Фізика наука про природу. Фізичні явища та фізичні тіла



Скачати 44.16 Kb.
Дата конвертації23.03.2017
Розмір44.16 Kb.
ТипУрок
Рокитнянська ЗОШ № 2 І – ІІІ ступенів

Фізика – наука про природу.

Фізичні тіла та фізичні явища.

Урок з фізики 7 клас

Підготувала вчитель

фізики та математики

Аксьонова С.В.

2012


Урок 1

Тема: Фізика – наука про природу. Фізичні явища та фізичні тіла.

Мета: почати формування інтересу до вивчення фізики, формувати початкові уявлення про фізичні тіла та явища, розширити кругозір учнів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: кулька, візок, похила площина, керамічні магніти, опуклі та увігнуті дзеркала, відеозаписи сонячних та місячних затемнень, електрофорна машина, віеопрезентація.

План уроку:

1.Фізика наука про природу.

2.Фізичні явища. Фізичні тіла, речовини, матерія.

3.Закріплення вивченого матеріалу.



Зміст уроку

1.Отже, ви вже 6 років навчались у школі та багато чого знаєте. Тепер настав час познайомитися з «головною» наукою про природу – з фізикою. Що ж це за наука?(слайд 2)

З давніх часів людина спостерігала світ, що її оточував, намагалася зрозуміти зміни , які відбувалися в природі. Сонце давало людям тепло, а іноді приносило висушуючи згубну спеку, дощі давали живлячу вологу, а час від часу викликали жахливі повені. Незлічені біди несли урагани та землетруси. Не вміючи передбачити перебіг подій, люди списували все це на надприродні сили, добрі та злі. Так «з’явилися» боги богині вогню, вітру, моря, родючості. Безпорадність завжди породжує жах і забобони. Однак поступово люди стали помічати, що в природі (від розливів Нілу до сонячних і місячних затемнень) підкоряються певним закономірностям. А з часом люди навчилися розуміти дійсні причини природних явищ і певною мірою їх систематизувати. Так зародилися природничі науки.(слайд 3 початок)



Природа – це весь матеріальний світ: повітря, вода, земля, люди, рослини, тварини, планети, зорі. У природі відбуваються безперервні зміни.

Як результат вивчення природи людиною виникла наука, що об’єднала всі наявні на той час знання. Цю науку називали по-різному, наприклад, натурфілософією. Потім внаслідок розширення та поглиблення наукових знань виділилися окремі науки, що вивчають певні групи явищ.



Фізика вивчає найзагальніші закономірності явищ природи, властивості та побудови матерії, закони її руху.

У перекладі з грецької слово «фізика» якраз і означає «природа». Цю назву використовував Аристотель у IV ст.до н.е.

Як ви гадаєте, фізика в наш час – єдина наука про природу? Якщо ні, то спробуйте назвати інші науки. (слайд 3 продовження)

Бачите , який довгий перелік наук ми отримали, а це ж лише мала їх частина! Всі ці науки вивчають природні явища. Вони тісно пов’язані з фізикою та спираються на її досягнення.



2. Матерія навколо нас постійно змінюється. Деякі тіла переміщаються одне відносно одного, частина з них зіштовхується й, можливо руйнується, з одних тіл утворюються інші… Перелік таких змін можна продовжувати й продовжувати – недарма ще в далеку давнину філософ Гераклід зауважив: « Усе тече, усе змінюється!» Зміни в навколишньому світі учені називають спеціальним терміном – явища.(поступово обговорити слайд 4,5,6)

Явищами природи називають все, що закономірно відбувається в природі.(слайд 7)

Пояснити явище – значить вказати на його причини: зміна дня і ночі пояснюється обертанням Землі навколо Сонця; виникнення вітру пов’язане з різним нагріванням повітря в різних місцях і т.д.

Явища природи, вивченням яких займається фізика, називаються фізичними явищами. Всі ці явища можна умовно поділити на групи:


  1. Механічні(падіння каменя, кочення кульки, рух Землі навколо Сонця);

  2. Теплові (кипіння води, танення льоду, утворення хмар);

  3. Електричні (блискавка, нагрівання провідника струмом);

  4. Магнітні (притягання залізних предметів до магніту, взаємодія магнітів);

  5. Світлові (світіння лампи або полум’я , отримання зображень за допомогою лінзи або дзеркала).

Зрозуміло, тут необхідні демонстрації , наприклад:скочування кульки та візка з похилої площини, кип’ятильник Франкліна, «ширяння» керамічних магнітів, електричний розряд на електрофорній машині. Можна запропонувати учням спостерігати зображення в опуклих або в увігнутих дзеркалах і т.д. велику зацікавленість викликають відеозаписи затемнень.

Фізика давно пояснила всі ті явища, які ви зараз спостерігали. З часом, вивчаючи фізику, ви зрозумієте, чому візок обганяє кульку, чому « ширяють » у повітрі магніти, який принцип дії електричних приладів, багато іншого. Однак є ще багато явищ загадкових для фізиків. Ніхто ще не пояснив природу кульової блискавки, ми не до кінця розуміємо «поведінку» елементарних частинок…А що ж може бути цікавішим, ніж ще ніким не розгадані загадки?!

Кожна наука має свою мову. Нам необхідно познайомитися з «абеткою» фізичної мови, тобто з основними поняттями і термінами. Ми вже знаємо, що таке фізичне явище. Назвемо ще декілька термінів.(слайд 8)

Матерією називають усе, що існує в Всесвіті.

Почувши слово «матерія», багато хто з вас уявляє якусь тканину – наприклад, джинсову. Але для фізиків це поняття набагато ширше. Ту матерію, яку можна сприйняти за допомогою наших органів чуття(наприклад, помацати), називають речовиною. Речовина – це метали, пластики, дерево,повітря і т.д.



Фізичним тілом називають будь-який предмет.

Озирніться навкруги та назвіть фізичні тіла,що нас оточують?

А тепер назвіть речовини, з яких складаються ці тіла?

У ХІХ сторіччі вчені встановили, що , крім речовини, існує ще один вид матерії, який неможливо «помацати». Цей особливий вид матерії називається полем. Світло та радіохвилі є прикладом поля.



3.Контрольні запитання:

1. Що вивчає фізика?

2. Наведіть приклади фізичних явищ?

3.Чи можна вважати фізичними явищами події, які відбуваються уві сні або в уяві?

4.З яких речовин складаються такі тіла: підручник, олівець, футбольний м’яч, автомобіль?

5. Які фізичні тіла можуть складатися зі скла, металу, дерева, пластмаси?



Отже, ваше перше знайомство з фізикою відбулося. Вважайте, що ми разом вирушили у довгу мандрівку. Хотілося б, щоб ви з перших кроків зрозуміли: мандрівка буде нелегкою, проте дуже цікавою. У когось вона триватиме 5 шкільних років, а у когось і все життя. Хай щастить вам на цьому шляху!(слайд 9)

Домашнє завдання:

Прочитати матеріал за підручником; вивчити за конспектом.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал