено крокую уперед: продовжую вивчення передового педагогічного досвіду. Ніколи не забуваю, що учитель – майстер, який бере участь у творенні найголовнішого – Людини!

Тож закінчити виступ хочу словами В. Сухомлинського



«Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, здобути в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності – це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися».

Дякую за увагу!». (Слайд 23)

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал