Конкурс «Шкільна бібліотека»



Скачати 227.9 Kb.
Дата конвертації13.05.2017
Розмір227.9 Kb.
ТипКонкурс
c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\укрфон1.jpg

Всеукраїнський конкурс

«Шкільна бібліотека»

Номінація

Бібліотека- виховний простір навчального закладу


ТЕМА:

« «Формування свідомого громадянина-патріота

країни засобами творчої співпраці

шкільної бібліотеки, батьківського та

педагогічного колективу, вихователів ДНЗ»


Виконавець:

Костецька Світлана Михайлівна

вчитель української мови

та літератури; бібліотекар.

Станівецький навчально-виховний комплекс

Станівецької сільської ради

Глибоцького району Чернівецької області
с. Станівці

2016 рік
Зміст





  1. Зміст. 2 ст.

  2. Вступ . 3-4 ст.

  3. Проблема над якою працює бібліотека: 5-32 ст.

    1. Актуальність. 5-6 ст.

    2. Основна ідея. 6-7 ст.

    3. Технологія реалізації ідеї. 7-9 ст.

    4. Форми, методи, прийоми, засоби. 9-30 ст.

    5. Результат застосування 31-32 ст.

  4. Висновки 32-33 ст.

  5. Джерела 34 ст.



Вступ

«Без пристрасті до книжки людині недоступна

культура сучасного світу, інтелектуальне

та емоційне вдосконалення».

В.О. Сухомлинський

Сьогодні  для   учня, вчителя, батьків є все: і ЗМІ, і Інтернет, і багато іншого. Але багато хто з нас все ж таки звертається до книги – джерела всіх наших знань. Ще з дитячих років  нас навчали звертатися в бібліотеку і шукати допомоги в отриманні різної інформації. Бібліотека – сховище різних книг, джерело   відповідей на всі наші питання. Бібліотека – це місце, де  знаючий – підтверджує та удосконалює свої знання, прагнучий отримати знання – отримує їх, накопичує і передає їх своїм нащадкам. А   бібліотекар – хранитель цього дому знань,  веде нас і допомагає орієнтуватися в цьому великому розумному лабіринті.  І ніякий комп’ютер не може замінити книгу, а пошуки в Інтернеті -  тишу читального залу  бібліотеки і ті миті пізнань, які ми отримуємо в стінах цього храму книги.

Інформаційна культура учнів формується у закладах освіти через систему шкільних бібліотек.  Якщо придивитися пильніше до реформ шкільної освіти, то суттю будь-якого вдосконалення навчання є самостійна робота з джерелами інформації. Тож успіх реформування напряму залежить від шкільного бібліотекара, від його орієнтування серед джерел інформації і каналів доступу до них. 

Важливим аспектом функціонування бібліотеки у школі є нормативно-правові документи, які визначають основні завдання бібліотеки, регламентують її роботу. Шкільні бібліотекарі використовують ці документи у повсякденній роботі.

Одним з основних документів є прийнята на п'ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року Конституція України. Наступні важливі документи – це  Закон України „Про бібліотеки і бібліотечну справу”, Закон України „Про загальну середню освіту”, прийнятий у 1999 році. Дані закони передбачають лише загальні питання  організації бібліотечної справи і гарантують кожному  громадянинові держави вільний доступ до скарбів людської думки, зосереджених у книгозбірнях, захищають права громадян на безоплатне отримання основних бібліотечних послуг, забезпечених бюджетним фінансуванням. Основними принципами освіти є доступність усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою, рівність умов кожної людини для

повної реалізації її здібностей, таланту, всебічного розвитку, гуманізм, пріоритетність загальнолюдських духовних цінностей, органічний зв'язок з світовою та національною історією, культурою. 

Діяльність шкільної бібліотеки організовується спільно з педагогічним колективом відповідно до планів роботи і нормативних документів, затверджених директором навчально-виховного комплексу. Загальноосвітній навчальний заклад забезпечує правові, організаційні, фінансові та матеріальні умови, необхідні для функціонування бібліотеки, зокрема, для належного зберігання, використання і поповнення фондів, гарантує їх цілісність, неподільність.

Сучасна школа сьогодні виконує найблагороднішу місію - виховання громадянина, високоосвіченої людини, орієнтованої на загальнолюдські цінності. Виконання цієї мети залежить насамперед від культуротворчого потенціалу школи, тобто від професійної, інтелектуальної підготовки вчителів та освітньо-виховного рівня учнів. Важлива роль у цьому процесі належить шкільним бібліотекам. Шкільна бібліотека -  є обов’язковим підрозділом навчально-виховного комплексу,  органічно поєднує завдання, що стоять в галузі освіти і бібліотечної справи, здійснює бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення навчально-виховного процесу як в урочний, так і в позаурочний час.



Проблема над якою працює бібліотека

Проблема, над якою працює бібліотека Станівецького навчально-виховного комплексу: «Формування свідомого громадянина-патріота країни засобами творчої співпраці шкільної бібліотеки, батьківського та педагогічного колективу, вихователів ДНЗ.»
Актуальність проблеми.

У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, проблема формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття любові до України, пошани до видатних вітчизняних історичних діячів, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків набуває особливого значення.



І саме шкільній бібліотеці, в тісній співпраці з педагогами, батьками, належить велика просвітницька робота щодо становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, знати свої права і обов’язки, цивілізовано відстоювати їх, сприяти єднанню українського народу, громадянському миру і злагоді в суспільстві, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, а за необхідності — віддати життя за її свободу і незалежність через виховання інтересу до книги. Результатом такої роботи має бути сформованість почуття патріотизму, яке означає прояв особистістю любові до свого народу, свого міста, поваги до українських традицій та державної символіки, відчуття своєї належності до України, усвідомлення спільності власної долі з долею Батьківщини, досконале володіння українською мовою.

Адже бібліотека – чи не єдине місце у школі, де нема суворо регламентованого режиму життя. Тут можна дізнатись останні новини, отримати інформацію, яку не отримаєш під час уроків, побачити щось таке, що змусить зацікавитись, за чим захочеться повернутися. Часто це єдина можливість змінити обстановку, перевести дух від організованого шкільного дня.

Основна ідея.

У різні часи та епохи, в усіх цивілізованих державах сім’я, школа, суспільство ставили перед собою завдання – виховати громадянина, патріота своєї країни. Якісно нову демократичну державу можуть створити лише свідомі громадяни, які люблять Україну, свій народ, націю і готові самовіддано служити їх інтересам. Тому громадянсько-патріотичне виховання займає провідну роль у виховному процесі Станівецького НВК загалом та шкільної бібліотеки зокрема.

Розбудова України як суверенної держави ставить перед школою відповідальне і складне завдання – виховати національно свідоме підростаюче покоління патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців і продовжувачів національно-патріотичних традицій. Основою патріотичного виховання в навчальному закладі є збереження історико-культурних традицій народу, знання героїчного минулого, аналіз подій сучасності, долучення до загальнонаціональної справи звільнення землі від загарбників.

Безумовно, патріотичне виховання підростаючого покоління – основа стабільного розвитку країни в майбутньому. Цей процес тривалий за часом, складний за змістом і достатньо розбалансований з погляду здійснення. Проте відсутність його або неякісний підхід призводить до загальнонаціональної катастрофи, яскравим прикладом чого є ситуація на сході країни.

Формування патріотичних відчуттів багато в чому залежить від розвитку емоційної сфери учнів. Патріотичне виховання підростаючого покоління завжди було одним із найважливіших завдань сучасної школи, адже дитинство і юність — найблагодатніша пора для виховання відчуття любові до Батьківщини. Під патріотичним вихованням розуміється поступове і неухильне формування в учнів любові до своєї Батьківщини. Патріотизм — одна з найважливіших рис всебічно розвиненої особи. У школярів необхідно формувати відчуття гордості за свою Батьківщину і свій народ, пошану до його великих звершень і гідних сторінок минулого.

Сучасне розуміння патріотизму характеризується різноманітністю і неоднозначністю. Багато в чому воно пояснюється складною природою даного явища, багатим його змістом і розмаїттям форм прояву. Особливістю сьогоднішнього дня є військові події в країні. І саме шкільна бібліотека відіграє чи не найважливішу роль у патріотичному вихованні через свої можливості у залученні до даного процесу майже всіх членів суспільства за допомогою різних форм і методів.



Технологія реалізації ідеї.

Технологія формування свідомого громадянина-патріота країни засобами творчої співпраці шкільної бібліотеки, батьківського та педагогічного колективу, вихователів ДНЗ дає можливість на основі об'єктивних відносин між вихованням і навчанням розв'язувати основні суперечності національно-патріотичного виховання, враховуючи провідну роль тих, хто навчає, і активну, свідому, творчу участь тих, хто навчається.



У процесі реалізації механізму технології формування свідомого громадянина-патріота країни засобами творчої співпраці варто звернути особливу увагу на відбір методів навчально-виховної діяльності, які стимулюють процес засвоєння патріотичних знань, вироблення волі в їх практичній діяльності. У практиці роботи сучасної школи знайшов і виправдав себе бінарний підхід, який включає:

1) методи організації навчально-пізнавальної діяльності (технологія навчання) методи формування свідомості особистості (технологія виховання);

2) методи навчально-пізнавальної діяльності (технологія навчання) методи організації діяльності учнів і формування досвіду поведінки (технологія виховання);

3) методи контролю та самоконтролю в навчальній діяльності методи стимулювання діяльності, поведінки учнів.

Процес формування свідомого громадянина-патріота країни – це процес вироблення в особистості чіткого уявлення про закономірності розвитку патріотичних ідей, розуміння ролі історичних знань про свою країну, про свій народ, його традиції та звичаї, вироблення стійких патріотичних переконань та уміння відстоювати їх в умовах реальної дійсності.

Виходячи з цього, шкільна бібліотека, разом з батьківським та педагогічним колективами, вихователями ДНЗ має реалізувати такі завдання:

1) розкриття для кожної особистості поняття патріотизму, любові до свого народу, до рідної Батьківщини.

2) формування патріотичних переконань в учнів, обґрунтування необхідності їх постійного удосконалення в реальних умовах навчально-пізнавальної діяльності;

3) використання реальних соціально-педагогічних умов у процесі реалізації технології національно-патріотичного виховання особистості;

4) застосування нових наукових досягнень у практиці патріотичного виховання особистості, активізація шляхів підвищення ефективності національно-патріотичного виховання учнів у сучасній школі.

Технологія формування свідомого громадянина-патріота країни засобами творчої співпраці шкільної бібліотеки, батьківського та педагогічного колективу, вихователів ДНЗ дає можливість формувати у майбутніх громадян патріотичне мислення, патріотичну свідомість, розвивати інтелект особистості для активної участі в навчально-пізнавальній діяльності, виробляти активну громадську позицію, реалізовувати її в практичній діяльності.



Форми, методи, прийоми, засоби.

Форми, методи і прийоми роботи шкільної бібліотеки по вихованню національної свідомості надзвичайно різноманітні. Вони добираються залежно від віку учнів. Бібліотека продовжить плідно працювати разом з педагогічним колективом школи, особливо з учителями української мови та літератури, істориками, географами, вчителем музики. У своїй роботі в умовах становлення та розвитку національної школи бібліотекар буде використовувати різні форми роботи: масові заходи, книжкові виставки, полиці, бесіди, огляди літератури, вікторини, усні журнали.

Всі ці заходи використовуються як окремо, так і комплексно.

Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, форм та методів його організації. Серед методів і форм патріотичного виховання пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості



Основні види діяльності, що забезпечують формування свідомого громадянина-патріота країни

Класно-урочна діяльність:



  • уроки-практикуми;

  • ігрові форми навчання та виховання;

  • інтегровані уроки;

  • колективне взаємонавчання.

Позаурочна діяльність:

  • історичні декади;

  • проведення свят, заходів, спортивних змагань, творчих конкурсів;

  • вікторини, олімпіади, конференції;

  • пізнавальні класні години.

Творчо-пошукова діяльність:

  • організація роботи шкільного музею, екскурсійна робота;

  • навчальні та виховні проекти, соціальне проектування, пошуково-дослідницька діяльність; творчі роботи;

  • театралізація.

Діагностична діяльність:

  • анкетування учнів;

  • визначення рівня вихованості;

  • діагностика рівня розвитку пізнавальних інтересів школярів;

  • опис і фіксація даних на паперових та електронних носіях;

  • аналіз анкет, опитувальників, проведених заходів тощо;

  • порівняння і зіставлення з очікуваним результатом проекту, з уже досягнутими показниками.

Вивчення передового досвіду:

  • участь в семінарах, засіданнях МО

  • вивчення виховних програм і проектів з патріотичного виховання учнів;

  • вивчення публікацій ЗМІ з патріотичного виховання учнів.

  • Взаємодія з громадськими організаціями:

  • проведення заходів патріотичної спрямованості спільно з громадськими організаціями, радою ветеранів, спілками тощо;

  • участь у конкурсах патріотичної спрямованості, що проводяться громадськими організаціями району, області.

Пріоритетні напрямки у формуванні свідомого громадянина-патріота країни:

1) духовно-моральний «Я – патріот»;

2) культурно-історичний «Мала Батьківщина»;

3) громадянсько-правовий «Я – громадянин»;

4) військово-патріотичний «Дні військової слави»;

5) спортивно-патріотичний;

6) культурно-патріотичний.

Духовно-моральний напрямок включає в себе:



  • формування морально стійкої цільної особистості, яка має такі моральні якості, як сумлінність, чесність, колективізм, прагнення дотримуватися правил поведінки, повагу до старшого покоління, мужність, любов до Батьківщини та свого народу;

  • виховання поваги до сім'ї, батьків, сімейних традицій;

  • формування позитивного ставлення до здорового способу життя, виховання активної життєвої позиції щодо власного здоров'я, неприйняття асоціальних явищ, котрі підривають фізичне і духовне здоров'я нації.

Культурно-історичний напрямок передбачає:

  • виховання в учнів любові до своєї «малої» батьківщини, рідного краю;

  • залучення учнів до роботи по збереженню культурних та історичних пам'яток бойової та трудової слави;

  • формування почуття національної гордості, національної самосвідомості, здатності жити поряд з людьми інших культур, мов і релігій.

Цивільно-правовий напрямок орієнтоване на:

  • вивчення державної системи України, її Конституції, Гімну, державної символіки, прав і обов'язків громадянина України;

  • формування глибокого розуміння громадянського обов'язку, ціннісного ставлення до національних інтересів України, її суверенітету, незалежності та цілісності;

  • формування культури правових відносин, прагнення до дотримання законодавчих норм;

  • розвиток дієвого шкільного самоврядування.

Військово-патріотичний напрямок включає в себе:

  • вивчення військової історії та традицій України, знання дат військової слави, бойових подвигів жителів села, району, області в роки ІІ світової війни, учасників АТО та революції Гідності.

  • збереження військових традицій, зв'язку поколінь захисників Батьківщини, організація зустрічей учнів з ветеранами війни та праці, учасниками локальних військових конфліктів та антитерористичних операцій; -

  • формування позитивного образу Збройних Сил України, готовності до виконання військового обов'язку.

Спортивно-патріотичний напрямок. Направлений на розвиток морально-вольових якостей, виховання витривалості, стійкості, мужності, дисциплінованості в процесі занять фізичною культурою і спортом, формування досвіду служіння Вітчизні і готовності до захисту Батьківщини.

Культурно-патріотичний напрямок. Направлений на розвиток творчих здібностей учнів через залучення їх до музичного фольклору, усної народної творчості, народних свят, знайомство зі звичаями і традиціями українського народу.

Основними формами формування свідомого громадянина-патріота країни засобами творчої співпраці шкільної бібліотеки, батьківського та педагогічного колективу, вихователів ДНЗ є:


  • інформаційно-масові (дискусії, диспути, конференції, інтелектуальні аукціони, ринги, вікторини, вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права);

  • діяльнісно-практичні (творчі групи, осередки, екскурсії, свята, театр-експромт, ігри-драматизації, огляди-конкурси, олімпіади);

  • інтегративні (шкільні клуби, фестивалі, асамблеї, гуртки);

  • діалогічні (бесіда, міжрольове спілкування);

  • індивідуальні (доручення, творчі завдання, звіти, індивідуальна робота тощо);

  • наочні (шкільні музеї, кімнати, зали, галереї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, тематичні стенди тощо).

Основними засобами формування свідомого громадянина-патріота країни засобами творчої співпраці шкільної бібліотеки, батьківського та педагогічного колективу, вихователів ДНЗ є:

З метою організації патріотичного виховання учнів у шкільній бібліотеці проводяться



  • лекції, бесіди;

  • семінари, «круглі столи», конференції

  • організовувати екскурсії до музеїв, зустрічі з ветеранами війни, праці та військової служби, походи по місцях бойової слави, пошукову роботу, участь у роботі клубів та гуртків патріотичного спрямування;

  • години спілкування ("Я – громадянин і патріот держави", "Я – українець!", "Можна все на світі вибирати сину, вибрати не можна тільки Батьківщину!");

Співпраця шкільної бібліотеки і вчителів української мови та літератури у формуванні свідомого громадянина-патріота країни дозволяє використовувати засоби, які виховують любов до української мови – «Свято рідної мови», , «Шевченкові дні», «Літературні вечорниці», «Тиждень української мови» –зустрічі з письменниками, поетами; філологічні мікроекспедиції – записати назви окремих предметів давнини, зібрати прислів’я, приказки, загадки, поширені в даній місцевості з наступним обговоренням їх в класі, або на засіданнях гуртка; мовні екскурсії, завдання яких виявити неграмотні, неоковирні вислови в об’явах, рекламах, вивісках, тощо; стенди «Як ми говоримо»;

«Шевченкові дні»

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\44226235.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\46523406.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\10555255.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\22601247.jpg
c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\image (10).jpg
Спільно з вчителями історії, на базі шкільної бібліотеки проводяться уроки пам’яті ("Їх славні імена в літописі Великої Вітчизняної", "Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зветься", "Наша вулиця носить ім’я героя війни", "Бойові нагороди воїнів, які визволяли Україну від

нацистів");
Захід для учнів школи та їхніх батьків

"Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зветься"


c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\dsc_0626.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\dsc_0629.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\dsc_0631.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\dsc_0628.jpg

Звичайно ж, повноцінного формування свідомого громадянина-патріота країни не може відбуватись без такої форми роботи як вивчення історії, звичаїв, обрядів рідного краю і народу. З метою збереження національних традицій нашого села, культури та духовності народу в нашому навчально-виховному комплексі в травні 2015 року було відкрито етнографічний музей. Саме в цьому напрямі найбільше видно співпрацю шкільної бібліотеки і керівника музею, педагогічного колективу і батьків. Етнографічний музей при Станівецькому НВК є осередком освіти і виховання,який сприяє формуванню у молодого покоління національної свідомості, любові до рідної землі,свого народу. Завдяки співпраці з батьківським колективом та небайдужими до історії рідного краю мешканцями села, музей має велику кількість експонатів, якою можна гордитись.



Невеличка частина експонатів музею

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\2345.jpg

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\12.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\21.jpg

Музей етнографії села Станівці – це справжня скарбниця, яка зберігає традиції народу, одяг наших односельців, є великою скарбницею, яка переходить нащадкам з покоління в покоління. Він презентує історичне та культурне минуле села. І не тільки культуру,що створена талановитими архітекторами, художниками,музикантами, письменниками але й ту ,що впродовж багатьох століть творилася і плекалася в народному середовищі, передавалася від покоління до покоління, розвивалася і зберегла свої риси, які утверджувалися, поширювалися, ставали традиційними. Ми пізнаємо, як жили і працювали наші предки, як вбиралися в будні і свята, якими були їхні звичаї та обряди.

В музеї проводяться уроки з українознавства, історії, художньої культури, української мови та літератури, румунської мови та літератури. Вчителі, не без участі шкільної бібліотеки, виховують любов до рідного краю, до рідного народу, до наших національних традицій, обрядів.

Традиційні заходи до святc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\123456.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\dsc_1511.jpg

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\324.jpg

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\image (21).jpg

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\image (24).jpg

Навіть найменші вихованці навчально-виховного комплексу долучаються до пізнання історії та традицій своїх предків

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\23.jpg

Постійно бібліотека Станівецького НВК, на базі музею етнографії села Станівці, організовує екскурсії в яких беруть участь багато відвідувачів як з нашого району і області так і інших областей України та іноземних держав. c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\234.jpg

За свою коротку історію музей показав, що співпраця з бібліотекою дають гарні результати у формуванні свідомого громадянина-патріота країни. Саме це сприяє формам роботи, які пов’язані з вивченням історії рідного краю і народу – історичне краєзнавство: відвідання місць історичних подій, вивчення літератури, збирання документів та матеріальних пам’яток, замальовування чи фотографування історично цінних об’єктів, виготовлення схем, макетів, щомісячного історичного календаря, влаштування виставок, , складання історії свого роду, участь в роботі шкільних гуртків, етнографічного та фольклорного ансамблів, святкування Дня Конституції, Дня незалежності України; c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\рисунок1.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\рисунок21.jpg

Співпраця з вчителями Захисту Вітчизни проявляється через такі форми роботи військово-патріотичного виховання:

- святкування Дня перемоги, дня Захисника України, Дня збройних сил України, Дня призовника, дня пам’яті Героїв Крут; змагання з військово-прикладних видів спорту, участь у військово-спортивних іграх, інтелектуальні вікторини «Гордимося подвигами предків»;

- архівно-пошукова робота, екскурсії до музеїв, зустрічі з ветеранами ІІ світової війни, родичами загиблих захисників Батьківщини, випуск плакатів, буклетів, газет за матеріалами пошукової діяльності;

- участь у акціях «Діти Буковини – дітям Донбасу»,

- проведення семінарів, конференцій, «круглих столів»

- уроки пам’яті, уроки мужності: «Зростаємо громадянами-патріотами землі, що Україною зоветься», «Імена ветеранів АТО на сході України у моєму населеному пункті, районі, області», «Герої Небесної Сотні»;

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\29041808.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\34527655.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\рисунок2.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\рисунок1.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\рисунок3.jpg

Спільно з вчителями правознавства використовуються такі засоби виховання правосвідомості – вивчення Конституції України, клуби юних юристів, дипломатів, зустріч з працівниками правоохоронних органів, дискусії: «Чи варто завжди дотримуватись букви закону?», «Що значить бути патріотом?», «Свобода чи вседозволеність?», теоретичні конференції: «Україна суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава», «Суть громадянського суспільства».


c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\foto0038.jpgc:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\foto0039.jpg

Робота шкільної бібліотеки і вчителів трудового навчання та обслуговуючої праці проявляється у наступних способах виховання засобами праці – табори праці і відпочинку, індивідуальна трудова діяльність, розширення зеленої зони біля школи, впорядкування та догляд за подвір’ям навчально-виховного комплексу, проведення операцій «Турбота», «Милосердя», «Біля мого будинку» та ін.



c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\image (20).jpg

c:\users\роман\appdata\local\microsoft\windows\inetcachecontent.word\image (27).jpg

Результат застосування

Результатами роботи, яка провелась і проводиться, є те що учні школи почали розуміти і поділяти сутність національної ідеї. Значно, серед учасників навчально-виховного процесу, зросли знання щодо розуміння атрибутів держави, прав і обов’язків, своєї єдності з українським етносом, у знанні звичаїв, традицій рідного народу, його складної долі та передбачення історичної перспективи його прогресивного зростання

З кожним новим виховним заходом зростає бажання включатися в навчальну діяльність та діяльність, спрямовану на збереження історичної пам’яті свого краю, пам’яток культури, вшанування визначних осіб регіону.

Головним критерієм патріотичної вихованості є ставлення особистості до дійсності. моральне ставлення особи до реальності, до самого себе, до рідного краю, героїв війни, до Батьківщини. В цьому напрямі зросли показники щодо рівня знань, що включає ступінь орієнтації вихованців в царині художньої спадщини рідного краю, важливості відповідального ставлення до вивчення спадщини краю, збереження і відтворення соціально-культурного досвіду народу

Завдяки плідній співпраці педагогічного, батьківського колективів відбулось зростання таких показників:

- рівень засвоєння знань з історії України;

- знання сучасних важливих подій в Україні, вироблення власної позиції стосовно цих подій;

- знання рідної мови;

- знання свого родоводу, культури, традицій, звичаїв, символіки та мистецтва;

- здатність оцінювати патріотичну вихованість підлеглих.

Світогляд учнів набув позитивних змін і відображається в наступних переконаннях і діях:

- Необхідності патріотичної поведінки, його готовність до такої поведінки в навчальній, суспільній, господарсько-побутовій, культурно - дозвільній сферах життєдіяльності.

- почуття гордості за свою країну, її видатних людей;

- інтерес до майбутнього Батьківщини, відчуття причетності до нього;

- усвідомлення своєї належності до рідного народу, його духовних надбань;

- повага до рідної мови, культури, традицій.

- свідоме ставлення до участі у розбудові незалежної держави, зміцненні її авторитету на світовій арені, службі на користь українського народу;

- усвідомлення значущості патріотичного виховання для майбутньої професійної діяльності

- прагнення до самовдосконалення особистості, поглиблення патріотичних знань.

Висновки

Побудова нового українського суспільства у наш час відбувається непросто, оскільки доводиться постійно відмовлятися від застарілих стереотипів, виробляти нові підходи до створення свідомої особистості. Важливе місце в загальній структурі шкільної та позашкільної освіти посідає шкільна бібліотека. Вона традиційно бере на себе важливу функцію: допомогти педагогам, учням і батькам у формуванні творчої, соціально активної особистості. Бібліотеку можна розглядати, як центр соціально-культурного розвитку дітей і дорослих, як інформаційно-методичний центр, як базу, що є основою всього процесу навчання.

Головна функція бібліотеки – зробити інформацію доступною. Шкільна бібліотека повинна забезпечувати доступ до інформаційних ресурсів і слугувати інформаційними брамами, відіграючи важливу роль у розвитку інформаційної грамотності та культури своїх користувачів. Це буде досягнуте тільки при умові якісно нового рівня обробки і розповсюдження інформації.

Книга супроводжує людину з раннього дитинства і до останніх днів, несучи їй світло розуму та знань, виховуючи та скеровуючи духовно, естетично. Книги, мов ріки, які наповнюють собою весь світ, це джерело мудрості.

Завдання сучасної книжки досить складне. Не просто дати людині певну суму знань, а навчити її ці знання здобувати, вміти застосовувати їх, підходити до навчання творчо.

Орієнтація суспільства на гуманістичний вибір освіти, особистісний підхід спонукає кожен раз звертатися до праць світових і українських мислителів, педагогів, у яких книга і читання займає важливе місце у вихованні школяра. Діючи на уяву й думку читача, художній твір впливає на розвиток його естетичних і моральних почуттів. Ознайомлення учня з науково-художньою і науково-популярною літературою сприяє розвитку інтересу до техніки, підготовці до майбутньої професії. Читання книг, в яких звеличується людина, її трудова діяльність сприяє вихованню в дитини прагнення бути корисною суспільству, прищеплює любов до праці. Хороші книги ніколи не залишають особистість такою, якою вона була до знайомства з ними. Народна мудрість називає книгу дивом, книга –друг і порадник, вона вчить як на світі жить. Книги читати – усе знати, книга – міст у світ знань, хороша книга – свято.

Бібліотека Станівецького НВК є осередком інтелектуальної культури та центром якісного і оперативного інформування педагогічного та учнівського колективів.

У нинішніх важких умовах вона не змінила своїх принципів, а навпаки, зміст її роботи доповнився привабливими рисами, що знайшли своє відображення в діяльності, а саме: реклама бібліотеки та бібліотечних послуг; зміцнення матеріальної бази та придбання цінних видань, сучасних підручників; підписка на періодичні видання за рахунок спонсорів та організація благодійної акції „Подаруй книгу шкільній бібліотеці!”.

На сьогодні бібліотека залишається чи не єдиним безкоштовним джерелом одержання інформації, місцем самоосвіти, інтелектуального відпочинку, творчого спілкування і творчого розвитку дітей, підлітків та викладачів.

Результативність патріотичного виховання залежить від тісного контакту бібліотеки, педагогічного колективу, батьків, єдиного планування всієї вдало скомпонованої системи виховання бібліотечно-бібліографічної культури.



Джерела:

  • Інтернет-ресурси з питань патріотичного виховання

  • Інститут проблем виховання НАПН України www.ipv.org.ua/publications/zbirnuk.html.

  • Український науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи www.psyua.com.ua

  • Український інститут національної пам’яті www.memory.gov.ua/publication .

  • •Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка www.uisr.org.ua.

  • Національний університет оборони України імені Івана Черняхівського www.nuou.org.ua/nauka/naukovi-publikatsii.html.

  • Рада Європи (посібник «Демократичне управління школою) http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/Resources/EDCPACK_EN.asp.

  • Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді www.ukrjuntur.org.ua.

  • Пластовий портал www.plast.org.ua.

  • Всеукраїнська громадська організація «Закінчимо війну» http://stop-war.org.ua/rekom.php ; http://stop-war.org.ua/view_news14.php?id=61.

  • Історична правда www.istpravda.com.ua.

  • Лікбез www.likbez.org.ua.

  • Пам’ятаємо загиблих www.memorybook.org.ua.

  • Центр досліджень визвольного руху www.cdvr.org.ua.

  • Документальний серіал «Наша Скриня» www.fayloobmennik.net/3781087.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал