Конкурс «Урок року» Різноманітність і значення земноводних, їх охорона



Скачати 138.17 Kb.
Дата конвертації23.12.2016
Розмір138.17 Kb.



Управління освіти, сім’ї, молоді та спорту

Миколаївської райдержадміністрації

МАТЕРІАЛИ

на конкурс «Урок року»



Різноманітність і значення земноводних, їх охорона

(8 клас)

Підготувала вчитель біології

Розвадівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Демків Оксана Іванівна,

вища категорія



РОЗВАДІВ – 2013


Тема. Різноманітність і значення земноводних, їх охорона.

Мета. Вивчити різноманітність земноводних, розглянути їх значення та охорону, навчити учнів працювати з додатковою літературою при підготовці до уроку, виховувати в учнів бережливе ставлення до природи. Методи і прийоми. Розповідь, бесіда, робота з підручником і друкованим зошитом, демонстрація зображень земноводних і розповіді про них (презентації учнів ). Обладнання: таблиця «Різноманітність земноводних», комп’ютер, проектор, екран, таблиці земноводних, що занесені до Червоної книги України. Основні поняття і терміни: безногі, безхвості, хвостаті, неотенія. Тип уроку . Засвоєння нових знань ( урок-подорож).

Хід уроку.

І . Актуалізація опорних знань.

1.Змагання між групами учнів.

Учитель. Є дві групи учнів. Кожна група готує по 5 запитань до теми «Розмноження і розвиток земноводних». Одна одній по черзі ставлять запитання і контролюють правильність відповідей. Перемагає група, яка ставила найцікавіші запитання і яка дала найбільше правильних відповідей.



2.Розгадування і пояснення загадок.

  • Що то воно:

У воді водиться,

З хвостом родиться,

А як виростає,

Хвіст відпадає?



  • Вирячивши очі, сидить,

По-французьки говорить,

По-блошиному стрибає,

По-людськи плаває.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

« Я насмілюсь твердити, що з усіх знань найкорисніше

для нас знання природи, її законів.»

Ж. Б. Ламарк

Учитель. Подорож наша буде проходити на надзвуковому лайнері, який через декілька секунд приземлиться на станції «Дослідницька». А ще ми побуваємо на інших станціях, де дізнаємося про поширення, різноманітність, значення та охорону земноводних. Проблемне питання «Земноводні-наші друзі, чи вороги?» До подорожі ви готові ,бо повторили вивчений матеріал добре. Отож, вирушаємо.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


  1. Станція «Дослідницька».

Учитель. Клас Земноводні поділяється на три класи. ( Пишу схему на дошці, а учні в зошитах, в ході уроку заповнюють).

Клас Земноводні (Амфібії)

( 4 тис. видів)

Ряд Безногі Ряд Хвостаті Ряд Безхвості

165 видів 350 видів 3 тис. 500 видів

……………….. …………………. ………………………..

На домашнє завдання вам було дано опрацювати додаткову літературу і підготувати презентації про різноманітність земноводних.

( Учні демонструють слайди на комп’ютері та екрані і розповідають про представників трьох рядів земноводних.)



Презентація 1 учня.

Ряд Безногі.

Тварин цього ряду відомо 165 видів. У сучасній фауні цей ряд представлений єдиною родиною Червугових. Поширені ці земноводні у тропіках Африки, Азії та Америки. Тіло червоподібне , зовні поділене перетяжками, довжиною 117 см. Шкіра гола, у деяких з лусочками, вкрита слизом. Очі недорозвинені , органи нюху і дотику розвинені добре. Ведуть підземний спосіб життя. Кінцівки відсутні. Червугові живородні, або відкладають яйця у вологих місцях. Самка обкручується навколо яєць і зволожує їх слизом свого тіла. Личинки червугових мають зовнішні зябра. Живляться безхребетними, деякі види дрібними хребетними. Представники: кільчаста черв яга, цейлонський рибозмій.



Презентація 2 учня.

Ряд Хвостаті. У світовій фауні нараховується близько 350 видів хвостатих амфібій. Вони поділені на сім родин. Серед них є саламандри, тритони, протеї і сирени. У фауні України поширені п’ять видів.

У цих тварин видовжений тулуб, що плавно переходить у довгий хвіст, передні і задні кінцівки розвинені однаково, короткі. По землі ці тварини плазують, спираючись на ноги і змієподібно вигинаючи тулуб і хвіст. Запліднення у більшості хвостатих земноводних внутрішнє.

Найбільша хвостата земноводна тварина-велетенська саламандра, довжина тіла якої разом із хвостом 1,5 м. Живе вона у річках Японії і Китаю, живиться черв'яками, рибами жабами тощо. М'ясо цієї тварини люди споживають у їжу. На території України зустрічається плямиста саламандра. Цей вид має яскраве забарвлення: чорне з жовтими плямами, його називають попереджаючим. Шкірні залози її виділяють речовину, отруйні властивості якої відомі ще здавна. Відомі також звичайний і гребінчастий тритони. Ці види влітку живуть у стоячих водоймах, або водоймах із великою течією і розвинутою рослинністю. Зиму ці види проводять на суходолі ( у дуплах дерев, під пеньками, в купах листя), а навесні знову повертаються до водойм розмножуватися. Інші два види тритонів – карпатський і альпійський поширені на терені Карпат. Цікаві також протеї і сирени. Перший вид зустрічається у підземних водоймах Балкан. Як і більшість представників фауни підземних водойм, протей позбавлений пігменту, а його очі заховані під шкірою. Протягом всього життя він зберігає зовнішні зябра. Довжина тіла складає близько 30 см. Сирени живуть в болотах Північної Америки. У них теж протягом всього життя зберігаються зябра, передні кінцівки недорозвинуті, задні відсутні, очі затягнуті шкірою, довжина тіла 70 см.. Для хвостатих земноводних притаманне таке цікаве явище як неотенія – здатність на розмноження на личинкові стадії, так, якщо розвиток американської саламандри амбістоми відбувається у водоймах з теплою водою, то личинки перетворюються на дорослих тварин, якщо водойма майже не прогрівається сонцем, то личинки втрачають здатність до метаморфозу, і в них формуються статеві органи. Тому в природі існують не лише дорослі амбістоми, а й і їхні личинки аксолотлі, здатні до розмноження. У хвостатих земноводних є цікава особливість хемокомунікація, тобто спілкування за допомогою хімічних речовин. Так, саламандри можуть по запаху відрізнити свого родича від особини близького виду, самця від самки тощо.
Учитель. Ви послухали розповідь про хвостатих земноводних, запишіть представників цього ряду у друкованих зошитах ст. 80.

Презентація 3 учня.

Ряд Безхвості. 3500 видів

Об ‘єднує найвище організованих амфібій. У них добре розвинені задні кінцівки, за допомогою яких тварини пересуваються на суходолі і плавають. Ці амфібії не мають хвоста, тіло коротке, між пальцями є плавальні перетинки. До безхвостих земноводних належать жаби, ропухи, кумки, квакші.



Найбільшою вважається африканська жаба-голіаф ( до 32 см, 3,5 кг). До великих жаб відноситься ага, що живе у Центральній і Південній Америці (довжина 25 см, ширина 12 см, вага 1 кг). Живиться комахами-шкідниками. Великою жабою є жаба-бугай ( 20 см, 600 г ). Її споживають у їжу ( жаб’ячі “стегна” ). Найменшою є короткоголов ( 1,5 см ). В Україні відомі група зелених та група бурих жаб. Зелені жаби більшу частину життя провоять у воді, а якщо й виходять на суходіл, то лише на короткий час. Від своїх водойм вони майже не віддаляються, там вони розмножуються і зимують. Відкладають вони від 3000 до 9000 ікринок. Найбільш відома жаба озерна, яка активна цілу добу, вдень у водоймах, в ночі на суходолі. Живиться комахами, іноді дрібними хребетними, поїдає також пуголовків та мальків риб. Бурі жаби влітку мешкають на суходолі, а на період розмноження переходять до водойм. До них належать гостроморда жаба, що зимує на суходолі і трав'яна жаба, що зимує у воді. Бурі жаби стійкіші до холоду, тому починають розмножуватися щойно розтане сніг і утворяться калюжі. Відкладають від 600 до 2500 ікринок. Ропухи менше пов’язані з водоймами порівняно з жабами. В Україні відомі зелена та звичайна ропухи, а також очеретяна, яка трапляється на Волині, в Карпатах. У них горбкувата шкіра, верхній шар якої роговіє, що є захисним пристосуванням від пересихання. Як правило, ропухи активні вночі, коли повітря вологіше і прохолодніше. Ведуть наземний спосіб життя. Пересуваються переповзаючи, інколи можуть робити невеликі стрибки. На нерест прямують у водойми, а зимують на суходолі. Квакша ( деревна жаба ) – єдиний представник земноводних України, який живе на кущах і деревах. Квакшу легко впізнати за яскраво-зеленим забарвленням та особливими круглими присосками на кінчиках пальців. Завдяки їм квакша може прикріплюватися до плоских предметів – листків, стовбурів дерев і навіть до скла – та пересуватися по вертикальних поверхнях. Вона здатна стрибати з гілки на гілку і при цьому влучно ловить комах на льоту. Квакша як і жаби, нереститься у водоймах ( 800-1000 ікринок ), а зимує на суходолі. Кумки. Є серед земноводних і водні амфібії, які все життя проводять у воді. У фауні нашої країни їх прдставляють червоночерева і жовточерева кумки. Це найдрібніші амфібії помірного клімату. У чистих джерелах, криницях та інших невеликих водоймах протягом усього літа можна побачити невеликих кумок. Вони мають темно-сіре забарвлення, а на черевці яскраві червоні або жовті плями. Протягом усього літа лунають їхні голосні звуки – “куммм-куммм”. Кумка червоночерева поширена скрізь в Україні, а жовточерева - лише у Карпатському регіоні. Протягом нересту самки відкладають у водойми 80-100 ікринок, цікаво, що самці кумок не мають резонаторів, але їхній голос дуже добре чути. Підсилювачем звуку слугує сама водойма, на дні якої “ співає ” самець. Зимують кумки на суходолі. Це отруйні тварини. Отруту виділяють їхні шкірні залози, тому краще їх не брати до рук, якщо ж таке трапиться, то добре помити руки з милом. Учитель. Заповніть ст. 80 друкованого зошита про безхвостих земноводних. А тепер у зошитах побудуйте діаграму Вена, порівнявши ряд Хвостаті і Безхвості.


Хвостаті

1. Мають хвіст

2. Кінцівки однакової довжини

3. Тулуб видовжений

4. Запліднення внутрішнє

Безхвості

1.Не мають хвоста

2. Задні кінцівки довші

3. Тулуб короткий

4. Запліднення зовнішнє зовнішнє

С


  1. Станція «Географічна»

Учитель. Земноводні поширені на всіх континентах, крім Антарктиди. Чисельність і різноманітність земноводних особливо велика у тропіках. Для цього там є сприятливі умови: велика вологість і відносно стала висока температура. У напрямку до полюсів кількість видів зменшується. У сухих, і особливо сухих та холодних районах земної кулі мало амфібій. Немає земноводних там, де немає бодай тимчасових водойм, тому що їхні ікринки не можуть розвиватися без води.

3.Станція «Історична»

Учитель. Земноводні відомі людині з давніх-давен. Ще в Біблії описано про одну із кар на Єгипет - нашестя жаб.

- Хто знає цю історію?

(Учні пригадують, а я зачитую уривок із Біблії про Дев’ять єгипетських кар.)

Освоюючи суходіл, нове наземне середовище, хребетні зазнали значних змін. Є припущення, що кистепері риби, переповзаючи з однієї водойми до іншої, виходили на суходіл. Усією вагою тіла вони опиралися на тонкі плавцеві промені. З часом міцність цих органів збільшувалася, утворилися кінцівки з пальцями.

Про подібність земноводних до риб свідчать і ознаки подібності пуголовків з рибами.



  • Відгадайте загадку і поясніть:

У воді я виростаю

З хвостом, добре пам’ятаю.

Підріс , якось оглянувся -

А хвоста я вже позбувся. (пуголовок)

Вчені поступово вивчали земноводних, спостерігали за ними. Про амфібій стало відомо дуже багато, тому сформувалася така галузь зоології, що вивчає все про земноводних - батрахологія.

Вчені проводять багато дослідів з жабами. Ці земноводні були постійним об’єктом дослідження знаменитого французького фізіолога Клода Бернара (1813-1878). Вважають ,що саме йому належала думка про відкриття пам’ятника жабам у Парижі. Так вчені віддячили своїм помічникам жабам за участь у багатьох важливих дослідженнях і наукових відкриттях.

Ще один пам’ятник жабам був поставлений приблизно 20 років тому у Токіо. Коли чисельність жаб, що послужили науці, досягла у Японії 100 000 особин, студенти-медики звели їм пам’ятники. Ці тварини і зараз є об’ єктом лабораторних досліджень.

4. Станція «Народознавча»

Учитель. Земноводним присвячено багато загадок, прислів’їв і приказок, їх згадують у казках і художніх творах. Спостерігаючи за поведінкою жаб, можна передбачити погоду. (Демонструю на комп’ютері та проекторі слайди).

Прикмети:


  • Озерні жаби виходять на берег-бути дощу.

  • Жаби стрибають на березі, посилено квакають - протягом півдоби буде дощ.

  • Голосно кричать - можна чекати гарної погоди.

  • Мовчать, або бурчать-перед похолоданням.

  • Шкіра жаби темного кольору-на дощ, жовтуватого-на погоду.

  • Жаби голосно квакають, а потім раптово замовкають - перед похолоданням.

  • Багато жаб на стежках - буде дощ.

  • Голосно кричать увечері - можна чекати гарної погоди.

Загадки:

  • У зеленому жакеті

Галасує в очереті,

Хоч і плавати мастак,

А не риба і не рак.


  • Що на дорозі стрибає, а у воді плаває?

  • У воді плаче, а з болота не вийде?

  • Хтось живе отам в болоті

Й вечорами все кричить.

Із болота не вилазить,

Вдень чомусь завжди мовчить.

Прислів’я і приказки


  • Аби озеро, а найдеться жаба, що буде квакала.

  • Де ті жаби дінуться, як болото висохне.

  • Дмись жабо , не дмись, а волом не будеш.

  • Кожна жаба своє болото хвалить.

  • Коваль коня кує, а жаба і собі ногу підставляє.

  • Роздайся море, жаба лізе. А тепер пригадайте , які ви знаєте казки про жабу?

( «Царівна-жаба», «Як жаба мандрувала»,»Казка про жабу і богатиря»,

«Казка про жабу і троянду», «Принцеса і жаба», «Жаба і мурашка»)



5. Станція «Промислова»

Учитель. На станції «Промисловій» і «Екологічній» ми з’ясуємо, яке значення земноводних у житті людини і у природі. Ви попрацюєте в групах. І група опрацює матеріал підручника і додатковий матеріал про значення амфібій у житті людини, а друга – у природі.

І група

У деяких країнах Європи, Азії, Америки, Африки та Австралії жаб споживають у їжу. Ставкову жабу так і називають – Їстівною. Її відловлюють у природі, або розводять на спеціальних фермах. В Азії як їстівну розводять тигрову жабу, в Японії вживають в їжу велетенську саламандру, а в Африці – жабу-голіаф. Останнім часом земноводних почали використовувати як джерело видобування отрути для виготовлення ліків. З навколовушних залоз однієї особини зеленої ропухи дістають 58 мг сухої отрути, з якої можна виготовити 30-60 доз ліків, що посилюють дихання і кровообіг людини. Земноводні є лабораторними тваринами, зручним об’єктом для дослідів по пересаджуванню органів.

Амфібії зменшують чисельність комах. Так, тритони знищують у великій кількості комарів, які надокучають людині і тваринам, переносять збудників багатьох небезпечних захворювань. Протягом доби 1 тритон знищує 18-20 личинок комарів. Значну користь сільському і рибному господарству дають кумки і ропухи. Кумки поїдають у лісах і на луках багато личинок бабок, листогризів, жуків – плавунців, пильщиків, довгоносиків, попелиць. Ропухи полюють на комах. Вони споживають переважно комах - шкідників сільськогосподарських культур-довгоносиків, дротяників, хрущів, листогризів, а також шкідливих слимаків. Жабу-агу завезли із Південної Америки в інші країни для знищення на цукрових плантаціях личинок травневих хрущів. Жаби чутливо реагують на найменші зміни в атмосфері. Цю їхню особливість давно використовують африканські племена, яким важливо знати, коли розпочнеться сезон дощів, щоб вчасно підготувати до нього житла і посіви. Перед сезоном дощів деревні жаби виходять з води і вилазять на дерева для метання ікри. Жителі Центральної і Південної Америки змащують наконечники стріл для полювання жаб’ячою отрутою. На основі вивчення будови і функціонування ока жаби створили прилад ретинатрон, який на аеродромах разом із радіолокаторами дає змогу добре розрізняти рухомі об’єкти (літаки), стежити за ними.

6. Станція «Екологічна».

ІІ група

Земноводні є кормом для деяких тварин, у тому числі хутрових та інших звірів, птахів І навіть риб. Для норки та чорного тхора земноводні становлять третину раціону, а для єнотоподібного собаки – до 65%. Земноводними(дорослими і пуголовками) живляться журавлі, лелеки, качки та інші корисні птахи. Деякі промислові риби(сом, щука, окунь) поїдають жаб, особливо, коли ті зимують у водоймах. Отже, амфібії є важливою ланкою у природних ланцюгах живлення, вони відіграють важливу роль у різних біогеоценозах і у біосфері. Рослини-комахи-жаби-змії-хижі птахи Вилучення якоїсь однієї ланки з ланцюга живлення порушує рівновагу у природі а це призводить до масового розмноження комах-шкідників та інших негативних наслідків. У народі кажуть, що жаба сама лізе у пащу вужа. Вуж висовує дуже довгий кінчик язика і швидко рухає ним, а в жаби є природжений рефлекс хапати все, що ворушиться. Жаба наближається, щоб вхопити рухомий язик… І сама стає здобиччю. Земноводні заслуговують на охорону. В Україні діють відповідні закони, але люди часто не усвідомлюють потребу охорони цих надзвичайно цікавих тварин. Нажаль, здебільшого у людей існує відраза до цих беззахисних істот. Амфібії вразливі до забруднення навколишнього середовища, зокрема гостро реагують на отрутохімікати. Міжнародною спілкою охорони природи занесено до Червоної книги 33 види амфібій, що становлять 2% світової фауни. До Червоної книги України занесено: саламандру плямисту, тритона карпатського, тритона альпійського, ропуху очеретяну, жабу прудку. У Швейцарії під час розмноження жаб у місцях їх масової міграції на шосе ставлять дорожні знаки із зображенням жаби. А в Угорщині, щоб ропухи не гинули під колесами автомобілів, коли вони масово прямують на нерест, і перетинають шляхи, для них споруджують спеціальні загороди і тунелі-переходи під дорогами.



IV Закріплення знань.

  1. На які ряди поділяється клас Земноводні?

  2. Яка жаба найбільша у світі?

  3. Яка земноводна тварина найбільша у світі?

  4. До тераріуму з голодною жабою помістили мертвих мух . Але жаба їх не їла. Чому?

  5. Складіть слово:

НОТТИР (тритон)

КАКВАШ (квакша)

УМКАК ( кумка)

РОТПЕЙ ( протей)



  1. Заповнити кросворд «Представники земноводних»






















А

Г



















П

І

П
















К

У

М

К













К

В

А

К

Ш













Р

О

П

У

Х




А

М

Б

І

С

Т

О

М

С

А

Л

А

М

А

Н

Д

Р

А

V Підсумки уроку.

  1. Відзначення активних учнів.

  2. Вирішення проблемного питання.

  3. А зараз , я вважаю , настав час для реклами. Хочу порекомендувати вашій увазі оповідання Джеральда Даррелла « Три квитки до Едвенчер». Там ви знайдете багато цікавого про земноводних: про літаючих жаб, про волохатих жаб та ін.

  4. Бесіда з учнями про досягнення мети уроку з використанням методу «Мікрофон».

VI. Домашнє завдання.

Вивчити п.39.

Тестові завдання с.157.

ЛІТЕРАТУРА



  1. Межжерін С. В., Межжеріна Я. О. Біологія:Підручник для учнів 8 класу.-К.: Освіта, 2008.- С.154-156.

  2. Вервес Ю.С.,Балан П.Г.,Серебряков В.В. Біологія: Підручник для учнів 7 класу.- К.: Генеза,2002.- С.131-135.

  3. Вервес Ю.Г., Балан П.Г., Серебряков В.В. Зоологія: Підручник для учнів 7 класу.- К.: Генеза,1996.- С. 187-191.

  4. Галашин О. Я.,Олійник І. В., Фічка Л.Б. Вивчення біології у 8 класі.-Т.:Богдан,2008.-С.200-206.

  5. Буяло Т. Є.,Васютіна Т.М. Уроки біології у 8 класі.-Т.:Богдан,2008.- С.257-265.

  6. Колесник Г.М. Збірник задач і вправ з біології(зоологія).- Т.: Астон,2001.- С.27-30.

  7. Абдуліна Ю.М. та ін.. Відкриті та нестандартні уроки біології у 7 класі.-Х.:Основа, 2004.- С.83-90.

  8. Білотіл А. Ю. та ін. Педагогічні знахідки на уроках біології.- Х.:Основа,2007.- С. 47-49.

  9. Новикова Н., Панич Г. Зоологія 8клас. Тренувальні вправи.-Л.:Тріада плюс, 2009.- С. 148-150.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал