Чуяк Олена Василівна Інтерактивні технології навчання при вивченні фізики 2016 Посібник містить збірку нетрадиційних урок



Сторінка1/6
Дата конвертації10.03.2017
Розмір0.97 Mb.
ТипУрок
  1   2   3   4   5   6



Районний методичний центр відділу освіти

Теофіпольської райдержадміністрації

Теофіпольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2

Чуяк Олена Василівна

c:\users\admin\desktop\физика1.jpg

Інтерактивні технології навчання

при вивченні фізики



2016

Посібник містить збірку нетрадиційних уроків фізики, цікаві винахідницькі задачі та інтерактивні вправи, а також розробку виховних заходів для позакласної роботи з фізики.

Теофіполь 2016. С.81

Даний посібник складено у відповідності до програми з фізики для 7-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів за новим державним стандартом базової та повної освіти. Матеріал посібника можна використовувати на уроках та в позакласній роботі. Посібник адресовано вчителям фізики.



Укладач: Чуяк О.В.- вчитель фізики Теофіпольської ЗОШ І-ІІІ ст.№2

Рецензент: Богуцька С.М.– методист методичного центру відділу освіти Теофіпольської районної державної адміністрації

Рекомендовано: методичною радою методичного центру відділу освіти Теофіпольської районної державної адміністрації

Протокол № 4 від 22 грудня 2016 року



Зміст

Передмова……………………………………………………………………………4



Нетрадиційні уроки фізики

Урок - подорож в країну «Фізика» 7 клас………………………………………….5

Урок-змагання «Перші кроки у країну Фізика» 7 клас……………………………9

Урок-гра «Слабка ланка» 8 клас……………………………………………………17

Урок-конференція «Екологічні аспекти акустики» 9 клас……………………….22

Винахідницькі задачі з фізики…………………………………………………….34

Інтерактивні вправи……………………………………………………………….44

Позакласні заходи

Інтелектуальна гра « Найрозумніший»……………………………………………..46

Конкурсно - розважальна програма «Фізика – наука практична»………………..58

Фізичний вечір «Фізика і лірика»…………………………………………………...63

Список використаних джерел……………………………………………………….81

Двадцять перше століття кидає виклик усьому, що нас оточує. Людство сьогодні перебуває в технологічній фазі науково-технічної революції, коли стрімко міняється техніка й технології, і щоб встигнути за запаморочливими новинками, щоб не відчувати себе викинутим за борт сучасного життя, треба постійно вчитися. «Навчання» стає категорією, яка супроводжує людину протягом усього життя. Основна мета цього етапу – інформатизація всіх сторін життя. Освіта є інформаційним процесом і тому використання сучасних технологій навчання особливо важливе.

Використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій ще за шкільною партою багато в чому визначає успішність майбутньої професійної підготовки нинішніх учнів.

З-поміж запропонованих сьогодні великої кількості інноваційних технологій необхідно надати перевагу роботі в режимі інтерактиву.

Інтерактивне навчання - одна із стратегій, що базується на взаємодії та заснована на спілкуванні, безпосередній участі кожного учасника уроку як шукача шляхів і засобів розв'язання проблем.

Дещо змінивши слова великого китайського педагога Конфуція, можна сформулювати кредо інтерактивного навчання:


Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам ’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і
навичок.
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.

У даному посібнику запропоновані інтерактивні форми і методи роботи з учнями на уроках та в позакласній роботі, що забезпечують розвиток творчих здібностей та пізнавальної активності школярів при вивченні шкільного курсу фізики.



Нетрадиційні уроки фізики

Урок-подорож 7 клас

Тема: Подорож в країну «Фізика»

Мета: зацікавити учнів новим для них предметом, ознайомити учнів з тим, що вивчає фізика, викликати інтерес до вивчення фізики, бажання пізнавати навколишній світ. Виховувати любов до науки, прагнення до знань, вміння теоретичні знання застосовувати на практиці і вміння працювати з приладами.

Обладнання: Мультимедійні засоби, терези з набором важків, дерев’яні брусочки,

лінійка.


Хід уроку.

І. Вчитель: Шановні учні ви починаєте вивчати дуже цікаву, потрібну суспільству для розвитку і здійснення технічного прогресу науку фізику. Вона є однією з основних наук про природу.

При вході в кабінет фізики, ви звернули увагу на слова, які сказав про фізику лауреат Нобелівської премії Лев Ландау: «Фізика – це велика насолода».

Мені приємно, що ви в деякій мірі зацікавились цією наукою і виявили бажання взяти участь у проведенні цікавого уроку. Тож починаємо з вами подорож у країну – королеву наук – «Фізика.



ІІ. «Королева фізики»: Зацікавившись матеріалом, який почали вивчати на уроках фізики і лабораторними роботами, ми подорожуватимемо країною «Фізики».

Кожен учень розповість про те, що його найбільше зацікавило.



І Учень. Мене зацікавило слово «Фізика».

Слово фізика походить від грецького «фюзіс», що означає природа. Отже, фізика – наука про природу.

А природа (або світ) – це вже те, що нас оточує.

Світ складається з матерії, тобто він матеріальний.

Матерії є два види: речовини і поля.

Речовини – це все те, з чого складаються фізичні тіла, вони діють на наші органи чуттів: глина, пісок, вода, гази та ін.).

Поля – це особливий вид матерії, який не діє на наші органи чуттів, а діє на інші тіла.

(Поля є: гравітаційне (поле тяжіння), магнітне, електричне, біополе)



ІІ Учень. Я забажав глибше пізнати, що являє собою світ, який нас оточує.

Мегасвіт – світ космічних тіл, це означає «мега» – величезний світ.

Сюди входить наша сонячна система, що являє собою 9 великих планет з їх супутниками. Джерелом енергії для них є Сонце, навколо якого вони обертаються. Малі тіла: метеори, метеорити, астероїди, комети. Також світ скупчення зір Галактика.



Макросвіт – сукупність тіл, які ми бачимо неозброєним оком.

«Макро» – означає великий світ (від піщинки до Землі, на якій ми живемо).

Мікросвіт – світ частинок, з яких складаються речовини.

«Мікрос» – малий світ. Ці частинки розглядаємо у мікроскоп (молекули, атоми та інші).

ІІІ Учень. Мене зацікавило, що таке фізичні явища.

Будь-які зміни, що відбуваються в природі, називаються природними явищами. А наука фізика їх вивчає.

  1. Механічні явища – це зміни, пов’язані з рухом (вода тече в річках, листочки дерев коливаються від вітру, транспорт рухається та ін.)

  2. Електричні явища – пов’язані з електричним струмом, який використовується людством у всіх галузях, а також відбувається в природі – блискавка.

  3. Магнітні явища – це магнітні поля магнітів і магнітне поле навколо планети Земля. Земля – це великий магніт, її магнітне поле рятує людей від радіації.


ІV Учень. Я продовжу нашу подорож.

4) Теплові явища — пов’язані з теплом, тобто із зміною температури (замерзання і розтавання води в річках, випаровування і так далі).

5) Світлові явища (або оптичні) — пов’язані із світлом, завдяки якому ми бачимо все, що навколо нас відбувається. Сонце дає нам світло і енергію для життя на землі, є й інші джерела світла: багаття, лампи та ін.

Явища, які ми бачимо, називаються оптичними, а розділ фізики, який вивчає ці явища, називаються «Оптикою».



V учень. Я ознайомився як відкриваються закони фізики.

Уважно спостерігаючи природні явища, люди помічали закономірності: після зими наступає весна, літо, осінь. День змінюється ніччю і т.д.

Тобто багато чого відкрито — спостереженням.

Але не все можна відкривати лише спостерігаючи. Щоб не чекати, доки відбудеться природне явище, його потрібно людиною відтворити, тобто виконати дослід, осмислити його і зробити висновок.

Перший це зробив Галілео Галілей, він з похилої вежі над великим урвищем кидав тіла: кулю і гарматне ядро – вони впали на землю одночасно, хоч ядро було набагато важче. Цей дослід став днем народження дослідницької фізики.

Отже, щоб відкрити будь-який закон, потрібно провести дослід (тобто експеримент), спостерігати і зробити висновок.



VІ Учень. Королева фізики:

Давайте ознайомимося з фізичними величинами та одиницями їх вимірювання.

У 1959 році вчені світу на своєму форумі домовились встановити Міжнародну систему одиниць SI (система інтернаціональна).

(Використовуючи таблицю, що розміщена в кабінеті, учні знайомляться з основними фізичними величинами та одиницями їх вимірювання)



Королева. Далі ми здійснимо практичну подорож до країни «Фізика»

(Звертається до учнів)



Учитель фізики. Ви об’єднаєтесь у дві команди і виконаєте практичні завдання.

І. Команда: Обчисліть площу озера фізичних формул(картка з малюнком)

Представник від команди пояснює розв’язок. Учитель перевіряє)

ІІ. Команда. Обчислити об’єм бруска.

(Учень від команди пояснює розв’язок. Учитель перевіряє)

ІV. Підсумок уроку

Рефлексія. Метод Незакінчене речення

Учителем проводиться підсумок уроку та виставляються оцінки.

Королева «фізики» читає вірш.

Фізика – слово дзвінке і разюче:

В ньому хмаринка і сонце палюче,

Все, що літає, дзвенить і блищить,

Плаває в водах, холоне, кипить.

Там гуркотить тепловоз з ешелоном

Стук-перестук, все вагон за вагоном.

Їм же на зустріч електрики сила

Низку вагонів по рейках котила.

Все, що навколо, при чому живемо

Слово «природа» ми звучно зовемо.

Знати природу і вміти в ній жити

Фізика вчить нас, її нам хвалити.

Вчитель:Ми надіємось, що вивчаючи фізику ви зумієте дати відповідь на всі оті «чому?» і жити в злагоді з законами природи.

(виконується пісня під фонограму пісні « Boomboom», групи «Enigma»)

Ми мусимо зізнатись без вагань,

Що важливіше фізики нема науки.

А якщо так, то годі цих змагань,

Потиснемо давайте друзі руки.

Приспів:


Фізика, Фізика, Фізика – королева з наук.

Фізика, Фізика, Фізика – ти найкращий друг



Урок-змагання

Тема: ПЕРШІ КРОКИ У КРАЇНУ ФІЗИКИ» (7 клас)

Мета: перевірити, закріпити і узагальнити знання учнів із розділу «Починаємо вивчати фізику»; розвивати логічне мислення; вміння застосовувати знання у нестандартних ситуаціях; виховувати інтерес до фізики; формувати компетенції саморозвитку та самоосвіти.

Обладнання: секундомір, картки із завданнями, таблиці для конкурсів «Магічний квадрат», «Пазл», «Яблуня Ньютона».

Хід уроку

І. Вступне слово вчителя

З давніх-давен людина замислювалася над перебігом природних явищ, які спостерігала довкола себе. Спочатку вони дивували її, іноді – лякали, бо людина не могла пояснити, чому та чи інша зміна у природі відбувається саме так, а не інакше. З часом від простого споглядання явищ люди перейшли до цілеспрямованого спостереження за ними. Згодом вони почали шукати закономірності перебігу природних явищ, проводити найпростіші досліди для з’ясування їхніх причин. Логічним продовженням було узагальнення здобутих результатів, висунення передбачень та їх перевірка. Так народжувалася наука про природні явища і процеси, властивості живої і неживої матерій, з яких складається навколишній світ.

Фізика – наука про загальні закономірності перебігу явищ природи, властивості і будову матерії, закони її руху.

Цього навчального року ми з вами почали подорож світом цієї нової для вас науки про природу, яку ще стародавні греки називали «фізикою».

Вам можна лише позаздрити – так багато нового і цікавого чекає на вас на цьому шляху. Цей шлях не пройдений і ніколи не буде пройдений до кінця. Природа ховає ще безліч захоплюючих таємниць. Ще Галілео Галілей говорив: «Фізику написано у величній книзі, яку завжди відкрито перед нашими очима».

Та кожний шлях починається з перших кроків. На вас чекає багато цікавого. На кожному уроці ви вже зробили (і зробите ще не одне) власні маленькі відкриття. Адже, фізика – захоплююча і цікава наука. Але жодна справжня подорож не буває легкою. Та скільки нового ви ще дізнаєтеся про світ навколо нас!

А якими уважними і наполегливими ви були вивчаючи перший розділ, ми сьогодні і перевіримо під час змагань між командами «Сила» та «Енергія».

Почнемо час випробувань

І перевіримо ваш рівень знань.

Тож часу задарма не гайте:

Гарненько думайте й перемагайте!

ІІ. Завдання для жеребкування

1.Які з перелічених слів є зайвими?

Алюміній, блискавка, снігопад, дощ (алюміній)

2.Які з перелічених слів є назвою фізичного тіла?

Вода, дощ, голка, ніч, сталь (голка)

3.Які з перелічених слів є назвою явища?

Кулька, телевізор,спирт, дощ, вода (дощ)

4.З перелічених слів виберіть пару: час, метр, мілілітр,секунда,

метр кубічний (час – секунда).

ІІІ. Конкурс «Магічний квадрат»

Правила конкурсу.

Команда за жеребкуванням обирає «геометричну фігуру», яка містить певне запитання. Давши правильну відповідь команда отримує за:

- 3 бали,

- 4 бали,

- 5 балів.

Час на обговорення - 1 хвилина. Якщо команда не має відповіді, право відповідати отримує одна з команд суперників.




























Що вивчає фізика? (Фізичні тіла та фізичні величини)

Назвіть одиницю сили в СІ? (1 Ньютон, Н)

Прилад для вимірювання проміжків часу тривалістю від часток секунди до часток години? (Секундомір)

Скільки квадратних сантиметрів у 1 квадратному метрі? (10000 см2)

Скільки кубічних міліметрів у 1 кубічному метрі? (1000000 см3)

Скільки літрів в 1 кубічному метрі? (1000 л)

Яку природу має сила, яка зрушує з місця автомобіль на горизонтальній дорозі? (Сила тяги двигуна автомобіля)

В яку погоду тротуари посипають піском? Навіщо це роблять? (Взимку. Для збільшення сили тертя між льодом, що утворився на тротуарі і поверхнею підошви взуття)

Яке перетворення енергії відбувається під час роботи електричного ліхтаря? (Електрична енергія перетворюється на світлову)

ІV. Конкурс «Поле чудес»

Правила: команди отримують зашифроване слово. Право першої відповіді отримує команда, яка має найменшу кількість балів. Команда може відразу назвати слово, або букву (яка, на їхню думку, може бути у слові). Команда, яка першою назве слово, отримує 5 балів.

Завдання. Корабель ХХІ ст.. суттєво відрізняється від давньогрецьких вітрильників. Він не залежить від прямих вітрів, бо має двигун. А ще на допомогу капітанові приходять сучасні розробки. Судно обладнане супутниковою системою GPS. Радар попередить про надводні небезпеки в умовах поганої видимості. А зондування морського дна проведе санар. Пригадайте, яку іншу назву має цей пристрій?

Г

І

Д

Р

О

Л

О

К

А

Т

О

Р

V. Конкурс «Містер Х»

Правила: кожній команді пропонується назвати прізвище вченого за трьома підказками. Правильна відповідь після першої підказки – 5 балів, після другої – 3 бали, після третьої – 1 бал.



Завдання 1 команді.

1 підказка.

Народився у Ніцці (Франція) закінчив Дрезденський політехнічний інститут (Німеччина) та Санки-петербурзький інститут інженерів шляхів сполучення (Росія).

2 підказка.

У 1934 році заснував у Києві перший у світі Інститут електрозварювання, який тепер носить його ім’я.

3 підказка.

Світове визнання вченому надали роботи з конструювання залізничних мостів та технології зварювання. За його участю споруджено понад 100 зварних мостів, зокрема знаменитий суцільнозварний міст через Дніпро в Києві, який носить його ім’я.

(Євген Патон)

Завдання 2 команді.

1 підказка.

Народився на Тернопільщині в 1845 році. Після закінчення Тернопільської гімназії вирушив пішки для навчання у Віденському університеті. Став деканом першого в Європі електротехнічного факультету в празькому політехнічному інституті.

2 підказка.

Цей учений був також висококваліфікованим спеціалістом із стародавніх мов. Удосконалив технологію виготовлення освітлювальних ламп, першим дослідив неонове світло. За його участю введено в дію першу в Європі електростанцію, що виробляла змінний струм.

3 підказка.

Цей вчений стояв біля витоків відкриття знаменитих променів; саме він отримав перші високоякісні рентгенограми. Усі експерименти проводив із вакуумними трубками власної конструкції.

(Іван Пулюй)

VI. Конкурс «Зєднай пари»

Правила: учні отримують картку, на якій записані назви фізичних величин та вимірювальних приладів, які потрібно об’єднати в пари. Час на виконання 1 хвилина. За правильність – 3 бали, за швидкість – додатково 1 бал.



Довжина

Термометр

Обєм

Секундомір

Час

Палетка

Висота

Мензурка

Температура

Альтиметр

Площа

Лінійка

Відповідь: (1 – 6, 2 – 4, 3 – 2, 4 – 5, 5 – 1, 6 - 3)

VIІ. Конкурс «Пазл»

Правила: кожна команда по черзі обирає сектор і отримує запитання з теми «Одиниці вимірювання». Якщо відповідь дається правильно – сектор відкривається. За кожну відповідь – 1 бал. За вгаданий малюнок – додатково нараховується ще 2 бали.



5

1 2


6 9

7

3 8 4



2

Метроном – прилад для відлічування відрізків часу на слух.

1. Що означає система SI? (Міжнародна система одиниць)

2. Одиниця маси в SI? (1 кілограм)

3. Одиниця часу в SI? (1 секунда)

4. Одиниця довжини в SI? (1 метр)

5. Одиниця площі? (1 м2 )

6. Одиниця об’єму? (1 м3 )

7. Одиниця роботи в SI? (1дДжоуль)

8. Одиниця сили в SI? (1 ньютон)

9. Одиниця потужності в SI? (1 ватт)

VIІІ. Конкурс «Хто більше»

Правила: кожна команда по черзі називає прислів’я, приказки, у яких зустрічаються слова «робота», «сила», «енергія». Попередня підготовка – 3 хв. Кожне прислів’я оцінюється 1 балом.

1. Енергія б’є ключем.

2. Була б сила, діло буде.

3. Була в мене сила, як мати носила.

4. Де сила панує, там правда мовчить.

5. Коли немає сили, то й світ немилий.

6. Найбільша сила у світі – терпіння.

7. Сила міри не знає і соломину ламає.

8. Силою не дають, силою віднімають.

9. Через силу і кінь не повзе.

10. Без сили – надаремний гнів.

11. Робота не вовк, у ліс не втече.

12. Послав Бог роботу, та забрав чорт – охоту.

13. Семеро до рота, а один до роботи.

14. Хто роботу робить, а хто ворон ловить.

15. Для нашого Федота не страшна робота.

16. За сто робіт береться, а ні одна не вдається.



ІХ. Конкурс капітанів «Яблуня Ньютона»

Ведучий: Поняття «сила» нерозривно пов’язане із взаємодією фізичних тіл. Початковий зміст слова «сила» пов’язаний із можливостями людини. Сила пружності, сила тертя, сила тиску, сила тяжіння. З цими видами сил ми детально познайомимося у 8 класі. А от у житті ми стикаємося з ними повсякчас. Як і кожна міра, сила теж має свою одиницю вимірювання. І, недаремно, цією одиницею є 1 Ньютон. Бо саме цей англійський фізик відкрив відомий у всьому світі закон всесвітнього тяжіння відпочиваючи під яблунею.

У Ньютона за містом була дача, він дуже любив там відпочивати. Його улюбленим місцем була лава під тином, над якою звисало гілля сусідської яблуні. Одного разу, коли Ньютон відпочивав на своєму улюбленому місці, йому на голову впало яблуко. Ньютон замислився, чому яблуко, а також усі предмети падають донизу, якщо їх випустити з якоїсь висоти. Він почав працювати над цим питанням і в результаті сформулював закон тяжіння.

Тому, конкурс капітанів має назву «Яблуня Ньютона» (Макет Яблуні на якій розвішені у формі яблука картки-запитання)

Правила: кожен капітан «зриває» яблуко і відповідає на запитання, яке воно містить. Правильна відповідь оцінюється 2 балами. Кожен капітан відповідає на 4 запитання.

1. Які явища вивчає фізика?

2. Яку силу називають силою тяжіння?

3. Об’єктом якого структурного рівня фізичного світу є людина?

4. Що таке мегасвіт?

5. Як називається взаємне притягання матеріальних об’єктів?

6. Найпоширеніший прилад для вимірювання часу?

Х. Підведення підсумків. Нагородження переможців.

Урок – гра « СЛАБКА ЛАНКА»

8 клас

Тема: «Людина і енергія»

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми, сприяти розвитку логічного мислення, вміння застосувати знання у нестандартних ситуаціях, виховувати впевненість у власних знаннях, формувати життєві компетенції.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання: годинники, демонстраційні малюнки, картки з текстом запитань до кожного раунду.
Хід уроку

І. Вступне слово вчителя.

Людство з давніх часів використовує енергію в тій чи іншій формі. Людина швидко усвідомила, що для забезпечення свого розвитку, підтримки й підвищення життєвого рівня їй необхідно дедалі більше виробляти і використовувати енергію. Саме тому стільки зусиль інтелектуальних, фізичних, матеріальних і фінансових людство спрямувало на освоєння нових і вдосконалення існуючих способів, методів, технологій та обладнання для виробництва корисної енергії. Разом з стає очевидним, що:



  • запаси корисних копалин на Землі поступово вичерпуються;

  • відновлювальні джерела енергії за сучасного розвитку технологій та обладнання не в змозі покрити потреби населення, які постійно зростають;

  • атомна енергетика не може забезпечити достатню міру надійності своєї роботи;

  • унаслідок життєдіяльності людини і переважно під час виробництва енергії відбувається забруднення навколишнього середовища, що призводить, наприклад, до кислотних дощів, «парникового ефекту» тощо.

Останній показник уже переріс у величезну проблему людства, і її необхідно розв’язувати вже цьому поколінню. Виникає запитання: а на скільки взагалі вистачить запасів планети Земля як у плані корисних копалин, так і у плані «стійкості» до впливу людини? Багато вчених світу досліджують ці проблеми, прогнозують, моделюють можливі варіанти розвитку ситуації. І практично всі стверджують: якщо не буде знайдено практичних розв’язань перерахованих вище проблем енергетики, то вже до 2020 – 2040 рр. людство зіткнеться зі значними енергетичними й екологічними проблемами.

І тут виникають інші важливі запитання: наскільки ефективно ми використовуємо енергію? Чи треба нам її так багато виробляти? Чи можливо організовувати процеси життєдіяльності людини таким чином, щоб, не підвищуючи рівня виробництва енергії, істотно підвищити ефективність її використання і, таким чином, підвищити рівень розвитку і добробут людства?

Так, можливо! Людина може і повинна організувати комплекс заходів, які супроводжуватимуть усі стадії життєвого циклу об’єктів господарювання, яке спрямоване на раціональне використання енергетичних ресурсів. У ході такого процесу діяльності знижуватиметься потреба в паливно-енергетичних ресурсах і зменшуватиметься несприятливий вплив на навколишнє середовище. Саме такий процес і такий комплекс заходів становлять суть енергозбереження.

ІІ. Гра «Слабка ланка».

Сьогоднішній урок ми проведемо у формі гри. Гра називається «Слабка ланка». Група учнів, що складається з … чоловік, повинна активно попрацювати. Учні повинні самі вибрати найсильнішого гравця, який має найміцніші знання.

Гра відбуватиметься в декілька раундів, у кінці кожного вибуватиме один гравець, що продемонстрував на даному етапі слабкі знання.

Перший раунд триває 3 хвилини, а кожен наступний – на 10 с менше. Після кожного раунду вибуває один гравець. Протягом гри два учні слідкують за статистикою правильних та неправильних відповідей. Вони записують на дошці біля імені кожного учасника кількість правильних і неправильних відповідей.

Отож починаємо!

РАУНД 1

1.Яка поверхня швидше нагрівається: темна чи світла? (Темна)

2.Які існують види зарядів?

(Позитивний і негативний.)

3. Як можна відігріти холодні руки, не користуючись нагрівальними приладами або теплими рукавичками?

( Потерти руки одна об одну.)

4.Яка речовина на дотик здається холоднішою: дерево чи метал?( Метал)

5.Хто з давньогрецьких філософів вперше вжив слово «атом»? ( Демокріт )

6.Як називають частинку, яка входить до складу атомного ядра і не має заряду?(Нейтрон.)

РАУНД 2

1.Чому при однаковій температурі граніту, мармуру і цегли на дотик здається найтеплішою цегла?(Тому що теплопровідність цегли найменша, оскільки вона пориста і в її порах є повітря.)

2.Він створив першу промислову лампочку розжарювання, винайшов електричний лічильник, збудував першу в світі електростанцію. Хто це?(Едісон.)

3.Чиїм ім,ям названа одиниця напруги?(Александро Вольта.)

4.Назвіть самі прості засоби енергозбереження у себе вдома.(Виключити світло, виходячи з дому, не залишати оргтехніку в режимі очікування, повністю загружати пральну машину.)

5.Назвіть один із самих простих засобів збереження електроенергії в класі.

(Заміна простих лампочок на енергозберігаючі.)

6.Одним із засобів зменшення витрат електроенергії на штучне освітлення – це… (Природне освітлення.)



РАУНД 3

1.Чи правильний з фізичної точки зору вислів «шуба гріє»? (Ні)

2.Що в перекладі з грецької означає атом? (Неподільний)

3.За рахунок якого виду теплопередачі Сонце обігріває Землю? (Променевий теплообмін)

4.Яка стіна: біла чи чорна відбиває більш направлене на неї світло?(Біла.)

5.Чи можна скоротити витрати енергії на освітлення за рахунок періодичного протирання лампочок від пилу?(Так.)

6.Яке світло більш економне: настільна лампа або лампа під стелею?

(Настільна.)


РАУНД 4

1.Яку білизну необхідно довше прасувати:суху чи вологу? (Суху.)

2.В якій посудині вода закипає швидше:з кришкою або без кришки?

(З кришкою.)

3.Який із побутових приладів самий марно затратний: телевізор, холодильник або електроплита? (Електроплита.)

4.Чи є малоефективним та небезпечним використання електроплитки для обігріву приміщень? (Так.)

5.Якщо в чайнику є накип, чи приводить це до збільшення витрат електроенергії? (Так.)

6.Чи зберігають тепло в приміщенні посаджені дерева навколо будинку?

(Так)

РАУНД 5

1.Назвіть відомі вам гідроелектростанції України. (Дніпрогес, Кременчугська,Каховська,Дніпродзержинська, Каневська, Київська.)

2.Назвіть відомі вам атомні електростанції. (Запоріжська, Рівненська, Хмельницька, Північноукраїнська.)

3.Який прилад здатний накопичувати електричну енергію? (Акумулятор.)

4.Яку країну називають «країною льодовиків»? (Ісландію.)

5.Назвіть чисті та екологічно безпечні джерела енергії. (Сонячна, вітрова.)

6.Як називають технологію енергозбереження на комп,ютерах? (Енерджи Стар.)

РАУНД 6

1.Що економніше використовувати: ноутбук чи ПК? (Ноутбук.)

2.Як можна зберігати енергію при перегляді телевізора? (Послабити яскравість та звук.)

3.Які засоби застосовує Україна для збереження енергоресурсів?

(Енергозберігаючі системи опалення,альтернативні джерела енергії,

екологічне паливо.)

4.Назвіть країни, які мають позитивний дослід по використанню енергії вітру? (Нідерланди, Швеція.)

5. Назвіть паливо майбутнього. (Водень.)

6.Гольфстрим може бути використаний для виробництва електроенергії?

(Так.)
РАУНД 7

1.Скільки відсотків електроенергії використовується даремно, якщо зарядний пристрій для стільникового телефону залишати включеним у мережу: 0%, 65%,95%. (95%.)

2.У якому році винайшли енергозберігаючу лампу? (1976р.)

3.У якому році в Європі буде накладена заборона на використання ламп розжарювання? (2012р.)

4.Скільки відсотків сонячного світла поглинають брудні вікна: 30%, 40%, 50%? (30%.)

5.Заповнений мішок для збору пилу в пилососі дає збільшення витрати електроенергії на: 20%, 30%, 40%? (30%.)

6.Серед екологічно небезпечних об,єктів України на 2-му місці знаходяться водосховища, на 3-му-нафтопроводи, на 10-му-звалища, на 12-му-військові об,єкти. А які підприємства впевнено займають 1-ше місце? (АЕС. )



ІІІ. Підбиваються підсумки гри.

Визначається переможець. Учитель оцінює учнів.



c:\users\русик\desktop\zoom-22559736185.jpg

Урок-конференція 9 клас

Тема уроку: Екологічні аспекти акустики. Вплив вібрацій на живі організми.

Мета уроку: з'ясувати вплив вібрацій на живі організми, показати значущість екологічних проблем у галузі акустики, ознайомити учнів з результатами неправильного користування плеєром; розкрити значення музики в музичній терапії, показати негативний вплив шумів на людини і засоби боротьби з шумами, формувати комунікативну, інформаційну та соціальну компетенцію.

Обладнання до уроку: камертон з гумовим молоточком, роздатковий матеріал (в додатку), проектор

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку



І. Вступне слово вчителя.

Ми живемо у морі різних звуків. Роль звуків у житті людини неоціненно важлива. За допомогою звуків ми спілкуємося, відпочиваємо, слухаємо приємну музику. Музична терапія за допомогою звуків навіть лікує хвороби. Але,як завжди, у кожному явищі є і шкідливі сторони. Виявляється, звук може завдати шкоду здоров’ю і навіть смерть. Близько 9 % інформації із зовнішнього світу людина одержує за допомогою звуків, але цього цілком достатньо, щоб оцінювати ступінь небезпеки та безпеки в навколишньому середовищі. Ми сприймаємо звуки у 5 раз гірше, ніж кішка, і в 10 - ніж дельфін, тобто слух у людини не найкращий серед представників живої природи.

Сьогоднішня наша мета – побачити необхідність знань у житті, вміти їх застосовувати на практиці, відчути відповідальність за своє здоров’я і здоров’я інших людей.

За слуховими відчуттями ми розрізняємо музичні звуки і шуми. Якщо джерело звуку здійснює гармонічні коливання, то звук, який ми чуємо, називають чистим тоном. Прикладом є звук камертона (демонстрація). Найпростішим джерелом звуку може служити камертон, вібрація ніжок якого викликає коливання повітря, що поширюються в усі сторони. Навколишнє середовище не може не реагувати на ці коливання. Предмет, що коливається, стискує повітря, зміщуючи молекули з тих положень, у яких вони знаходилися раніше. Стискується найближчий шар, за ним – наступний, і так шар за шаром, частинка за частинкою приводиться в рух весь навколишній простір. У цьому випадку говорять, що в повітрі поширюються звукові коливання.

Звуки музичних інструментів представляють собою суму чистих тонів із частотами, кратними певній основній частоті, наприклад, звуки гітари (демонстрація), звуки скрипки, кларнета.

Шуми – це суміш коливань. Шумові коливання завжди складаються із великої кількості гармонічних коливань із різними частотами. До шумів належать звуки від вібрації верстатів, вибухів, роботи двигунів, оплески, скрипіння, шипіння, приголосні звуки мови…

Інтенсивність шуму (або сила звуку) вимірюється в одиницях, які називаються децибелами. 1 дБ – це 1/10 бела, названого на честь винахідника телефону Олександра Грейама Белла. Саме 1 дБ виявився зручнішим для вимірювання інтенсивності шуму. Так, підвищення шуму на 10 дБ сприймається вухом як подвоєння гучності.

Поріг чутливості вуха до звуків 0 дБ.

Відкрийте таблицю « Рівні інтенсивності шуму та їхній вплив на здоров'я» (робота з таблицею – в додатку)


  • Який рівень інтенсивності шуму відповідає шелесту листя?

  • Який рівень інтенсивності шуму відповідає цоканню будильника? (Під цей шум ви засинаєте, але після бурхливого проведеного дня багатьом і цей звук здається занадто голосним, і тоді будильник ставлять під ліжко чи під подушку.)

  • За якого рівня інтенсивності шуму відбувається зниження працездатності?

  • До яких негативних наслідків для здоров’я людини може призвести підвищення рівня інтенсивності шуму?

Шум понад 192 дБ швидко вбиває людину, а понад 150 дБ робить її назавжди глухою. Найсильніший виміряний шум – 210 дБ – створила на відстані 18 м від сопла американська ракета «Сатурн – 5» у 1965 р. Цей шум було добре чути на відстані 161 км.

У більшості країн світу на виробництві заборонений шум понад 90 дБ. Проте багато з тих плеєрів, якими ви користуєтесь, видають звук гучністю від 100 до 110 дБ, який безпосередньо діє на ваші барабанні перетинки.


Що ж радять робити спеціалісти? Послухаємо наших шановних доповідачів.

(Повідомлення з використанням презентації до уроку»



ІІ. Повідомлення учнів

«Гучна музика – злочинець»

За статистикою, кожна четверта молода людина, яка регулярно слухає музику, користуючись навушниками, може постраждати від ушкоджень слуху.

Дуже гучна музика – злочинець.Лікарі радять: щоб уникнути необоротного ураження слухового апарату, звук гучністю 100 дБ можна слухати не довше, ніж 40 хв, і лише 5 хв – звук гучністю 110 дБ.

Але молоді люди часто проводять у навушниках більше п’яти годин на день.Зважаючи на кількість молодих людей, що страждають від передчасної втрати слуху, Всесвітня організація охорони здоров’я порекомендувала встановити ліміт максимальної потужності плеєрів не більше 90 дБ.

Від шуму страждає не тільки слух. Голосний звук завдає удару і по нервовій системі – під його впливом можуть розвиватися неврози, погіршитися настрій і працездатність, з’явитися безсоння. Можлива і дезорієнтація в просторі. І не важливо, якої конструкції навушники, головне у них - сила звуку: чим голосніше, тим гірше.

Особливо шкідливо слухати музику в транспорті, та ще й жувати при цьому! До музики з навушників приєднуються шум і вібрація поїзда, автобуса, машини, від жувальних рухів відкривається і закривається простір євстахієвої труби, відтак виникають своєрідні удари всередині самого вуха. Слухові нерви «тримаються» тільки деякий час. Ослаблення слуху відбуваються поступово, непомітно, протягом років. Ослаблений слуховий нерв також швидше піддається впливу інфекцій. Тому, коли ви занедужали на грип чи ОРЗ, то слухати плеєр не можна! Треба полежати кілька днів у тиші.

Небезпечні дуже гучні звуки. У середні віки застосовували страту за допомогою дзвону. Приречений помирав від нестерпного болю у вухах.

Позитивний вплив на організм людини спокійної, ласкавої музики, колискової, звуків струмка, морських хвиль, співу птахів використовується в музичній терапії.



«Джерело шуму – транспорт»

Джерелами шуму в навколишньому середовищі є всі види транспорту, працюючі машини й механізми, промислові об’єкти,гучномовні пристрої, ліфти, телевізори й радіоприймачі, музичні інструменти, юрби людей та окремі особи.

Особливо сильне джерело шуму - мотоцикл з несправним або відірваним глушником. Такий мотоцикл, що з ревом летить вулицями сплячого міста, здатен розбудити 100 тис. людей.

Ми не можемо не згадати також про шкідливий вплив механічних вібрацій, які виникають під час виконання різних робіт – бетоноукладання, подрібнення порід чи шляхового покриття, роботи в шахтах з відбійним молотком. Вібрації – це тремтіння або струси всього тіла чи окремих його частин. Тривалі вібрації завдають великої шкоди організму – від сильної втоми до так званої «вібраційної хвороби», струсу мозку, розриву тканин, порушення серцевої діяльності, нервової системи.

Для зменшення вібрацій і захисту від неї людей використовують різні віброізолюючі кожухи навколо механізмів, пружні основи й опори, віброгасні рукавички, прокладки й килимки.

Повідомлення «Музика і психологія»

Особливо впливає на слухачів рок-музика, в основному через ультра- та інфразвуки, яких ми не чуємо, але «чують» усі наші органи. Доведено, що слухачі можуть навіть зомліти, якщо бій барабанів-тамтамів перевищує 100 дБ.Психологи встановили, що в музиці багатьох рок-груп повторюється фатальне повторення сполучення нот, що здатне не тільки зруйнувати організм, але й підштовхнути до самогубства. Саме через це, зробили вони висновок, досить частими є випадки добровільної смерті через нез’ясовані причини солістів-гітаристів і просто технічних співробітників деяких відомих і маловідомих рок-груп. Психологи стверджують, що в їхній музиці міститься «звукова отрута», здатна довести до божевілля.

Проте є музика, яка лікує. І тут перевага належить класиці. Як заявили у 2005 році бельгійські та американські лікарі,саме музика Моцарта – це той рідкісний випадок, коли можна сміливо рекомендувати самолікування цілющими властивостями більшості його творів. Особливо слід наголосити на концертах для скрипки й симфонії – вони не тільки «поширюють» навкруги підвищено позитивну енергетику, але й сприяють загальному оздоровленню , допомагають людям, схильним до депресій, неврастенії, долати душевні розлади. Цей феномен назвали «ефектом Моцарта». Внаслідок його дії плаксиві немовлята швидко заспокоюються, школярі краще засвоюють навчальний матеріал, відвідувачі ресторанів більше замовляють і щедріше розраховуються з офіціантами.

Багато психологів і лікарів вважають, що роботу серця поліпшує 5-та симфонія Баха, нервову систему заспокоюють «Колискова» Брамса, «Аве, Марія!» Шуберта, а головний біль добре гамують Угорська рапсодія №1 Ліста, «Фіделіо» Бетховена, «Дон-Жуан» Моцарта. Творець музичної фармакології Роберт Шоффлер (США) приписують своїм пацієнтам з лікувальною метою, крім увертюр Моцарта, всі симфонії Чайковського, «Лісового царя» Шуберта, «Оду радості» Бетховена. Мабуть, незабаром компакт-диски з такою музикою будуть продаватися в аптеках замість ліків.



Вплив ультразвуку на живі організми

Біологи з’ясували, що органна музика Баха не шкодить рослинам, а навіть дозволяє зберегти їм «поставу», в той час як гучна бурхлива музика погіршує стан рослин або взагалі спричиняє їх загибель. Так, потужний звук вбиває гвоздику.

Шум також негативно впливає на тварин. Безперервний (2-3 дні) гуркіт бульдозера призводить до линяння пір’я у водоплавної птиці, під час дії шуму знижуються надої молока, тварини погано набирають масу. Сильний шум доводить тварин до такого стану, що вони вбивають своїх малят, а раптові шуми іноді призводять звірів до самогубства.

На живі організми впливає також ультразвук. Під дією ультразвуку відбувається руйнування бактерій і вірусів, кров’яних тілець – еритроцитів і лейкоцитів. Рибки спливають на поверхню води і перевертаються. Тварини стають неспокійними і втрачають рухливість. У разі великої інтенсивності ультразвуку у риб у різних місцях виникають кровотечі. Великі дози ультразвуку негативно діють і на людину – викликають головний біль, розлад серцевого ритму, можуть навіть спричинити відшарування сітківки ока.

Але за малої інтенсивності ультразвук стимулює ріст бактерій і вірусів, прискорює проростання насіння, що здобуло використання в сільському господарстві. Ультразвуки широко використовують в медицині для діагностики захворювань, а також для лікування, наприклад, невритів, невралгії, екземи, радикуліту…

Інфразвук і людина

Жителі Півночі нерідко спостерігають незвичайний феномен. Зимою, під час довгої полярної ночі, коли виникає північне сяйво, деякі люди впадають у дивний стан. Вони ніби зовсім відмежовані від навколишнього світу, збуджено розмовляють з невидимими співрозмовниками, хитаються в такт з музикою, яку чують лише вони. Трапляються, що такі люди йдуть з дому. Коли приходять до тями, то згадують, що чули казкові звуки і підкорялися Полярній зорі, яка кликала їх у давню землю предків. Науковці пояснюють цей феномен так: полярні сяйва супроводжуються інфразвуком. Його людина не сприймає на слух, але мозок і серцево-судинна система людини сприймають звучання в інфразвуковому діапазоні. Наслідки для організму можуть бути непередбачуваними.

Географам відомі випадки, коли моряки без будь-якої причини, охоплені жахом, кидалися за борт корабля, а іноді гинули в страшних муках – усім відомий міф про «летючого голландця» - корабель без команди.

Тільки в наш час стало можливим пояснити можливу причину загибелі команд кораблів. Під час шторму від завихрення вітру на гребенях морських хвиль виникають інфразвукові хвилі, які отримали назву «голосу моря». Якщо люди потрапляють у простір, де є інфразвукові хвилі з частотою близько 6 Гц, то виникає явище резонансу, різко зростає амплітуда коливань серцево-судинної системи, оскільки її власна частота 6-7 Гц, відбувається розрив артерій. Якщо інфразвукові коливання протилежні за фазою, то кровообіг гальмується і серце може зупинитися.

Інфразвукові хвилі, що виникають у районі шторму і названі «голосом моря», вперше були виявлені в 1936 році.

«Голос моря» дуже добре сприймають медузи, деякі риби. Тому вони ще до приходу шторму йдуть у безпечне місце.

Потужні інфразвукові можуть руйнувати будинки, заводи, мости та інші споруди завдяки явищу резонансу. Так, інфразвук з частотою 0,6 Гц, що створюється сильним вітром, примушує резонувати споруди, що знаходяться одна від одної на відстані декількох десятків метрів. Деякі вчені вважають, що інфразвук можна розглядати як нову зброю знищення не тільки людей, але й промислових і цивільних об’єктів.

«Вплив шуму на людину та живі організми»

Подразнююча сила звуку (шуму) залежить від його інтенсивності, діапазону і тривалості дії. Шуми із широким спектром менше роздратовують, ніж шуми з вузьким інтервалом частот. Рівень шуму в 20 – 30 дБ практично нешкідливий для людини. Такий рівень має природний звуковий фон без якого неможливе людське життя. Для гучних звуків допустима межа становить приблизно 80 дБ. Звук у 130 дБ виклмкає у людини больові відчуття; у 150 – стає нестерпним. Звук у 180 дБ викликає "втому" металу, а при 190 дБ – руйнуються конструкції.

Сучасний шумовий дискомфорт викликає у живих організмів хворобливі реакції. Шум від реактивного літака, наприклад, гнітюче діє на бджолу, вона втрачає здатність до орієнтування. Цей же шум вбиває личинки бджіл, розбиває пташині яйця, які відкрито лежать у гнізді. Транспортний або виробничий шум пригнічує людину – втомлює, дратує, не дає змоги зосередитись. Як тільки такий шум зникає, людина відразу відчуває полегшення і спокій. Шум достатньої інтенсивності і тривалості може призвести до різкого зниження чутливості слуху. Крім частоти і рівня гучності шуму, на послаблення слуху впливають характер і тривалість дії шуму, вік, чутливість слуху, інші причини. Хвороба розвивається поступово, тому особливо важливо заздалегідь вжити заходів захисту від шуму. Під впливом сильного шуму, особливо високочастотного, в органі слуху відбуваються незворотні зміни. Високі рівні понижують чутливість слуху вже через 1 – 2 роки роботи, при середніх рівнях негативний вплив проявляється дещо пізніше, через 5 – 10 років.

Послідовність, з якою відбувається втрата слуху, зараз добре вивчена. Інтенсивний шум спочатку викликає тимчасову втрату слуху. За нормальних умов через день або два слух відновлюється, але якщо дія (вплив) шуму продовжується на протязі багатьох місяців, а то, як це спостерігається в промисловості, і років, відновлення не відбувається, і тимчасове послаблення слуху переростає у постійне.

Спочатку пошкодження нервів впливає на сприйняття високочастотного діапазону звукових коливань (4 000 Гц і вище), поступово поширюючись і на більш низькі частоти. Людина перестає сприймати високочастотні звуки "ф" і "с".Нервові клітини внутрішнього вуха настільки пошкоджуються, що атрофуються і гинуть.

Притупляє слух також і гучна музика. Група спеціалістів обстежила молодь, яка часто слухала гучну музику. У 20% юнаків і дівчат слух був притуплений до такого ж ступеня, як у 80-літніх людей.

Шум заважає нормальному відпочинку і відновленню сил, порушує сон. Систематичне недосипання і безсоння призводить до тяжких нервових розладів.

Шум згубно впливає на зоровий і вестибулярний аналізатори, понижує стійкість ясного бачення і рефлекторну діяльність, сприяє збільшенню числа можливих захворювань. Шум пригнічує психіку, спричиняє витрати нервової енергії, викликає духовне незадоволення і протест.

Дослідження довели, що ультразвук, який займає значне місце у спектрі виробничих шумів, несприятливо впливає на організм, хоча вухо його не сприймає. Пасажири літака часто відчувають стан пригнічення і хвилювання, однією із причин яких є інфразвук. Останній викликає у деяких людей напади морської хвороби.

Навіть слабкі інфразвуки можуть істотно впливати на людину, якщо вони мають тривалий характер. Деякі нервові хвороби мешканців промислових міст спричиняють саме інфразвуки, що проникають навіть крізь товсті стіни споруд.

Робота в умовах підвищеного рівня шуму викликає швидку втому, загострює слух на високих частотах. Потім людина звикає до шуму, чутливість до високих частот пропадає, починається погіршення слуху, яке поступово призводить до глухоти.

Шум згубно діє не тільки на слуховий апарат, але й на центральну нервову систему людини, роботу серця, є причиною багатьох інших захворювань. Найпотужнішим джерелом шуму є гелікоптери та літаки, особливо надзвукові. Їхні шуми погіршують слух та призводять до інших захворюваня робітників наземних служб аеропорту, а також мешканців населених пунктів над якими низько пролітають літаки. Негативна дія таких шумів на людину залежить не тільки від максимального рівня шуму, але й від тривалості дії, загального числа випадків дії такого шуму на добу та фонового рівня шуму. На інтенсивність шуму і площу його розповсюдження суттєво впливають метеорологічні умови: швидкість вітру, температура повітря, хмарність і опади.

Проблема загострюється у зв'язку з експлуатацією надзвукових літаків. У районі польотів таких літаків на незначних висотах виникають шуми, звукові удари і вібрація будівель та споруд. Сучасні надзвукові літаки породжують шуми, інтенсивність яких значно перевищує гранично допустимі норми.

Одним із способів зниження рівня шуму літаків є використання турбовентиляторних двигунів в яких велика частина всмоктуваного повітря оминає камеру згорання, внаслідок чого швидкість викиду вихлопних газів зменшується. Турбовентиляторні двигуни застосовуються зараз на більшості сучасних пасажирських авіалайнерів.

Значним джерелом шуму є залізничний транспорт, який створює акустичний дискомфорт для великих груп населення (до 60 дБ на відстані 200 м і більше). Помітну роль у звуковому режимі міста відіграють промислові підприємства. При цьому найбільш шкідливим в акустичному відношенні є виробництва, розташовані в житловій зоні. Рівень шумів навколо таких підприємств досягає 75 дБ.

Поряд із шумами, що проникають ззовні, суттєве значення мають шуми від внутрішніх джерел, в тому числі від інженерного та сантехнічного обладнання. Особливо несприятлива ситуація виникає у житлових будинках з вбудованими об'єктами громадського харчування, побутового обслуговування тощо. Джерелом шумів в житлових будинках часто є різноманітна побутова техніка, поведінка людей. Так, пилосос чи електронатирач підлоги, що працює в квартирі, дає середньочастотний шум інтенсивністю в 70 – 80 дБ, магнітофон чи телевізор – 80 дБ.

Дослідники встановили, що шум може руйнувати рослинні клітини. Наприклад, експерименти показали, що рослини, які потрапляють під обстріл звуками, засихають і гинуть. Причиною їхньої загибелі є надмірне виділення вологи через листя: коли рівень шуму перевищує певну межу, квіти буквально виходять сльозами. Якщо гвоздику поставити поряд з радіоприймачем, що працює на повну гучність, то квітка зів'яне. Дерева в місті вмирають набагато раніше, ніж в природному середовищі. Бджола втрачає датність орієнтуватися і перестає працювати при шумі реактивного літака.

Конкретним прикладом дії шуму на живі організми, можна вважати наступну подію чотирирічної давності, що трапилась в Україні.

Тисячі пташенят, що не вилупилися, загинули на косі Пташина біля гирла Швидке (дельта Дунаю) в результаті днопоглиблювальних робіт, що велися німецькою компанією "Мебіус" згідно розпорядження Міністерства транспорту України. Шум від працюючої техніки розносився на 5 – 7 км, негативно впливаючи на прилеглі території Дунайського біосферного заповідника. Представники цього заповідника і ще трьох організацій вимушені були з болем констатувати загибель всієї колонії пестроносого і річкового крячка, які розташовувалися на косі Пташина.

З Акту обстеження коси Пташина від 16 липня 2004 року: " В результаті фактичного обстеження коси Пташина (біля гирла Швидке) на місці розташування значних колоній пестроносого ( 950 кубел і 430 кубел за підсумками обліку 28.06.04 р.) і річкового крячка (120 кубел – за даними того ж обліку) на великій площі виявлені залишки багатьох сотень яєць птахів вказаних видів. Характер їх пошкоджень однозначно свідчить про те, що пташенята з них не вилуплювалися. Розрахунковий час початку вилуплення пташенят цієї колонії очікувався з 20 липня. Найбільш вірогідною причиною зникнення колоній (на їх місці у даний час відсутні навіть дорослі птахи) є надмірний чинник неспокою, викликаний днопоглиблювальною технікою, що працює поблизу, а також обслуговуючими її катерами".

Останнім часом проблемі шуму надають великої ваги. Є багато способів боротьби з ним: використання шумопоглинальних екранів, фільтрів, матеріалів, зміна технології виробництва, запровадження безшумних механізмів і деталей, зміна режиму, деталей та особливостей транспортних потоків у міст

Учитель. Природа ніколи не була безмовною, вона – безшумна. Звук – один з найстародавніших її проявів. Звуки завжди були і, навіть, жахливої сили і потужності. Але все-таки в природному середовищі переважали звуки шелестіння листя, дзюрчання струмка, легкий плескіт води і шум прибою,які завжди приємні людині – вони заспокоюють, знімають стреси. Проте внаслідок винахідливості, діяльності "цивілізованої" людини звучання голосів природи стає все більш рідкісним, зникає зовсім або заглушається промисловими, транспортними та іншими шумами.

А які методи боротьби з шумом ви можете запропонувати?



Можливі відповіді

  • Організація кімнати відпочинку, в якій повинні бути всі умови для тиші і спокою; слухання класичної музики.

  • На вібруючу поверхню наносити спеціальне звукопоглинаюче покриття, наприклад, у США розроблений металевий сплав, який поглинає шум подібно до того, як губка всотує воду.

  • У багатьох машин джерелом шуму є двигуни, для глушіння їх використовувати «акустичні пастки» - камери, лабіринти, еластичні оболонки.

  • Стежити за тим, щоб вдома не звучали занадто голосно програвачі, радіо; розмовляти тихо, не підвищуючи голосу.

  • Вздовж доріг насаджувати дерева і кущі, адже листя дерев «розсіює» і «поглинає» шум, а взимку цю функцію виконує сніг на гілках.

ІІІ. Підсумок уроку

Рефлексія Метод Ажурна пилка

-Чи досягли ми мети?

-Про що ви дізналися на уроці?

-Які думки викликала у вас нова інформація?

Додаток

Рівні інтенсивності шуму та їхній вплив на здоров’я


Джерело шуму

Шкала звуку, дБ

Вплив на організм

Поріг чутливості

0




Шелест листя

10




Тихий шепіт на відстані

1 метр


15




Спокійний сад

20




Цокання будильника

30

Сон

Місто вночі, міська квартира

35

Припустима санітарна норма

Приглушена розмова

40




Шум води з-під крана

45

Ефективна розумова праця

Шум друкарської машинки

50




Звук гучномовця

55




Шум легкового авто-

мобіля на відстані 1 м



60

Зниження працездатності

Голосна розмова

65








Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4   5   6


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал