Департамент освіти Вінницької міської ради Міський методичний кабінет



Сторінка1/3
Дата конвертації07.01.2017
Розмір0.64 Mb.
  1   2   3

Департамент освіти Вінницької міської ради

Міський методичний кабінет

Дошкільний навчальний заклад № 51 «Колосок»

c:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cd2_75b8e171_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpg


c:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpg

c:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpg

c:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\21b56e1b343f.jpgc:\documents and settings\user\рабочий стол\алфавіт\0_68cdb_3060fde1_orig.jpg


Вінниця

2013 рік
Автор: Творча група педагогів ДНЗ № 51 «Колосок» м. Вінниці

Керівник: Назаренко Наталя Платонівна

«Паровозик успіху». Дидактична гра з економічного виховання дошкільників.

Вінниця: ММК, 2013 рік.

Дидактична гра «Паровозик успіху» спрямована на формування основ економічної культури дошкільників. Запропоновані дітям в в ігровій формі завдання дозволять швидко засвоїти знання, оволодіти уміннями й навичками, навчитися культурі спілкування і поведінки, здобути власний практичний досвід. 

Всі ігрові завдання включають в себе пізнавальний і виховний зміст, що дозволяє інтегративно вирішувати завдання з формування у старших дошкільників основ морально-економічних знань, уявлень, почуттів, звичок поведінки.

Дидактичну гру призначено для дітей старшого дошкільного віку.


ЗМІСТ


ФОРМУВАННЯ ОСНОВ ЕКОНОМІЧНОЇ КУЛЬТУРИ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ …………………………..………

опис дидактичної гри «Паровозик успіху» ………………….

Характеристика гри ……………………………………………………………

Мета ……………………………………...……………………………….........

Обладнання …………………………………. ………....……………………

Ігрове завдання ……………………………………...........................................

Правила гри …………………………………….…………….…………….....

Методичні поради ……………………………………...………………….....

дидактичні ігрові завдання

І блок. «Людина та її потреби» ………………………………………………

ІІ блок. «Працівник. Хто виробляє товари?» …………………………….....

ІІІ блок.. «Споживач. На що витрачаємо гроші. Сімейний бюджет» ……..

ІV блок. «Гроші, обмін, торгівля» …………….…………………………..

V блок. «Реклама. Бажання і можливості» ………………………………….

Завдання на закріплення та узагальнення знань ….………………….......... Бонусні завдання …..………………………………………………………......

дитячий Словник економічних термінів ……………………


3

7

8



9

10

11



11

13

15



17

22

29



37

44

54



59

61






Формування основ

економічної культури

у дітей старшого

дошкільного віку

(теоретичні основи)

«Маленька людина… повинна побачити

і зрозуміти, у чому коріння нашого життя,

від чого залежить те, що у нас на столі…»

В. Сухомлинський

Економічне виховання дошкільників - новий напрямок дошкільної педагогіки. В останнє десятиліття постало питання про те, що будь-яка сучасна людина повинна володіти діловими якостями. Ці вимоги суспільства зробили проблему економічного виховання актуальною вже стосовно дітей дошкільного віку, так як дитина з малих років стикається з такими економічними категоріями, як гроші, речі, праця, вартість.

Одним із завдань економічного виховання дошкільників на сучасному етапі є формування основ економічної культури, що підкреслює взаємозв'язок економічного і морального виховання. Аналіз психолого-педагогічних досліджень показує, що дана проблема недостатньо вивчена. На наш погляд, ефективність економічного виховання багато в чому визначається тим, яка моральна основа закладається в особистості дитини. У процесі економічного виховання, поряд із засвоєнням основних економічних категорій, відбувається формування моральних якостей дошкільників, що знаходить вираз у вчинках і поведінці.

Механізм формування основ економічної культури у дітей дошкільного віку являє собою єдність формування морально-економічних знань, уявлень, почуттів і звичок поведінки.

В якості засобу формування основ економічної культури ми пропонуємо дидактичну гру. Завдання пропонуються дітям в ігровій формі. Малюки грають, не підозрюючи, що освоюють знання, оволодівають уміннями й навичками, вчаться культурі спілкування і поведінки. Адже не секрет, що ніщо так не вчить дитину, як її власний практичний досвід.  Тому наше головне завдання - через економічну гру прокрутити можливі варіанти виникнення та реалізації найрізноманітніших життєвих ситуацій. З усіма складнощами, випадково очікуваними закономірностями та випадковостями.

Всі ігрові завдання включають в себе пізнавальний і виховний зміст, що дозволяє інтегративно вирішувати завдання з формування у старших дошкільників основ морально-економічних знань, уявлень, почуттів, звичок поведінки.



Розроблена нами гра включає в себе серію дидактичних ігрових завдань, що розподілені у пять блоків: 

I блок. «Людина та її потреби» (дидактичні завдання: «Добери необхідне», «Що зайве?», «Смачно та корисно», «Подорож в країну речей», «Економічний ланцюжок», «Наші потреби» та ін.)

II блок. «Працівник. Хто виробляє товари?» (дидактичні завдання: «Що виробляють у нашому місті?», «Товарний склад», «Відкрий свою справу», «Експрес доставка товарів», «Всі робти гарні» та ін.)

III блок. «Споживач. На що витрачаємо гроші? Сімейний бюджет» (дидактичні завдання: «Сімейний бюджет», «Розподіли витрати», «Мій вклад в сімейний бюджет», «Обери товар», «Суперспоживач», «Що, де купуємо?», «У родині зарплата» та ін..)

IV блок. «Гроші, обмін, торгівля» (дидактичні завдання: «Що можна купити за гроші, а що ні?», «Склади ціну товару», «Такі різні покупки», «Крамниця іграшок», «Розумні покупці», «Чарівна скарбничка» та ін..)

V блок. «Реклама. Бажання і можливості» (дидактичні завдання: «Придумай рекламу», «Наділи предмет якістю іншого», «Хто працює в рекламі», «Кумедний художник-оформлювач», «Імпорт-експорт», «Четвертий зайвий», «Корисна-шкідлива реклама», «Де можна розмістити рекламу?» та ін..)

Завдання на закріплення та узагальнення знань. «Економічне лото», «Розміняй гроші», «Природне - рукотворне», «Товари - сировина», «Знайди родичів», «Дитячий ярмарок».

У кожному блоці п‘ять і більше ігрових завдань, котрі в свою чергу диференційовані на п‘ять рівнів.

Для педагогів подано дитячий словник економічних термінів, котрими повинні володіти діти старшого дошкільного віку.

Мета першого блокуформування у дітей уявлень про матеріальні і духовні потреби людини, виховання усвідомлено правильного відношення до предметів і явищ навколишнього світу. 

Другий блок ігрових завдань спрямований на знайомство дітей з виробниками товарів і послуг, на те, щоб показати взаємозв'язок споживання і виробництва товарів, споживання та послуг, що пропонуються; виховання шанобливого ставлення до праці і людей праці. 

Мета третього блокунавчити дітей виділяти основні напрямки використання грошей людьми, дати уявлення про сімейні доходи та витрати, про сімейний бюджет, розвивати основи економічного мислення, формувати звички морально-економічної поведінки. У якості грошей в грі використано «бебімані».

Четвертий блок орієнтований на закріплення уявлення дітей про гроші як універсальний засіб обміну, попит і пропозиції, їх вплив на величину ціни, про обмін товарами і послугами; формування основ економічної культури особистості дитини.

Пятий блок знайомить старших дошкільнят з рекламою, як способом поширення інформації про товари і послуги. Розуміння значення реклами сприяє вихованню правильного ставлення до неї дитини. Діти, на відміну від дорослих, рекламу люблять і досить добре знають, легко запам'ятовують охоче використовують в своїй ігровій діяльності.

У процесі роботи ігрові завдання можуть включатися в зміст занять і проводитися поза ними. Крім того діти можуть використовувати гру у самостійній ігровій діяльності. Для підвищення інтересу дітей до гри запропоновано різні за змістом та видами ігрові завдання: з предметами, з картинками, настільно-друковані, словесні економічні завдання, завдання-подорожі, завдання-загадки, завдання-бесіди, завдання-припущення і т.д.

У результаті використання гри в освітньому процесі ДНЗ № 51 ми дійшли висновку, що вона є ефективним засобом формування основ економічної культури у дітей старшого дошкільного віку.
g:\дид гра\дг\копия 0_93220_e9b1ff3f_xl.pngg:\дид гра\дг\f_4afba3fb45df1.jpg


Характеристика

дидактичної гри

«Паровозик успіху»
За характером матеріалу:

Настільно-друкована гра ( передбачає дії з зображеннями, зорієнтована на розв´язання таких ігрових завдань: добір картинок за певними параметрами, складання цілого з частин тощо. Завдяки таким діям діти уточнюють свої уявлення, систематизують знання про навколишній світ, розвивають розумові процеси та операції, просторові орієнтації, кмітливість, увагу, формують організаторські вміння.)
За характером ігрових дій:

Гра-доручення (Ігрове завдання та ігрові дії ґрунтуються на пропозиції що-небудь зробити: “ Зробити замовлення самих смачних і корисних страв у кафе”, “ Розкласти картки відповідно до характеру діяльності – хто виробляє товари, а хто надає послуги ” та ін.)
За ігровим методом:

Гра-заняття з пізнавальним змістом (Провідна роль у ній належить вихователю, який є її організатором. Ефективне опанування знань і вмінь відбувається в практичній діяльності за активізації мимовільної уваги і запам´ятовування)

Мета

Виховна:

- виховувати ділові якості дитини, її етичні уявлення, бережливе ставлення до матеріально-технічного оточення та результатів людської праці;

- адекватне ставлення до грошей, як засобу задоволення окремих потреб людини;



Розвивальна:

- занурити дітей у світ морально допустимих економічних відносин;



- поглиблювати нестандартність мислення, самостійність у прийнятті рішень, творчу активність;

- розвивати здатність до економічно виважених та доцільних вчинків, уміння та навички економічної діяльності; логіку вчинків:обирати між «логікою бажаного» і «логікою дійсного» («хочу» і «треба», «добре» і «погано» тощо);

- формувати уявлення про результат успішної діяльності, як сукупність вкладу кожного у спільну справу;

- продукувати самооцінку, віру в себе



Навчальна:

- розширити картину світу дітей, збагатити їх інтелект новими економічними поняттями, ввести їх в словник та активне мовлення;

- формувати економічне мислення, зацікавленість економічними процесами, навички і вміння раціонального використання доступних матеріальних цінностей, інші споживацькі навички;

- вчити помічати і бачити причинно-наслідкові зв'язки дій та їх результатів;

- долати різноманітні труднощі та не боятися брати на себе відповідальність;



Обладнання

Макет паровозика – 1 штука, вагончики- 5 штук, квитки на потяг – 25 штук, «бебімані» (грошова одиниця гри) – 100 шт., значки «Супер-економчик» - 5 штук, «Успішний економчик» - 5 штук, медалі «Юний економчик» - 15 шт, набори конвертів різного кольору – 25 штук (по 5 кожного кольору), предметні та сюжетні картинки, корзинки, муляжі овочів, фруктів, іграшковий посуд тощо.



Відповідність кольору конвертів

рівню особистісних

можливостей дитини

1 рівень - білий – вперше грають; виконують завдання лише за суттєвої допомоги дорослих;

2 рівень - синій – мають окремі, примітивні уявлення; потребують допомоги дорослих;

3 рівень - зелений – мають розрізненні знання, потребують підказки дорослих;

4 рівень - жовтий – мають системні знання; потребують лише підтримки дорослих;

5 рівень - червоний – виконують завдання самостійно.


Хід гри

Ігрове завдання:

Кожна людина має прагнути успіху у всіх своїх справах. Тільки так вона може досягти вершин. А щоб стати успішною людиною потрібно багато знати, уміти, щоб вирішувати складні проблеми які зустрічаються у житті.

Ця гра допоможе зібрати всі твої успішні справи і прокласти власний шлях до Успіху. День у день ти ставатимеш більш розумним та самостійним, адже із собою в подорож ти береш Знання та СТАРАННІСТЬ. А коли людина старається, у неї рано чи пізно все виходить, і тоді говорять, що до людини прийшов УСПІХ. Великий Успіх складається з маленьких успішних справ. Лише швидко та правильно виконавши поставленні завдання можна стати пасажиром «Паровозика успіху» котрий домчить тебе до бажаної мети – вершини успіху, де на тебе чекають особливі призи від Дракончика-Економчика.

Гру одночасно може грати від 1 до 25 дітей. Перед дітьми розміщено ігрове поле у вигляді паровозика із вагончиками. Кожен вагончик відповідає одному із блоків ігрових завдань. Кількість вагончиків та їх тематику варіює вихователь у залежності від поставленої мети та кількості дітей, що будуть приймати участь у грі. На вагончиках номера позначені цифрами від 1 до 5. У кишені розміщеній на кожному вагончику конверти із завданнями.

Діти купують квитки на потяг. Щоб отримати квиток потрібно сплатити за нього. Вартість квитка – назва економічного терміну. Квитки п’яти кольорів – червоний, жовтий, зелений, синій, білий – що відповідає кольорам конвертів на вагонах. На квитку вказано номер вагончика.

Отримавши квиток дитина підходить до свого вагончика та обирає конверт того ж кольору, що і квиток. Отримавши завдання, після гудка паровозика починає виконувати його.

На вагончику є прапорці – червоний – «прошу допомоги», блакитний – «завдання виконано», білий - «завдання виконано без допомоги».

Якщо дитина виконала завдання вона отримує від вихователя білий, або ж блакитний прапорець який зберігає до кінця гри. Якщо дитина потребує допомоги вона піднімає червоний прапорець.

Стати пасажиром вагончика можна лише виконавши завдання. Вагончик може бути включений у склад потяга лише за умови, що всі його пасажири виконали завдання. Паровозик вирушить у путь після того коли всі вагончики будуть «приєднані». Адже у командній грі успіху можна досягти лише за максимального вкладення зусиль кожного учасника команди.

Коли усі вагончики «приєдналися» до Паровозика Успіху він вирушає у путь. Діти, промовляючи слова: Паровозику, наш друже,



Ти домчи нас швидко дуже.

До вершини, в добрий час,

Там чекає успіх нас! - імітують рух потяга.

Домчавши до «Вершини успіху» діти мають змогу обміняти білі та блакитні прапорці на значки «Супер-економчик» та «Успішний економчик».

Діти, які не отримали значки, отримують заохочувальні медалі «Юний економчик».

На «Вершині успіху» виставляються різні речі - дитячі книги, фломастери, альбоми для розфарбовування, гумки, олівці, іграшки-саморобки, саморобки, виготовлені руками вихователів, батьків та дітей. Гравці можуть придбати річ за «бебімані», зароблені під час вікторини.

Гра може бути обмежена певним часом, або ж тривати довгий час (вихователь змінює завдання так, щоб кожна дитина могла побувати в кожному вагончику, та випробувати свої сили у завданні кожного блоку). По мірі накопичення досвіду дітьми, вони отримують квитки, що розраховані на складніші рівні виконання завдань (від 1 до 5).

Правила гри

1. Гру одночасно може грати від 1 до 25 дітей.

2. Квиток можна отримати лише назвавши економічний термін.

3. Завдання обираються лише біля того вагончика номер якого вказаний на квитку.

4. Колір конверта з завданням має відповідати кольору квитка.

5. Виконання завдання розпочинається за сигналом паровозного гудка.

6. Отримати допомогу у викнанні завдання можна лише піднявши червоний прапорець.

7. Стати пасажиром вагончика можна лише правильно виконавши завдання.

8. Вагончик може бути включений у склад потяга лише за умови, що всі його пасажири виконали завдання.

9. Паровозик вирушить у путь після того коли всі вагончики будуть «приєднані».

10. Гра вважається завершеною коли всі її учасники обміняли прапорці на значки .

Методичні рекомендації

При використанні гри з навчальною метою не варто давати дитині більше одного завдання в день. При повторному використанні дитина може виконувати в день 2-3 завдання. Якщо ви бажаєте закінчити гру за один день, проведіть її з 5 підгрупами дітей, так званим «колективним методом», що сприятиме соціалізації дошкільників, сформує у них уявлення про значення вкладення власних сил у спільну справу.

З навчальною метою з конкретної теми, вихователь може використати завдання одного блоку, розподіливши дітей за допомогою квитків, по різних вагончиках.

З метою закріплення, узагальнення чи повторення завдань з різних блоків доречно розподілити дітей з завданнями одного напрямку біля одного вагончика, іншого – біля іншого.

Вихователь може варіювати кількість вагончиків від одного до п’яти в залежності від того скільки дітей приймає участь у грі та завдання кількох блоків буде використано.

Стан «очікування успіху» - явище унікальне. Очікування та здійснення радісної події наповнює дитячу діяльність стійкими елементами позитивного емоційного ставлення до подій в грі.

Диференціація завдань до кожної гри забезпечить рівні умови та ситуацію успіху кожній дитині. Однак, за умови участі у грі великої групи дітей з різним рівнем розвитку, виникає можливість того, що частина дітей виконає завдання значно раніше за інших. Для їх подальшої діяльності передбачено бонусні завдання за виконання яких діти отримують бонусні «бебімані» - дитячі гроші, які зможуть в подальшому використати у грі. Це є додатковим стимулом та мотивацією дітей до ігрової діяльності.

У грі виявляються і розвиваються різні сторони особистості, задовольняються різні інтелектуальні і емоційні потреби, формується характер дитини. Вона проектує людську особистість, моделює саме життя. А з іншого боку, гра не є “звичайне” чи “справжнє” життя. Це радше вихід в тимчасову сферу діяльності, де панують її власні закони. Наша гра наділена ритмом і гармонією, має внутрішній лад всередині свого простору, що і захоплює гравців. А елемент напруги в грі надає їй певної етичної цінності, бо він випробовує гравця з усіх його боків: на винахідливість, сміливість, чесність (дотримання правил) та ін.

За умови достатнього рівня оволодіння дошкільниками знаннями, уміннями з проблеми та ігровими навичками, діти можуть грати гру самостійно.

Гра відкрита до оновлення та введення завдань різного змісту, як із поповненням нового ігрового матеріалу, так і модифікації завдань на основі існуючого.



Дидактичні ігрові завданняhttp://unikru.ru/userfiles/194581_original.jpg


g:\дид гра\дг\dragon_07.png
І блок

«Людина

та її потреби»


« Добери необхідне», « Що зайве?»

Дидактичне завдання: закріпити знання дітей про предмети навколишнього оточення, їх необхідність для життя людини. Вчити застосовувати набуті знання в ігровій діяльності та повсякденному житті. Розвивати увагу та мислення дітей.

Обладнання: ігрове поле «Житло», «Харчування», «Відпочинок», «Здоров’я», «Освіта», набір предметних картинок.

Ігрове завдання:

Відповідно до придбаних квитків діти обирають конверт. Дітям пропонується ігрове поле і набір предметних картинок. Діти вибирають картинку, кладуть її на своє ігрове поле, обґрунтовуючи свої дії. Серед картинок знаходяться предмети, які не відносяться до того чи іншого ігрового поля. Не використані картинки залишаються і діти мають пояснити, чому саме вони не вибрали їх.

1 рівень - Ігрове поле «Харчування »: діти мають відібрати картинки, на яких зображені продукти харчування

2 рівень - Ігрове поле «Житло»: діти мають відібрати картинки, на яких зображені предмети, необхідні в будинку.

3 рівень - Ігрове поле «Відпочинок»: діти мають відібрати картинки, на яких зображені предмети, які використовуються під час відпочинку.

4 рівень - Ігрове поле «Здоров’я »: діти мають відібрати картинки, на яких зображені предмети, які зміцнюють здоров’я людини.

5 рівень - Ігрове поле «Освіта»: діти мають відібрати картинки, на яких зображені предмети, що необхідні в навчальній діяльності.
«Смачно та корисно»

Дидактичне завдання: розширити знання дітей про потреби людини в їжі, вчити обирати смачні і корисні продукти, формувати основи економічної культури особистості дитини.

Матеріал: меню із зображенням продуктів харчування, пред метні картинки відповідно до « меню».

Ігрове завдання:

Вихователь «запрошує» дітей в кафе. У кожного на столику лежить меню з зображенням продуктів харчування. Пропонується зробити замовлення самих смачних і корисних продуктів, назвати їх і порівняти, які з них можна часто вживати в їжу, а які рідко і чому.


1 рівень - «Меню» в якому зображені продукти харчування і напої корисні для людей.

2 рівень - «Меню», в якому зображені продукти харчування, які можна вживати часто та рідко.

3 рівень - «Меню», в якому зображені продукти харчування, які можна вживати часто, рідко та дуже рідко.

4 рівень - «Меню», в якому зображені продукти харчування, які можна вживати часто, рідко та шкідливі для здоров’я.

5 рівень - «Меню», в якому зображені продукти харчування, які можна вживати часто, рідко, шкідливі для здоров’я та сировина.

«Подорож в країну речей»

Дидактичне завдання: поглибити уявлення дітей про різноманітність товарів, про те, що одні з них необхідні скрізь і завжди, а інші – залежно від обставин, місця, часу і клімату; уточнити знання дошкільнят про основні потреби людини.

Матеріал: ігрові поля «У лісі», «Пустеля», «Безлюдний острів». «Далека Північ», «Глибини моря», картки із зображенням різних речей.

Ігрове завдання:

Вихователь запрошує дітей у незвичайні подорожі. Для цього необхідно пригадати, що найважливіше і необхідніше слід узяти з собою в похід, а від чого можна відмовитись. Діти готуються в похід на південь, на північ, в пустелю, тощо. Команди можуть взяти тільки ті речі, які будуть необхідні їм в тих умовах, в які вони потраплять.

Речі, зображені на картинках, розміщуються по всій груповий кімнаті, учасники команд вибирають те, що, на їх погляд, їм потрібніше всього. В кінці гри команди перевіряють один одного і пояснюють свій вибір.
1 рівень - Ігрове поле «У лісі»

2 рівень - Ігрове поле «Безлюдний острів»

3 рівень - Ігрове поле « Глибини моря»

4 рівень - Ігрове поле «Далека Північ»

5 рівень - Ігрове поле « Пустеля»

«Економічний ланцюжок»

Дидактичне завдання: закріплювати знання дітей про предмети навколишнього оточення, їх взаємозв’язок між собою. Вчити знаходити закономірності та взаємозв’язки між предметами. Розвивати логічне мислення та мову дітей.

Матеріал: предметні картинки.

Ігрове завдання:

Дітям пропонуються предметні картинки. Вихователь пропонує по одній картинці. Діти уважно розглядають отриману картинку і підбирають до неї інші картинки, які логічно поєднують, будуючи логічний ланцюжок. Після закінчення гри діти пояснюють і обґрунтовують свій вибір. Перемагає той, хто склав найдовший логічний ланцюжок.



g:\дид гра\дг\dragon_07.png

ІІ блок

«Працівник.

Хто виробляє товари?»

«Наші потреби»

Дидактичне завдання: закріпити знання дітей про матеріальні та духовні потреби людей, вчити їх помічати та розповідати про них. Розвивати мислення, уяву в процесі відтворення послідовності дій

Матеріал: предметні картинки

Ігрове завдання:

Вихователь звертає увагу дітей на те, що людина має не тільки матеріальні потреби, а і духовні. Дітям пропонуються набори предметних картинок, на яких зображені матеріальні і духовні потреби та ігрове поле для розміщення картинок. За командою діти розглядають картинки і розділяють потреби на духовні і матеріальні.

Виграє той, хто першим справиться з завданням.

Ускладнення за рівнями:

Збільшення кількості картинок від 8 - 1 рівня до 24 - 5 рівня.



«Що виробляють у нашому місті»

Дидактичне завдання: закріпити знання дітей про професії, навчити встановлювати залежність між результатом трудової діяльності і професією людини, виховувати інтерес до людей різних професій, шанобливе ставлення до них.

Матеріал: картинки із зображенням цехів різних підприємств, картки із зображенням продукції, сировини, 5конвертів.

Ігрове завдання:

Дітям пропонується конверти в яких знаходяться картинки із зображенням цехів різних підприємств. Відповідно до вибраного зображення дітям потрібно, підібрати картки із продукцією, яку виготовляє дане підприємство, сировиною, яка використовується при виробництві та викласти на ігровому полі.

1рівень – назвати підприємство, і підібрати продукцію, яку там виробляють.

2 рівень – назвати підприємство, професії людей, які там працюють та підібрати продукцію, яку там виробляють.

3 рівень – назвати підприємство, професії людей, які там працюють, підібрати сировину та продукцію, яку там виробляють.

4 рівень – назвати підприємство, професії людей, які там працюють, підібрати сировину та продукцію, яку там виробляють, розповісти як потрапляє сировина на підприємство.

5 рівень – назвати підприємство, професії людей, які там працюють, підібрати сировину та продукцію, яку там виробляють, розповісти як потрапляє сировина на завод та як використовується продукція підприємства.


«Товарний склад»

Дидактичне завдання: продовжувати вчити дітей розрізняти товари по їх приналежності до певної групи (меблі, одяг, взуття, побутова техніка, продукти харчування тощо). Формувати уявлення про зміст діяльності людей різних професій. Виховувати повагу до людини праці.

Матеріал: картки із зображенням товарів, фургони з назвою магазинів, куди буде розвозитися товар: «Взуття», «Одяг», «Продукти харчування», «Побутова техніка», «Меблі», картки із зображенням товару, магазинів міста.

Ігрове завдання:

Вихователь пропонує дітям виступити в ролі водіїв-експедиторів та розвести товар за допомогою спеціальних фургонів по відповідних магазинах: «Взуття», «Одяг», «Продукти харчування», «Побутова техніка», «Меблі». Кожен водій-експедитор знаходить картки з зображенням магазину та товаром для нього і викладає їх на ігровому полі.

1 рівень – підібрати товар для магазину.

2 рівень – підібрати товар, зображення магазину.

3 рівень – підібрати товар, зображення магазину, назвати професії людей, які виготовляють товар.

4 рівень – підібрати товар, зображення магазину, назвати професії людей, які виготовляють товар, сировину, яка використовується.

5 рівень – підібрати товар, зображення магазину, назвати професії людей, які виготовляють товар, сировину, яка використовується, призначення товару.

«Відкрий свою справу»

Дидактичне завдання: вчити дітей знаходити самостійне рішення, закріплювати знання про професії, товари та послуги, заохочувати бажання і прагнення дітей бути зайнятими корисною справою. Виховувати серйозне ставлення до вибору професії, працьовитість, відповідальність.

Матеріал: картки із зображенням людей різних професій та матеріалів, інструментів, з якими вони працюють, виготовленою продукцією.

Ігрове завдання:

Вихователь:

Всі ви, діти, хочете жити гарно, цікаво, купувати різні товари, продукти, їздити відпочивати. Але для цього треба працювати, щоб мати гроші. Кожен з вас любить займатися різними справами, отже, ви можете працювати та вибрати собі майбутню професію.

Вихователь пропонує дітям картки із зображенням людей різних професій. Після цього діти вибирають інструменти, якими будуть працювати та продукцію, яку будуть випускати, і викладають на ігровому полі, розповідають про обрану професію.

1 рівень – вибрати картку з певною професією, підібрати відповідні знаряддя праці.

2 рівень – вибрати картку з певною професією, підібрати відповідні знаряддя праці та розповісти, де буде працювати.

3 рівень – вибрати картку з певною професією, підібрати відповідні знаряддя праці, розповісти, де буде працювати, яку продукцію виробляти.

4 рівень – вибрати картку з певною професією, підібрати відповідні знаряддя праці, розповісти, де буде працювати, яку продукцію виробляти, сировину, яка буде використовуватися.

5 рівень – вибрати картку з певною професією, підібрати відповідні знаряддя праці, розповісти, де буде працювати, яку продукцію виробляти, сировину, яка буде використовуватися, де реалізовувати товар.


«Експрес доставка товарів»

Дидактичне завдання: узагальнити знання дітей про групи товарів, професії людей та підприємства, які їх виробляють, виховувати повагу до людей, які вміють трудитися і чесно заробляти гроші.

Матеріал: картки із зображенням різних підприємств, груп товарів, магазинів, сировини для виробництва.

Ігрове завдання:

Дітям пропонується картка із зображенням виробничого цеху підприємства. Вона викладається на початку ігрового поля. В конверті знаходяться картки із зображенням певної групи товарів, сировини, магазинів. Продукцію цеху потрібно швидко доставити прямо з підприємства до магазину. Для цього треба вибрати картку з відповідним магазином, розмістити її в кінці ігрового поля, а потім вибрати і викласти на ігровому полі товар та сировину.

1 рівень – вибрати картку з відповідним магазином та товар.

2 рівень – вибрати картку з відповідним магазином та товар, назвати професії виробників товару.

3 рівень – вибрати картку з відповідним магазином та товар, назвати професії виробників товару, для чого він використовується.

4 рівень – вибрати картку з відповідним магазином та товар, назвати професії виробників товару, для чого він використовується, підібрати сировину.

5 рівень – вибрати картку з відповідним магазином та товар, назвати професії виробників товару, для чого він використовується, підібрати сировину, розповісти, звідки потрапляє сировина.

«Всі роботи гарні»

Дидактичне завдання: формувати у дітей уявлення про зміст діяльності людей різних професій, закріпити знання про те, що люди одних професій виробляють товари, інших – здійснюють послуги. Виховувати повагу до будь-якої праці.

Матеріал: картки із зображенням інструментів, якими користуються люди різних професій або послуг, картки із зображенням людей різних професій.

Ігрове завдання:

Діти отримують картки з зображенням людей різних професій. Потрібно розкласти картки відповідно до характеру діяльності – хто виробляє товари вгорі ігрового поля, а хто здійснює послуги – внизу. Потім - картки із зображенням інструментів, якими користуються люди різних професій або послуг, далі - кінцевий результат праці.

1 рівень – розкласти картки з зображенням людей різних професій відповідно до змісту діяльності.

2 рівень – розкласти картки з зображенням людей різних професій відповідно до змісту діяльності, підібрати знаряддя праці для кожної професії.

3 рівень – розкласти картки з зображенням людей різних професій відповідно до змісту діяльності, підібрати знаряддя праці для кожної професії, вибрати кінцевий продукт праці.

4 рівень – розкласти картки з зображенням людей різних професій відповідно до змісту діяльності, підібрати знаряддя праці для кожної професії, вибрати кінцевий продукт праці, розповісти про важливість даної професії.

5 рівень – розкласти картки з зображенням людей різних професій відповідно до змісту діяльності, підібрати знаряддя праці для кожної професії, вибрати кінцевий продукт праці, розповісти про важливість даної професії, назвати місце роботи працівника.


g:\дид гра\дг\dragon_07.png
ІІІ блок

«Споживач. На що витрачаємо гроші?

Сімейний бюджет»
«Сімейний бюджет»

Дидактичне завдання: Формувати правильне ставлення до грошей як до предмету життєвої необхідності; розширювати знання дітей про складові сімейного бюджету: зарплата, стипендія, пенсія та інші. Виховувати початки розумної поведінки у життєвих ситуаціях, пов’язаних з грошима. Дати уявлення про те, що гроші оплачують результати праці людей і до них слід ставитись з повагою.

Матеріал: круги розподілені на кольорові сектори, картинки з зображенням людей різного віку.

Ігрове завдання:

Вихователь пропонує дітям пригадати шляхи надходження грошей в сімейний бюджет . Для цього дорослий демонструє малюкам ігрове поле – воно поділене на 7 секторів. Зелений сектор – це стипендія – плата студенту за гарне навчання. Червоний сектор – зарплата дорослого на роботі. Жовтий сектор – пенсія дідусів та бабусь. Рожевий сектор – виплати грошей родині, у зв’язку з народженням малюка. Фіолетовий сектор – відповідає за вклади в банк та виплату дивідендів. Білий сектор пропонує дітям пригадати чи придумати самостійно, як вони самостійно можуть поповнити сімейний бюджет (здати макулатуру, склотару, виготовити щось власноруч та продати та т. ін.)

Впродовж гри дітям потрібно розкласти ілюстрації з зображенням членів сім`ї по кольорових секторах, відповідно до їхнього внеску в сімейний бюджет.

Гравці, відповідно до придбаних квитків, обирають конверт із завданням.

Ускладнення. Різна кількість секторів та предметних картинок.

1 рівень – червоний і жовтий сектори;

2 рівень - червоний , жовтий та зелений сектори;

3 рівень - червоний , жовтий, зелений і рожевий сектор;

4 рівень - червоний , жовтий, зелений, рожевий, фіолетовий сектор;

5 рівень - червоний , жовтий, зелений, рожевий, фіолетовий та білий сектори;


«Розподіли витрати»

Дидактичне завдання: сформувати у дітей помірковане ставлення до ситуації вибору; дати уявлення про «ціну вибору», навчити приймати розумні рішення. Показати, що витрати бувають обов’язкові (основні) і необов’язкові (другорядні).

Матеріал: картки, поділені на 4, 6, 8, секторів відповідно до рівня розвитку дітей, предметні картинки із зображенням предметів символізують основні і не основні витрати (меблі, одяг, продукти харчування, світло, газ, іграшки, книги тощо.)

Ігрове завдання:

Діти, відповідно до придбаних квитків, обирають конверт із завданням. Вихователь пропонує малюкам зробити покупки, визначившись, що в першу чергу потрібно купити та пояснити свій вибір. Дітям пропонують набір предметних картинок та картку з пронумерованими віконцями. Дітям потрібно викласти в порядку життєвої необхідності від 1 до 4 (6, 8) запропоновані предмети та пояснити свій вибір.


Ускладнення. Картки з різною кількістю віконець та карток.

1 рівень – 4 віконця, 4 картинки;

2 рівень – 4 віконця, 8 картинок;

3 рівень – 6 віконець, 10 картинок;

4 рівень – 8 віконець, 12 картинок;

5 рівень – 8 віконець, 16 картинок;




«Мій вклад в сімейний бюджет»

Дидактичне завдання: розширювати уявлення про потреби сім’ї, і дати уявлення про можливі способи вкладу у бюджет сім ї самої дитини (дохід та витрати), засоби економії.

Матеріал: сюжетні картинки, на яких зображені різні ситуації, що сприяють збільшенню чи зменшенню сімейного бюджету (кран з водою, ввімкнена лампочка, вереда-малюк в магазині іграшок, город з овочами, сад, поламані іграшки, порвані речі, дитина, що піклується про речі тощо).

Ігрове завдання:

Вихователь пропонує дітям поділитись своїм досвідом з Дракончиком-Економчиком, розповівши, які наші дії сприяють збільшенню сімейного бюджету, а які, навпаки, спустошують його. Малюкам, відповідно до придбаних квитків, пропонують конверти, у яких є набори сюжетних картинок, що зображують різні дії та вчинки дітей. Потрібно розкласти картинки у віконечках вагончика – в одне, що збагачує сімейний бюджет, а в інше, що його спустошує.


Ускладнення: набори з різною кількістю сюжетних та предметних картинок.

1 рівень – 4 картинки;

2 рівень - 6 картинок;

3 рівень – 8 картинок;

4 рівень – 10 картинок;

5 рівень – 12 картинок.



«Обери товар»

Дидактичне завдання: познайомити з поняттям «ціна» розширити уявлення про ціни на різні товари, розвивати вміння зіставляти ціни (дешево – дорого), зіставляти поняття «якісно» чи ні по відношенню до ціни товару. Підвести до висновку, що суспільству потрібні високоякісні товари.

Матеріал: Предметні картинки з зображенням якісних та неякісних товарів з цінниками (продукти харчування, одяг, меблі , іграшки, побутової техніки).

Ігрове завдання:

Діти з Дракошою відправляються в супермаркет, де викладені різні товари за різними цінами: є дешевий товар та він неякісний, а є навпаки дорогий , проте якість його краща. Малюки отримують конверти із завданнями відповідно до придбаних білетів, у яких є різні предметні картинки. Дітям потрібно зорієнтуватись в ціні та якості предмету, його майбутнє призначення, на який термін ця річ купується та викласти в одному віконечку вагончика товар, який ви рекомендуєте купувати, а в іншому те, щоб ви не купили б.


Ускладнення: різна кількість та зміст картинок.

1 рівень – картинки з зображенням продуктів харчування;

2 рівень – картинки з зображенням продуктів харчування та меблів;

3 рівень – картинки з зображенням продуктів харчування, меблів та одягу;

4 рівень – картинки з зображенням продуктів харчування, меблів, одягу та іграшок;

5 рівень – картинки з зображенням продуктів харчування, меблів, одягу, іграшок та побутової техніки.



«Суперспоживач»

Дидактичне завдання: вчити правильно та економно використовувати отримані кошти, уточнити знання про основні потреби людини.

Матеріал: сюжетні картинки з зображенням півночі, півдня, моря, лісу, села, предметні картинки з зображенням предметів одягу, продуктів, різний інвентар, канцелярські предмети, іграшки та інше з цінниками,бебімані.

Ігрове завдання:

Сьогодні ми з з Дракончиком-Економчиком готуємось до турпоходу ( на північ, південь, в ліс, на море, в село). Малюки отримують конверти із завданнями відповідно до придбаних білетів, у яких є різні предметні картинки та певна кількість «бебімані». Дітям потрібно за отримані «бебімані» купити максимальну кількість всього необхідного для своєї подорожі.


Ускладнення. Різна кількість карток та різні напрямки пошуку товару.

1 рівень – картинки з зображенням села та набір предметних картинок, 5 «бебімані»;

2 рівень – картинки з зображенням моря та набір предметних картинок, 8 «бебімані»;

3 рівень – картинки з зображенням лісу та набір предметних картинок, 10 «бебімані»;

4 рівень – картинки з зображенням півночі та набір предметних картинок, 50 «бебімані»;

5 рівень – картинки з зображенням півдня та набір предметних картинок. 100 «бебімані»;






«Що, де купуємо?»

Дидактичне завдання: вчити раціонально використовувати отримані кошти, уточнити знання про основні місця здійснення покупок та послуг.

Матеріал: картинки із зображенням товарів та послуг, цінники, сюжетні картинки із зображенням місць надання послуг та продажу, «бебімані».

Ігрове завдання:

Вихователь пропонує дітям стати «покупцями», дає завдання придбати різні товари та послуги, які мають різну вартість, що залежить від місця продажу. Дитина має самостійно порівняти скільки коштує одна і та ж річ чи послуга у різних місцях та придбати максимально товару на отримані «бебімані».


Ускладнення. Різна кількість «бебімані» та товару, що може придбати дитина.

1 рівень – 5 гривень.

2 рівень – 10гривень.

3 рівень – 20 гривень.

4 рівень –50гривень.

5 рівень – 100 гривень.



«У родині зарплата»

Дидактичні завдання: вчити дітей відчувати сторони економічної дійсності, завдяки прилучення до повсякденних справах сім'ї; представляти межі її економічних можливостей; достаток приблизний рівень потреб відповідно сімейним доходам; виховувати моральність, ставлення до грошей, речей, праці.

Матеріал: картинки з зображенням предметів першої необхідності: овочі, фрукти, книги, меблі, так само картинки із зображенням різних марок машин, велосипед і кілька провокуючих явно не першої необхідності , «бебімані».

Ігрове завдання:

Дітям пропонується уявити собі сімейну ситуацію: "Ти будеш виконувати роль тата (мами) і сьогодні у тебе день зарплати. Треба піти в магазин купити все, що потрібно твоїй родині. Все, що намальовано на картинах. Відповідно до придбаних білетів малюки отримують конверти із завданням в котрих різна кількість «бебемані» та картинок із зображенням товарів та послуг, що необхідно придбати.


1 рівень –5 «бебіманів», 2 картинки;

2 рівень - 10 «бебіманів», 3картинки;

3 рівень – 20 «бебіманів» 4 картинки;

4 рівень – 50 «бебіманів» 5 картинок;

5 рівень – 100 «бебіманів» 5 картинок.

g:\дид гра\дг\dragon_07.png


Іv блок

«гроші, обмін, торгівля»


«Склади ціну товару»

Дидактичне завдання: вчити дітей розрізняти товари за їх вартістю. Формувати економічну свідомість дітей, економічне мислення, пробуджувати здоровий інтерес до грошей. Розвивати логічне мислення, спостережливість, поповнювати активний словниковий запас, вміння робити умовиводи.

Матеріал: набір парних картинок з зображенням одягу, взуття, меблів, предметів відпочинку тощо.

Ігрове завдання:

Дітям пропонується набір парних предметних картинок. Діти вибирають картинку, порівнюють предмети, складають ціну, обґрунтовуючи свої дії.

1 рівень – на парних картинках зображені сукні: дитячі: проста та святкова.

2 рівень – на парних картинках зображене взуття (чобітки – кеди); (черевики- босоніжки), (дорослі туфлі-дитячі), тощо.

3 рівень – на парних картинках зображено торти – (простий –святковий); (великий-малий), (торт і тістечко); (кекс і заварне тістечко).

4 рівень – на парних картинках зображено велосипеди (чоловічий жіночий); (великий –малий); (дитячий –підлітковий); (дитячий на 3 колесах –дитячий на 2 колесах); (дитячий на 2 колесах-підлітковий).

5 рівень – на парних картинках зображені автомобілі (легковий –іграшковий); (легковий-вантажний); (вантажний- пожежний); (легковий –мотоцикл), (трактор –трактор дитячий).

Кількість парник карток залежить від рівня розвитку дітей, бажання продовжувати гру.



«Що можна купити за гроші, а що - ні»

Дидактичне завдання: Вчити дітей практично здійснювати процес купівлі-продажу; розрізняти товари, які можна купити за гроші та товари, які не продаються. Дати поняття про те, що не все можна купити за гроші. Навчити виділяти головний напрямок використання грошей людьми.

Виховувати бережне ставлення до природних ресурсів, чуйне ставлення до дружби, товаришів, близьких людей.



Матеріал: предметні картинки з предметами, які можна купити за гроші та картинки на яких зображено те, що не купується та не продається.

Ігрове завдання:

Дітям пропонується ігрове поле розподілене на дві смужки, котрі розподілені на квадрати. Вихователь пропонує дітям уважно подивитися і покласти на верхню смужку де намальований гаманець картинки на яких зображено те, що можна купити, на другу - з сердечком, картинки на яких зображення того, що не продається і не купується. Пояснити свій вибір.

Серед картинок знаходяться предмети, які не відносяться до того чи іншого ігрового поля. Не використані картинки залишаються і діти мають пояснити, чому саме вони не вибрали їх.

Кількість квадратиків на смужці, картинок та їх зміст залежить від рівня розвитку дітей.

1 рівень – дитина вибирає лише один предмет, який можна купити за гроші і один предмет, який не купується і не продаються.

2 рівень – дитина вибирає лише два предмети, які можна купити за гроші і два предмети, які не купуються і не продаються.

3 рівень – дитина вибирає лише три предмети, які можна купити за гроші і чотири предмети, які не купуються і не продаються.

4 рівень – дитина вибирає лише чотири предмети, які можна купити за гроші і чотири предмети, які не купуються і не продаються.

5 рівень – дитина вибирає п’ять предметів, які можна купити за гроші і п’ять предметів, які не купуються і не продаються.

«Крамниця іграшок»

Дидактичне завдання: Дати можливість дітям практично здійснити процес купівлі - продажу, розвинути вміння «бачити» товар: матеріал, місце виробництва, ціну (вартість).

Матеріал: картинки з зображенням різноманітних іграшок, з титульної сторони цінники, товарні знаки, «бебімані».

Ігрове завдання:

Вихователь повідомляє дітям, що перш, ніж придбати вподобану іграшку, дитина має назвати матеріал, з якого вона зроблена (дерево, метал, пластмаса, тканина, і т.д.), місце виробництва (де і хто зробив). Далі визначається ціна іграшки. Дитина відлічує певну суму грошей («бебімані»), і купує іграшки.

1 рівень – дитина купує лише одну іграшку, називає матеріал з якого вона зроблена, називає ціну.

2 рівень – дитина купує дві іграшки, називає матеріал з якого вони зроблені, пояснює як з нею можна гратися, називає ціну.

3 рівень – дитина купує три іграшки, називає матеріал з якого вони зроблені, називає хто їх зробив, пояснює як з нею можна гратися, називає ціну.

4 рівень – дитина купує чотири іграшки, називає матеріал з якого вони зроблені, називає де і хто їх зробив, пояснює як з нею можна гратися, називає ціну.

5 рівень – дитина купує п’ять іграшок, називає матеріал з якого вони зроблені, називає де і хто їх зробив, пояснює як з нею можна гратися, називає ціну.
«Чарівна скарбничка»

Дидактичне завдання: Показати, що кожна річ коштує грошей, зіставляти ціну товару з наявними готівковими грошима.

Матеріал: предметні картинки з зображенням різних предметів (товарів), цінники, гроші.

Ігрове завдання:

Дитина бере конверт в якому знаходяться «бебімані» та вибирає товар, співвідносячи ціну з наявними у неї грошима, робить покупки за завданням ведучого:

1 рівень – купівля тільки одного предмета (товару).

2 рівень – купує два предмети.

3 рівень – купує три предмети.

4 рівень – купує відразу декілька товарів. (попит не перевищує пропозицію).

5 рівень – покупець порівнює товари за вартістю (дорожче, дешевше, однакові за ціною)

« Розумні покупці»

Дидактичне завдання: Розкрити дітям купівельну силу грошових знаків.

Вчити дітей практично здійснювати процес купівлі-продажу, співставляти ціну з товаром, з грошима, які у них є.



Матеріал: Товари різної вартості, «бебімані» різного номіналу.

Ігрове завдання:

Вихователь, (ведучий) пропонує дітям стати «покупцями», дає завдання придбати різні предмети, речі, які мають відповідну вартість. Дитина має самостійно дізнатися скільки коштує одна, дві, три речі і т. д. і відповідно до суми грошей придбати річ.


1 рівень – придбати річ (предмет), яка коштує 2 гривні.

2 рівень – придбати річ (предмети), яка коштує 5 гривень.

3 рівень – придбати річ (предмети), яка коштує 8 гривень.

4 рівень – придбати річ (предмети), яка коштує 18 гривень.

5 рівень – придбати, що можна купити за 29 гривень.

«Такі різні покупки»

Дидактичне завдання: створити ситуацію необхідності самостійного вибору на основі визначення значущості предмета. Вправляти в умінні домовлятися, переконливо доводити власну думку іншим, толерантно сприймати позицію іншого, що відрізняється від власної.

Матеріал: картинки: з книжками, іграшками для групи, продуктами на сніданок або вечерю для групи чи сім'ї, подарунки на день народження тощо.

Ігрове завдання:

На початку гри вихователь пропонує дітям зробити покупки. Для цього потрібні гроші. За гроші можуть бути «бебімані», різного номіналу. Педагог пояснює, що є гроші різної вартості. У крамниці також можна придбати товар різної вартості — дешевший і дорожчий. Проте, треба зважати не тільки на ціну товару, а й на його необхідність, актуальність покупки. Треба запитати у себе: "Чи справді мені це потрібно саме зараз? Якщо це не потрібно мені, чи хочу я придбати це для моїх близьких або знайомих?" Після того відповідно до кількості грошей придбати товар.


1 рівень – придбати подарунок мамі за 2 гривні.

2 рівень – придбати набір для малювання за 5 гривень.

3 рівень – придбати необхідні продукти для обіду за 10 гривень.

4 рівень – придбати необхідні речі для бабусі, що живе у селі за 20 гривень.



5 рівень – придбати речі та послуги для влаштування дня народження друга, за 50 гривень.


g:\дид гра\дг\preview.jpgg:\дид гра\дг\dragon_07.png


v блок

«реклама.

Бажання і можливості»


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал