Днз «ялиночка» С. Тетерівка роль казки у родинному вихованні



Скачати 77.85 Kb.
Дата конвертації21.04.2017
Розмір77.85 Kb.
ДНЗ « ЯЛИНОЧКА» С. ТЕТЕРІВКА

Роль казки у родинному вихованні(за В. Сухомлинським)

Підготував вихователь

Молодшо-середньої групи

Розвадівська С.В.



ЗМІСТ

1.Вступ………………………………………………………

2. Поради батькам «Правила читання казок

3.Казки В.Сухомлинського в морально-етичному вихованні дошкільників 4. Ігри за мотивами казок.

5.Бесіда за змістом казки

Вступ.


«Казки – це свіжий вітер,що роздмухує

вогник дитячої думки і мови.»

В.Сухомлинський

Дошкільний вік – один з основних періодів у психічному розвитку дитини. Інтенсивний розвиток пізнавальної сфери дошкільників зумовлює труднощі у сприйнятті, розумінні та запам’ятовуванні програмового матеріалу. Важливою умовою реалізації мети навчання і виховання, яка полягає у формуванні низки якостей особистості є тісна співпраця сім’ї і дошкільного закладу. З огляду на це, в «Програмі виховання дітей та учнівської молоді в Україні»,одним із основних завдань визначено: «…посилити роль сім’ї у вихованні дітей, зміцнити її взаємодію з освітніми закладами…»

Ефективність набуття дітьми знань, умінь і навичок вимагає ретельного вибору шляхів, методів та засобів навчання й виховання. У зв’язку з цим, у виховному процесі доцільно широко використовувати широкі можливості казки. Вони розвивають уяву, образне мислення, усне мовлення, стимулюють творчу активність, слугують дієвим засобом самовиховання дитини. Дошкільники вчаться спостерігати, аналізувати, узагальнювати. Казкові історії містять інформацію про динаміку життєвих процесів. Вони надають можливість легкого і природного осмислення реального світу, тобто є своєрідним містком між казковим, фантастичним і реальним життям. На основі аналізу улюблених казок дитини можна встановити зв’язок між казковими подіями та його поведінкою в житті. За їх допомогою у свідомості дітей закріплюються моральні цінності, правила поведінки. Для дитини вони є своєрідним “духовним хлібом”, який ніколи не проїдається.

Казка – це світ,чарівний та незвичний. Казка – це диво,сповнене краси. Поринуть у казку - це ж бо так цікаво. Це справді свято, радість для душі. Казки – це улюблене читання дітей, бо вони допомагають навчити маленьку дитину розпізнавати добро і зло, дбайливо ставитися до природи,поважати старших,бути вірними друзями менших наших братів.

За тематикою казки поділяють на три групи:



соціально-побутові – в них звеличуються гуманність, працьовитість, чесність, скромність, розсудливість, а висміюються брехливість, зазнайство, неробство, скупість.

героїко-фантастичні (чарівні) – у них органічно поєднані міфічне, фантастичне та героїчне начала.

про тварин – головними персонажами виступають звірі, птахи, що уособлюють певні людські риси.

про природу – основною метою яких є виховання любові до природи.

Діти чудово сприймають казку. Вона всебічно охоплює духовне життя дитини – розум, почуття уяву, волю. Казки справляють на дітей глибоке емоційне враження, збагачують їхню мову, пробуджують духовні сили, тому й слугують незамінним засобом зближення батьків і дітей, батьківського виховання.

Значної уваги заслуговують казки соціально-побутового змісту, в яких з особливою чіткістю висвітлюються позитивні риси людини. Тобто створюється ідеальний образ, що втілює в собі ті особливості поведінки, котрі заслуговують найбільшого захоплення та поваги. Тому важливо навчити дітей разом із героями казок подумки виконувати їхні дії, наслідувати позитивні вчинки персонажів. Батькам доцільно використовувати власні казки, складені з урахуванням виховної мети. Така робота буде більш результативною, ніж погрози, покарання чи довгі нотації.

У родинному вихованні казка посідає одне з перших місць і залежить від мікроклімату в сім’ї, змісту життя дитини, її інтересів і стосунків з оточуючими людьми.



Поради для батьків

ПРАВИЛА ЧИТАННЯ КАЗОК

1. Усі казки треба читати в спокійних умовах. Діти мають зручно

розташуватись поряд у комфортній для них атмосфері.

2. Читати казку необхідно вдумливо, пояснюючи дітям незнайомі

слова, обговорюючи основні моменти.

3.Важливо вислуховувати думки дітей про почуті події з казковими героями.

4. Не можна говорити дітям, що їх судження неправильне, або засуджувати їх позицію.

5. Корисно починати читати початок казки, а дитина нехай придумує закінчення для неї.

6. Потрібно ставити запитання по змісту казки,щоб зрозуміти чи дитина слухала вас.

7. Не бажано читати декілька казок одразу, тому що мораль кожної казки повинна бути осмислена дітьми.



Казки В.О.Сухомлинського, направлені на морально-етичне виховання дошкільників.

Кожна казка має свою мораль, з якої можна зробити важливі висновки. Саме за допомогою казок дитина іде в доросле життя. Правила безпечної поведінки діти мають засвоювати поступово і поетапно, від казки до казки, що допоможе їм в наступному житті.

Казка «Крилата квітка» виховує радісне відчуття від спілкування з оточуючими.

«Куди поспішали мурашки» - товариськість, бажання допомагати один одному, турботливість.

«Журавель і Папуга» -виховує любов до Батьківщини, бажання долати перешкоди заради повернення на рідну землю.

«Мурашка-мандрівниця»- виховання бажання засуджувати лінь, осіб, що хочуть існувати за рахунок інших.

«Лисиччук-першокласник»- виховування правдивості, чесності, вміння виправляти свої помилки.

«Ґавеня і Соловей»- виховання любові до мами, вміння співчувати, надавати посильну допомогу тим, хто потребує допомоги.

Ігри за мотивами казок

Казка та гра – це яскраве виявлення

найсильніших інтелектуальних та

емоційних якостей людини.

В.Сухомлинський

Гра «МИ – КАЗКАРИКИ»

Дорослий пропонує дітям декілька малюнків, на яких зображені предмети, не пов’язані між собою логічно. Дітям необхідно скласти свою казку, у якій будуть використані ці малюнки. Вона повинна бути не дуже довгою, але цікавою і веселою.



Гра «НАВПАКИ»

Дорослий промовляє дітям фрази зі знайомих казок, а діти доповнюють їх словами, що є протилежними за змістом

Півник працює, а мишенята… (ледарюють).

Мишенята ледачі, а Півник… (працьовитий).

Півник один, а мишенят… ( двоє).

Зайчик боязливий, а Півень…(хоробрий).

Матуся добра, а мачуха… (зла).

Бесіда за змістом Казки

Мета.

Навчальна:закріпити вміння користуватися пластиліном – ліпити кульки; закріпити поняття «один», «багато». Продовжувати вчити дітей декламувати напам’ять віршовані твори, слухати казку, відповідати на запитання.

Словник: один, багато, прислів’я, малиновий чай, півничок.

Розвивальна: розвивати мислення, уяву, зв’язне мовлення.

Виховна: виховувати почуття співпереживання, дружелюбність.

Матеріали. Іграшковий півник, песик, кіт, кролик та поросятко.

Хід заняття

1.Сюрпризний момент.

Стук у двері.

- Діти , хто б це міг до нас завітати?(Відповіді дітей). Давайте подивимося. Та це ж наш знайомий півник. Але чомусь він такий сумний. З якої причини він може сумувати? (Посварився з курочкою, захворів,хтось образив…) Чим ми його можемо розвеселити?( Пропозиції дітей). Хто розповість про нього віршик? Може, він повеселішає.

Вірш І. Неходи.



Півник

Хто це пісеньку таку нам співа:

«Ку-ку - рі-ку !»?

Це наш Петя - півничок,

це він будить так діток,

Щоб вставали, не проспали,

не спізнились в дитсадок.

- Дітки, Півник такий вдячний вам за віршик. Погляньте, він уже повеселішав. Прийшов він не просто так, а приніс нам казочку про себе, а прочитати її не може. Давайте я прочитаю, а ви всі разом послухаєте.



Казка

Одного разу діти прокинулися вранці й не почули Півникової пісеньки. Вони вибігли надвір, але його там не було. Тоді вони побігли до курника й побачили, що він лежить дуже хворий: крильця склав, очі стулив і стогне. Жаль стало діткам Півника і вони почали його лікувати.

Але не тільки діти його лікували, а і його друзі – пес , кіт, кролик та поросятко, які жили з ним та були добрими сусідами. Пес приніс Півникові смачну кісточку,кіт – шматочок ковбаски, кролик - соковиту морквинку, а поросятко - цілий кошик жолудів. Та Півник навіть не доторкнувся до їжі й краще йому не стало. Але тут з’явилися діти. Вони принесли Півнику теплу манну кашу, смачний малиновий чай та м’якенький горошок.

Півник дуже зрадів, апетитно пообідав. Йому стало набагато ліпше. Він подякував діткам і пообіцяв, що обов’язково видужає. А наступного ранку дітки прокинулися, почувши чудову пісеньку: «Ку-ку –рі-ку!». Вони вибігли надвір. Це співав Петя – півничок.



Бесіда за змістом прослуханої казки.

2. Урок з елементами морального виховання.

Друг пізнається в біді.

- Як ви розумієте це прислів’я?(Міркування дітей).

3.Виховання добрих почуттів.

- Як ви гадаєте, яким був Петя – півничок, якщо всі його так любили?(Відповіді дітей)



4. Мовленнєва зарядка.

1) Чому діти не почули вранці Півникової пісеньки?

2) Хто допомагав йому?

3) Чому Півник не їв те, що принесли пес, кіт, кролик та поросятко?

4) Що було б, якби діти не лікували Півника?

5.Розвиток, мислення та уява.

- Розкажіть, як би ви лікували Півника.(Відповіді дітей).



6. Казка й математика.

Півник був один. Скільки в нього було друзів? Полічіть друзів - звірят.(Було четверо друзів).



7.Казка й екологія.

- Як лікувати Петю?(Відповіді дітей)

- як вас лікують мами,коли ви захворієте?( Відповіді дітей)

- що треба робити, щоб не хворіти ?( Відповіді дітей)



8. Казка розвиває рухи.

- Зліпимо для Півника горошок (Діти виконують завдання).

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал