І. П. Деряженко «Формування здорового способу життя підлітка в професійно-технічному навчальному закладі»



Сторінка1/4
Дата конвертації19.12.2016
Розмір0.76 Mb.
  1   2   3   4



Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки

ДНЗ «Черкаський професійний автодорожній ліцей»

І.П. Деряженко

«Формування здорового способу життя підлітка в професійно-технічному навчальному закладі»

Черкаси 2013

Автор:

Деряженко Ірина Павлівна, соціальний педагог ДНЗ «Черкаський професійний автодорожній ліцей»
Рецензенти:

Войцях Т.В. – методист центру практичної психології та соціальної роботи ЧОІПОПП

Сокол К.М. – заступник директора ЧОНМЦ ПТО

Підготовлено до друку навчальною частиною

Черкаського професійного автодорожнього ліцею

м. Черкаси, вул.Онопрієнка,4.


Зміст

  1. Вступ

  2. Передумови виникнення залежності та шляхи боротьби з нею

  3. Характеристика залежностей

  4. Тютюн

  5. Що таке тютюнопаління

  6. Вплив тютюнопаління на організм підлітка

  7. Алкоголь і підлітки

  8. Наркоманія

  9. Що таке наркоманія?

  10. Механізм розвитку залежності від наркотичних речовин

  11. Основні причини початку вживання наркотиків

  12. Практичний досвід по формуванню здорового способу життя
    в учнів ліцею.

  13. Методологічна основа формування здорового способу
    життя у свідомості підлітків

  14. Шляхи щодо подолання залежностей

  15. Здоровий дух дає здорове тіло

  16. Висновки

  17. Використана література

  18. Додатки



Анотація

Навчально-виховний процес у професійно - технічному навчальному закладі працює на єдину мету: створити в ліцеї такі умови, які відповідали б потребам життя й розвитку підлітків, готували б до дорослого життя наших учнів. Формування у свідомості дітей бережливого ставлення учнів до власного здоров'я, як найвищої цінності і найважливішої умови реалізації потенційних можливостей особистості, один з основних напрямів роботи соціального педагога в ліцеї.

Формування здорового способу життя підлітка - складний багатогранний процес, який потребує спільних зусиль якнайбільшої кількості людей, передусім,- самих підлітків.

У системі профілактичної роботи соціального педагога особливе місце займає розкриття поняття здорового способу життя. Сьогодні, у роботі з дітьми ми говоримо про здоров'я як про стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб і вад. Важливим у своїй роботі вважаю донести до свідомості учнів та їх батьків, що основними складовими здорового способу життя є:



  • рівень культури суспільства й особи;

  • місце здоров'я серед потреб людини;

  • мотивації збереження і зміцнення здоров'я;

  • настанова на довге здорове життя.

Основне завдання соціально – психологічної служби ліцею - показати дітям іншу реальність, здорове життя: життя без тютюну, життя без алкоголю, життя без наркотиків та психотропних засобів; сформувати позитивне відношення до здорового способу життя; бажання бути здоровим та вчити дітей реалізовувати поставлені перед собою цілі, здійснювати бажання самому керувати своїм життям.


2. Передумови виникнення залежності та шляхи боротьби з нею

2.1. Характеристика залежностей

Здоров'я - це стан повного фізичного, духовного і психологічного благополуччя людини, а не тільки відсутність хвороб та фізичних вад. Одне з основних завдань педагога в цілому, і практичного психолога зокрема, полягає в тому, щоб донести до умів, до душ дітей просту, але дуже важливу істину: здоров'я легко втратити, а відновити дуже важко, мудріше його берегти. Щоб зберегти здоров'я змолоду,треба виробити у себе звичку до здорового способу життя.

Звичка - це особлива форма поведінки людини, яка виявляється у здатності робити ті чи інші дії, що закріпилися внаслідок багаторазового їх повторення. Звички бувають корисні - ті, що зміцнюють здоров'я людини і свідчать про рівень її культури, та шкідливі, що сприяють погіршенню здоров'я людини.

Знання про потенційну небезпеку шкідливих звичок сприяє виробленню позитивного ставлення до здорового способу життя. Варто тільки шкідливій звичці сформуватись, як відразу людина попадає під її владу.

Залежність - це властивість характеру чи поведінки людини, яку можна описати так: людина перестає контролювати це,скоріше це контролює людину, людина почуває, що немає вибору, крім як робити це, брати це, робити так, як вимагає це. Ця звичка настільки вкорінюється в людському житті, що стає непомітною для людини. Людина робить це все частіше і частіше, намагаючись викликати більш сильний вплив. Людина починає регулярно робити це, коли відчуває неприємне відчуття, подібне до нудьги, самотності, фізичного болю. Людина почуває, що вже не може впоратися з життєвими проблемами без цього.

Людина може втратити значну частину життя борючись із цим. Людина може витратити дорогоцінну енергію душі, страждаючи від цього і безуспішно намагаючись боротися з цим. Людина витрачає велику кількість грошей, часу,

енергії, за що починає докоряти сама собі, втрачається самоповага, сила, виникає погроза руйнування всього життєвого укладу, фізичного та духовного здоров'я. Декого ЦЕ, зрештою, убиває!

Залежності засновані на низькій самооцінці та втраті самоповаги. На якийсь час залежності виводять людину із заціпеніння та притуплюють відчуття дискомфорту, страху, болю, спотворюють дійсність та створюють ілюзію що про вас хтось піклується. Залежності шкодять людині фізично, психологічно, емоційно. Залежності дають помилкове почуття щастя, задоволення, ейфорії, але згодом неодмінно приводять до загострення відчуття нудьги, туги та самотності. Депресія, дратівливість, тривожність, спустошеність - от що відчуває кожен, коли закінчується дія залежності. При цьому людина відчуває необхідність знову підкоритися поганій звичці, щоб знову "літати", після чого неминуче наступає чергове "падіння".

В основі цього процесу лежить відчуття "втечі від дійсності". Фактично після того, як дія відповідного допінгу припиниться, негативні емоції тільки посиляться, проблеми так і залишаться невирішеними, а почуття самотності знову прийде...

Існує 2 групи залежностей: хімічна та емоційна. В обох випадках йдеться про несвободу. Людина починає залежати від наркотичних речовин, стає їх рабом. До хімічної залежності можна віднести:



  • алкоголь;

  • чай, кава;

  • солодке;

  • солоне;

  • шоколад;

  • насіння, горіхи;

  • паління;

  • марихуана;

  • героїн;

• антидепресанти;

  • переїдання;

  • анальгетики.

Емоційна залежність відрізняється тим, що вона виявляється у зниженні самоповаги, нудотній формі поведінки і може супроводжуватись хімічною залежністю. Перелік видів емоційної залежності:

  • голодування;

  • нерозбірливість у їжі;

  • бажання витрачати занадто багато грошей;

  • трудоголізм;

  • надмірне захоплення спортом;

  • захопленість оздоровчими системами;

  • романи з "негідниками";

  • надмірна турбота про кого-небудь;

  • бажання гризти нігті;

  • прагнення до неприємностей;

  • постійно включений телевізор;

  • схильність до фантазій;

  • пристрасть до телесеріалів;

  • відчуття себе жертвою;

  • ігри (настільні, відео);

  • бажання подзвонити кому-небудь;

  • нерозбірливість у читанні;

  • відгородженість від людей;

  • бажання протягом тривалого часу слухати радіо.

Учні ліцею нерідко мають складний характер адже їхнє минуле, дуже часто, це - неблагонадійні сім'ї, де пропагується культ алкоголю, де атмосфера в сім'ї загрозлива як для психічного, так і для фізичного здоров'я дитини і інших членів родини; в минулому розлучення з батьками. І це минуле формує характер дитини, робить для неповнолітніх "послугу" набуття досвіду. Діти не знають як можна жити інакше, для учнів ліцею життя їхніх батьків - і є єдиним варіантом, єдиним стилем життя, - тому що інакше діти не знають. Не вміють, не бачили…

Я вважаю, що основна моя мета, моє завдання показати та підготувати дитину до іншого життя - без залежностей, виробити в дитини бажання і навики здорового способу життя.



2.2. Тютюн

2.2.1. Що таке тютюнопаління.

«Від куріння тупієш. Куріння - хороша річ для бездіяльних людей.» (Й.Гете )

Найпоширенішою і тому найнебезпечнішою серед шкідливих звичок є пристрасть до куріння тютюну.

Куріння тютюну поширилось в Європі після відкриття Христофором Колумбом Америки. Звідти було завезено насіння рослини тютюн. Листки цієї рослини висушували, подрібнювали та використовували для куріння. Спочатку вважалось, що тютюн має лікувальну дію. Однак дуже скоро був помічений шкідливий вплив куріння на здоров'я людини.

Його називають чумою XX століття. Як повідомляє всесвітня організація охорони здоров'я людини, куріння - це причина 20% смертей. Велике занепокоєння викликає куріння серед школярів. Для багатьох молодих людей куріння стало нормою. Куріння вважається солідним.

Підлітки прагнуть випробувати все нове. Вони вибирають свою музику і кіногероїв, виробляють свій стиль одягу, вперше йдуть на дискотеку чи в бар, пробують алкоголь, викурюють першу цигарку і іноді пробують приймати наркотики. Експерименти з цими речами є частиною дорослішання в сучасному суспільстві. Дуже важко заставити дітей не робити те, що вони хочуть робити, те що вони вважають «крутим» і модним. Тому практичний психолог зобов'язаний проінформувати молодь про небезпеку, про роль групового тиску, як його розпізнати і як йому протистояти.

Основні причини залучення підлітків до куріння:


  1. Мода, бажання бути незалежним, здаватися дорослішим.

  2. Прагнення самоствердитися, довести одноліткам свою значущість.

  3. Нудьга, безпорадність.

  4. Тиск з боку приятелів, бажання не виділятися з-поміж інших.

  5. Приклад дорослих.

  6. Цікавість, бажання відкрити для себе нові відчуття, спровоковані
    рекламою.

2.2.2. Вплив тютюнопаління на організм підлітка.

На даний час тютюнопаління є дуже серйозною проблемою, на боротьбу з якою піднявся весь цивілізований світ. З тютюновим димом в організм людини потрапляють сотні хімічних речовин, більшість з яких діє шкідливо. Вони спричиняють рак легенів і ротової порожнини, хвороби серця та дихальних шляхів. Найнебезпечнішою речовиною у складі тютюну є нікотин. Саме він справляє на організм наркотичну дію і призводить до рабської залежності від сигарет.

Нікотин - наркотична речовина, яка впливає на психіку людини і спричиняє залежність. Унаслідок куріння відбувається спазм кровоносних судин, погіршується постачання кров'ю залоз, які регулюють фізичний та психічний розвиток організму підлітка. У підлітків, які курять, знижується успішність, погіршується пам'ять, увага, апетит, вони стають дратівливими і млявими, частіше хворіють на респіраторні захворювання. Тютюновий дим, який вдихають люди під час так званого пасивного куріння, містить удвічі більше смол і нікотину, ніж їх вдихає курець. У цьому димі містяться високотоксичні речовини, зокрема й такі, що викликають рак. Перебування протягом 8 годин у закритому приміщенні, де палять, відповідає викурюванню понад 5 цигарок.

2.3. Алкоголь і підлітки.

Алкоголь є наркотичною речовиною, що діє насамперед на клітини головного мозку, паралізуючи їх. Вживання 50 г горілки знищує близько 7,5 тисячі активно працюючих клітин головного мозку. Постійне вживання алкоголю призводить до руйнування особистості. Причини, які спонукають підлітка зробити перший крок до алкоголю, ті самі, що й до тютюнопаління:



  • цікавість до алкоголю зумовлена рекламою засобів масової інформації та
    бажанням потрапити до певного кола однолітків;

  • бажання розвеселитися та забути образи чи фізичний біль;

  • бажання здаватися дорослим та тиск компанії;

  • прагнення розслабитися, позбутися відчуття страху, сором'язливості,
    скутості.

Доза 7-8 г чистого спирту на 1 кг маси тіла є смертельною для людини. Доросла людина масою 75 кг може померти від одноразового вживання 1 літра сорокаградусної горілки. Для 12 - 13-річних дітей 0,25 л горілки є смертельною дозою. Чим раніше починається вживання алкоголю, тим швидше розвивається хвороблива пристрасть до нього. Якщо регулярне вживання починається в 13 - 15 років, то така пристрасть виникає уже через рік, якщо в 15 -17 років - через 2-3 роки, якщо в 22 -25 років - через 5-7 років. У людини внаслідок частого вживання навіть невеликих доз алкоголю розвивається хвороблива пристрасть - алкогольна залежність, яка поступово переростає у тяжке захворювання - алкоголізм. У людини з алкогольною залежністю виникають проблеми на роботі, в сім'ї, конфлікти з незнайомими людьми. Алкоголь руйнує всі органи людини, але найбільше вражає головний мозок, серце і печінку. Хворі на алкоголізм живуть у середньому на 10-20 років менше за людей, які не зловживають спиртними напоями.

Особливо руйнівно алкоголь впливає на несформований організм підлітка. В організмі дорослої людини у печінці є ферменти, які розщеплюють спирт на прості, сполуки, що виводяться з організму. У дітей таких ферментів немає. Тому навіть невеликі дози спиртного у підлітковому віці спричиняють сильне отруєння.

Алкоголь потрапляє із шлунка в кров у середньому через 2 хв після вживання й одразу порушує роботу нервової системи та внутрішніх органів. Людина може втратити здатність керувати собою. Зовнішньо це проявляється збудженням. Безпричинно радісним настроєм, розв'язністю. Людина може здійснити такі вчинки, які перебуваючи в тверезому стані, ніколи б не зробила. Під тривалою дією алкоголю вона перестає правильно оцінювати життєві ситуації.

2.4. Наркоманія

2.4.1. Що таке наркоманія?

Термін "наркоманія" походить від грецьких слів "нарко" - заціпеніння, оніміння і "манія" - безумство, пристрасть, потяг і означає хворобливий потяг, пристрасть до вживання наркотиків, що призводить до тяжких порушень фізичних і психічних функцій.

Механізм дії всіх наркотиків однаковий, проте конкретні вияви впливу тієї чи іншої речовини на організм людини мають свої особливості, які визначаються видом наркотику.

Класифікація наркоманії


  1. наркоманія з різними видами вживання конопель (курять, жують, готують
    напої з анаші, марихуани, гашишу);

  2. наркоманія морфійного типу: найчастіше - це препарат з маку (морфій,
    героїн), а також саморобна витяжка з макової соломки;

Дія наркотичних речовин:

1) Група опію - опіати. Дія: людина відчуває тепло в усьому тілі, легкий


свербіж, почуття розслабленості, психічного комфорту, переживає стан
надзвичайного благополуччя, задоволення собою.

  1. Барбітурати - лікарські речовини, що застосовують в медицині, як
    снодійне. При вживанні барбітуратів, після короткочасного (1-2 хв.) стану
    розслаблення, приємної знемоги наступає фаза збудження, яка
    характеризується низьким зниженням самоконтролю і руховою
    розгальмованістю.

  2. Кокаїн, фенамін, ефедрин, кофеїн - діють аналогічно, розвиток
    психотичного стану (марення, галюцинації).

  3. Транквілізатори, як і інші наркотики, діють на центральну нервову
    систему шляхом порушення механізму передачі нервового імпульсу.

Гашиш - "нешкідливий", "легкий" наркотик. Має галюциногенну
дію: після вживання можуть виникнути різні слухові та зорові розлади
сприйняття.

2.4.2. Механізм розвитку залежності від наркотичних речовин.

Існує 3 етапи наркозалежності:



1етап. Після першої спроби вживання наркотику починається етап епізодичного вживання. Цей етап дуже короткий - від кількох тижнів до кількох місяців.

  1. етап. Це психологічна залежність. Людина думає про приємні відчуття від
    наркотиків, їх вживання стає частішим, систематичним.

  2. етап. Це фізична залежність. При спробах обійтися без наркотичної
    речовини погіршується фізичний стан людини. Це змушує наркомана шукати
    наркотик, збільшувати його запаси. Людина втрачає цікавість до всього, що не
    пов'язане з наркотиком: робота, сім'я, захоплення, спорт стають не цікавими,
    не потрібними. Продовжується фізичне руйнування організму, порушуються
    функції нервової системи, печінки, нирок. Якщо наркоман не пройде
    спеціального лікування, то наступає передчасна смерть.

Якщо людина почала приймати наркотики у молодому віці, то вона живе до 30-35 років. А майже 50% наркоманів закінчують життя самогубством. Вплив наркотичних речовин на дітей і підлітків особливо небезпечний. Спостереження вчених виявили, що для маленьких дітей характерна відраза і байдужість до тютюну, алкоголю та наркотиків. Навіть при їх випадковому вживанні дитина надовго зберігає відразу до цих речовин. Для підлітка "експериментування" з наркотичними речовинами особливо небезпечне, оскільки вони часто не розуміють і повністю не усвідомлюють їхньої згубної дії і шкоди від них для свого організму. У зв'язку з фізіологічними особливостями організму підлітків наркотична залежність розвивається в них набагато швидше, ніж у дорослих.

Наркотичні речовини мають значний вплив на психоемоційний стан підлітків, їхній характер і поведінку.

Найнебезпечнішим у плані вживання наркотичних речовин і формування шкідливих звичок є бажання підлітка якомога швидше стати дорослим, перейняти звички і поведінку старших за себе, не виглядати у їхніх очах "ще малими". За останні роки різко зросла кількість неповнолітніх, особливо підлітків, які вживають дурманні речовини, що викликають хворобливу пристрасть. Наркотики набагато небезпечніші для дітей і підлітків, ніж для дорослих, - наркотична залежність у них може виникати вже через кілька тижнів. За незначного передозування наркотичних речовин виникають тяжкі порушення діяльності організму, які можуть закінчитися смертю через зупинку серця або дихання. Між наркоманією і курінням є дуже тісний зв'язок: серед наркоманів 85% тих, хто курив чи курить. Схильність до наркотичної залежності властива людям різною мірою, однак визначити її заздалегідь практично неможливо, тому єдиною гарантією може бути лише категорична відмова від спроб вживання наркотичних засобів.

2.4.3. Основні причини початку вживання наркотиків


  • Цікавість до наркотиків, до нових почуттів, до "забороненого плоду", яка
    базується на хибній упевненості, що вживання кількох доз ще не призведуть
    до наркоманії. Але є значна кількість людей, особливо підлітків, у яких дуже
    нестійкі біохімічні процеси, і молекули наркотичної речовини можуть уже
    після перших спроб уживання "включатися" в обмін речовин і зумовити
    наркотичну залежність. Особливо ці "розваги" небезпечні для тих, хто вже
    має залежність від нікотину чи алкоголю.

  • Утрата життєвих орієнтирів, а відтак - поява синдрому "беззмістовного
    життя, сильне душевне потрясіння, почуття самотності, відсутність уваги і
    допомоги з боку дорослих та друзів.

  • Невдоволення життям, яке виникає на ґрунті постійних конфліктів у сім'ї,
    навчальному закладі, скрутного матеріального і соціального становища.

  • Вплив оточення друзів, компанії. Потрапляючи в компанію, наркотичні
    речовини, підліток теж починає це робити, щоб не здатись "білою вороною".

  • Знання про шкоду наркоманії на рівні загальноприйнятого штампу - "дуже
    шкідливо", і незнання того, до якої міри це шкідливо, а також - коли і як ця
    "шкідливість" проявляється.

  • Недостатній розвиток "забороненого" внутрішнього фактору (в
    неблагонадійних сім'ях)




  • 3. Практичний досвід по формуванню здорового способу життя в учнів ліцею.

  • 3.1.Методологічна основа формування здорового способу життя у свідомості

підлітків. У даному розділі мова йтиме про методи, які допомагають сформувати у середовищі дітей поняття здоров'я, здорового способу життя.

На мою думку, кожен соціальний педагог обирає свій шлях реалізації даного питання, свої методи впровадження в світогляд дітей здорового способу життя - як престижного, корисного. Але, насамперед, - майбутнього, яке кожен тримає в своїх руках, і лише кожна дитина відповідальна за своє здорове майбутнє життя.

Головне - дати зрозуміти дітям, що вже від кожного з нас сьогодні, і від сьогоднішніх наших рішень залежить, яким буде завтра і яким буде наше майбутнє, (див. додаток 1).

З метою профілактики шкідливих звичок серед учнів та пропаганди здорового способу життя в нашому ліцеї була створена «Школа здоров’я»

Освіта базується на модульному навчанні. Технології модульного навчання використовують як взаємно пов'язану систему різних видів лекцій, практичних і самостійних занять.

Навчальний модуль - це ефективна розробка певної проблеми. Технології навчання базуються на:



  • лекціях;

  • бесідах;

  • диспутах;

  • дебатах;

  • тренінгах (соціально - комунікативних, особистісного зростання, розвитку вмінь

та навичок , рольових іграх)

На лекціях, бесідах, тренінгах, консультаціях та рольових іграх, я намагаюсь показати переваги здорового способу життя, донести до свідомості кожної дитини, що здоров'я - це найбільший та найцінніший скарб, який має людина, саме тому основним завданням кожної дитини має бути бажання зберегти своє здоров'я.

Велика увага приділяється здоров'ю в усьому світі і в Україні зокрема, і це не випадково, тому що тільки здорова людина може повною мірою реалізувати свої можливості.

Ми всі маємо чудове право - право на життя і здоров'я. Але ми маємо і обов'язок - берегти своє життя і здоров'я. У статті 49 Конституції України стверджується: «Кожен має право на охорону здоров'я, медичне страхування. Охорона здоров'я забезпечується державним фінансуванням».

Кожен з нас міг би собі зарадити і стати здоровим, але 90 із 100 осіб не здатні на радикальні зміни свого життя. Ось чому правильно буде говорити не «В здоровому тілі - здоровий дух», а «Здоровий дух дає здорове тіло».

У нашій школі проводяться різноманітні виховні заходи, круглі столи, тренінги, свята, спортивні змагання, де діти можуть реалізувати свої бажання активної участі, відчуття поваги та уваги до себе. В додатках я наводжу приклади заходів своєї роботи з підлітками.



4.Висновки

Значення здоров'я для реалізації людини в житті, для відчуття людиною щастя, переоцінювати неможливо. На уроках, під час бесід, тренінгів, консультацій, круглих столів, роботі в групах, дискусіях, рольових іграх, в аналізі історії і ситуацій у повсякденному житті, ми намагаємося оточити дітей здоровою реальністю, показати переваги здорового способу життя.

Під час анкетування « Молодь і наркотики » (див. додатки) стало зрозуміло наступне: підлітки вважають, що люди починають вживати наркотики з цікавості. Отже, можна припустити, що ця цікавість рано чи пізно торкнеться і наших дітей.

Під час дослідження на тему « Чому ви продовжуєте палити ?» (див. додаток 5) маємо відповідь, яка відображає причину, чому підлітки продовжують палити. Результатом, в більшості випадків, є показник приємного розкріпачення уже в підлітковому віці.

До вирішення цих проблем ми підійшли дуже серйозно. Крім педагогів школи, були запрошені спеціалісти різних сфер діяльності ( лікар - нарколог, лікар -психіатр, лікар - гінеколог, спеціалісти служби у справах дітей, центру соціальних служб для дітей та молоді, психолог РМК ) для висвітлення проблеми залежності більш багатогранно, для задоволення цікавості підлітків здоровим способом, не завдаючи шкоди своєму здоров'ю. Ця ефективна технологія сприяє формуванню здорової особистості, особистої системи цінностей завдяки добровільному прийняттю через усвідомлення проблеми.

Дуже важливо, в роботі з кожною дитиною, дати відчуття того, що ти поважаєш цю маленьку людину, що тобі не байдужа її доля, що ти дійсно переймаєшся проблемами дитини, що ти хочеш, щоб дитина виросла здоровою; дати відчуття впевненості, що є людина, яка хоче тобі допомогти і підтримати тебе в скрутну хвилину, або ж порадіти разом з тобою твоїм успіхам. Відчуття захищеності одна з базових потреб людини, а вже потім можемо говорити про розвиток творчих талантів, здібностей, про розвиток особистості та гідного громадянина нашої України.



Використана література

1 . Інформаційно - аналітичний бюлетень „Інфосвіт" № 1, листопад 2004 р., №2,3, грудень 2004 р.

2. „Життя на роздоріжжі. Твій вибір. Життєві навички, які формують характер" „Cross Roads"

3. Оржеховська В.М. „Духовність і здоров'я" . Навчально-методичний посібник. Київ, 2004 р.

4. «Позакласний час» № 17 вересень 2005 рік « Що потрібно знати про наркоманію» ст..69-11

5. „Що ваші учні повинні знати про алкоголь, тютюн та коноплю". Керівництво для вчителів. Центр „Escape", 2001 р.

6. О.Вінда « Життя без гачка»Київ «Шкільний світ » 2002 р. 7.Н.М.Поліщук « Основи здоров'я » К.: Ґенеза, 2006 р.

8. «Здоров'я і спорт » Харків ВГ « Основа » 2006 р.

9. Програма «рівний - рівному» Київ « Міленіум », 2002 р.


  1. «Запрошуємо до діалогу» Київ « Богдана », 2003 р.

  2. «Конституція України» Київ 1997р. ст.21



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал