Конспект уроку з української мови у 10 класі. Тема. Складні випадки правопису великої літери



Скачати 85.64 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір85.64 Kb.
ТипКонспект
Олійник А.М., учитель СЗШ №9

Конспект уроку з української мови у 10 класі.

Тема. Складні випадки правопису великої літери.

Мета: повторити складні випадки правопису великої літери, формувати правописні вміння, удосконалювати вміння вживати велику літеру в писемному мовленні , знаходити і виправляти орфографічні помилки,

розвивати пам"ять, мислення, мовлення, творчі здібності,

виховувати любов до рідного слова, шану і повагу до культури, історії рідного міста.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Вид уроку: урок - віртуальна екскурсія.

Обладнання: карта України, фотоілюстрації, таблиця, кросворд

Перебіг уроку

Епіграф

І ось він Київ!

Возсіяв хрестами.

Пригаслий зір красою полонив.

Тут сам Господь безсмертними перстами

Оці священні гори осінив.

Л. Костенко

І.Мотиваційно - організаційний етап.

Мотивація навчальної діяльності учнів



Прийом "Передбачення".

- Які почуття у вас викликав цей вірш?

- Чому, на вашу думку, ми розпочали урок саме з цієї поезії ?

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.

За допомогою прийому " Незакінчене речення" учні визначають завдання уроку.

- На уроці хочу дізнатися про (складні випадки правопису великої літери).

- Мені цікаво було б з"ясувати ( написання назв державних установ ).

- Маю намір поліпшити знання ( з історії свого міста, більше дізнатись про відомих співвітчизників ).

- Я хочу досягти успіхів ( у формуванні практичних умінь і навичок з даної теми ).



ІІІ.Виконання системи дослідницьких завдань.

1. Колектива робота з таблицею (повторення ).

Правило

Приклади

1.Імена, прізвища людей, псевдоніми, клички, прізвиська

Леся Українка, Тарас Шевченко,Кайдашиха

2.Назви підприємств,кінотеатрів, художніх творів.

М. Старицький "Талан", І. Франко "Декадент",стадіон "Старт"

3.Присвійні прикметники, утворені від власних назв осіб

Маріїна сукня, Шевченків "Кобзар", Грінченків словник

4.Астрономічні назви

Земля, Венера, сузір"я Великого Пса

5.Перше слово у назв інститутів, академій,музеїв...

Академія мистецтв, Музей хліба, Будинок актора

6.Назви найвищих державних посад

Президент України, Кабінет Міністрів України

2.Слово вчителя.

Здавна люди називають Київ матір"ю міст руських. Історія цього прекрасного міста входить своїм корінням углиб віків. Це місто не залишає байдужим жодної людини, яка в ньому побувала. це місто дивує, надихає, захоплює і чарує кожного, хто хоча б раз відвідав його. Ось і сьогодні я пропоную вам здійснити віртуальну екскурсію цим містом.



3.Творче дослідження.

Розглянувши карту України, поміркуйте,чому Київ називають серцем держави? Складіть усне повідомлення в науковому стилі про Україну (6-8)речень. Які власні назви ви вживали у вашій розповіді? Поясніть їх правопис.



Приблизна відповідь.

Україна - розташована у західній частині Євразії. Має вихід до Чорного та Азовського морів. На її території розташовані гори - Карпати і Кримські.

Найвища точка Карпат - це гора Говерла,україна

а Кримських - Ай-Петрі. З півночі на південь протікає найбільша ріка України - Дніпро. В Україні є 24 області та Автономна Республіка Крим. Столицею держави є Київ, серце України.



4.Слово вчителя.

З давніх - давен кожен знаменитий рід в Україні мав свій герб. Герб - це особливий знак, який розповідає про походження роду. Свої герби мали українські міста і землі.



5. Дослідження - моделювання.

Назвіть символи нашої держави. ( Державний Герб України,Державний Гімн України та Державний Прапор України).

Хто зображений на гербі Києва? Що являється символом нашого міста? Розкажіть про ці атрибути. Поясніть вживання великої літери.

http://novaya.com.ua/images/o-00005357-a-00001032.jpg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:and9gcrrs6qogffjq3aeyrjgh4ejh0iup5_6sue6fz0zitmcpbmhxfli4q

6.Слово вчителя.http://y.delfi.ua/norm/7696/289610_oazibn.jpeg

Кожне місто, як і кожна людина, має своє ім"я. Пригадайте легенду про заснування Києва. Більшість міст України мають таку ж давню історію.



7. "Зашифроване послання".

З"єднати частини слів у двох стовпчиках і записати назви міст.

Жито церква

Дніпро ріг

Іван Петро

Кривий Франко

Білий мир

Звени город



Відповідь: Житомир, Дніпропетровськ, Івано - Франківськ, Кривий Ріг, Біла Церква, Звенигород.

8. "Поміркуймо".

Запишіть назви міст України із суфіксами -ів, -їв. Поміркуйте про походження цих назв.



Відповідь: Харків, Чернігів, Львів, Київ, Миколаїв, Фастів, Ходорів, Бердичів.

Усі ці назви мають форму присвійних прикметників, на що вказують суфікси -ів, -їв. Ми легко впізнаємо імена Лев, Миколай. Інші імена видаються нам трохи дивними. Та коли взяти до уваги, що все це міста давні,то цілком імовірно, що колишні звичні чоловічі імена протягом століть губилися або переставали бути іменами,як , скажімо, ім"я легендарного Кия, засновника Києва. Тепер спосіб творення назви стає прозорим: Хто володар міста?- Кий.



9.Робота в групах. Гра "Хто більше?"

Книга - джерело знань. Але небагато книг дійшло до нас із давнини. Пригадайте назви творів та їх авторів, які вивчали у курсі "Давня література". Запишіть їх. ( Кожна група намагається пригадати якомога більше творів з давньої літератури). Поясніть їх правопис.



Відповідь: "Повість минулих літ" Нестора Літописця, "Повчання дітям" Володимира Мономаха, "Слово про закон і благодать" Іларіона, "Слово о полку Ігоревім", "Апокрисис", "Тренос" Мелетія Смотрицького та ін.

10."Я - редактор".

Раніше книги переписували монахи в монастирях, а зараз друкуються у виданнях. Але перш ніж книга потрапить до друку, її редагують.

Відредагувати текст. Пояснити правопис великої літери.

(К,к)иїв — столиця (У,у)країни. Тут працює (П,п)резидент (У,у)країни, (В,в)ерховна (Р,р)ада, (У,у)ряд (У,у)країни. Тут приймаються і затверджуються закони, за якими розбудовується наша незалежна, вільна (Д,д)ержава.

Широко відомі в (У,у)країні та світі центральна вулиця (К,к)иєва — (Х,х)рещатик і центральна площа — (М,м)айдан (Н,н)езалежності, де святкують (Д,д)ень (К,к)иєва, проводять урочистості, мітинги, концерти, змагання. На (М,м)айдані споруджено найбільший фонтан міста, працюють підземні торговельні центри.

Керує містом (К, к)иївська (М,м)іська (Д,д)ержавна (А,а)дміністрація. На неї та на киян покладаються обов'язки підтримувати статус сучасної (Є,є)вропейської столиці. Тому бути киянином не тільки почесно, але й відповідально.



11.Спостереження -дослідження.

Де знаходилась перша бібліотека Київської Русі, хто її зібрав?

(Перша бібліотека знаходилась на території Софіївського собору, а зібрав її князь Ярослав Мудрий.)

0017000700100006

Назвіть і запишіть пам"ятки архітектури, які зображені на фотоілюстраціях. Складіть з ними речення. Поясніть правопис власних назв.



12.Дослідження - відновлення.

Хрещатик - головна вулиця міста. Які назви вулиць Києва вам відомі, назвіть їх. Ви, мабуть, помітили, що багато з них носять імена відомих людей.

Відновити пропущені імена або прізвища видатних українців.

Агатангел..(Кримський); Кондратюк..(Юрій);

Тарас..(Шевченко); Сошенко..(Іван);

Гнат..(Юра); Лобановський..(Валерій);

Зоя..(Гайдай); Старицький..(Михайло);

Леся..(Українка); Лисенко..(Микола).



13. Диктант - орфограма. Взаємоперевірка.

Сучасний Київ - це не лише культурний та освітній центр. На сьогодні це місто - герой, місто - музей, місто - парк, місто - трудівник.

Міст Патона, Києво - Печерська лавра, Музей води, річка Либідь, Київська Русь, Бессарабка, Поштова площа, стадіон "Олімпійський", аеропорт "Бориспіль", Центральний вокзал, Червона книга України, Київський зоопарк, Національний цирк, цирк "Кобзов", Музей циркового мистецтва, Національна опера України, Київський академічний театр ляльок, Володимирська гірка, станція "Либідська", Центральний ботанічний сад, Державний музей книги.



14. Гра "Хто швидше?" Робота в групах.

Пигадайте прислів"я та приказки, у яких є велика літера. Поясніть орфограму.

Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить.

Для нашого Федота не страшна робота.

Не для Гриця паляниця.

Чого Івась не навчиться, того й Іван не буде знати.

Як Микита воли мав, то Микита кумував, а як воли одпали, кумувати просить перестали.

Ваша Катерина нашій Орині двоюрідна Одарка.

У нашого Омелька невелика сімейка: тільки він та вона, та старий та стара, тільки Сидір та Нестірко, та діток шестірко, та батько та мати, та їхні три брати.

Парочка — Мартин та Одарочка!

І мох, і трава, і Мелашка крива.

Перейшов і Крим, і Рим, і мідні труби.

І у Відні є люди бідні.

Від Варки заблудив до Одарки.

Не буде Галя, буде другая. Ти Марина, я Матвій, ти не моя, я не твій.

І Гнат не винуват, і Килина не винна, тільки хата винувата, що впустила на ніч Гната.

На кого біда нападе, то до Києва йде, а як біда минеться,то він і з Броварів вернеться.

У Києві не женись, а в Ромнах коней не міняй.



15. Есе.

Багато киян та гостей міста із задоволенням відвідують Київський планетарій. Адже для більшості з нас нічне небо, зорепад, загадкові планети - це суцільна романтика.

Скласти есе "Зірка моєї мрії", використовуючи астрономічні назви.http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=216102983-08-72&n=21

http://im5-tub-ua.yandex.net/i?id=96124545-03-72&n=21http://www.ggg.ooo.ppp.aaa.ru/userfiles/photo/773_87.sky_.jpg

IV. Підсумок уроку

Розгадати кросворд

По горизонталі.

1. Одна з давніх назв Дніпра. (Славутич)

2. Гори, які знаходяться у західній частині України. (Карпати)

3. Річка, протікає по території України і впадає у чорне море. (Дніпро)

4. Четверта планета Сонячної системи. (Марс)

5. Псевдонім відомої поетеси, який походить від назви країни. (Українка)

6. Місто на території України, назва якого завжди вживається у множині. (Чернівці)

7. Ім"я співачки, якій М. Старицький присвятив драму "Талан". (Марія)



По вертикалі.

Країна, столицею якої є Київ.




6

7

5

4

3

2

1


Домашнє завдання.

Ось і закінчилась екскурсія нашим прекрасним містом. Звісно, її можна було б ще продовжувати і продовжувати. Бо Київ - це наша святиня, наша гордість і нема такого куточку, де б не хотілося побувати знову. Я пропоную продовжити дивовижні пригоди вдома і виконати такі завдання.



1. Написати листа історичній особі і розповісти про красу та велич України, про ті історичні місця, які варто було б відвідати. У творі вживати власні назви.

2. Впр. 12, с. 155 ( Плющ М.Я., Тихоша В.І., Караман С.О., Караман О.В. Українська мова: Підручник для 10 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень. - К.: Освіта , 2010).

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал