Формування життєвих та соціальних компетенцій шляхом розв’язання екологічних проблем на уроках біології



Скачати 143.4 Kb.
Дата конвертації01.01.2017
Розмір143.4 Kb.
ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ ТА СОЦІАЛЬНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ШЛЯХОМ РОЗВЯЗАННЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ.
Компетентність – це здатність приймати рішення й нести відповідальність за їх реалізацію у різних галузях людської діяльності. Поняття компетентності передбачає сукупність фізичних та інтелектуальних якостей людини і властивостей, необхідних людині для самостійного й ефективного виходу з різних життєвих ситуацій, щоб створити кращі умови для себе в конструктивній взаємодії з іншими. Компетенція (за тлумачним словником) – добра обізнаність з чим-небудь; є інтегрованим результатом навчальної діяльності учнів. Компетентність відповідає змісту освіти. Комплекс знань, умінь та навичок – це база для набуття життєвих компетентностей.

Основні групи компетентностей:

-саморозвитку та самоосвіти;

-інформаційні;

-комунікативні;

-полікультурні;

-соціальні;

-продуктивної творчості;

Основними критеріями життєвих та соціальних компетенцій є:

1. Вміння брати відповідальність за свої вчинки.

2. Вміння приймати рішення.

3. Вміння робити вибір.

4. Вміння безконфліктно співіснувати в колективі та у сім’ї.

Шляхи формування соціальних компетентностей, які пов’язані з готовністю учня брати на себе відповідальність, бути активним у прийнятті рішень:


  • створення та вирішення проблемних ситуацій;

  • використання інтерактивних методів навчання;

  • навчання дітей висловлювати власну точку зору, виховання уміння слухати товаришів та співпрацювати з ними;

  • формування розуміння власної причетності до забруднення навколишнього середовища та власної відповідальності за його збереження;

  • завдання різного рівня складності, творчі роботи, доповіді, різні форми тематичного оцінювання.

Елементами життєвої компетентності є знання, уміння і навички, життєвий досвід, фізичний потенціал, задатки та здібності, риси характеру, креативність та інтелект, духовність особистості. Отже, перед викладачем постає завдання на уроках біології формувати вміння в учнів самостійно шукати, аналізувати та осмислювати інформацію; відбирати та використовувати інформацію з різних джерел; використовувати сучасні інформаційні технології. Одним з етапів підготовки учнів до самостійного життя, практичної діяльності та розв’язанню екологічних проблем я вважаю роботу над створенням навчально-дослідних проектів, спрямованих на розв’язання певних екологічних проблем, що дозволяє зблизити зміст навчання з реальним життям. Особливу зацікавленість учнів 10-11 класів виявила робота над проектом “Дослідження вмісту нітратів у питній воді с.Старосілля”, та інші.

Сучасні школярі, на жаль, не навчені в повсякденній діяльності належно поводитися з позицій екологічної доцільності. Вони більше знаються в екологічних проблемах глобального характеру та їх наслідках для довкілля, але не пов’язують виникнення екологічних проблем зі своїм побутом, не знають, які відходи є побутовими, як зменшити їх кількість та як вони розкладаються у природі. Дуже важливо наблизити екологічну освіту до повсякденного життя – сприяти усвідомленню школярами того, що розв’язання екологічних проблем залежить практично від поведінки та вчинків кожного, там, де він живе, вчиться, працює. Водночас процес формування екологічної культури особистості має бути поступовим, безперервним і всеосяжним. Найефективнішим буде таке екологічне виховання учнів, яке максимально наближається до їхньої життєдіяльності, коли учні зможуть користуватися здобутими знаннями з біології в господарській діяльності та побуті.

На узагальнюючому уроці у 9 класі з теми «Формування поведінки та психіки людини» я дітям пропоную ознайомитися із десятьма корисними порадами, які можна використати в будь-якому випадку: від сварки в сім’ї чи з сусідом по парті до міжнародного конфлікту.
Десять порад: як поводитися в ситуації конфлікту

1.Відокремте проблему від людини. Проте взаємодійте безпосередньо з людиною – поглянути в очі більш дієво , ніж писати записки чи телефонувати.

2. Сплануйте час і місце вашої зустрічі. Незручний час і місце для обговорення проблеми можуть лише посилити її.

3. Заздалегідь продумайте свої аргументи, але уважно прислухайтесь й до доказів протилежної сторони.

4. Використовуйте як критерій істини загальноприйняті стандарти, а не суб’єктивні оцінки.

5. Не квапитися звинувачувати – негативні емоції лише ускладнюють пошук оптимального рішення. Гнів – поганий помічник у суперечці.

6. Не висловлюйте осуду . Пам’ятайте: «Не судіть - й не судимі будете».

7. Дайте співрозмовнику зрозуміти, що його точку зору почули й зрозуміли. Це зовсім не обов’язково означає , що ви її поділяєте.

8. Будьте відкритими - обговоріть усі проблемні питання , не залишаючи «каменя за пазухою».

9. Почніть із найлегшої проблеми. Її взаємне врегулювання створить атмосферу довіри і додасть упевненості , що й у складніших питаннях теж можна дійти згоди.

10. Спільно шукайте і знаходьте позитивні, взаємовигідні рішення і разом перевіряйте їхнє виконання.

Також діти з великою цікавістю працюють із текстом «Уроки гусей». Учням пропонується прочитати текст , відкриваючи по черзі колонки « Факти» і «Уроки».


Уроки гусей

Факти

Уроки

Змахуючи крилами, кожна гуска створює додаткову підіймальну силу для того, хто летить попереду.

Летячи у формі літери «V», зграя може подолати за день відстань принаймні на 70% більшу, ніж якби кожна пташка летіла сама.



Людям теж потрібно шукати шляхи і способи, як рухатись разом і співпрацювати один з одним так, щоб досягти спільної мети швидше і легше.

Кожного разу, коли гуска виходить за межі ключа, вона відчуває, як важко летіти проти вітру самій, і швидко повертається назад

Якщо люди матимуть стільки ж здорового глузду, як гуси, співпрацюватимуть з тими, хто йде в одному напрямку, їм легше буде долати життєві перешкоди.

Коли вожак стомлюється, він відступає назад, й інша гуска займає його місце попереду. Виконувати важку роботу для своєї групи вигідно всім.

Варто виконувати складні завдання по черзі та розділяти відповідальність керівника. Також, як гуси, люди залежать один від одного, від здібностей та унікального поєднання можливостей, талантів і ресурсів кожного.

Гуси, що летять позаду, кричать, підбадьорюючи тих, хто попереду, і підтримуючи темп.

Варто прагнути, щоб наші коментарі були позитивними, йшли від серця, були наслідком щирих переконань і висловлювалися з метою підтримати глибинні почуття іншої людини. Саме така похвала є найбільш ефективною. У колективах, де панує взаємна підтримка, робота більш продуктивна.

Коли гуска слабне чи, поранена, відстає від ключа, дві інші невідступно прямують за нею, щоб допомогти й захистити її, і залишаються з нею, поки та не зможе більше летіти і помирає. Лише після цього гуси вирушають далі, самі або з іншим ключем, поки не наздоженуть свою групу.

Якщо б у людей було хоча б стільки ж здорового глузду, як у гусей, вони підтримували б один одного протягом усього життєвого шляху.

Учням пропонується завдання.

Обговоріть з однокласниками , які висновки випливають з цього тексту. Зверніть увагу на те, що використання можливостей командної діяльності сприяє ефективному досягненню мети.

Під час вивчення з учнями 7 класу процесу фотосинтезу, я дітям пропоную обговорити в командах запропоновані дії, та визначити ті з них , що імпонують їм найбільше і які вони оберуть для використання у своєму повсякденному житті.


Сприяємо роботі фабрик кисню.

Чому діяти?

Як діяти?

Дерева називають справжніми фабриками кисню. Підраховано, що лише одне дерево за 24 год. продукує добову норму кисню, необхідну для дихання трьох людей. Приміром, з поверхні листя площею 1кв.м бузок виділяє 1,1кг. кисню; осика-1кг; ясен-900г; дуб-850г; сосна-800г; клен-620г; липа-470г. За ефективністю одне дерево, що зростає у сприятливих умовах, можна порівняти з 10-ма кондиціонерами.

Створюючи для дерев сприятливі умови, ми сприяємо ефективній роботі унікальної природної фабрики кисню



1) Знайдіть поруч з вашою оселею або школою ділянку, засаджену деревами, про яку ніхто не піклується.

2) Окиньте господарським оком майданчик та зберіть все сміття.

3) Посадіть і обкопайте дерева на відстані 60-65см. навколо кожного стовбура.

4)Полийте дерева і обнесіть їх сухим гіллям у вигляді стовпчиків, щоб діти та дорослі не затоптували обкопані місця.

5) Якщо літо сухе то поливайте молоді дерева 1-2 рази на місяць.



Захищаємо зелених друзів.

Чому діяти?

Як діяти?

Пройдіться своєю оселею. Чи не здається вам, що в ній не вистачає корисних і красивих рослин, що створюють комфортний мікроклімат, сприяють очищенню повітря, стануть помічниками у боротьбі з хворобами та шкідливими випромінюваннями.

Чим більше рослин вас оточує, тим здоровішим стає ваше життя.



1) Очищуйте повітря за допомогою кімнатних рослин. Найефективніший очищувач повітря - хлорофітум хохлатий . Пом’якшують вплив випромінювання від телевізорів і комп’ютерів кактуси кипарис та туя. Зменшують кількість мікробів у повітрі герань(калачик), розмарин, алоє, каланхоє та товстянка (грошове дерево). Мають протигрибкові властивості лавр, лимон, фікус,плющ.

2) Знайдіть у своїй оселі місце, де ви поставите вазон. Зверніть увагу, наскільки воно комфортне для рослини (як падає світло , чи далеко батарея опалення).

3) Дізнайтеся, прочитавши спеціальну літературу або спитавши поради у фахівців, яким рослинам підходять ваші умови та якого догляду вони потребують.

4) Виберіть рослину , яку ви хотіли б мати вдома , купіть горщик або знайдіть старий. Придбайте готову земельну суміш або приготуйте її самі, змішавши у рівних пропорціях чорнозем, торф і пісок.

5) Посадіть рослину і доглядайте її.

6) Намагайтеся раз на тиждень мити листя кімнатних рослин або обприскуйте їх водою.


Під час вивчення теми «Охорона природи»-7 клас, я пропоную учням зробити конкретні кроки щодо оптимізації витрат води у їхньому повсякденному житті . Даю завдання . Прочитайте та обговоріть з товаришем наведені дії. Визначте ті з них, які кожен із вас обере для себе особисто.



Економимо воду.

Чому діяти?

Як діяти?

Пригадайте, чи тече вода, коли ви вмиваєтесь або чистите зуби - приблизно 3 хв. вранці та стільки ж увечері,то при цьому виливається до 20 л води на день. Наведені нижче заходи допоможуть вам знизити використання води приблизно на 80%.

1) Для того щоб почистити зуби,відкрийте кран лише на скільки,аби намочити щітку й набрати трохи води у склянку для полоскання.

2) Для того щоб помити руки , увімкніть воду , аби вона йшла під невеликим напором, намочіть мило й руки, а потім закрутіть кран. Намильте руки, увімкніть воду та змийте мило.

3) Віддайте перевагу душу, адже при його використанні витрачається менше води, ніж при прийнятті ванни.

3) Для заощадження води в туалеті покладіть у зливний бачок літрову пластикову пляшку з водою і поясніть батькам, як це працює.

4) Намагайтеся мити весь посуд відразу, використовуючи спеціальну ємність(миску або раковину з пробкою) для обмеження кількості води, що споживаєте.



Використання творчих завдань на уроках біології сприяють формуванню життєвих та соціальних компетенцій у дітей. Задачі та вправи з біології рослин.

Питання 1. Один учень довгий час поливав кімнатні квіти перевареною водою. З невідомої для нього причини квіти перестали рости, а в деяких з них пожовкло листя і почався листопад.

Поясніть, чому не можна поливати рослини перевареною водою.



Приблизна відповідь: для коріння потрібне повітря. Частково воно дістає його під час поливання, бо сира вода містить багато розчиненого повітря. У перевареній воді його майже немає.

Питання 2. Спостерігаючи за кімнатними рослинами, юннати помітили, що в металевих посудинах вони ростуть гірше, ніж у глиняних горщиках.

Чому не слід вирощувати кімнатні рослини в бляшаних банках або в інших металевих посудинах, а також не бажано фарбувати дерев’яні ящики і глиняні горщики, в яких ростуть рослини, олійними фарбами?



Приблизна відповідь: металевий посуд не пропускає повітря, потрібного для дихання коріння. Цьому заважає і фарбування. Глиняні горщики, пофарбовані олійними фарбами, також погано пропускають повітря.

Питання 3. Чому восени з дерев останнім опадає те листя, яке росте на самих кінцях гілок?

Приблизна відповідь: листки на кінцях гілок наймолодші, вони найпізніше закінчують свій ріст і останніми опадають з дерева.

Питання 4. Після дощу картоплю підгортають.

Для чого нижчі частини стебел картоплі засипають землею – підгортають?



Приблизна відповідь: найкраще бульби картоплі утворюються в темряві.

Під час підгортання картопляних кущів створюється затемнення для нижньої частини стебел, що сприяє утворенню додаткових коренів.



Питання 5. У разі тривалого зберігання картоплі влітку іноді буває, що з вічок виростають не пагони, а молоденькі бульби.

Як ви думаєте, чим це викликано?



Приблизна відповідь: утворення молодих бульб на старих бульбах картоплі викликане тривалою відсутністю світла.

Питання 6. Біла береза – улюблениця російського лісу – поширена майже по всій території України. Її кожний впізнає за білою корою. Чому кора берези має біле забарвлення? Чи у всіх видів беріз кора білого кольору?

Приблизна відповідь: речовина бетулін надає корі берези білого кольору, але є види беріз, в яких бетулін відсутній, тому кора в них буває сірого, жовтого, вишневого та чорного кольорів.

При вивченні теми « Популяція. Екосистема. Біосфера" в 11 класі я пропоную учням:



Дослідницько-екологічні задачі й завдання

Дослідницько-екологічні задачі та завдання є одними з найважливіших у формуванні екологічного мислення учнів, оскільки розвивають ініціативу, вчать систематизувати знання в аспекті досліджуваної проблеми. Дослідно-екологічні задачі й завдання є навчально-пізнавальними проблемами, з різними варіантами розв’язків. Отже, під цим типом задач ми розуміємо такі, у ході виконання яких учень, використовуючи відомі йому способи розв’язування, робить самостійні висновки, що мають теоретичну і практичну значущість.



Приклади задач

Задача 1. За один рік на планеті викидається в атмосферу 20 млрд. тонн вуглекислого газу. Визначте, якою має бути площа зелених насаджень на Землі, щоб поглинути таку кількість вуглекислого газу, якщо відомо, що 1 га лісу за один рік поглинає 2 кг вуглекислого газу. Знайдіть дані про площу лісів своєї місцевості (міста, села) й обчисліть, яку кількість вуглекислого газу вони можуть поглинути за рік.

Задача 2. Нині на планеті є близько 400 млн. автомобілів. Серед них бензиновий двигун мають 75% машин. Кожен автомобіль, що пройшов понад 15 тис. км., спожив 4350 кг кисню, а викинув 3250 кг вуглекислого газу. Яку масу кисню споживають і яку масу вуглекислого газу викидають автомобілі з бензиновим двигуном? Зробіть відповідні обчислення для свого міста (села) тощо.

Задача 3. На кожного городянина припадає на рік від 150 до 600 кг сміття. У середньому на одного українця припадає 320 кг сміття на рік. Користуючись цими цифрами, обчисліть, скільки сміття на рік може утворитися в вашому місті (селі).

Креативно-екологічні задачі і завдання

Високопроблемні, що забезпечують розвиток екологічного мислення дітей. Оскільки в основу задачі покладено певна проблемна ситуація, то видаються цікавими типи творчих ситуацій, до числа яких слід віднести й ті, що пов’язані з дефіцитом інформації і часу, альтернативними розв’язуваннями екологічної проблеми, усуненням деякого діалектичного протиріччя. До ознак, якими різниться розв’язування задач цього типу, відносимо індивідуальний стиль мислення, переформулювання їх структурно-компонентного складу,опосередкованих пошуком нових форм діяльності.



Приклади задач

Задача 1. Найсприятливішим місцем для моніторингу вмісту важких металів (наприклад, ртуті) у людському організмі могли б стати звичайні перукарі. Чому?

Задача 2. Запропонуйте екологічно безпечні засоби боротьби з гризунами.

Задача 3. На токах зерно зберігають і обробляють на асфальтових майданчиках. Асфальт, нагріваючись, випаровує велику кількість шкідливих речовин, які можуть взаємодіяти із зерном. Запропонуйте інші типи покриття току, які уможливили б поліпшення якісних показників зерна і не ускладнювали б його переробку.

Екологічно-корекційні задачі й завдання

Пов’язані з необхідністю сформувати рефлексивну позицію учня, забезпечення умов для вироблених вмінь, пов’язаних із самоаналізом і самооцінкою за умови прийняття рішення в певній екологічній ситуації. Під цим типом задач і завдань розуміємо такі, що спрямовані на внесення коректив за допомогою оперативних способів, засобів і впливів у процесі реалізації педагогічної системи розвитку екологічного мислення учнів.



Приклади задач

Задача 1. Економія енергії та ресурсів не розв’язує всіх проблем розвитку людства. Життя на Землі буде неможливим, якщо не зменшувати кількість забруднювачів. Висловіть свої думки щодо зменшення рівня забруднення середовища промисловими відходами. Чому чистіше виробництво потребує більших затрат енергії? Чому для розв’язування цієї проблеми недостатньо впровадження маловідходних технологій? Як ви розв’язували б проблему боротьби зі сміттям у великому місті?

Задача 2. У чому, на вашу думку, полягає вигода використання брухту як сировини для виробництва сталі? Чому в нашій державі приділяється недостатня увага цьому способу виробництва сталі, хоча він споживає у 10 разів менше енергії? Яке значення має проблема використання вторинної сировини для зменшення рівня забруднення середовища? Запропонуйте власний проект використання вторинної сировини у вашому місті (селі).

Задача 3. Близько 30% смертей морських черепах спричинено проковтуванням пластмасових предметів. Чому вживання подібної «їжі» призводить до загибелі тварин? Запропонуйте спосіб боротьби з цим видом забруднення водойм.

У сучасному динамічному світі дуже важко знайти своє місце випускникам школи, тому що більшість з них не володіє навичками саморозвитку і самовдосконалення. Задача вчителя — благословити в життя компетентну особистість,здатну до самореалізації. Сучасна освіта й виховання мають на меті не лише «озброєння» учнів знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної, керуючись набутими знаннями, сформованими цінностями та досвідом, приймати виважені доцільні рішення у життєвих ситуаціях.





Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал