Ііі. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація



Скачати 61.14 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір61.14 Kb.
ТЕМА: Речення, його граматична основа. Речення з одним головним членом (загальне ознайомлення)

МЕТА: поглибити знання учнів про граматичну основу речення, способи вираження підмета й присудка, дати загальне уявлення про речення з одним головним членом, розвивати творчі здібності учнів, виховувати любов до природи.

ЕПІГРАФ: Якої б не сягли вершини,

Який би не взяли рубіж,

Ми знаємо: не все звершили,

Ми знаємо: зумієм більш.

Лев Іванюк

ТИП: урок засвоєння нових знань.

План уроку

І. Організація класу.

1. Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Роботу швидше починаймо!

Доброго дня! Діти, погляньте один на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла товариша й побажайте йому всього найкращого.

2. «Малюнкове вітання».

Зараз пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед запропонованих і намалювати його в зошит на полі олівцем. (На дошці смайли):

3. Аутотренінг.

Для того щоб справитися на уроці із завданнями, будьте старанними й уважними. Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте за мною:

Я – п’ятикласник!

Я хочу якомога більше знати!

Я думаю, замислююся, пригадую!

Я – творча особистість!



ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні ми створимо урок разом із вами. А розпочнемо його з бліцхвилинки (бліцопитування «Блискавка»).

Синтаксис – це…

Пунктуація – це…

Словосполучення – це…

Головним є слово, яке…

Залежним називається…

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація.


  • А сьогодні мова піде про речення. Отож, записуємо дату, тему, епіграф уроку. Що б ми не вивчили, чого б не досягли, а треба працювати далі. Спробуйте визначити завдання уроку. (Учні формулюють мету.)

  • Для чого нам потрібно вивчати речення? (Відповіді учнів.)

  • Отже, ми сьогодні будемо вивчати речення та його граматичну основу.

ІY. Вивчення нового матеріалу. Вправи.

  1. Пояснення вчителя.

  • Що ж таке речення? Речення – це…

  1. Робота з підручником. Опрацювання правила на с. 66.

  2. Робота з роздатковим матеріалом у парах. Відтворення деформованого тексту.

Визначити межі речень. Списати, розставити розділові знаки. Прочитати, слідкуючи за тим, як у кінці речення знижується голос.

Осінь


Прийшла осінь у зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки різнобарвними вогнями горять осики дикі груші важкі жолуді падають з дубів лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів бруслини.

(Прийшла осінь. У зелені коси беріз вплелися золотисті стрічки. Різнобарвними вогнями горять осики, дикі груші. Важкі жолуді падають з дубів. Лісові миші наповнюють свої нірки насінням кленів, бруслини.)

  • Пригадайте, що таке тема тексту?

  • На вашу думку, заголовок передає тему чи основну думку?

  1. Вправа з підручника 104 (1, 2 речення). Визначити частини мови.

  2. Ви бачите, що всі слова в реченні зв’язані граматично. Головні члени речення – підмет і присудок – складають його граматичну основу і залежать один від одного.

Наприклад: Прийшла осінь.

А) Робота з таблицею «Головні члени речення».

Б) Робота з підручником. Правила на с. 67-68.

В) Вправа 105 (1, 2 речення).

6. Робота з таблицею «Способи вираження підмета й присудка».

7. Пояснювальний диктант.

Визначити граматичні основи речень, чим вони виражені.

Осінь усьому рахунок веде. Осінь іде і за собою дощ веде. Осінь на рябому коні їздить. Осіння муха боляче кусає. (Учні читають виписані прислів’я про осінь.)

8. Хвилинка відпочинку. Усмішки!!!

Учитель запитує в учня:



  • Петре, коли я скажу: «Я хворий», - який це буде час?

  • Чудовий час! – відповів Петро.



  • Вітю, ти вивчив однину і множину?




  • Вивчив.



  • Тоді скажи: штани – однина чи множина?



  • Угорі однина, а внизу множина, - відповів Вітя.

9. Робота з підручником (с. 69).

10. Диктант з обґрунтуванням.

Записати загадки, визначити головні члени речення, обґрунтувати, двоскладним чи односкладним є подане речення.

Без крил летять, без ніг біжать, без води пливуть. (Хмари.) Рукавом змахнув – дерево зігнув. (Вітер.) Сіре сукно лізе у вікно. (Туман.) (Діти зачитують виписані загадки про осінь, відгадують.)

Хтось постукав тихо в клас.

Так, перерві ще не час.

Тут підказує Марійка:

«Це, звичайно, фізкультхвилинка!»



(Під мелодію діти виконують вправи):

Станьмо, діти, чітко в ряд,

Вирушаємо у сад.

Руки вгору підіймаєм,

Наче яблука зриваєм.

Назбираємо багато,

Щоб узимку ласувати.

11. Робота з роздатковим матеріалом у парах. Дослідження-реконструювання.

Перебудувати речення з одним головним членом на речення з підметом і присудком. Граматичні основи підкреслити.

У лісі мені дихалося вільно. (У лісі я дихав вільно.) На галявині пахло свіжою травою. ( На галявині пахла свіжа трава.)

12. Самостійна робота. Вибірковий диктант.

Виписати з поезії головні члени речення.

Облітають квіти, обриває вітер

Пелюстки печальні в синій тишині.

По садах печальних їде гордовито

Осінь злотокоса на баскім коні.



  • Чи є ці слова словосполученнями?

  • А зараз поетична хвилинка. Прослухайте вірш і випишіть 2 словосполучення, позначте головне слово. Поезія «Самотній сад».

  • Що цікавого ви помітили? Так, усі слова починаються літерою «с».

  • Зробити синтаксичний розбір 1 словосполучення та фонетичний розбір слова «осінь».

13. Творча робота в групах.

І група


Спробуйте самостійно дописати поезію.

Ходжу, броджу ………………….

……………………………………

……………………………………

………………………….… А ти?

ІІ група


Завдання перекладачам. Записати текст українською мовою.

Осень. Золотая осень. В ясном небе белоснежными

астрами проплывают облака. Осенние цветы ещё

улыбаются золотому солнцу. Они напоминают нам

теплое лето.

ІІІ група

Уявіть, про що могли б розмовляти квіти між собою на осінньому балу.

Складіть і запишіть діалог квітів на осінньому балу.

IV група

Скласти твір-мініатюру (опис осінньої природи) за ілюстрацією.

14. Представлення робіт.

Y. Підсумок уроку.

1. Рефлексія (метод незакінченого речення).

- На уроці я …

повторив…

зрозумів…

навчився…



  • Я не вміла, а тепер умію…

(Повернення до епіграфа.)

2. Повернімося до смайликів. Виберіть собі смайлик і знову намалюйте на полі олівцем. Чи однакові вони?



YІ. Домашнє завдання, інструктаж.

Параграф 6, на 1 – 9 балів – вправа 109, на 10 – 12 балів – написати творчу роботу « Я – осінній листочок. Я відчуваю…».



YІІ. Заключне слово вчителя.

Полюбімо природу палко,

Не топчімо ногами фіалку…

Як розорим світ оцей вщерть,

Вирок нам без війни буде: смерть.

Зупинімось – останній є шанс.



Ця планета не тільки для нас…

Зоя Кучерява

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал