Календарно-обрядові пісні зимового циклу. Колядки і щедрівки



Скачати 76.92 Kb.
Дата конвертації05.01.2017
Розмір76.92 Kb.
ТипКонспект
Борщівський районний будинок дитячої творчості

Конспект заняття вокально-хореографічного естрадного гуртка «Мрія»

керівник Дунець Антоніна Степанівна

Тема: Календарно-обрядові пісні зимового циклу. Колядки і щедрівки.

Мета: розширювати знання учнів про пісні календарно-обрядового циклу – духовну основу життя народу; закріпити знання учнів про народні обрядові пісні, зокрема колядки і щедрівки; увести учнів у світ творчості Василя Барвінського та продемонструвати зв'язок між народною і професійною музикою; розучити колядку «Бог Предвічний»; формувати вміння емоційно, виразно та творчо виконувати обрядові пісні; сприяти розвитку артистичних здібностей та інтересу до народної творчості; виховувати музичний смак, любов і повагу до традицій українського народу та бажання зберегти і передати ці скарби наступним поколінням.

Дидактичний матеріал: В. Барвінський. Фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки». Колядки «В глибокій долині», «Добрий вечір тобі» - виконання. Колядка «Бог Предвічний» - розучування. Репродукція картини В. Іваніва «Щедрий вечір» - огляд, творча інтерпретація.

Обладнання: інструмент, музичний центр, фонотека, відеопроектор.

Демонстраційний матеріал: репродукція полотна В. Іваніва «Щедрий вечір», ілюстрації.

Роздавальний матеріал: тексти колядок і щедрівок.

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організаційна частина.

Музичне вітання.

Мета: викликати позитивні емоції у дітей; прививати любов до музичних занять

ІІ. Оголошення теми і завдань заняття гуртка.

-На сьогоднішньому занятті у центрі уваги колядки і щедрівки – це пісні народних зимових обрядів. На нас чекає цікава і захоплива мандрівка до світу обрядової народної творчості. А ще ми ознайомимося із професійною музикою. Створеною на основі колядок і щедрівок. Отож, почнемо.



ІІІ. Актуалізація опорних знань .

Закріплюю знання і вміння користуватись диханням. ( Дихання потрібно брати безшумно, ніби нюхаючи квіточку, не піднімаючи плечей. Практикую під час співу тримати руки на поясі,відчуваючи нижню частину діафрагми.

Постава співака.( Правила правильного співу)

-На уроках музичного мистецтва ви вже знайомилися із народними календарно-обрядовими піснями, що пов’язані із зимовими святами.

-Як називаються такі пісні? Наведіть кілька прикладів таких пісень.

-Яке свято українці величали колядами, а коли співали щедрівки?

-А які почуття і образи втілені в колядках?

-Які засоби музичної виразності передають ці почуття?

Великої наспівності та плавності додають широкі розспіви .

Запитання:

- На. які дві групи поділяються пісні? (народні та авторські)

- До якої групи належать колядки та щедрівки? (народні)

- Які пісні є авторськими? ( створені композитором)



ІV. Розспівування.

Завдання: Розвиток і закріплення музичного слуху на ладовій основі; координація слуху з голосом; вироблення правильної вимови голосних і приголосних; вироблення вокально-технічних навичок; розвиток співацького «ланцюгового» дихання.

V. Виконання вивчених колядок і щедрівок. «В глибокій долині» та «Возвеселімся всі купно нині».

(На дошку вивішую ілюстрації різдвяних свят. Звучить, як фон, інструментальне виконання колядок)

різдво христове

Вступна бесіда. Дуже скоро наступить одне із найбільших свят християн - Різдво Христове. Понад дві тисячі років тому перед новонародженою Дитиною з німим здивуванням схилилися юна Марія, сивоволосий Йосиф і бідні пастухи. Вони побачили в Ньому світло Любові, схованої раніш від людей. Світло Любові опромінило початок нової ери.

Яка ж історія цього свята? Цього дня сталася велика для всього християнського світу подія — народження Ісуса Христа у Вифлеємі (Ісус у перекладі з єврейської означає «Бог спасає»).

Згідно з переказами Євангелія, Мати Ісуса Христа Марія та її чоловік - обручник Йосиф жили в Назареті, а до Вифлеєма прийшли, виконуючи повеління імператора Августа з'явитися всьому населенню на перепис за місцем свого походження. Оскільки на той перепис населення Римської імперії у Вифлеєм зібралося дуже багато людей, Марія та Йосиф не змогли знайти місця для ночівлі, а тому їм довелося шукати прихистку в невеликій печері, де за поганої погоди, зазвичай, ховалися чабани зі своєю худобою. Там Марія і народила Сина Божого. Тоді янгол спустився з неба й повідомив чабанам на полі, які в цей момент не спали, що Бог народився. Чабани перші прийшли вклонитися Немовляті. На небі у тій порі сяяла дуже яскрава "Вифлеємська" зірка й, орієнтуючись на неї, до печери з Марією та Ісусом Христом прийшли три мудреці зі Сходу й принесли Йому подарунки: золото, ладан і смирно. Золото символізувало царську владу, ладан — Божу волю, смирно — долю пророка. До речі, саме тих давніх часів сягає традиція виготовляти вифлеємську зірку та прикрашати нею новорічну ялинку.

Пославши Свого Сина на землю, Бог Отець намагався показати людству важливість любові, добра, співчуття та взаєморозуміння між людьми. День народження Ісуса Христа — найбільш широко шанований день Зародження у світі. Люди різних соціальних верств, матеріального становища, переконань і поглядів не минають це свято своєю увагою.

(Художнє виконання пісень)

(Слідкую за правильністю звукоутворення, дихання, позицією співу)



V. Розучування колядки «Бог Предвічний»

-Тож, які особливості святкування Різдва?

Різдво - одне з найголовніших свят у році. В народі кажуть, що "на Різдво і сонце грає". Також з Різдвом пов'язують багато прикмет. Наприклад: якщо іній на деревах у перші три дні Різдва - це до врожаю хліба; якщо сніги глибокі - будуть гарні трави та хліб; якщо в цей день тепло - весна буде холодною, вночі багато зірок - багато ягід буде.

Символом вічного світу, щастя і радості, що прийшли разом із Христом, є вічнозелена прикрашена ялинка. Верх її увінчаний прекрасною зіркою - у пам'ять про Вифлеємську зірку, що вказала волхвам шлях до Христа. Гілки прикрашені різнобарвними кулями, золотою мішурою, фігурками співаючих ангелів, пастухів з маленькими баранчиками, розсічені свічами та ліхтариками, начебто нагадуючи про вогні багаття й ліхтарів, що світили для Вифлеємських пастирів у святу ніч. І через дві тисячі років різдвяні вогні світять майже в кожнім будинку.

Серед зелених голок тихо передзвонюються, закликаючи свято, срібні дзвіночки, що подібні до тих, які палестинські пастухи стад надягали своїм вівцям. Щоб помножити радість свята, близькі люди кладуть під ялинку подарунки один одному, а для дітей вішають на гілки всілякі солодощі.

У старовину на Русі до Різдва підлогу в сільських хатах покривали свіжим сіном, а стіл - соломою, на яку потім стелили скатертину і ставили частування. Усе це нагадувало, що Спаситель народився не в царських чертогах, а в овечому хліву, і був покладений у ясла на солому.

Починаючи з вечора, усюди ходили христослави (колядники) з "вифлеємською зіркою". На палці закріплювалася велика зірка з золоченого паперу, прикрашалася ліхтариком, паперовими гірляндами, іноді іконою Різдва, Спасителя чи Божої Матері, потім з цією зіркою співаючі різдвяні гімни обходили навколишні будинки. Такі відвідування називалися колядуванням.

Колядки — величальні обрядові пісні зимового циклу, які походять з глибокої давнини. Колядки приурочені до одного з найбільших релігійних свят — Різдва Христового. Окреме місце посідають церковні коляди авторського, книжного походження («Тиха ніч, свята ніч», «Нова радість стала» та інші).

Виконаймо колядку і щедрівку, поринувши в атмосферу цього чудового свята. Пам’ятайте про правильну співочу поставу.

1. Демонстрація пісні.

2. Визначення побудови музики, до якої належить пісня.

3. Словникова робота.

4. Визначення характеру виконання.

5. Пофразове розучування партій І та ІІ голосів.

6. Виконання першого куплету колядки.

VІ. Перегляд репродукції картини В. Іваніва «Щедрий вечір"

Мета: прививати почуття прекрасного; викликати позитивні емоції;

- Щойно ми відчули, як пісенна творчість передала нам атмосферу свята. Проте ми вже знаємо, що ті самі почуття й життєві явища по-різному відображаються у різних видах мистецтва, адже мова (засоби виразності) різних видів мистецтв є різною.

Вашій увазі пропоную репродукцію картини «Щедрий вечір».

Повідомлення про художника.

Народився 4 березня 1957 року в с.Глибочиця , Житомирської області. 1982 – 1988 рр. – навчався в Київському державному художньому інституті. З 1993 року – член Національної спілки художників України.



Аналіз репродукції

-Порівняйте образи на картині із образами народних пісень і скажіть, чи вдалося художникові передати атмосферу народного свята. Хоча мова образотворчого мистецтва відрізняється від мови музичного мистецтва, проте ці твори об’єднує єдиний образ – образ емоційного піднесення, радості, світла і духовної чистоти.



(Демонстрація репродукції картини)

VІІ. Слухання фрагмента із фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки» В. Барвінського.

Вступне слово про композитора.-Українська народна музична спадщина – це душа народу й невичерпне джерело професійної музичної творчості. Як ви вже знаєте, професійні композитори часто зверталися до календарно-обрядових пісень. Беручи за основу мелодику веснянок, колядок і щедрівок, вони створювали нову інструментальну музику. Український композитор ХХ століття, наш земляк Василь Барвінський написав унікальний фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки» Він містить 22 фортепіанні обробки українських колядок і щедрівок. Сьогодні ми прослухаємо фрагмент із цього циклу.

  1. Демонстрація твору у записі. Завдання: визначити характер твору

  2. Аналіз прослуханого (відповіді дітей)

  3. Повторне прослуховування

Проблемне завдання: Визначити чи вдалося композиторові передати красу народних пісень та обрядів; які засоби музичної виразності використані.

(Слухання та обговорення )

VІІІ. Закріплення.

- Отже, Давайте узагальним все про шо ми сьогодні дізнались.



Запитання для гуртківців:

- Які народні пісні супроводжували різдвяні та новорічні свята?

- Які ви знаєте колядки та щедрівки?

- Хто написав фортепіанний цикл «Колядки та щедрівки?

- І на закінчення хочу побачити за допомогою «ноток-оцінок» відповідь на запитання:

- Чи сподобалось вам заняття?(діти показують нотки з посмішкою або сумну нотку)



ІХ. Підсумок заняття.

-Сьогодні ми поринули у світ української народної творчості. Ви ще раз переконалися, яке велике значення відіграють традиції у нашому житті, яку духовну красу несуть із покоління в покоління народні звичаї. Тож я вірю, що ви і надалі будете вивчати традиції і фольклор українського народу.



-Поділіться своїм враженнями від прослуханої музики з батьками й поцікавтеся, які вони знають колядки, щедрівки та новорічні віншування.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал