Державний стандарт професійно-технічної освіти дспто 5123. Он. 55. 50-2013



Сторінка1/15
Дата конвертації01.01.2017
Розмір1.52 Mb.
ТипДержавний стандарт
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   15

Міністерство освіти і науки України

Міністерство соціальної політики України

Державний стандарт

професійно-технічної освіти


ДСПТО 5123.ОН.55.50-2013

(позначення стандарту)



Професія: Офіціант
Код: 5123
Кваліфікація: 3, 4, 5 розряди

Видання офіційне

Київ 2013Міністерство освіти і науки України

Міністерство соціальної політики України


Затверджено

Наказ Міністерства освіти і науки України

від 28.10.2013 № 1487
Державний стандарт

професійно-технічної освіти

ДСПТО _5123.ОН.55.50-2013

(позначення стандарту)



Професія: Офіціант
Код: 5123
Кваліфікація: 3, 4, 5 розряди


Видання офіційне

Київ 2013
c:\documents and settings\eugene\desktop\сканование\61213\офіціант\1.jpg


c:\documents and settings\eugene\desktop\сканование\61213\офіціант\11.jpg

c:\documents and settings\eugene\desktop\сканование\61213\офіціант\12.jpg

c:\documents and settings\eugene\desktop\сканование\61213\офіціант\13.jpg


Авторський колектив:

Кузнецова Віра Іванівна

– викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист, директор Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

Швець Людмила Павлівна

– викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист, заступник директора Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

Лилак Галина Михайлівна

– викладач вищої кваліфікаційної категорії, старший викладач Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

Калакура Ольга Ярославівна

– викладач другої кваліфікаційної категорії Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

Данилів Оксана Василівна

– викладач вищої кваліфікаційної категорії Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

Намурована Марія Василівна

– викладач Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

Храбатин Олександра Ізидорівна

– викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

Камінська Надія Петрівна

Здельник Раїса Петрівна



– майстер виробничого навчання І категорії Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій

– старший майстер виробничого навчання Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму Національного університету харчових технологій



Бойко Мирослав Олексійович

– директор Товариства з обмеженою відповідальністю "Фірма Надія”.

Клим Тарас Петрович

– директор приватного підприємства ресторану “Фонтуш ”

Науковий консультант




Горішній Зіновій Іларіонович

– доцент кафедри методики і теорії природничо-математичної освіти обласного інституту післядипломної педагогічної освіти управління освіти і науки Івано-Франківської обласної державної адміністрації

Рецензенти:




Боднар Світлана Василівна

– Начальник відділу профорієнтації та професійного навчання Івано-Франківського обласного центру зайнятості

Бойко Мирослав Олексійович
Стригунець Василь

Петрович


– директор Товариства з обмеженою відповідальністю «Фірма Надія»
– виконавчий директор Івано - Франківського обласного об’єднання організації роботодавців




Літературний редактор Соловій Уляна Василівна

– кандидат філологічних наук, доцент кафедри мовознавства Івано-Франківського національного медичного університету



Технічний редактор




Швець Людмила Павлівна

– викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист, заступник директора Івано-Франківського технікуму ресторанного сервісу і туризму НУХТ


Керівники проекту:

Супрун В'ячеслав Васильович - директор департаменту професійно-технічної освіти Міністерства освіти і науки України,

Паржницький Віктор Валентинович - начальник Відділення науково-методичного забезпечення змісту професійно-технічної освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України,

Орлата Оксана Олексіївна - науковий співробітник Відділення науково-методичного забезпечення змісту професійно-технічної освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України,

Рудик Марія Олександрівна - директор навчально-методичного центру професійно-технічної освіти в Івано-Франківській області.

Зауваження та пропозиції щодо змісту державного стандарту з професії 5123«Офіціант»,замовлення на його придбання просимо надсилати за адресою:

03035, м. Київ, вул. Митрополита Василя Липківського, 36.

Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України.

Телефон: (044)248-91-16.

Начальник відділення науково-методичного забезпечення змісту професійно-технічної освіти Паржницький Віктор Валентинович



Примітка. Цей стандарт не може бути повністю чи частково відтворений, тиражований та розповсюджений без дозволу Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України

Загальні положення

Державний стандарт професійно-технічної освіти для підготовки (підвищення кваліфікації) робітників з професії «Офіціант» 3, 4, 5 розрядів розроблено відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2002 р. №1135 «Про затвердження Державного стандарту професійно-технічної освіти» та від 16 листопада 2011 р. №1238 «Про утворення міжвідомчої робочої групи з питань розроблення та впровадження державних стандартів професійно-технічної освіти», ст.32 Закону України «Про професійно-технічну освіту» і є обов’язковим для виконання усіма професійно-технічними навчальними закладами, підприємствами, установами та організаціями, що здійснюють (або забезпечують) підготовку (підвищення кваліфікації) кваліфікованих робітників, незалежно від їх підпорядкування та форми власності.


Державний стандарт професійно-технічної освіти містить:

- освітньо-кваліфікаційну характеристику випускника професійно-технічного

навчального закладу;

- типовий навчальний план;

- типові навчальні програми з навчальних предметів, виробничого навчання,

передбачених типовим навчальним планом;

- критерії кваліфікаційної атестації випускників.

У професійно-технічних навчальних закладах першого атестаційного рівня тривалість професійного навчання на 3 розряд складає 831 годину, на 4 розряд – 482 години, на 5 розряд – 688 годин.

У професійно-технічних навчальних закладах другого та третього атестаційних рівнів тривалість первинної професійної підготовки встановлюється відповідно до рівня кваліфікації, яку набуває учень, що визначається робочим навчальним планом.

При організації перепідготовки за робітничими професіями термін професійного навчання встановлюється на основі термінів, передбачених для первинної професійної підготовки робітників з відповідної професії, при цьому навчальна програма перепідготовки може бути скорочена до 50% за рахунок виключення раніше вивченого матеріалу за наявності у слухача документа про присвоєння робітничої професії.

У разі необхідності зазначені терміни навчання можуть бути подовжені за рахунок включення додаткового навчального матеріалу, відповідно до вимог сучасного виробництва, конкретного робочого місця, замовників робітничих кадрів тощо.

Типовим навчальним планом передбачено резерв часу для вивчення предметів за потребою ринку праці («Техніка пошуку роботи», «Ділова етика і культура спілкування» та ін.).

Освітньо-кваліфікаційні характеристики випускника складені на основі

кваліфікаційної характеристики професії «Офіціант» (Випуск 65 „Торгівля і громадське харчування” Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 20 серпня 1999 року № 918), досягнень науки і техніки, впровадження сучасних технологічних процесів, передових методів праці, врахування регіональних особливостей галузі, потреб роботодавців і містять вимоги до рівня знань, умінь та навичок. Крім основних вимог до рівня знань, умінь та навичок, до кваліфікаційних характеристик включено вимоги, передбачені Довідником кваліфікаційних характеристик включено,  передбачені п. 7. „Загальних положень”, Випуск 1 «Професій працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності», Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.12.2004р. №336 .

Професійно-практична підготовка здійснюється у навчальних майстернях, лабораторіях, навчально-виробничих дільницях та безпосередньо на робочих місцях підприємств.

Навчальний час учня, слухача визначається обліковими одиницями часу, передбаченого для виконання навчальних програм професійно-технічної освіти.

Обліковими одиницями навчального часу є:


  • академічна година тривалістю 45 хвилин;

  • урок виробничого навчання, тривалість якого не перевищує 6 академічних годин;

  • навчальний день, тривалість якого не перевищує 8 академічних годин;

  • навчальний тиждень, тривалість якого не перевищує 36 академічних годин;

  • навчальний рік, тривалість якого не перевищує 40 навчальних тижнів.

Навчальний (робочий) час учня, слухача в період проходження виробничої та передвипускної (переддипломної) практики встановлюється залежно від режиму роботи підприємства, установи, організації згідно з законодавством.

Після завершення навчання кожний учень, слухач повинен уміти самостійно виконувати всі роботи, передбачені освітньо-кваліфікаційною характеристикою, технологічними умовами і нормами, встановленими у відповідній галузі.

До самостійного виконання робіт учні, слухачі допускаються лише після навчання і перевірки знань з охорони праці.

Кваліфікаційна пробна робота проводиться за рахунок часу, відведеного на виробничу практику. Перелік кваліфікаційних пробних робіт розробляється професійно-технічними навчальними закладами, підприємствами, установами та організаціями відповідно до вимог освітньо-кваліфікаційних характеристик, критеріїв оцінювання.

Особі, яка опанувала курс професійно-технічного навчання й успішно пройшла кваліфікаційну атестацію, присвоюється освітньо-кваліфікаційний рівень «кваліфікований робітник» з набутої професії відповідного розряду та видається свідоцтво про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації, зразок якого затверджується Кабінетом Міністрів України.

Випускнику професійно-технічного навчального закладу другого та третього атестаційних рівнів, якому присвоєно освітньо-кваліфікаційний рівень «кваліфікований робітник», видається диплом, зразок якого затверджується Кабінетом Міністрів України.



Особам, які достроково випускаються з професійно-технічного навчального закладу та за результатами проміжної кваліфікаційної атестації присвоюється відповідна робітнича кваліфікація, видається свідоцтво про присвоєння (підвищення) робітничої кваліфікації державного зразка.

Міністерство освіти і науки України

Міністерство соціальної політики України

Державний стандарт

професійно-технічної освіти


ДСПТО 5123. ОН.55.50-2013

(позначення стандарту)

Професія: Офіціант
Код: 5123
Кваліфікація: 3 розряд

Видання офіційне

Київ 2013

Освітньо-кваліфікаційна характеристика випускника професійно-технічного навчального закладу

(підприємства, установи та організації, що здійснюють (або забезпечують) підготовку (підвищення кваліфікації) кваліфікованих робітників)


  1. Професія: 5123 “Офіціант”

  2. Кваліфікація : 3 розряд

  3. Кваліфікаційні вимоги:

Повинен знати: асортимент всіх видів меню ресторану (основного, барного, сезонного, від Шефа та інш.), рецептури (склад блюд за продуктами), технологію виготовлення страв і напоїв; повну назву та кулінарну характеристику страв і напоїв (в т.ч. особливості властивостей продукту(запах, вміст білків, жирів та вуглеводів); час та спосіб (специфіку) їх приготування, правила і технічні прийоми обслуговування споживачів; форми складання серветок; правила оформлення столу; порядок запису страв і напоїв в меню; правила і порядок подавання страв і напоїв, вимоги до їх оформлення і температури; відповідність асортименту вино-горілчаних виробів характеру страв; порядок оформлення рахунків та форми розрахунку із споживачами, в тому числі кредитними картками; види і призначення посуду, приборів, столової білизни, способи їх зберігання; правила експлуатації відповідних видів торгівельно-технологічного обладнання, ЕККА, R-keeper, виробничого інвентарю, інструменту, ваговимірювальних приладів, їх призначення та використання в технологічному процесі; правила роботи закладів ресторанного господарства (в т.ч. історію, особливості та традиції закладу ресторанного господарства, назву всіх його залів, їх переваги, кількість місць в них, можливості музикального супроводження); санітарні правила для закладів ресторанного господарства; правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами; основи психології; принципи професійної і корпоративної етики; іноземну мову в межах розмовного мінімуму; правила і норми охорони праці, протипожежного захисту, виробничої санітарії та особистої гігієни; основи психології поводження з клієнтом; основи комунікації; види юридичної відповідальності; основи технологій вирішення конфліктів.

Повинен уміти: готувати зал до обслуговування споживачів, отримувати посуд, прибори, столову білизну; полірувати посуд, прибори; складати серветки різними способами; здійснювати попередню сервіровку столів; приймати замовлення від споживачів; отримувати страви в роздавальні та в буфеті; подавати страви і напої; обслуговувати бенкети; оформляти рахунки і розраховуватися по них із споживачами; прибирати використаний посуд та прибори; замінювати столову білизну.

4. Загальнопрофесійні вимоги

Повинен:

  1. раціонально та ефективно організовувати працю на робочому місці;

  2. дотримуватися норм технологічного процесу;

  3. не допускати браку в роботі;

  4. знати виконувати вимоги нормативних актів про охорону праці й навколишнього середовища, дотримуватися норм, методів і прийомів безпечного ведення робіт;

  5. використовувати в разі необхідності засоби попередження й усунення природних і непередбачених негативних явищ (пожежі, аварії, повені, тощо);

  1. Вимоги до освітнього рівня осіб, які навчатимуться в системі професійно-технічної освіти:

Повна загальна середня освіта. Без вимог до стажу роботи.

  1. Сфера професійного використання випускника:

Заклади ресторанного господарства.

  1. Специфічні вимоги

7.1 Вік: після закінчення терміну навчання не менше 18 років.

7.2 Стать: жіноча, чоловіча.



7.3 Медичні обмеження.


Типовий навчальний план

Професія: 5123 “Офіціант”

Кваліфікація: 3 розряд

Загальний фонд навчального часу : 851 годин

з/п

Навчальні предмети

Кількість годин

Всього

З них на лабораторно-практичні роботи

1.

Загальнопрофесійна підготовка

74

10

1.1.

Інформаційні технології

17

4

1.2.

Основи галузевої економіки і підприємництва

17




1.3.

Основи правових знань

17




1.4.

Правила дорожнього руху

8




1.5.

Резерв часу

15




2.

Професійно-теоретична підготовка

280

30

2.1.

Санітарія і гігієна

17




2.2.

Організація обслуговування в ресторанах

70

16

2.3.

Товарознавство продовольчих товарів

20

2

2.4.

Професійна етика і психологія

28




2.5.

Технологічне обладнання

28

6

2.6.

Техніка обчислень, облік і звітність

28

2

2.7.

Кулінарна характеристика страв

27

4

2.8.

Охорона праці

30




2.9.

Іноземна мова (за професійним спрямуванням)

32




3.

Професійно-практична підготовка

470




3.1

Виробниче навчання в майстерні

60







Виробниче навчання на виробництві

186




3.2.

Виробнича практика

224




4.

Консультації

20




5.

Державна кваліфікаційна атестація (або проміжна (поетапна) кваліфікаційна атестація при продовженні навчання)

7




6.

Загальний обсяг навчального часу (без п.4):

831

34


Примітка: для підприємств, організацій, що здійснюють професійне навчання кваліфікованих робітників:

  • індивідуальне професійне навчання кваліфікованих робітників може здійснюватись при наявності обладнаного робочого місця;

  • предмет «Інформаційні технології», «Правила дорожнього руху» вивчаються за згодою підприємств-замовників кадрів.



Типова навчальна програма з предмета

«Інформаційні технології»



з/п

Тема

Кількість годин

Всього

З них на лабораторно-практичні роботи

1.

Інформація та інформаційні технології

2




2.

Програмні засоби ПК. Комп'ютерні технології

8

2

3.

Мережні системи та сервіси

7

2

Всього годин:


17

4

Тема 1. Інформація та інформаційні технології
Поняття про інформацію та інформаційні технології.
Тема 2. Програмні засоби ПК. Комп'ютерні технології
Програми створення текстових і графічних документів. Стилі оформлення та подання інформації.

Розробка фірмового стилю.

Мультимедійні технології.

PowerPoint. Види і типи презентацій. Загальні відомості про засоби створення презентацій.

Лабораторно-практична робота:


  1. Створення презентацій за професійним спрямуванням.


Тема 3. Мережні системи та сервіси

Основи мережних систем. Мережі на основі ПК. Локальні, корпоративні і глобальні мережі.

Загальні відомості про Іntеrnеt, електронну пошту та телеконференції.

Основні мережні сервіси. Браузери.



Лабораторно-практична робота:

1.Пошук статистичної інформації в мережі Іntеrnеt (за напрямом професії).


Типова навчальна програма з предмета

"Основи галузевої економіки і підприємництва "

з/п



Тема

Кількість годин

Всього

З них на лабораторно-практичні роботи

1.

Предмет і роль курсу «Основи галузевої економіки і підприємництва»

1




2.

Ресторанне господарство в галузевій структурі економіки України

2




3.

Науково-технічний прогрес і економічне зростання в закладах ресторанного господарства

2




4.

Організація ресторанного господарства

3




5.

Підприємство як суб’єкт господарювання

2




6.

Кадри закладів ресторанного господарства

3




7.

Продуктивність праці

1




8.

Організація і оплата праці

3







Всього годин:

17





Тема 1.Предмет і роль курсу «Основи галузевої економіки і підприємництва»

Мета і зміст курсу «Основи галузевої економіки і підприємництва». Необхідність вивчення курсу майбутніми кваліфікованими конкурентно-спроможними на ринку праці працівниками.


Тема 2. Ресторанне господарство в галузевій структурі економіки України
Поняття та класифікація галузей економіки України. Місце та роль ресторанного господарства в економіці України. Основні фактори, що впливають на формування галузевої структури підприємств ресторанного господарства України.
Тема 3. Науково-технічний прогрес економічного зростання в закладах ресторанного господарства

Науково-технічний прогрес (НТП) та науково-технічна революція (НТР). Основні напрямки науково-технічного прогресу в ресторанному господарстві.



Тема 4. Організація ресторанного господарства
Організація виробничо-торгівельної діяльності. Формування та структура господарського процесу в ЗРГ. Види послуг підприємств ресторанного господарства. Особливості діяльності основних типів підприємств ресторанного господарства.
Тема 5. Підприємство як суб’єкт господарювання
Закон України «Про підприємства». Загальна характеристика підприємств, форми власності. Розвиток і види підприємств. Функції підприємств. Організаційно-правові форми підприємств.
Тема 6. Кадри підприємства ресторанного господарства
Кадри підприємства, їх склад і структура. Класифікація персоналу підприємства ресторанного господарства. Підготовка кадрів в Україні та фактори, що впливають на зміну професійно-кваліфікаційного складу кадрів підприємства.
Тема 7. Продуктивність праці
Поняття продуктивності праці. Показники продуктивності праці та методи її обчислення.
Тема 8. Організація і оплата праці
Організація трудової діяльності. Заробітна плата, її економічний зміст, форми і системи. Тарифна система оплати праці. Нові форми оплати праці, преміювання. Мотивація діяльності працівників.

Типова навчальна програма з предмета

«Основи правових знань»



з/п

Тема

Кількість годин

Всього


з них на лабораторно-практичні роботи

1.

Право-соціальна цінність, складова частина загальнолюдської культури. Поняття та ознаки правової держави

1




2.

Конституційні основи України

5




3.

Цивільне право і відносини, що ним регулюються

1




4.

Господарство і право

1




5.

Захист господарських прав та інтересів. Розгляд господарських спорів

2




6.

Праця, закон і ми

2




7.

Адміністративний проступок і адміністративна відповідальність

1




8.

Види юридичної відповідальності

1




9.

Правова охорона природи. Охорона природи – невід'ємна умова економічного та соціального розвитку України

3







Всього годин:

17




Тема 1. Право-соціальна цінність, складова частина загальнолюдської культури. Поняття та ознаки правової держави
Право у житті кожного з нас. Право – цінність – одна із засад державного і суспільного життя. Принципи права – його провідні основоположні ідеї. Морально-етична природа права. Той, хто порушує юридичні закони, порушує і закони совісті. Правомірна поведінка і правопорушення. Юридична відповідальність.

Тема 2. Конституційні основи України

Громадянин і держава. Поняття громадянства в Україні. Правове становище громадян України, їхня рівноправність.

Особисті права і свободи громадян: право кожної людини на життя, на повагу до гідності, на свободу та особисту недоторканість; недоторканість житла кожного, таємниця листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції, право на захист від втручання в особисте і сімейне життя тощо.

Вибори, референдум в Україні. Здійснення волевиявлення народу через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії в Україні. Верховна Рада України (парламент). Верховна Рада – представницький орган державної влади в Україні. Її склад, структура, повноваження і порядок роботи. Президент України – глава держави. Обрання Президента України та його повноваження. Припинення повноважень Президента України.

Кабінет Міністрів України – вищий орган у системі органів виконавчої влади.

Правосуддя. Конституційний суд України. Здійснення правосуддя в Україні винятково судами. Система судів в Україні.

Місцеве самоврядування. Поняття місцевого самоврядування в Україні, його система та повноваження.

Тема 3. Цивільне право і відносини, що ним регулюються

Поняття цивільного права України. Цивільне законодавство. Цивільні правовідносини та їх регулювання. Суб'єкти цивільних правовідносин. Юридичні особи. Об'єкти цивільних правовідносин.


Тема 4. Господарство і право

Поняття господарського права та його роль у регулюванні господарських відносин. Система господарського права. Господарське законодавство, господарські правовідносини. Суб'єкти господарського права. Правове становище господарських організацій. Правове становище підприємств і об'єднань.


Тема 5. Захист господарських прав та інтересів. Розгляд господарських спорів

Загальні положення. Органи, що вирішують господарські спори. Закони, які використовуються для розв'язання господарських спорів.


Тема 6. Праця, закон і ми

Загальна характеристика трудового права України. Право громадян України на працю.

Трудовий договір. Робочий час і час відпочинку. Заробітна плата.
Тема 7. Адміністративний проступок і адміністративна відповідальність
Визначення та загальні положення адміністративного права. Поняття та організація державного управління. Роль адміністративного права у регулюванні відносин у сфері державного управління.

Тема 8. Види юридичної відповідальності

Поняття кримінального права. Загальні положення кримінального права. Злочин та інші правопорушення.

Види покарань. Поняття індивідуалізації покарання стосовно особи відповідно до вчинку.
Тема 9. Правова охорона природи. Охорона природи - невід'ємна умова економічного та соціального розвитку України
Екологічне право та його роль у регулюванні системи «природа-людина-суспільство». Основні принципи охорони навколишнього середовища.

Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього середовища.



Типова навчальна програма з предмета

"Правила дорожнього руху”

теми

Тема


Кількість годин

Всього

З них на лабораторно-практичні роботи

1

Закон України «Про дорожній рух». Загальні положення, визначення

1




2

Обов’язки та права пасажирів і пішоходів

1




3

Вимоги до водіїв мопедів, велосипедів, осіб, які керують гужовим транспортом і погоничів тварин

1




4

Регулювання дорожнього руху

1




5

Рух транспорту та безпека пішоходів і пасажирів

1




6

Особливі умови руху

1




7

Надання першої медичної допомоги під час дорожньо-транспортних випадків

1




8

Відповідальність за порушення правил дорожнього руху

1




Всього годин:

8





Тема 1. Закон України «Про дорожній рух». Загальні положення, визначення

Правила дорожнього руху. Загальні положення. Терміни та визначення Закону України «Про дорожній рух». Правила дорожнього руху як правова основа дорожнього руху, що має створити безпечні умови для всіх його учасників.

Закон України «Про дорожній рух». Порядок навчання різних груп населення Правилам дорожнього руху.

Аналіз дорожньо-транспортних пригод у населеному пункті, області та причини їх виникнення.

Загальна структура і основні вимоги Правил дорожнього руху.

Порядок введення обмежень у дорожньому русі, відповідність обмежень, інструкцій та інших нормативних актів вимогам Правил дорожнього руху.

Терміни: пішохід, механічний транспортний засіб, мотоцикл, велосипед, причеп, напівпричеп, дорога, дозволена максимальна вага, прорізна частина, смуга руху, перехрестя, залізничний перехід, населений пункт, зупинка, стоянка, обгін, поступити дорогу, переважне право. Визначення цих термінів.
Тема 2. Обов’язки та права пасажирів і пішоходів

Порядок руху пішоходів у населених пунктах.

Особливості руху пішоходів, які переносять громіздкі предмети, осіб, які пересуваються в інвалідних колясках без двигуна, керують велосипедом, мопедом та мотоциклом, тягнуть санки, візок тощо

Порядок руху пішоходів за межами населених пунктів. Рух пішоходів у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості. Груповий рух людей дорогою.

Розподіл транспортних і пішохідних потоків. Тротуар. Пішохідна доріжка. Організована колона. «Знак»: «Пішохідний перехід». Груповий рух людей дорогою. Порядок переходу проїжджої частини дороги. Дії пішоходів при наближенні транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком і спеціальним звуковим сигналом.

Дії пішоходів, які причетні до дорожньо-транспортної пригоди.

Поведінка пасажирів на зупинках маршрутного транспорту

Значення світлофорів і жестів регулювальника. Як очікувати автобус, тролейбус, трамвай, автомобіль-таксі. Посадка та висадка пасажирів під час зупинки транспорту.


Тема 3. Вимоги до водіїв мопедів, велосипедів, осіб, які керують гужовим транспортом і погоничів тварин

Віковий ценз і вимоги до велосипедистів і водіїв мопедів, гужового транспорту і погоничів тварин. Технологічний стан і обладнання транспортних засобів. Документи водія. Обов’язки водія.

Розміщення транспортних засобів на проїжджій частині дороги.

Правила користування велосипедною доріжкою. Випадки, коли рух зазначених транспортних засобів і прогін тварин забороняється. Заборони водію. Вимоги до водія велосипеда, гужового транспорту, погоничів тварин. Заборони водію велосипеда забороняється. Заборони водію гужового транспорту. Заборони погоничам тварин.

Небезпечні наслідки порушення вимог руху керуючими велосипедами, мопедами, гужовим транспортом і прогоном тварин.
Тема 4. Регулювання дорожнього руху

Дорожні знаки та їх значення в загальній системі організації дорожнього руху, їх класифікація.

Дорожня розмітка та її значення в загальній системі організації дорожнього руху, класифікація розмітки .

Дорожнє обладнання як допоміжний засіб забезпечення регулювання дорожнього руху на небезпечних ділянках трас.

Типи світлофорів. Сигнали світлофора. Сигнали, що регулюють рух світлофорів. Вертикальні світлофори. Значення світлофорів.

Сигнали регулювальника (особи, уповноважені регулювати дорожній рух): руки, що витягнуті в сторони, опущені; права рука зігнута перед грудьми; права рука витягнута вперед; рука, піднята вгору; інші сигнали регулювальника.

Перевага сигналів регулювальника над сигналами світлофора, дорожніми знаками і розміткою.
Тема 5. Рух транспорту та безпека пішоходів і пасажирів

Правосторонній рух транспорту і безпека пішоходів. Рух у декілька рядів.

Взаємна увага – умова безпеки руху.

Види і призначення попереджувальних сигналів. Правила подання світлових сигналів або рукою. Небезпечні наслідки порушення правил подавання попереджувальних сигналів.

Попереджувальні сигнали. Швидкість руху. Дистанція. Обгін. Безпека пішоходів і пасажирів.

Поняття про шлях гальмування. Фактори, що впливають на величину шляху гальмування.

Види перехресть. Порядок руху на перехрестях. Зупинка і стоянка.
Тема 6. Особливі умови руху

Перевезення пасажирів при буксируванні транспортних засобів.

Навчальна їзда. Умови, за яких дозволяється навчальна їзда на дорогах.

Рух у житловій зоні. Переваги пішоходів під час руху в житловій зоні.

Автомагістралі і автобани, їх основні ознаки.

Рух по автомагістралях і автобанах.

Основні ознаки гірських доріг і крутих спусків. Вимоги правил руху на гірських дорогах і крутих спусках.

Початок руху, маневрування. Обгін. Зупинка та стоянка. Рух по швидкісних дорогах. Рух по гірських дорогах. Рух і стоянка в темний час доби. Буксирування.



Тема 7. Надання першої медичної допомоги під час дорожньо-транспортних випадків

Визначення і термінове призначення дії фактора травмування, звільнення потерпілого із пошкодженого транспортного засобу.

Основні правила першої долікарської допомоги потерпілим. Надання першої допомоги при різних видах травм. Транспортування потерпілих при ДТП.

Тема 8. Відповідальність за порушення правил дорожнього руху

Соціально-економічні і правові наслідки ДТП і порушення ПДР. Поняття і види адміністративних порушень. Кримінальна відповідальність. Відповідальність за нанесення матеріальної та природо - екологічної шкоди.

Засоби адміністративного покарання. Дисциплінарна відповідальність. Суспільний вплив. Громадянська відповідальність.
Типова навчальна програма з предмета

" Санітарія і гігієна"
з/п
Тема

Кількість годин

Всього

З них на лабораторно-практичні роботи

1.

Основи санітарії і гігієни

4




2.

Основи епідеміології

2




3.

Харчові отруєння, гельмінтози та їх профілактика

2




4.

Санітарні вимоги до устрою, устаткування та утримання закладів ресторанного господарства

4




5.

Санітарні вимоги до кулінарної обробки харчових продуктів, збереження та реалізації готової їжі

2




6.

Особиста та фахова гігієна працівників закладів ресторанного господарства

3



Всього годин:

17





Тема 1. Основи санітарії і гігієни

Загальні відомості про органи санітарного нагляду. Гігієна праці та її рекомендації по створенню комфортних умов праці для працівників закладів ресторанного господарства. Санітарна грамотність працівників. Санітарний режим. Особиста гігієна працівників. Правила догляду за шкірою, руками, ротовою порожниною. Медичні огляди, терміни проходження. Особиста санітарна книжка. Санітарний мінімум.



Тема 2. Основи епідеміології

Поняття про мікроби. Загальна характеристика основних груп мікроорганізмів і процесів їх життєдіяльності. Мікроби, що викликають псування харчових продуктів. Поняття про бродіння, використання в харчовій промисловості та в закладах ресторанного господарство (бродіння тіста, квашення капусти та інше).

Чинники зовнішнього середовища, що впливають на життєдіяльність мікроорганізмів.

Поняття про патогенні мікроорганізми. Бактеріоносії. Небезпека бактеріоносіїв, що працюють в закладах ресторанного господарства.

Харчові інфекції; джерела інфікування продуктів. Профілактика харчових інфекцій.

Венеричні захворювання, їх попередження. Профілактика СНІДу.


Тема 3. Харчові отруєння, гельмінтози та їх профілактика

Харчові отруєння, їх класифікація. Харчові отруєння бактеріального походження: токсикоінфекції та інтоксикації.

Харчові токсикоінфекції. Умовно-патогенні мікроби, що викликають харчові токсикоінфекції. (кишкова паличка, протей). Роль кишкової палички та протея у виникненні токсикоінфекцій. Кишкова паличка – показник забруднення підприємств. Заходи профілактики токсикоінфекцій.

Харчові інтоксикації. Отруєння токсином стафілокока. Продукти, із якими пов’язане це отруєння. Заходи профілактики. Ботулізм. Причини виникнення отруєння. Основні заходи попередження ботулізму.

Харчові отруєння небактеріального походження. Отруєння неїстівними продуктами рослинного та тваринного походження. Заходи профілактики.

Гельмінтози, їх види. Заходи попередження зараження гельмінтами. Боротьба з гельмінтами.


Тема 4. Санітарні вимоги до устрою, устаткування та утримання закладів ресторанного господарства.

Санітарні вимоги до устрою, устаткування, утримання закладів ресторанного господарства.

Гігієнічні вимоги до устрою підприємств. Забезпечення потоковості виробництва та раціональної організації робочих місць.

Санітарні вимоги до утримання приміщень. Способи та засоби прибирання приміщень. Правила користування миючими та дезінфікуючими засобами, способи їх приготування. Інвентар для прибирання приміщень.

Боротьба з комахами (дезінсекція). Фізичні та хімічні засоби боротьби з ними. Методи та засоби боротьби з гризунами (дератизація).

Санітарні вимоги до устаткування та інвентарю. Неприпустимість використання обробних дощок не за призначенням. Лабораторний контроль санітарного стану підприємств громадського харчування.


Тема 5. Санітарні вимоги до кулінарної обробки харчових продуктів, зберігання та реалізації готової їжі

Вплив прийомів кулінарної обробки харчових продуктів на одержання доброякісної та нешкідливої їжі. Дотримання гігієнічних вимог технологічного процесу приготування страв та напоїв. Санітарні вимоги до механічної кулінарної обробки. Санітарні вимоги до нарізування хліба, приготування фаршу, обробки субпродуктів, овочів, що вживаються без теплової обробки.

Санітарні вимоги до теплової кулінарної обробки продуктів. Значення дотримання температурного режиму та тривалості обробки для попередження харчових отруєнь.

Санітарні вимоги до обробки яєць, меланжу, яєчного порошку, сиру. Використання ароматичних речовин та харчових барвників.

Терміни зберігання та реалізації страв. Небезпека наявності мікробів у готових стравах та кулінарних виробах.
Тема 6. Особиста та фахова гігієна працівників закладів ресторанного господарства.

Значення дотримання правил особистої гігієни в профілактиці харчових отруєнь, кишкових інфекцій, гельмінтозів.

Догляд за шкірою тіла та рук, нігтями, волоссям – засіб попередження захворювань. Правила миття та дезінфекції рук. Неприпустимість роботи при гнійничкових захворюваннях шкіри рук, ангінах, захворюваннях зубів та катарах верхніх дихальних шляхів. Чищення одягу, взуття.

Вимоги до санітарного одягу, його зберігання.

Медичний огляд та обстеження на виявлення бактеріо- та глистоносіїв, туберкульозу, шкірних та венеричних захворювань. Захворювання, що перешкоджають допуску до роботи в закладах ресторанного господарства.

Особиста санітарна книжка працівника, порядок її заповнення та зберігання. Відповідальність працівників за дотримання правил особистої гігієни. Боротьба з пияцтвом, алкоголізмом, палінням та наркоманією.



Типова навчальна програма з предмета

Організація обслуговування в ресторанах”



з/п

Тема


Кількість годин

Всього

З них на практичні роботи

1.

Мета та завдання предмету. Ресторанне господарство, основні завдання, перспективи розвитку.

2




2.

Основні типи закладів ресторанного господарства.

6




3.

Виробничі приміщення, їх характеристика, обладнання

2




4.

Торгівельні приміщення, їх характеристика, обладнання

4




5.

Меню і прейскуранти

6

2

6.

Столовий посуд, прибори, білизна

8

2

7.

Підготовка торгового залу до обслуговування відвідувачів

16

4

8.

Обслуговування відвідувачів

26

8

Всього годин:

70

16


Тема 1. Мета та завдання предмету. Ресторанне господарство, основні завдання, перспективи розвитку.

Навчально-виховне завдання і структура предмету. Заклади ресторанного

господарства, їх основні завдання, перспектива розвитку. Соціально-економічне і народногосподарське значення професії.
Тема 2. Основні типи закладів ресторанного господарства.

Класифікація закладів ресторанного господарства. Характеристика барів, кафе, закусочних. Характеристика ресторанів, класи ресторанів. Види послуг, які надають заклади ресторанного господарства. Принципи розміщення сітки закладів ресторанного господарства. Правила роботи заклади ресторанного господарства. Структура управління ресторану. Права та обов’язки працівників ресторану.


Тема 3. Виробничі приміщення, їх характеристика, обладнання

Характеристика технологічного процесу. Організація роботи заготівельних цехів, доготівельних цехів. Цехова та безцехова структура виробництва. Організація складського господарства. Вимоги та характеристики приміщень закладів ресторанного господарства.


Тема 4. Торгівельні приміщення, їх характеристика, обладнання

Види торгівельних приміщень: вестибюль з гардеробом, зала чекання (аванзала), торгівельна і банкетна зали. Підсобні приміщення: сервізна та мийна столового посуду.

Вестибюль з гардеробом і аванзалою. Їх призначення, обладнання і вимоги до оформлення.

Підсобні приміщення: сервізна, мийна столового посуду. Призначення сервізної, розміщення, обладнання. Призначення, обладнання мийної. Правила миття столового посуду, приборів. Зв’язки мийної і сервізної з виробничими приміщеннями та торговими

Торгівельна зала – основне приміщення ресторану, її розміщення і зв’язки з виробничими цехами, сервізною і мийною столового посуду, буфетом.

Бенкетна зала, її характеристика. Обладнання залів, його види і призначення. Вентиляція і освітлення.


Тема 5. Меню і прейскуранти

Меню. Прейскурант. Призначення і зміст прейскуранту. Послідовність розміщення в прейскуранті вино-горілчаних виробів, напоїв, кондитерських і тютюнових виробів. Меню. Призначення меню. Види меню: меню “аля-карт” ( з вільним вибором), денного раціону, чергових страв, порційних страв, комплексних обідів (“табл-дот”), меню спеціальних видів обслуговування (прийомів, бенкетів, від Шефа, сезонних, тематичних і т.д.). Асортиментний мінімум. Порядок розміщення закусок та страв з урахуванням послідовності їх подачі. Сезонні та фірмові страви в меню.

Прейскурант. Карти напоїв, вин. Призначення і зміст прейскуранту, карт, напоїв. Послідовність розміщення в прейскуранті вино-горілчаних виробів, напоїв, кондитерських і тютюнових виробів. Вимоги до оформлення меню і прейскурантів, карт.
Практична робота:

1.Вивчення меню і прейскурантів. Вправи по складанню меню і прейскурантів


Тема 6. Столовий посуд, прибори, білизна

Столовий посуд і його види: порцеляновий, фаянсовий, кришталевий, скляний, металевий, його форми, розміри, призначення.

Столові прибори, їх призначення і вимоги до них. Столова білизна, яка застосовується в закладах ресторанного господарства і її характеристика.
Практична робота :

1.Вивчення асортименту столового посуду, приборів, білизни. Правила їх зберігання і видачі офіціантам.


Тема 7. Підготовка торгового залу до обслуговування відвідувачів

Значення правильної організації підготовки торгового залу до обслуговування відвідувачів. Вимоги до прибирання приміщень. Підготовка торгової зали до прийому гостей.

Розміщення обідніх столів і стільців. Вплив конфігурації зали, розміщення колон, естради, дверей на розміщення столів і стільців. Ширина проходів і прохід між столами. Перевірка стійкості меблів. Міри усунення недоліків. Одержання столової білизни, посуду і приборів. Перевірка якості. Способи додаткового протирання посуду і приборів.

Правила і порядок підготовки спецій і приправ. Види спецій і приправ. Зберігання і вимоги до якості спецій і приправ.

Правила і порядок підготовки квітів при складанні букетів, композицій.

Сервіровка столів. Способи накривання столів скатертинами і заміна скатертин. Загальні правила і послідовність сервірування столів в залежності від типу підприємства. Види сервіровки. Вимоги до сервіровки столів і техніка сервірування. Попередня та додаткова сервіровки столів. Підбір посуду, приборів і столової білизни для даного виду обслуговування. Схеми сервіровки столів.

Складання полотняних серветок. Призначення полотняних серветок. Способи складання серветок при різних видах обслуговування.

Особиста підготовка офіціанта до роботи. Значення особистої гігієни. Основні вимоги до форменного одягу, взуття. Медичний огляд та особиста санітарна книжка працівника. Відповідальність працівників за дотримання правил особистої гігієни.


Практичні роботи:

1. Сервірування столів. Послідовність виконання сервіровки. Вправи по складанню полотняних серветок. Схематичне зображення сервіровки столів.

2. Попередня і додаткова сервіровка. Схематичне зображення сервіровки столів.



Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   15


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал