Деражнянський районний методичний кабінет засідання круглого столу «Творчість письменника в діалозі з сучасністю». Тема засідання «Жанр фентезі у світовій літературі»



Скачати 127.57 Kb.
Дата конвертації21.03.2017
Розмір127.57 Kb.

Деражнянський

районний методичний кабінет

засідання круглого столу «Творчість письменника в діалозі з сучасністю».

Тема засідання «Жанр фентезі у світовій літературі»

до 120-річчя з дня народження Джона Рональда Рейела Толкієна – основоположника цього жанру.

Методичні аспекти вивчення творів фентезі в загальноосвітній школі.

Гуменюк Алла Степанівна

вчитель світової літератури

Божиковецької ЗОШ І-ІІІ ст

Деражнянського району

2012 рік

Насамперед хочеться зазначити, що тематика круглого столу цікава і актуальна. Літературні дослідження про фентезі, творчість Толкієна та методичні розробки стануть у нагоді вчителям при проведенні позакласних заходів та уроків. За новою програмою, яка поступово буде вводитися з 2013-2014 навч. року, твір Джона Толкієна «Володар перснів» пропонується у списку для додаткового читання учням 8 класу.

Під час вивчення творів фентезі вчителі використовують різноманітні форми і методи навчальної діяльності, представляючи спектр уроків різних типів, в тому числі нестандартних.

На мою думку, найпоширенішими аспектами вивчення творів фентезі в загальноосвітній школі є використання ігрових технологій та особистісно-орієнтованого навчання.

Методичний аспект застосування ігрових технологій охоплює досить велику групу методів і прийомів організації педагогічного процесу у формі різних дидактичних ігор. Це і рольові ігри - учні виконують ролі «біографів», «журналістів», «літературознавців», «експертів», «художників», «екскурсоводів» тощо. Це і ігрове моделювання твору, що вивчається. Можливість по-справжньому поринути у світ ельфів, гномів і гоббітів, стверджують толкіністи, дає саме рольова гра. Це і командні та індивідуальні ігри-змагання за зразком відомих телевізійних ігор: «Що? Де? Коли?», «Еврика», «Розумники і розумниці», «Перший мільйон», «Літературний девя’тий вал», «О, щасливчик!» тощо.

Методичний аспект особистісно–орієнтованого навчання сприяє освоєнню школярами творів фентезі не лише як захоплюючого читання, а спонукає їх до пошуку в них проблем, які хвилюють сучасне суспільство.

Пропоную ознайомитися з моїм конспектом уроку «Фантастичний і реальний світ Толкієна», розробленим за технологією «Intel. «Навчання для майбутнього», яка передбачає формулювання на уроці 3-4 тематичних питань особистісного характеру. Ця технологія за своєю сутністю є інформаційною, розвивальною, особистісно-орієнтованою. Вона об’єднує педагогічну та інформаційну технології. Уявно можна виокремити такі складові педагогічної технології: проектно-дослідницька діяльність учнів, завдання на розвиток навичок мислення високого рівня (за пірамідою Блума - знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінювання), особистісний підхід. Інформаційна технологія передбачає застосування учнями комп’ютера, уміння користуватися комп’ютерними програмами.

Урок-проект «Фантастичний та реальний світ Толкієна»


Епіграф:

«Читання Толкіна – це не просто “втеча від дійсності” будь-куди; це спосіб поглянути іншими очима на оточуючий світ, побачити в ньому забуту красу, потаємну святість, глибинну шляхетність і відділити справжнє від підробленого».   М. Каменкович, В.Каррік.


Мета: Ознайомити з фентезі як різновидом фантастичної літератури та його першим найяскравішим представником Джоном Толкієном; допомогти учням зрозуміти основні проблеми роману «Володар перснів»; розширити кругозір учнів, розвивати моральну та емоційну сфери, дослідницькі навички, творчі здібності, виховувати повагу до особистості, відповідальність за свої вчинки, активну громадянську позицію.

Обладнання: комп’ютери, портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів за сюжетами його книг.

Теорія літератури: літературний напрям, фентезі, фантастична література.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Джона Толкієна вважають основоположником фентезі. Він створив свій власний світ з фантастичними персонажами та змусив багатьох людей повірити в його існування. Цей світ має багато спільного з нашим реальним життям своїми проявами добра, зла, любові, дружби, вірності, відповідальності за долю слабших істот, якими є люди порівняно з космічними або потойбічними, чарівними силами. Про нього та про його творчість ми й говоритимемо на сьогоднішньому уроці.

Читацьке експрес-опитування.

  • Які твори жанру фентезі зарубіжних письменників вам найбільше запам’яталися?

  • Чи сподобався вам роман «Володар перснів»?

  • Що вас найбільше вразило у цьому романі?

  • Які проблеми, на вашу думку, порушує автор у творі?


Формулювання ключового та тематичних питань.

Як сказав Г.К. Честертон: «Книга Толкіна має притягальну силу. В ній говориться про те, що важливо для багатьох, вона звернена до усіх нас. Із усіх форм літератури чарівні казки, що до мене, створюють найправдивішу картину життя».



Ключове питання: З якими питаннями, важливими для усіх, звертається до нас Толкієн?

Тематичні питання:

  • Як історія маленьких гобітів навчає мене бути відповідальним за свої вчинки?

  • Чи допоміг мені роман «Володар перснів» усвідомити життєві цінності?

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Щоб дати відповіді на ці та інші питання, які виникають під час читання роману «Володар перснів», пропоную попрацювати у проекті «Фантастичний та реальний світ Толкієна».



ІІІ. Організація роботи у проекті.

I група – «Літературознавці»

Завдання:

  • опрацювати інформацію з теорії літератури про фентезі ;

  • створити памятку: «Що ж таке фентезі?»

ІІ група – «Журналісти»

Завдання:

  • ознайомитися з біографією Джона Толкієна за запропонованими джерелами.

  • скласти запитання для уявного інтерв’ю з письменником.

  • Опублікувати статтю «Джон Толкієн – англійський фантаст №1» (Програма “Publisher”)

ІІІ група - «Літературні критики»

Завдання:

  • обговорити сюжет роману «Володар перснів»;

  • написати анонс роману.

IV група - «Художники-ілюстратори»

  • дібрати ключові моменти для ілюстрування;

намалювати ілюстрації до роману.

  • Створити web-сайт, розмістити на ньому анонс роману та ілюстрації до нього.

V група – «Дослідники»

Тематичне питання

  • Як історія маленьких гобітів навчає мене бути відповідальним за свої вчинки?

Завдання:

- Провести літературне дослідження про гоббітів.



- створити комп’ютерну презентацію «Світ гоббітів і світ людей»

V. Групове виконання завдань.

VІ. Презентація виконаних завдань.

VII. Підсумок уроку

Рефлексія

Учитель. У чому ж величезна притягальна сила роману? Що, важливе для нас, доніс Толкієн? Прошу висловити свої думки.

Заключне слово вчителя

Уважно прочтавши та проаналізувавши роман Джона Толкієна «Володар перснів», ми переконалися з вами, що твори фентезі не потрібно сприймати лише як захоплююче читання, а потрібно уміти знаходити в них проблеми, які хвилюють сучасне суспільство.

VIII. Самооцінювання робіт.

ІХ. Домашнє завдання. Написати листа другові з аргументованою порадою прочитати роман Джона Толкієна «Володар перснів».



Література

  1. Забарна А.П. Метод проектів як основа технології програми «Intel. «Навчання для майбутнього».// Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.-2005.-№9.-с.42 – 43

  2. Хроменко І.А.Дистанційний навчальний тренінг «Сучасні підходи до організації уроку світової літератури».//Всесвітня література та культура.-2012.-№7-8.-с.20-24

  3. Тубельская Г. Толкин Джон Рональд Руэл //Зарубежные детские писатели. Сто имен. – Ч.2 – М.: Школьная библиотека, 2005. С. 85-90.























Пам’ятка «Що ж таке фентезі?»

1.Фентезі (англ. Phantasy букв. - фантазія), жанр літератури і мистецтва, що примикає до наукової фантастики, але в більш вільній, "казковій" манері, що використовує мотиви далеких переміщень у просторі й часі, інопланетних світів, штучних організмів, міфологію древніх цивілізацій. У ізо-мистецтві елементи фентезі часто поєднуються з абстракціонізмом, сюрреалізмом або втілюються в фантастичний реалізм.

2. Фентезі (англ. fantasy - фантазія) - піджанр фантастичної літератури, що з'явився в Англії в середині XX століття. Твори цього піджанру написані в епічній казковій манері, використовують мотиви стародавніх міфів і легенд. Сюжет звичайно побудований на магії, героїчні пригоди і подорожі; в сюжеті звичайно присутні чарівні істоти; дія відбувається у казковому світі, що нагадує Середньовіччя. Найчастіше фентезі побудовано на основі архетипових сюжетов.

  • Фентезі веде свою історію від міфів Давньої Греції і середньовічних епосів («Беовульф»). Сильний вплив на майбутній жанр зробили середньовічні романи. Артуріанська легенда з її магією, мечами й романтикою, на думку Анджея Сапковського, лежить в основі більшості творів фентезі.

На відміну від наукової фантастики, фентезі не прагне пояснити світ, в якому відбувається дія твору, логічно. Сам цей світ існує у вигляді такого собі допущення (найчастіше його місце розташування щодо нашої реальності зовсім ніяк не обмовляється: чи то це паралельний світ, то чи інша планета - абсолютно незрозуміло).




З 120 днем народження John Ronald Reuel Tolkien!!

 

3 січня 1892 року в місті Bloemfontein що в далекій країні ПАР, народився Джон Рональд Руел Толкін. Мало сказати, що його книги — “Хоббіт”, “Володар Перснів” та інші — всесвітньо відомі. Вони вплинули на все людство, всіх епох. Він збудував мрію і світ для міліонів! Це людина, фантазії якої читають на 120 мовах світу!

З 120 днем народження John Ronald Reuel Tolkien!!

Гоббіти 

( англ. Hobbit ) - Один з народів Середзем'я в фентезі-всесвіту Дж. Р. Р. Толкіна. Гоббіти - центральні герої толкіновской епопеї "Володар перснів", повісті-казки "Гоббіт, або Туди і назад" і деяких інших його творів про Середзем'я.


«Ми простий мирний народ, пригод не даруємо. Бр-р, від них одне занепокоєння й неприємності! Ще, чого доброго, пообідати через них запізнишся»

Знамениті Гоббіти


  • Більбо Беггінс

  • Фродо Беггінс

  • Семуайз Гемджі

  • Меріадок Брендібак

  • Перегрін Тук

  • Бандобрас Тук

  • Старий Тук

  • Смеагол, він же Голлум

У творі Толкіна зло у сконцентрованому вигляді було

зосереджено в персні владарювання, власник якого рано чи

пізно потрапляв під його згубний вплив, а знищити цей

перстень могли лише маленькі гобіти.



А чи знаєте ви, що…?


♦ Толкін – прізвище саксонське і походить від німецького ”tollkühn“, значення слова ”безрозсудний смільчак"

♦ Книги Толкіна видані різними мовами у десятках країн світу, а загальний тираж казки сягає восьмизначної цифри! “Володар перснів” займає п’яте місце у рейтингу книг, які читають найбільше.

♦У різних куточках світу створено безліч гуртків “толкіністів”, які не лише вивчають творчість Толкіна, а й самовіддано грають у героїв його книг!

♦ В останні роки життя він працював над “Сільмарілліоном” – історією Середземелля з давніх часів, але закінчити її не встиг. Книга була підготовлена до друку сином Толкіна Крістофером і побачила світ у 1977 році.

♦ На вірші Толкіна композитором Дональдом Сваном був створений нотний цикл “Біжить дорога...

Доля книжки про Більбо («Гобіт, або Туди й назад») була вирішена десятилітнім сином власника видавництва, якому рукопис дуже сподобався. Тож у вересні 1937 року книга вийшла друком, а її успіх приголомшив як автора, так і видавця. Читачі вимагали продовження і воно з’явилося через 17 років.

Режисер Пітер Джексон зняв кінотрилогію «Володар перснів», а композитор Говард Шор написав однойменну симфонію для оркестру, хору й соліста. До речі, в ній деякі пісні виконуються мовами ельфів, гномів та орків, а тексти цих пісень належать Толкіну


Анонс роману
Володар Перснів: Братство Персня

Древній перстень Всевладдя, який вважався загубленим впродовж століть, знайдено, і волею долі він виявляється в руках маленького гобіта на ім’я Фродо. Перстень треба знищити, поки ним не заволодів Чорний Володар Саурон. Єдиний спосіб зробити це – відправитися в лігво темряви і вкинути перстень у вогонь. У подорож герой вирушає у супроводі своїх друзів – гобітів Сема, Мері та Піппіна, мага Гендальфа, ельфа Леголаса, гнома Гімлі і двох людей Арагона та Боромира.

Володар Перснів: Дві вежі

Епічний похід Фродо, який повинен знищити Перстень Влади, що зберігає силу Чорного Володаря Саурона, триває. Братерство Персня розпалося, і в той час, як Фродо і Сем за допомогою несподіваного і небезпечного союзника пробираються до Мордору, їхні друзі, пройшовши через багато небезпек і пригод, вступають у вирішальну битву з магом-зрадником Саруманом.

Володар Перснів: Повернення короля

Увага Ока Саурона тепер прикута до Гондора, останньої цитаделі людства, до фортеці, спадкоємцем трону якої є Арагорн. Йому належить або повернути Трон Гондора або … Скоро сили Саурона зміцніють і візьмуть Гондор в облогу, вирішивши тим самим долю людства. Тим часом, Фродо і Сем продовжать свою подорож у саме серце Мордора за допомогою Горлума. Їх чекають нові землі … Їх майбутнє неясне … Чи призведе їх до смерті “друге я”, – тяга до Персня, Горлума? Доля Середзем’я висить на волосині…

Я — гоббіт


Можливість по-справжньому поринути у світ ельфів, гномів і гоббітів, стверджують толкіністи, дає саме рольова гра. Чисто технічно рольові ігри можуть бути і комп’ютерними, і настільними, і навіть словесними. Важливий принцип: за гравцем закріплено персонажа, котрого треба провести крізь пригоди, що зустрічаються на його шляху. Проте найбільш наближена до реальності жива, або рольова гра.

До таких ігор — особливо великих, на які з’їжджаються сотні людей, — учасники готуються заздалегідь. На Заході, де рольовий рух прижився давно й міцно, костюми, зброя та інше спорядження для гри можна замовити в спеціальних магазинах. У нас толкіністи частіше самі споруджують собі «прикид», призначений для того чи іншого персонажа. Ось виписка з правил однієї з недавніх «іграшок» (так називається гра на рольовому жаргоні):

«Ельфи — чітко підведені очі, багато різнобарвних стрічок на чому завгодно.

Оpки — розфарбовані чорною фарбою обличчя, багато хутряних деталей одягу.

Тролі — поверх одягу пов’язка на стегнах з клаптів шкіри. Ясна річ, ломака.

Гноми — каптури з довгим ковпаком і пелериною, облямованою квадратними фестонами. Дуже бажані бороди аж до самісіньких... вам по коліна буде. Примітка: гном без обладунків — гном-жінка.

Люди — обмежень немає, можуть бути схожі на кого завгодно».

Окреме питання — зброя. Вважається, що толкіністи озброєні дерев’яними мечами. Входження в образ літературного героя чи просто іншої людини, узяття нового імені часто допомагають позбутися багатьох комплексів, перемогти самітність, знайти своє місце в соціумі. Пропонується спробувати бути сильним, сміливим, комунікабельним спочатку за когось іншого — аби збагнути, що це під силу тобі самому.



Головний герой «Володаря кілець» — гоббіт Фродо, низькоросла істота, прив’язана до землі й оселі. У руках «маленької людини», не героя й не супермена, опинилася доля світу. Ця небезпечна ноша не викликає в нього ніякого ентузіазму, але Фродо все-таки бере її на себе: нікому крім нього. Інша річ бути великим чарівником Гендальфом або Саруманом — злим, але теж великим. Популярні герої Арагорн і Боромир, могутні ельфи Елронд і Леголас. Дівчата — суціль ельфійські королева Арвін і Галадріель, хоча за бажання можна намалювати на щоці чоловічий знак і теж стати героїчним ельфом-богатирем. Ніколи не залишається вакантною і роль усемогутнього духу зла Саурона.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал