Конфлікти і здоров’я. Практична вправа. Моделювання способів конструктивного розв’язання конфліктів. Мета: навчальна: сформувати в учнів поняття



Скачати 163.82 Kb.
Дата конвертації11.05.2017
Розмір163.82 Kb.

Вчитель основ здоров’я

Білківської ЗОШ І-ІІІ ступенів



Капелько Ілона Іванівна

Основи здоров’я, 7 клас

Конфлікти і здоров’я.

Практична вправа. Моделювання способів конструктивного розв’язання конфліктів.
Мета:

навчальна: сформувати в учнів поняття «конфлікт» і «спілкування», познайомити учнів із конструктивними способами розв’язання конфліктних ситуацій; проаналізувати конфлікт із точки зору позитивного і негативного впливу на стосунки і на ставлення один до одного; дати уявлення про різні види конфліктних ситуацій та стилі вирішення конфліктів, стратегії поведінки в конфлікті; поглибити розуміння зв’язку спілкування і конфлікту, саморозуміння шляхом виявлення свого власного стилю, характерного для поведінки в конфлікті;

виховна: виховувати доброзичливе ставлення одне до одного;

розвиваюча: розвивати емоційну компетентність учнів, уміння правильно поводити себе в конфліктних ситуаціях.

Комплекс використаних методів та прийомів: розповідь, бесіда, інтерактивні технології, інформаційно-комунікаційні технології, рефлексія.

Формування компетентностей

ключових:

  • вміння вчитися (планування своїх дій);

  • загальнокультурна ;

  • громадянська (знання своїх прав і обов’язків);

  • здоров’язбережувальна ;

  • ІКТ - компетентності (вміння знаходити, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися різноманітною літературною довідкою);

  • соціальна (конструктивне розв’зання конфліктів, досягнення консенсусу, вміння брати на себе відповідальність за наслідки вчинків).

предметних:

  • ознайомити учнів з правилами, які допоможуть уникнути конфліктам і мирно розв’язати їх;

  • вчити мирно розв’язати конфлікти з однолітками;

  • розвивати вміння аналізувати типові життєві ситуації;

  • виховувати культуру спілкування, почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до людей, доброту любов до життя, до ближнього, співчуття, милосердя.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок-подорож

Обладнання: аркуші А4, фломастери, комп’ютер, проектор, колонки, дидактичне забезпечення

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Конфлікт

  2. Класифікація конфліктів

  3. Причини виникнення конфліктів

  4. Стадії розвитку конфліктів

  5. Стилі поведінки у конфліктних ситуація

  6. Способи розв’язання конфліктних ситуації

IV. Практичне застосування та узагальнення набутих знань

V. Рефлексія

VІ. Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
«Життя – процес вирішення безкінечної кількості конфліктів. Людина не може уникнути їх. Вона може тільки вирішити: приймати участь в напрацюванні рішень або залишити це іншим» .

Б.Вул

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

З перших днів життя людина починає пізнавати світ. Цей процес здійснюється за допомогою спілкування з оточуючими, світом, що є життєвою потребою кожної людини в будь-якому віці. Особливо важливим воно стає у підлітковому віці, у якому зараз перебуваєте ви.

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо у ситуації, які визначаємо як конфліктні.

Повідомлення теми і мети уроку, обговорення епіграфу уроку СЛАЙД 2

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Інформаційне повідомлення

Конфлікт – одне з найпоширеніших явищ у житті і спілкуванні людей. Впродовж всієї своєї історії люди не могли обійтися без того, щоб не конфліктувати, починаючи з незначної сварки між друзями і кінчаючи війною. Невже конфлікти – це необхідний атрибут людського суспільства? Але перш, ніж ми дамо відповідь на останнє питання, давайте з’ясуємо, що таке конфлікт.

У цьому році ви взяли участь у конкурсі юних журналістів і маєте певний досвід у цій сфері. Двоє учнів нашого класу мали випереджальне завдання, вони була кореспондентами: Богдана проводила соціологічне дослідження, а Денис брав інтерв’ю у наших учителів стосовно даної теми. Тож, давайте переглянемо, що з цього вийшло. СЛАЙД 3

Виступ Сосєдки Д., Лісняк Б.

СЛАЙД 4 1. Конфлікт у перекладі з латини – це «зіткнення» або «боротьба», вороже відношення. Конфліктні ситуації вивчає наука конфліктологія. Конфлікт – це відсутність згоди між двома або більше сторонами (особами). Конфлікт – ситуація, в якій кожна із сторін прагне зайняти позицію, несумісну і протилежну по відношенню до інтересів іншої сторони.

2. Існує певна класифікація конфліктів. Розглянемо декілька з них


За ознакою можливого розв’язання

За кількістю та складом сторін

За тривалістю перебігу

За причиною виникнення

3. Причини виникнення конфліктів

Конфлікти – невід’ємна частина людських стосунків. Виникають вони через те, що кожна людина є унікальною і неповторною: має відмінні від інших погляди, уподобання і переконання, власні інтереси і бажання, які можуть вступати у суперечність з інтересами інших



Наприклад, учень відповідав біля дошки, і йому здавалося, що він це робив добре. Однак йому поставили зовсім не ту оцінку, на яку він сподівався. У нього й у вчителя виникли різні погляди на відповідь. Учитель порівнює учня з іншими учнями й розуміє, що його оцінка не може бути високою. Тим часом учень такого порівняння не робить, а орієнтується тільки на свої внутрішні відчуття, які супроводжують його під час відповіді. Йому здається, що все було гарно. Інакше кажучи, він не може сам себе об’єктивно оцінити. Виникає конфлікт поглядів.

Часто виникають конфлікти, пов’язані не з різними поглядами, а з різними цілями. Наприклад, підліток зібрався йти в кіно з однокласниками, а його молодший брат просить, щоб той узяв його із собою. Але підлітку не хочеться цього робити, тому він починає дратуватися. Брат продовжує наполягати. У них різна ціль, тому й виник конфлікт цілей.

Виникають і конфлікти інтересів. Наприклад, одна із сестер любить шити й строчить на машинці, інша в цей час хоче послухати музику, а машинка їй заважає. Вони починають сперечатися, чий інтерес треба задовольнити спершу, але ніхто не хоче поступатися. Ще гострішим може бути конфлікт тоді, коли інтереси збігаються й виникає конкуренція, скажімо, за комп’ютер – кому зараз ним користуватися.

Однією з причин виникнення конфлікту є конфліктогени поведінки. Це слова або дії, які породжують конфлікт. Наприклад:



  • відкрита недовіра;

  • перебивання іншої людини;

  • стійке небажання визнавати свої помилки і чиюсь правоту;

  • невміння вислухати і зрозуміти точку зору іншої сторони.

Робота з підручником с.143 (ознайомлення з конфліктогенами)

Учитель:

  • Перевіримо, як ви зрозуміли які існують конфліктогени поведінки.

Вправа «Дерево конфліктогенів»

На дошці намальований стовбур дерева. У кожного з учнів є листочок з дерева. На цих листочках потрібно написати приклад конфліктогенів та прикріпити свій листочок до дерева. (Додаток 1)

Як правило, конфлікти в людей, які сваряться, викликають незадоволеність, ворожість, почуття напруженості, образи і багато інших негативних емоцій, що врешті-решт погано відбивається на здоров’ї.

Фізкультхвилинка

Учитель:

Причини конфліктів і які є конфліктогени ми розглянули, тепер з’ясуємо, які ж стадії розвитку конфліктних ситуацій.

4. Стадії розвитку конфліктів СЛАЙД 5

У розвитку конфліктів виділяють п’ять стадій: виникнення конфліктної ситуації; усвідомлення конфлікту; початок відкритого протистояння; ескалація конфлікту; завершення конфлікту.



  1. Виникнення конфліктної ситуації відбувається при зіткненні двох або більше людей, інтереси чи переконання яких істотно відмінні.

  2. Усвідомлення конфлікту настає тоді, коли хоча б один із його учасників починає відчувати дискомфорт у спілкуванні з іншими, критично і недоброзичливо думає про них або уникає контактів з ними.

  3. Початок відкритого протистояння – момент, коли один із учасників наважується на заяву або погрозу. Інший у відповідь також починає діяти: захищатися чи нападати.

  4. Ескалація конфлікту. На цьому етапі сторони відкрито заявляють про свої позиції та висувають вимоги. Вони можуть і не усвідомлювати власних інтересів, не розуміти глибинної суті конфлікту.

  5. Завершення конфлікту можливе у разі його розв’язання (досягнення компромісу), згасання конфлікту через втрату зацікавленості учасників до предмета протистояння або відсторонення одного з опонентів.

  • Чи можемо ми обійтися без конфліктів? Чому?

Доречно навести такий вислів: «Конфлікт – це норма життя. Якщо вам здається, що у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс…». Ця, трохи смішна і одночасно правдива фраза, належить Чарльзу Ліксону, американському психологові і адвокатові з тридцятирічним стажем. Думаю, що пульс ви вже перевірили і переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є.

Проблемне питання

Конфлікт – це добре або погано?

Давайте з вами визначимо позитивні і негативні сторони конфлікту.

Робота в групах

Учні об’єднуються у дві групи, кожна група отримує аркуші паперу і визначає позитивні і негативні сторони конфлікту



Позитивні сторони

Негативні сторони

  • Дає можливість сформулювати й усвідомити проблему, виявити труднощі;

  • допомагає знайти нові шляхи розв’язання;

  • пожвавлює наше життя, робить його цікавішим;

  • вчить налагоджувати стосунки

  • згуртовує колектив;

  • розвиває пізнавальні риси: розум,швидкість реакції, прийняття рішень

  • Руйнує здоров’я;

  • викликає стрес, психотравми;

  • руйнує міжособистісні стосунки;

  • формує негативну настановку.


5. Стилі поведінки в конфліктних ситуаціях СЛАЙД 6

У вирішенні конфліктів існує 5 стилів поведінки



Стиль

Сутність стратегії

Умови ефективного використання

Недоліки

«Акула»

Конкуренція


Прагнення домогтися свого з завданням шкоди іншому

Результат дуже важливий. Володіння певною владою. Необхідність термінового рішення

При поразці незадоволеність. При перемозі – почуття провини. Непопулярність. Зіпсовані відносини

«Черепаха»

Уникнення

Ухиляння від відповідальності за рішення

Результат не дуже важливий. Відсутність влади. Збереження спокою. Бажання виграти час

Перехід конфлікту в приховану форму

«Плюшевий ведмедик»

Пристосування

Згладжування розбіжностей за рахунок власних інтересів

Предмет розбіжності більш важливий для іншого. Бажання зберегти мир. Правда на іншій стороні. Відсутність влади

Ви поступилися, рішення відкладається


«Лиса»

Компроміс

Пошук рішень за рахунок взаємних поступок

Однакова влада. Взаємовиключні інтереси. Немає резерву часу. Інші стилі не ефективні

Отримання тільки половини очікуваного.

Причини конфлікту повністю не усунуті



«Сова»

Співпраця

При виборі цієї стратегії учасник прагне вирішити конфлікт таким чином, щоб у виграші опинилися всі. Він не просто враховує позицію іншого учасника, а й прагне добитися, щоб інша сторона теж була б задоволена

Результат важливий. «Сова» відкрито визнає конфлікт, пред’являє свої інтереси, висловлює свою позицію і пропонує шляхи виходу з конфлікту. Від противника чекає у відповідь співробітництва. Основний принцип даної стратегії: «Давайте залишимо взаємні образи, я віддаю перевагу… А Ви?». Стратегія співробітництва спрямована на конструктивне вирішення конфлікту, тобто на роботу з проблемою, а не з конфліктом

В багатьох ситуаціях знайти рішення, що влаштовує обидві сторони, може бути дуже важко, особливо якщо протилежна сторона не налаштована на співпрацю, і в цьому випадку процес розв'язання конфлікту може бути тривалим і важким


Вправа «Яблучко і черв’ячок»

Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви – яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до Вас черв’як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв’яку? Відкрийте очі і запишіть свою відповідь.



  • Який спосіб розв’язання конфліктної ситуації є найправильнішим?

  • Якій із перерахованих стратегій поведінки у конфліктних ситуаціях відповідає ваш варіант відповіді із попередньої вправи?

Приклади відповідей:

Конкуренція: «Зараз як упаду на тебе і розчавлю!»

Уникнення: «Он, подивися, яка там симпатична груша!»

Компроміс: «Ну, добре, відкуси половинку, решту залиш моїм улюбленим господарям!»

Пристосування: «Така видно вже в мене доля тяжка

Співпраця: «Подивися, на землі є вже  яблука, що впали, ти їх їси, вони теж смачні!

Учитель:

У житті часто буває, що нам приходиться звертатися до інших з тим чи іншим проханням. І чи задовольнять наше прохання, чи дійде ця ситуація до конфлікту залежить від того, як попросити людину про якусь послугу, яким тоном, в якій обстановці, з яким настроєм ви викладете своє прохання. Від цього по суті залежить – «бути або не бути».

Співрозмовники завжди цінують тактовність, дипломатичність, а також оригінальність і винахідливість. Важко відмовити в проханні, якщо воно виходить від друга, адже можна створити дружню прихильність до себе і у зовсім незнайомої людини.

Учитель


  • А зараз переглянемо ще один фрагмент мультфільму, і проаналізуємо чи дійсно вміння правильно висловитися і вміння вислухати вирішує проблеми, чи навпаки, призводить до конфлікту та з’ясуємо, який стиль поведінки був у героїв.

(перегляд фрагменту мультфільму)

Отже, дійсно, для того, щоб не виникало непорозумінь, які призводитимуть до конфліктної ситуації, потрібно бути тактовним, толерантним та доброзичливим.


6. Способи розв’язання конфліктів

СЛАЙД 7

При виникненні конфлікту важливим завданням є його розв’язання.

Способів розв’язання конфліктів є чимало. Звичайно ж, свою правоту потрібно доводити й відстоювати, але в розумних межах. Конфліктувати теж потрібно вміти, тому і бувають конфлікти:

деструктивні, у яких люди відкрито сваряться, обвинувачують і кривдять одне одного, але не розв’язують проблеми;

конструктивні, у яких люди по-діловому, аргументовано розв’язують проблему, не обвинувачуючи і не кривдячи одне одного.

Перегляд мультфільму «Зустріч на мосту»

Бесіда:


  • Чи виникла конфліктна ситуація?

  • Прокласифікуйте його за раніше розглянутими ознаками.

  • Який з розглянутих етапів був відсутній у даному мультфільмі?

Життя загалом насичене конфліктами, і це нормально. Головне – розуміти, чому та як конфлікти виникають і як поводитися в конкретних ситуаціях.

Деструктивний спосіб розв’язування конфліктів ви побачили, тепер розглянемо як конструктивно розв’язати конфлікт.

Робота з підручником с.145.

IV. Практичне застосування та узагальнення набутих знань

Виконання практичної роботи. СЛАЙД 8

Практична робота

«Способи конструктивного розв’язання конфліктів»



Мета: користуючись алгоритмом «шість кроків до розв’язання конфліктів», написати сценарій своєї поведінки в таких ситуаціях, навчитися конструктивно вирішувати конфлікти.

Хід роботи

Вправа «Мої  дії  в конфлікті»

Мета: вчити учнів конструктивним шляхам виходу із конфліктних ситуацій.

Хід вправи

Учасники заняття методом жеребкування об’єднуються у 2 групи:

І.   група – зелені;

ІІ.  група – сині;

Кожна група отримує приклад конфліктної ситуації.

Завдання: знайти конструктивний вихід із даної ситуації та озвучити її перед групою. (Додаток 2)

Учитель. Наш урок добігає до кінця, ми розглянули з вами всі заплановані питання і щоб зробити висновок уроку, я пропоную Вам закінчити наступні речення СЛАЙД 9

Вправа «Незакінчене речення»

1. Конфлікт – це …

2. Причиною конфліктної ситуації може бути …

3. Існують такі стадії розвитку конфліктів …

4.У конфліктній ситуації людина може виявляти різні стилі поведінки, такі як…

5. Для того, щоб запобігти виникненню конфлікту, потрібно …



V. Рефлексія

Вправа «Кошик для сміття»



Мета: зняття емоційного напруження, підготовка до завершення роботи.

Намалюйте конфлікт таким, яким ви його уявляєте, після чого рвуть аркуш і викидають його в кошик для сміття.



Учитель. Для того, щоб не попадати в конфліктні ситуації, я кожному з вас роздам пам’ятку « Як не потрапляти в конфліктну ситуацію» для того, щоб ви користувалися нею в подальшому житті. (Додаток 3)

Мені б дуже хотілося б побачити ті емоції, які ви відчуваєте зараз після уроку.

Готові розмовляти ми до ранку,

Та час минув, прощатись вже пора.

А хто вдячний, поплескати потрібно,

Адже нові знання здобувати вкрай необхідно.

Хто стомився, на мене подивіться,

І з полегшенням тихенько розігніться.

Можливо, хтось з вас вражений,

Розкритою темою трішки здивований.

Один одному на вушко про це шепніть.

І плечико праве вгору підніміть.

Хто незадоволений, не варто нарікати,

Прошу вас потопати, не треба голосувати,

Комусь згодиться моя скромна розповідь,

Порадою скористається нею хтось не раз.

Хто не нудьгував і слухав все з охотою,

А зустріч назвав плідною роботою,

Для цього жест відмінний є у нас.

Він означає, що зустріч відбулася – вищий клас!


VІ. Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання СЛАЙД 10

  • Опрацювати §22.

  • Описати конфліктну ситуацію із власного досвіду. Скласти алгоритм дій відповідно до якогось зі стилів поведінки в конфлікті.

  • Підготувати статтю до класного куточку «Співпраця як ефективний спосіб розв’язання конфліктів» (по бажанню)

і якби на те моя воля,

написала б я скрізь курсивами:

- Так багато  на світі горя,

людибудьте взаємно красивими!...

Л. Костенко



Урок закінчено.

Додаток 1http://img-fotki.yandex.ru/get/6438/181450557.47/0_a0200_512514ad_xl.jpg

http://www.weekinthewoods.org/frontimages/birch%20leaf.pnghttp://www.weekinthewoods.org/frontimages/birch%20leaf.pnghttp://www.weekinthewoods.org/frontimages/birch%20leaf.pnghttp://www.weekinthewoods.org/frontimages/birch%20leaf.pnghttp://www.weekinthewoods.org/frontimages/birch%20leaf.png

Додаток 2


  1. Дівчина з твого класу неприязно ставиться до тебе. Якось з портфеля твого однокласник зник мобільний телефон. Ця дівчина сказала, що бачила тебе біля його парти і що це, напевно, справа твоїх рук.

  2. Ти йдеш додому зі школи. Тебе перестріли троє підлітків з паралельного класу. Вони агресивно звинувачують тебе в тому, що розпускаєш про одного з них плітки. Ти знаєш, що це не правда.


Додаток 3

Правила попередження конфліктів.

  • Навчіться відмовлятися від конфлікту.

  • Якщо ви хочете уникати скандалів і сварок, для початку свідомо відмовтеся брати участь у сварках. Цю відмову треба перевести в підсвідомість, тобто вона повинна стати принципом у вашій поведінці, психологічною установкою.

  • Не говоріть відразу з напруженою людиною.

  • Пам'ятайте, що прямолінійність хороша, але не завжди.

  • Перш, ніж казати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу, відзначте заслуги людини і його добрі справи.

  • Постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, стати на його місце.

  • Нічого не треба доводити. У будь-яких конфліктах ніхто ніколи і нікому нічого не може довести. Навіть силою. Негативні емоційні впливи блокують здатність розуміти і погоджуватися.

  • Перестаньте конфліктувати першим. Якщо так вже вийшло, що ви втратили контроль над собою і не помітили, як вас втягнули в конфлікт, спробуйте зробити єдине - замовчати. Одностороннього конфлікту не буває. Ваше мовчання дозволяє вийти з сварки і припинити її.

  • Всіляко уникайте словесної констатації негативного емоційного стану партнера: «Ну, ось поліз у пляшку! ... А чого ти нервуєш, чого злишся? »... Подібні« заспокійливі »слова тільки зміцнюють і підсилюють розвиток конфлікту.

  • Не приховуйте доброго ставлення до людей, частіше висловлюйте схвалення своїм товаришам, не скупіться на похвалу.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал