Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання



Скачати 167.39 Kb.
Дата конвертації16.02.2017
Розмір167.39 Kb.
Тема: Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.

Мета: ознайомити учнів з короткими відомостями про життя і творчість письменника , проаналізувати проблему взаємин батьків і дітей в оповіданні «Останній дюйм", розкрити символічність назви твору;

розвивати навички аналізу оповідання, виразного читання, усного зв’язного мовлення, словесного малювання, уміння визначати ключові епізоди, формулювати основну думку твору, висловлювати міркування з приводу даної проблеми;

виховувати мужність, волю, повагу до батьків, прагнення порозумітися з ними.

Тип уроку: інтерактивний урок засвоєння нових знань і вироблення на їх

основі вмінь і навичок із застосуванням ІКТ.

Обладнання : комп’ютер , мультимедійний проектор , кадри фільму,

знятого за оповіданням «Останній дюйм», мульти –

медійна презентація до уроку.

Епіграф. У житті не раз настають вирішальні хвилини і залишаються

вирішальні дюйми.

                                                                       Дж. Олдрідж



Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово учителя.

Життя – це найбільша цінність , що дається нам Богом і нашими батьками. Батьки - найближчі, найрідніші люди для кожної дитини. Та , на жаль , іноді трапляється так , що між батьками і дітьми виникає непорозуміння , відчуження.

Саме  ця тема, тема стосунків між батьками і дітьми, буде в центрі нашої уваги на уроці. А допоможе нам у цьому відомий англійський письменник Джеймс Олдрідж та його оповідання « Останній дюйм».

ІІІ. Оголошення теми , мети уроку, епіграфа. (Слайди №1-3)

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося  з короткими відомостями про життя і творчість Джеймса Олдріджа, розглянемо оповідання «Останній дюйм», проаналізуємо його зміст  та спробуємо зробити власні висновки щодо поставленої проблеми у творі.



  • А яка головна проблема у творі ? ( Діти називають проблему , що вказана в темі уроку).

ІV. Робота над темою уроку.

Учитель. Готуючись до уроку , учні отримали випереджувальне завдання . Була створена група експертів – біографи , літературознавці , географи , біологи. Вони будуть робити свої повідомлення. Робота над розкриттям теми буде супроводжуватися показом відповідних відеоматеріалів.

d:\documents and settings\user\мои документы\ccc\мои документы\data (c)\шкільні фото\p2060631.jpg

1.Повідомлення учнями-біографами коротких відомостей про життя і творчість Джеймса Олдріджа. (Слайди №4-9)

(Учні уважно слухають повідомлення і складають анкету письменника).



  • Дата і місце народження

  • Батьки

  • Дитинство

  • Навчання

  • Захоплення

  • Подорожі

  • Літературна діяльність

  • Нагороди

  • Дата і місце смерті

Місце народження. Відомий англійський письменник, народився 10 липня 1918 року в містечку Вайт-Гілз, що в австралійському штаті Вікторія,

Батьки. Батько був корінним лондонцем — Уїльям Томас Олдрідж, який редагував місцеву газету. Мати — Едіт Квейль — народилась на острові Мен.

Сім'я проживала у невеличкому глухому селі Стоун Хіллі. Овочами і фруктами займався батько, зате чудовий квітник опікувала тільки мати, і вона вкладала в нього всю свою тугу за рідною Англією. Джеймс був п'ятою дитиною в родині. Заробіток батька був невеликий, а тому одяг ніколи не купували, його шили й перешивали, передавали від старших молодшим. Роки життя, які Джеймс провів у Стоун Хіллі, за його словами, нагадували життя Тома Сойєра.

Джеймсу з дитинства доводилось підробляти: по суботах він важив картоплю, а у вільних кутках батькового саду вирощував горох, працював на овочевих складах, розсильним у редакції однієї з газет. Одного разу він поставив собі мету: придбати сідло для свого поні. З великими труднощами зібрав гроші. Коли ж нарешті можна було йти купувати сідло, батько був змушений віддати поні молочникові, якому заборгував велику суму. Для підлітка, як сам він згодом свідчив, «це був день справжнього відчаю».

Навчання. Олдрідж навчався у державній школі, де виявився його глибокий інтерес до літератури, мистецтва і музики; в комерційному коледжі в Мельбурні. У 1938 році 20-річний Джеймс переїжджає до Англії і вступає до Лондонського університету. Після успішного його закінчення Олдрідж працює в редакції газети. Письменник закінчив і Лондонську авіаційну школу.

Під час війни. Як військовий кореспондент брав участь навіть у громадянській війні в Іспанії, захоплювався героїзмом її захисників. Під час радянсько-фінської війни перебував у Фінляндії . З початком Другої світової війни Олдрідж був на різних її фронтах: у Греції, Єгипті, Норвегії, Радянському Союзі. Протягом війни письменник тричі приїздив до Москви.

Подорожі. У повоєнні роки він багато подорожував. Побував у багатьох країнах Європи, у Радянському Союзі, Африці, об'їздив всю Австралію. Особисті враження від побаченого і почутого лягли в основу творів письменника.

Побував в Україні, у Києві, зустрічався з читачами, давав інтерв'ю. 11 березня 1964 року київська «Робітнича газета» надрукувала статтю «І в мені частка України». У ній Джеймс Олдрідж писав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань».



Захоплення . Любив рибальство, весловий спорт і полювання, авіацію, і зокрема мистецтво пілотажу, займався підводними зйомками. У1955 році він написав навчальний посібник для любителів підводного спорту "Підводне полювання для недосвідчених англійців.

Літературна діяльність. В 1938 році переїхав в Англію й почав журналістську діяльність. Під час Другої світової війни працював журналістом та військовим кореспондентом. Став відомим завдяки своїм романам про неіснуючий австралійський штат Святої Єлени. Найвідоміші твори: - романи: «Справа честі», «Морський орел», «Дипломат», «Мисливець», «Гори і зброя», - збірка оповідань «Золото й пісок», до якої входить «Останній дюйм» та "Акуляча клітка".

Героями творів Дж.Олдріджа є звичайні люди, які у критичній ситуації стають здатними на подвиг. Автор наділяє їх надзвичайною витривалістю, сильною волею, прагненням до справедливості.

Твори Олдріджа перекладено 40-ма мовами.

Нагороди. В 1972 році Організація Міжнародних Журналістів нагородила його золотою медаллю за його журналістську працю.

Помер письменник 23 лютого 2015 у Лондоні
2.Повідомлення учнів-літературознавців про історію створення оповідання «Останній дюйм».

В середині 1950-х рр. Джеймс Олдрідж вирішив зняти невеликий фільм про акул Червоного моря. Син письменника Уїльям Олдрідж розповідав: «Узявши з собою сім'ю, він відправився на місцевість, яка зараз відома під назвою Шарм-эль-шейх. Тоді там була пустеля. У батька був один з перших аквалангів і камера, упакована в спеціальний герметичний контейнер. Батько розповідав, що коли він занурився, був уражений красою рифів. Захоплений красою рифів, він на деякий час забув про головну мету занурення – зйомки акул. Раптово відчувши за спиною присутність, тато різко розвернувся і побачив акулу. Та, недовго думаючи, сховалася. Можливо, її, як і інших акул, налякало дзижчання камери». По враженнях від поїздки до Єгипту і занурень в Червоне море і було написане оповідання «Останній дюйм».

Оповідання «Останній дюйм» написано в Радянському Союзі в 1957 році, коли письменник відпочивав на Чорноморському узбережжі Кавказу. Однак події в оповіданні відбуваються в Єгипті. Радянські читачі вперше ознайомилися з цим оповіданням зі сторінок журналу «Огонек», № 37, 1957р. Українською мовою оповідання надруковано в збірці Дж. Олдріджа «Хлопчик з лісового берега», Київ, 1959. Сюжет оповідання ліг в основу однойменного кінофільму, створеного на кіностудії «Ленфільм», 1959.

3. Повідомлення учнів- літературознавців про сюжет твору.

Батько й син, які не відчувають спорідненості душ, вирушають невеличким літаком на пустельний острів Аравії. Батько змушений заробляти кінозйомкою акул. Заняття це вельми небезпечне. Під час зйомки він зазнає тяжкого поранення. Ціною неймовірних зусиль батько й син дістаються до Каїра. Спільна мета - вижити - зближує їх, їхні стосунки теплішають, вони починають розуміти один одного.



5.Перегляд відео. Буктрейлер «Останній дюйм».

6.Слово учителя.

Оповідання «Останній дюйм» є одним із визначних творів Дж. Олдріджа. У цьому творі письменник своєрідно порушує важливу проблему «батьків і дітей», ставлення до якої буває різним.

Цікаво, що кожне нове покоління по-своєму вирішує це питання. Багато людей уважають, що між батьками й дітьми неминучим є конфлікт, який навіть неможливо вирішити, оскільки сторонни ніколи не можуть зрозуміти одна одну. А інші стверджують, що такої проблеми не існує взагалі, адже батьки і діти — це два покоління, що приходять на зміну одне одному. Батьки передають естафету життя дітям і йдуть із ними однією дорогою. Як вирішує цю проблему Дж. Олдрідж, ми зможемо зрозуміти, проаналізувавши

оповідання «Останній дюйм».


7.Словникова робота. (Слайди №10-11)

Учитель:

- Перш за все ми повинні з’ясувати значення слова дюйм, так як воно є ключовим у назві твору.



Дюйм (від нідерл. “великий палець”) – одиниця виміру відстані, що дорівнює 2,54см .

- Яке інше , символічне значення цього слова , ми скажемо пізніше.



Фут – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48см.
Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам.
Хамсин – сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.
Авантюра – ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал.
Піке – зниження літака з великою швидкістю.

Дюни – піщані горби , нанесені вітром на узбережжях морів , озер , великих річок.

8. Учитель:

- Вам відомо , що Бен , головний герой оповідання «Останній дюйм», ризикуючи власним життям , проводив підводні зйомки морських хижаків Червоного моря. Тому наші експерти біологи і географи підготували повідомлення про Червоне море та його підводний світ.

Географи. (Слайд №12)  Червоне море – найтепліше море на Землі( середня температура в лютому в північній частині + 23С, в серпні +27С). Воно заповнює собою вузьку, майже прямолінійну тріщину між Сереземним морем і Індійським океаном. Зліва – Африка, справа – Аравійський півострів. (Показ на карті) Знаходячись між двома водними стихіями, Червоне море має свої  особливості. По-перше, це найсолоніше море у світі.  Це пояснюється вельми просто, адже поряд знаходиться найбільша пустеля світу – Сахара. Тому знадходження прісних вод дуже невелике. По-друге, це водне поєднання солоності з чистотою і теплотою є оптимальним середовищем для розвитку коралів. Ще одне з чудес Червоного моря – його відливи і приливи. Під час відливу можна спостерігати вражаюче видовище. Там, де ще нещодавно до самого горизонту тягнулася підводна морська гладінь, раптом виявляєш піщані лисини, а вода ледь досягає колін.

Біологи. (Слайди №13-25)   Головна визначна пам’ятка Червоного моря – його неповторний підводний світ. В його надрах мешкає більше чотирьохсот видів риб. Понад 20 відсотків видів зустрічаються тільки тут. Чого коштують одні тільки назви: риби - ангели, риби - клоуни, султанки! Є  тут і свій імператор: риба – наполеон. У просторіччі – губан. Правда, коронували його не через силу і потужність (хоча в довжину він досягає двох метрів), а за характерний виступ на голові.  Риба-наполеон віддає перевагу верхньому ярусу моря. Біля рифів можна побачити рибу-мурену. Вона може викликати у нас страх, тому що паща в цієї рибини постійно  відкривається і закривається. Створюється таке враження, немов вона приміряється, щоб нас заковтнути. Насправді, це дуже сором’язлива істота, що надає перевагу самотньому життю. Турбувати її не рекомендується. Той, хто  нехтує  попередженням, може сильно пожалкувати, тому що зуби мурени дуже гострі .

Треба згадати і про акул. З 500 видів акул 44 було помічено в Червоному морі. Близько десяти з них дуже поширені в північній частині моря.  Акули бачать світ у чорно – білому зображенні,погано чують, але мають дуже тонкий нюх та бокову лінію, яка дає змогу акулі на відстані 300 метрів почути велику рибину. Зуби акули мають форму трикутника і розташовані у 5 – 6 рядів, а інколи в 15 рядів. За 10 років акула може зносити 24 тисячі зубів, які ростуть зі шкіри. Сила тиснення щелеп акули досягає 18 тонн. Акула – хижак, який атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів-акул. Так, у шлунку великої китової акули було знайдено цілого коня, в іншій – голову та частину тулуба крокодила, трьох птахів та пачку тютюну. До речі, китова акула – справжній велет і мрія кожного дайвера. Це найбільша із сучасних риб. Ця акула живе у відкритому морі, але часто запливає в бухти й до рифів, повільно плаваючи на поверхні в пошуках планктону та рачків.

Небезпечними для людини є близько 50 видів акул, що полюють на велику здобич. Із них найвідоміші велика біла акула завдовжки 12 метрів та риба-молот, названа так тому, що її голова розширена в боки на подобі молота. Акула – кішка – належить до сімейства котячих акул, яке налічує дуже багато видів, що водяться в усіх морях і океанах світу. Довжина тіла не перевищує 1 метр. Живе у прибережних водах біля дна і рідко опускається на глибину більше 400 метрів. Харчується вона дрібною рибою

9. Учитель. (Слайд №26)

Ви прослухали змістовну розповідь про Червоне море та його підводний світ, а тепер перейдемо до аналізу оповідання і дамо відповіді на такі проблемні питання:



- Як розкривається проблема складних взаємовідносин Бена і Деві в оповіданні?

- Чому виникає непорозуміння, відчуження між дорослими і дітьми?

-Чому оповідання має назву “Останній дюйм”?


-Як знайти ключ взаєморозуміння з батьками?

Англійська родина живе в Єгипті. Бен – досвідчений американський пілот, від послуг якого відмовилась нафтоекспортна компанія Тексєгипто. Його дружина Джоанна покинула сім’ю і виїхала в Англію, залишивши Бену десятирічного хлопчика Деві.



Складемо психологічну карту сім’ї Аміго. (Слайд№27)

Батько - Бен

Стосунки з дружиною не склалися.

Цікавить тільки робота

Часу на сімю не вистачає.

З сином занадто різкий і суворий.

Мати - Джоанна

Ненавидить місце проживання.

Думає тільки про власний комфорт.

Не піклується про сина і чоловіка. Покинула їх.

Син - Деві

Розумний.

Вразливий

Замкнений

Самотній

Запитання :

  • Як живуть члени цієї сім’ї?

  • Чи є порозуміння між батьками і сином в цій сім’ї?

  • Чому виникає непорозуміння , відчуження між батьками й дітьми?

Причиною цього є : (Слайд №28)

  • Недовіра

  • Суворість

  • Обмеження самостійності

  • Прискіпливість

  • Неповага

  • Заборони

  • Крик

  • Байдужість

10.Ключові події , що розкривають проблему взаємин між батьками й дітьми у творі. (Слайд№29)

  • Політ Бена і Деві до Акулячої бухти.

  • Поведінка героїв при пораненні Бена.

  • Дорога додому і приземлення.

  • Лікарня. Подолання останнього дюйма у взаємовідносинах між батьком і сином.

11. Робота з текстом. Аналіз ключових епізодів.

Політ Бена і Деві до Акулячої бухти.

Бен : заклопотаний, роздратований,шкодує, що взяв сина, не знає, про що з ним говорити, не турбується про нього.

Деві : сумний, зляканий, насторожений, невпевнений, боїться батька.

Висновок: відчуженість між батьком та сином під час польоту.

Поведінка героїв при пораненні Бена.

Бен : пересилює біль, дбає про сина, готує сина до самостійного польоту, підбадьорює, шукає шляхи до серця Деві.

Деві : відчуває страх, розпач, розгубленість , проявляє мужність, піклується про батька.

Висновок: Бен уважно подивився на сина і пригадав, що вже давно як слід не приглядався до нього.

Дорога додому і приземлення.

Бен : терплячий, теплішає душею, хвилюється за Деві, морально підтримує.

Деві : напружений, уважний, старанний, хоробрий, рішучий, відповідальний, проявляє силу волі.

Висновок: Бен знав , що наближається останній дюйм і все в руках хлопчика. Деві виконає справу надлюдської складності…

Лікарня. Подолання останнього дюйма у взаємовідносинах між батьком і сином.

Бен : відчуває радість, гордість за сина, розуміння, любов , повагу.

Деві : хвилюється за здоров’я батька, стає дорослим, відчуває гордість, радість , надію.

Висновок: Бен знайде шлях до серця сина. Деві переконався, що батько любить його.

Учитель.

В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті – вчинок, який допоміг їм врятуватися, повірити, знайти один одного, хоча це було дуже складно.



Необхідність боротися до кінця, до «останнього дюйма» , що розділяє

людей – провідна думка оповідання.(слайд №30)

  • А тепер настав час з’ясувати, чому оповідання має назву «Останній дюйм»?

  • Чи можемо сказати, що образ останнього дюйму в оповіданні є символічним?

  • Що він символізує?

У творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри непорозуміння. Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько його любить. Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в оповіданні Джеймса Олдріджа «Останній дюйм».

Образ останнього дюйму є символічним . Це символ чогось вирішального, значущого.



12.Робота з епіграфом.(Слайд №3)

- Як ви розумієте слова Дж. Олдріджа , що стали епіграфом нашого уроку?

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

          1.  Гра «Одягни дерево рішень».

         Поміркуйте, які поради ви дали б батькові і сину, щоб вони подолали останній   дюйм у відстані між ними. Запишіть їх на листочках і почепіть на наше дерево рішень.

(Поради Бену: стати другом, проявляти любов, співпереживати , поважати сина).



(Поради Деві : зрозуміти батька, допомогти йому , не звинувачувати, підтримувати, прислухатися до його порад).

Ось дерево вкрилося барвистими листочками і буде символізувати дерево життя.



2.Учитель. Як ви вважаєте, чи має місце проблема взаємин між батьками й дітьми сьогодні?

З метою вирішення даного питання я провела анкетування у вашому класі.В анкетуванні брали участь – 22учні.

Результати анкетування: (Слайд №31)

На запитання «Чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?» відповіли:

завжди - 3

інколи – 16

дуже рідко – 2

ніколи - 1

На запитання «Чи розуміють вас батьки?» відповіли:

завжди - 9

інколи - 9

дуже рідко - 4

ніколи - 0

На запитання «Чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?» відповіли:

завжди - 11

інколи - 6

дуже рідко - 3

ніколи - 2

На запитання «Чи буваєте ви самотніми в житті?» відповіли: завжди - 0 , інколи – 2 , дуже рідко – 5 , ніколи - 1.5.

Учитель. (Слайд №32)

Отже , ми бачимо, що проблема взаємин батьків і дітей має місце і в ваших родинах. Цього не треба боятися . Зараз ми разом знайдемо ключі до взаєморозуміння з батьками. Це:



Діалог Любов

Увага Повага

Турбота Довіра

Чуйність Щирість

Підтримка Заохочення

Співчуття Спільна справа

VI. Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя. Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, інколи вам необхідно зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоби врешті – решт ви змогли здолати той останній дюйм непорозуміння, який існує між вами. Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Підготуватися до характеристики образів Деві , дібрати цитатний матеріал.

  2. Намалювати малюнок до твору. ( За бажанням )

 

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал