Конфліктна ситуація: народження істини, а не загострення стосунків



Скачати 110.34 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір110.34 Kb.
Виховний захід

Тема: Конфліктна ситуація: народження істини, а не загострення стосунків.

Мета: Розглянути поняття «конфлікт», з'ясувати причини виникнення конфліктів, шляхи подолання конфліктних ситуацій, способи попередження конфліктів. Розглянути в групах різні конфліктні ситуації, які можуть виникнути або виникали в класі, в сім'ї. Знайти способи вирішення конкретного конфлікту. Виробляти в учнів уміння виходити з конфліктних ситуацій; виховувати почуття власної гідності, честі, поваги до людей, доброту, любов до життя, до ближнього, співчуття, милосердя.

Обладнання: плакат «Скриня знань»,стікери, роздаткові картки із ситуаціями, «чарівний стілець», «клубок побажань».

Епіграф: «Конфлікт- це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс» Ч. Ліксон.

Хід заняття

1. Правила роботи в групах

• Дотримуватись регламенту

• Правило одного мікрофону

• Правило толерантності

• Добровільність

• Не критикувати

• Посміхатися.



Учитель. Антуан де Сент Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей — досить складний і делікатний процес. Кожний із нас учиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань.

На жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні.



Учень:

За вікном двадцять перше століття:

Вік прогресу, логіки, проблем.

Як може вижить чоловік,

В такий космічний, надпотужний вік.

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає

Його величність - пан-Конфлікт.

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.

Пробравсь спочатку він в Едем,

Створивши море там проблем:

Адам і Єва - вигнані із раю.

Неандерталець мамонта вбива,

Середньовічний рицар на турнірі

Честь роду кров'ю омива.

Конфлікти також є й державні.

Складніший - внутрішній конфлікт.

І вірний крок зробити треба,

Щоб зберегти наш рід від бід.

2. Очікування

Виявити інтереси учнів.

- Що ви чекаєте від цього заходу?

- Що хотіли б почути, про що дізнатися, які проблеми вирішити?

Намальована імпровізована скарбничка у вигляді «скрині знань». Свої очікування на стікерах у вигляді монет необхідно покласти поряд з скринею і навколо неї. Але не в скриню. У скриню монети потраплять тільки в кінці, коли очікування збудуться.

3. Налаштувати учнів на роботу

Притча про коня, що заблукав.

У двір до однієї людини випадково забрів чужий кінь. Опитав він всіх сусідів: «Чий кінь»? Не знайшовся господар. Тоді людина вивела коня на дорогу і, давши їй небагато попастись, знову дозволив їй йти далі. Так вони довго йшли і прийшли до одного двору, куди кінь і зайшов.

- О, та це ж мій кінь!» - вигукнув господар будинку.

- Спасибі тобі добрий чоловіче. Так, але як ти дізнався, що це мій кінь?

- Та нічого я не знав. Я просто не давав їй звернути з дороги. Ось вона і привела мене до твого будинку.



Мораль. Опонента потрібно направляти і він сам піде в потрібному напрямі. Не заважати йому йти своєю дорогою.

Епіграф: «Конфлікт- це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс» Ч. Ліксон

4. Теоретичний блок

Показ відео- мультфільма «Конфлікт».

У кожного з нас є власні погляди, бажання і звички. Кожному хочеться вважати правильними саме свої переконання і потреби. Неспівпадання поглядів різних людей приводить до конфліктів.

На жаль, останнім часом конфлікти практично стали нашими постійними супутниками. Давайте спробуємо сьогодні розібратися з даною ситуацією і допомогти вирішити конфлікти, а може бути і зовсім уникнути їх.

Слово «конфлікт» латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.



Конфлікт - це суперечності, які виникають із-за незгоди з чим-небудь.

Конфлікту передує період прихованого наростання напруженності незадоволення. Конфлікт може відбуватися між окремими людьми, між особою і групою. Існує також поняття внутрішнього конфлікту - конфлікту людини з самим собою.



Конфліктна ситуація―це ситуація прихованої або яскравої суперечності сторін.

Стадії конфлікту:

- Виникнення об'єктивної конфліктної ситуації;

- Усвідомлення ситуації як конфліктною хоч би одним з її учасників.

Наслідки цього можуть бути такими:

а) перехід до конфліктної поведінки;

б) прагнення запобігти конфлікту, тобто пошук шляхів вирішення конфліктних ситуацій:

- перехід до конфліктної поведінки, тобто реальні дії сторін, направлені на те, щоб прямо або побічно блокувати досягнення протилежною стороною її цілей і активно реалізувати відповідні наміри або відмову від конфліктної взаємодії.

- вирішення конфлікту.

Конфлікти можуть бути конструктивними (творчими) і деструктивними (руйнівними).

Конструктивні, коли опоненти не виходять за рамки етичних норм.

Деструктивні, коли одна із сторін наполягає на своїй позиції, не хоче враховувати інтереси інший, прагне психологічно «задушити» партнера, принизити його.

За своїм характером конфлікти бувають різні. Є конфлікти між людьми, є державні. Чому люди не можуть жити мирно, і не конфліктувати?

Конфліктувати страшно. Можна зовсім зруйнувати стосунки й образити близьку людину.

Конфліктувати погано, бо людина набуває тавро «поганої», «сварливої» людини.

Конфлікт - це боляче, страждають обидві сторони.

Конфліктів потрібно уникати. Якщо доброзичливо ставитися до людини, звертатися і неї по імені, то конфлікту можна уникнути, адже нема такої людини у якої б не було рис (зовнішніх або внутрішніх) за які б її не можна було поважати. І це варто пам'ятати завжди. Давайте проведемо експеримент «Чарівний стілець».

(Посеред класу ставимо стілець і пропонуємо комусь добровільно сісти на нього. Стілець проголосим «чарівним». А особа, яка сидить на ньому, найчарівніша, найкраща. Пропонується по черзі кожному висловити компліменти людині на «чарівному» стільчику. Умова: лише компліменти від щирого серця. І у відповідь, за правилами етикету, має бути подяка. Далі особа ділиться своїми враженнями).

З історії людства відомі три підходи до розв'язання конфлікту:

• з позиції сили;

• з позиції інтересів;

• з позиції правил.

Із позиції сили конфлікти можуть бути розв'язані швидко, але завжди наслідками такого розв'язання будуть відверта чи прихована образа, зіпсовані стосунки. Крім того, під час силового розв'язання проблеми часто порушується свобода і рівність людини, права на життя, здоров'я, повагу і гідність.

Наприклад, ситуація батько і син. Продуктивним є підхід до розв'язання конфлікту з позиції інтересів. Отже, коли є можливість, то проблему треба розв'язувати саме з цієї позиції, і тоді обидві сторони будуть задоволені: конфлікт вирішується без образ, без бажання помсти, стосунки не руйнуються. Для цього сторони вступають у переговори.

Якщо переговори не закінчуються розв'язанням конфлікту, залишається третій підхід — із позиції правил.

У суспільстві часто вирішують свої проблеми використовуючи правила. Це і під час спортивних змагань, у школі, коли потрібно виставляти оцінки, у громадському транспорті — поступитися місцем. Релігійні правила вчать вибачати того, хто нас скривдив. Норми закону є основою для мирного розв'язання судових процесів. Усі вони розв'язують проблему не з точки зору інтересів сторін, а з точки зору правил, записаних у законах України.

Коли людина перебуває у конфліктній ситуації, то для розв'язання проблеми їй потрібно визначити свій стиль поведінки.

Стилі поведінки бувають такі:

1. Конкуренція.

2. Уникнення.

3. Пристосування.

4. Компроміс.

5. Співробітництво.

(Вчительіз учнями аналізують стратегії, згадуючи свої конфліктні ситуації і шляхи виходу із них).

Варто поєднувати стратегії. Адже життя різне і ми повинні реагувати на нього по-різному. Чим більше стратегій реагування ви маєте, тим краще ви зможете розв'язувати свої проблеми.

Статистика говорить, що найчастіше у вас виникають конфліктні ситуації із батьками, однолітками, вчителями. Попробуємо штучно створити типові конфліктні ситуації. Використовуючи інформацію про конфлікти і шляхи їх розв'язання знайдемо правильний вихід із ситуації.

Ситуація . Мама приносить додому один лимон. І син, і донька вимагають його собі, не кажучи при цьому, для чого він їм потрібен. Виникла конфліктна ситуація. Мама, син, донька - жодна зі сторін незадоволена. Що робити? Ваше рішення!

(Лимон можна розділити навпіл, хтось із дітей може почекати до завтра; потрібно уточнити для чого дітям лимон - виявляється, що сину потрібен сік у коктейль, а доньці - цедра для випікання тістечок).



Наслідки конфліктів - дискомфорт, напруга, стреси, можливі депресії.

Попередження конфліктів.

- не прагніть до переваги, в що б те не стало;

- не сперечайтеся із-за принципу;

- пам'ятаєте: прямолінійність не завжди приємна;

- частіше посміхайтеся;

- традиції не завжди і не всіма прийнятні;

- сказати правду теж потрібно уміти;

- будьте незалежні, але не самовпевнені;

- наполегливість не перетворюйте на настирність;

- не переоцінюйте свої можливості;

- проявляйте витримку в будь-якій ситуації;



Способи виходу з конфліктів.

Спосіб Результат

Придушення вічний раб

Компроміс дволика людина

Невтручання відторгнутий

Визнання дорослості особистість

Як подолати конфлікт:

- знайдіть час для бесіди, обговоріть проблему спокійно;

- правильно підготуйте умови для бесіди;

- спільно обговорите проблему, дотримуючисьпринципу: не «я проти тебе», а «ми проти проблеми»;

- не поспішаєте заперечувати, доповнювати, уточнювати, дозвольте протилежній стороні висловитися до кінця;

- критикуйте тільки тоді, коли маєте вагомі аргументи, факти, докази;

- вносіть в процесі критики конструктивні пропозиції;

- контролюйте свою поведінку, не піддайтеся емоціям;

- будьте завжди готові вислухати в свою адресу пояснення, заперечення і навіть критику.

- постарайтеся домовитися.

Пам'ятаєте! У будь-якій суперечці програють обидві сторони!

Існує 3 шляхи виходу з конфлікту:



1.Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво).

2. Деструктивний (погроза, насильство, брутальність , приниження, розрив відносин).

3. Ігнорування (відхід від розв’язання проблеми).

5. Практична частина

Робота в групах.

Мета: на конкретних прикладах знайти вихід з ситуацій, що склалися.



Учні об'єднуються в групи.

Учитель. У житті, на жаль, ми не завжди можемо уникнути розбіжностей, виникають конфліктні ситуації не так вже і рідко. Часто ми їх самих провокуємо, а іноді провокують нас. Як навчитися самим гідно виходити з подібної ситуації або зовсім уникати конфліктів?

Ситуації (роздати на картках) Обговорите ситуацію в групі і обіграйте її.

1) Вчитель незадоволений виконаною вами роботою, хоча, на вашу думку, ви зробили все саме так, як він просив. Що ви робитимете?

2) Вчитель примушує тебе чергувати в класі, хоча ти сьогодні не черговий. Як ти поступиш?

3) У школі батьківські збори, вирішуються важливі питання. Батьки відмовляються йти, пояснюючи відмову втомою. Як ти поступиш?

4) Тато любить дивитися телевізор, включивши його на всю гучність, вам необхідно вивчити вірш, оскільки вчитель погрожував поставити погану оцінку. Вивчити в такій обстановці не вдаться. Чи має рацію тато? Як тобі поступити?



Презентація груп. Визначення тих, хто вважає, що без конфліктів можна прожити, або навпаки — прожити без конфліктів неможливо. Групи обґрунтовують та захищають свою точку зору.

Після презентації кожної ситуації учні вносять корективи, роблять зауваження.

Учитель Д. Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли — це означає, що програли, якщо ж перемогли —і теж програли».

Запитання:

• Чому так вважав відомий психолог?

• Які почуття виникають у вашого співрозмовника?



6. Підведення підсумків.

Запитання:

• Після конфлікту ви робите висновки? Які?

• Що ви відчуваєте, коли згадуєте останній конфлікт? Чому?

• Чи хотіли б ви забути про конфлікт? Чому?

• Чи будете ви під час конфлікту обстоювати свою точку зору, навіть,! якщо зрозуміли, що неправі? Чому?

• Чи згадуєте ви про конфлікт із задоволенням? Чому?

• Чи приємно вам згадувати про конфлікт? Чому?

• Як, на вашу думку, почувається ваш співрозмовник після вашої перемоги?

• Які емоції — позитивні чи негативні — супроводжують конфлікт?

Підійти до плаката «Скриня знань», знайти свою «монету», прочитати вголос і сказати, чи збулися ваші очікування. Якщо так, то покласти монету в «скарбничку».

7. Прощання «Клубок побажань»

Побажайте один одному що-небудь добре на прощання, передаючи клубок ниток з рук в руки.



Учитель. Тепер ми, і самі того не відмітивши, пов'язані з вами однією ниткою. Ми всі разом робимо одну справу, формуємо справжню людину. А раз у нас одна мета, то і працювати потрібно однією командою, не конфліктувати, і знаходити вихід з будь-якої ситуації. У нас все вийде!

Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми - різні. Скільки людей — стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об'єднує всіх в одне ціле, яке називається словом - «людство» — те, що народилися ми із лона матері. І для кожного з нас, мабуть, найріднішим, найдорожчим є, насамперед, - родина, батьки. Дорогими також є дім, у якому живемо, вулиця, школа, село, знайомі. Усе це — наша Батьківщина, а у широкому розумінні — Україна.

Потрібно дбати про країну, бути свідомим і активним членом суспільства. А що таке суспільство? Це сукупність людей, об'єднаних певними стосунками, зв'язками, інтересами. Будь-яку державу становлять громадяни, будь-яке суспільство - люди. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб бути щасливими та успішно вчитися, працювати.

Конфлікт може відбуватися не тільки між окремими людьми, між особою і групою, а і між державами. Нажаль, ми звами є очевидцями страшного міждержавного і внутрідержавного конфлікту, який намагаються розв’язати різними способами. Будемо сподіватися, що цей конфлікт жможуть зупинити.



Показ відео Олега Винника « Молитва про Україну».

А як висновок із усього сказаного хай будуть ці правила, які допомагатимуть вам у житті уникати конфліктних ситуацій або мудро виходити з них.

1. Люби ближнього, як самого себе.

2. Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

3. Люби життя - неоціненний дар Божий.

4. Умій прощати і поважати людину.



5. Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал