Ернест Сетон Томпсон. «Лобо». Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях твору



Скачати 57.69 Kb.
Дата конвертації20.02.2017
Розмір57.69 Kb.
ТипУрок
Урок світової літератури у 5 класі

Тема: Ернест Сетон Томпсон. «Лобо». Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях твору

Мета:

- вчити учнів характеризувати художні образи;

- розвивати навички виразного читання, переказу та аналізу художнього твору, образне мислення;

- виховувати любов до живої природи.



Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Е.Сетона – Томпсона, ілюстрації до твору «Лобо», фрагмент картини автора «Погоня».

Проблемне запитання: На чиєму боці ваші симпатії – вовка чи досвідченого мисливця?

Я впевнений, що кожна тварина є дорогоцінною спадщиною,

Яку ми не повинні віддавата на муки нашим дітям.

Е.Сетон -Томпсон

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: Ми повертаємося до подій на Курумпо, скотарській рівнині північної Нью – Мексики, де натураліст, художник та письменник Ернест Сетон – Томпсон став свідком драматичної історії та романтичного кохання короля Курумпо, вовка Лобо, безмежно відданого і мужнього. Лобо став останнім вовком, якого вбив Сетон - Томпсон, а оповідання про нього, написане за одну ніч, зробило письменника відомим на весь світ. Побачена історія змусила мисливця переглянути все своє життя. Відтоді його смислом став захист природного середовища.

Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. На уроці ми попрацюємо над змістом твору, будемо вчитися характеризувати художні образи, вирішувати одвічну проблему людства: людина і природа, чому людина знищує природу, які причини жорстокої боротьби між ними. Сетон – Томпсон правдиво описував поведінку звірів і птахів. Отже,сьогодні йтиметься про вовків. Що ми знаємо про цих тварин? Якими вони постають в уяві людей?



Повідомлення учнів.

Учень перший. Упродовж століть образ вовка в різні часи і у різних народів неодноразово змінювався. Вовка вважали злим і підступним, як, наприклад, у казці «Червона Шапочка»; жадібним і жорстоким, як у байці «Вовк і ягня». Або ж , навпаки, він рятував маленьких дітей – як у давньоруській легенді про Ромула і Рема, засновників Риму, яких вигодувала вовчиця. Широко відомі також історії про дітей, які загубилися в лісі і були турботливо виховані вовками, як це описано у казці «Мауглі».

Учень другий. Вовк – хижак. Довжина тіла – до 160 сантиметрів, вага – в середньому 50 кілограмів, хоча бувають і більші.. Кажуть, що вовка ноги годують. Саме так, тому що на одному місці не більше 2-3 днів. За добу вовки пробігають до 200 кілометрів. Самець і самка створюють сім’ю раз і назавжди. Тільки загибель одного з них може примусити другого знайти собі іншу пару. Вчені вважають вовків розумними хижаками.

Учень третій. У хитрощах, обережності вовк ніскільки не поступається лисиці. У більшості випадків він уміє пристосуватися до відповідних обставин , свої вчинки обдумує і вміє знайти вихід зі скрутного становища.

Учень четвертий. Німецький натураліст Альфред Брем писав: «Вовк намагається обдурити зграю собак і не губить присутності духу, навіть, коли за ним женуться». Його зір і слух однаково добре чує не тільки слід, а й запах на великій відстані.

Учень пятий. Люди приписують вовкам неймовірну кровожерливість, вважають їх украй небезпечними, хоча насправді вовки дуже рідко нападають на людину, їх може примусити до цього лише голод.

Характерна особливість вовків – звичка облизувати морди один одному вранці або після розлуки. Те саме вони із задоволенням роблять після вдалого полювання. Єдність і згуртованість зграї виявляються у момент небезпеки: дорослі вовки за допомогою хитрощів намагаються відволікти ворога від дитинчат.



ІІ. Опрацювання матеріалу уроку.

  • Робота над змістом оповідання «Лобо».

  • Літературний диктант (усно)

1. Яку назву має велика скотарська округа на півночі Нью – Мексико?

(Курумпо.)

2. Як звали головного героя оповідання? (Лобо.)

3. Ім’я подруги ватажка зграї. (Бланка.)

4. На кого ніколи не нападали вовки? (Людина.)

5. Назвіть єдину річ, яку боявся Лобо? (Зброя.)

6.Винагорода за голову Лобо становила… (Тисячу доларів.)

7. Яких тварин вовки загризли, але не їли ? (Вівці.)

8. Яку назву має мотузка для лову тварин ? (Ласо.)

9. За допомогою яких мисливських пристроїв упіймали Лобо? (Капкани)

10.Скотарська ферма у США? (Ранчо.)


  • Бесіда проблемного характеру з елементами вибіркового читання

1. Що ми дізналися про Лобо та його зграю?

2. Чому скотарі прагнули знищити зграю?

3. Якої шкоди завдавала зграя людям? (підтвердіть цитатою).

4. Здавна вовка вважають санітаром лісу. Знайдіть у тексті уривок, що спростовує цю думку.

5.Намалюйте словесний портрет Бланки, Лобо.

6. У яких епізодах проявляється надзвичайна кмітливість, розум вовка.

7. Продовжіть речення «Годі було знайти…». Яка риса героя підкреслена автором ?

8. Що свідчить про те, що Лобо – справжній ватажок, який вміло керує зграєю?



Слово вчителя.

В одному зі своїх оповідань із книги «Життя і звички диких тварин» - «Вовки» - Сетон – Томпсон пише про «Лицарство вовка».



  • Кого прийнято називати лицарем?

  • Чи можна назвати лицарем Лобо?

Лицарство вовка. Одна лише думка про те, що таке словосполучення можливе, здатна викликати шок, потрясіння, але нас так довго морочили спотвореними уявленнями про вовків, що такий шок є навіть корисним.

Лицарство в найпростішому розумінні цього слова можна визначити так: увага, яку виявляє чоловік у ставленні до жінки як представниці людської статі. В такому розумінні лицарство серед вовків є досить поширеним явищем.

9. Чи можна назвати Лобо лицарем? Яке вразливе місце було у ватажка? Що ви відчували, читаючи ці рядки?

10. Чому і як загинула Бланка. Перекажіть.

11.Що свідчить про вірність героя вовчиці? Що свідчить про глибину його горя? (Знайти деталі в тексті)

12. Яке відношення автора до вовка? (підтвердіть рядками з тексту).

13. В чому проявляються велич, внутрішня сила,могутність вовка? (підтвердіть цитатою)

Перегляд уривка з кінофільму Волта Діснея «Легенда про Лобо» про перебування Лобо в полоні.

14.Розкажіть про поведінку Лобо в полоні?

15. Чому помер вовк?

ІІІ. Прийом «Гронування» (Самостійна робота в парах)

ЛОБО – БЛАНКА.



Музична фізхвилинка.

ІУ. Міні – диспут

1. Чи був оповідач гідним суперником Лобо?

2. Чи можна назвати їх двобій чесним?

Перевірка індивідуальних домашніх завдань.

Картка №1 (учень - лінгвіст)

1.Що таке синоніми?

2. Знайти синоніми до слова «Лобо».

Картка №2 (учень - лінгвіст)


  1. Що таке епітети?

  2. 2. Знайти епітети в творі.

Картка №3 (художник - ілюстратор)

  1. Оформити титульну обкладинку оповідання і пояснити свій вибір.

Картка №4 «Проба пера» (фанфік)

1.Змінити фінал твору, починаючи з епізоду «Бланку використали як живу приманку…»



Картка №5 (учень - літературознавець)

1.Що таке оповідання?

2. Довести , що твір «Лобо – володар Курумпо»- оповідання.

Вирішення проблемного завдання:

На чиєму боці ваші симпатії – вовка чи мисливця?

«Червона книга – це гордість людей чи сором?

Підсумкове слово вчителя:

Чому Е.Сетон – Томпсон так любив писати про тварин? Мжливо, тому що у світі тварин усе чесніше, справедливіще. Там немає лицемірства, підкупу, зради, зла. Там, якщо борються – то виживають, якщо кохають – то назавжди. Було б чудово, якби люди теж завжди залишалися собою, були до кінця чесними й справедливими.



Підбиття підсумків уроку («Лялькотерапія»)

Слово вчителя:Перед вами лялька – символ людини майбутнього покоління. Розкажіть чого навчило вас оповідання Сетона – Томпсона і яку пораду ви їй дали б.

Виставлення оцінок.



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал