Чудаєва Наталія Володимирівна Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, м. Умань



Дата конвертації11.05.2017
Розмір35.3 Kb.


Чудаєва Наталія Володимирівна

Уманський державний педагогічний

університет імені Павла Тичини, м. Умань

ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ ПЕРШОКУРСНИКІВ

Якість розв’язання завдань, поставлених перед сучасною вищою школою, багато в чому залежить від уміння правильно організувати роботу з першокурсниками. Не випадково, проблема адаптації студентів до умов навчання у вузі, є однією з важливих проблем, що досліджується на психофізіологічному, індивідуально-психологічному, соціально-психологіч-ному рівнях.

Актуальність проблеми визначається завданнями оптимізації процесу адаптації студентів до освітнього середовища в умовах кредитно-модульної системи вищої освіти.

У вузі процес навчання першокурсників часто налагоджується непросто, характеризується значною динамічністю психічних процесів і станів, які обумовлені зміною соціального середовища. Вступ до навчального закладу у значної частини молоді супроводжується дезадаптацією, яка викликана новизною студентського статусу, відсутністю референтної групи, збільшенням обсягу самостійної роботи тощо.

Великий потік інформації, відсутність навичок роботи з нею, багатопрофільність каналів надходження інформації, нова система взаємодії з викладачем виступають головними специфічними факторами дезадаптивної поведінки студентів. Серед психологів навіть з'явилися поняття «вузівський стрес», «інформаційне перенапруження», «вузівський шок» тощо. Все вищезазначене вимагає від першокурсника значної мобілізації своїх можливостей і певних знань і навичок у галузі психологічної самодопомоги для успішного входження в нове оточення і якісно інший ритм життєдіяльності.

Тому, створення кабінету психологічної консультації в сучасному вузі – це не лише важливий ціннісний орієнтир педагогічної освіти у вищій школі, але й предмет пошуку шляхів надання допомоги молодим людям у складному процесі «входження» в атмосферу професійної діяльності. Саме кабінет психологічної консультації може виступати як компонент освітнього середовища науково-методичний та практичний центр, який реалізує психологічний супровід розвитку особистості студента в освітньому середовищі вузу.

Будь-який студент має мати уявлення про те, що таке психологічна допомога, володіти інформацією про її різні види і особливості, а також мати можливість отримати знання про кваліфіковану допомогу та самодопомогу в кризових ситуаціях. Психологічна допомога може бути успішною лише за умови, що студент в її процесі навчається самодопомоги, адже основна частина його життя проходить за межами кабінету психолога.

Для успішної адаптації першокурсників до навчання психологами кабінету психологічної консультації передбачена: підготовка комплексу вправ, спрямованих на опрацювання та усвідомлення своїх почуттів чи настроїв, осмислення пережитого досвіду; підготовка комплексу вправ для формування навичок прийняття самостійних рішень; впровадження проекту «Щоденник» як форми психологічної самодопомоги студентам.

Психологічна допомога може бути успішною лише за умови, що студент в її процесі навчається самодопомоги, адже основна частина його життя проходить за межами кабінету психолога. Психологічна самодопомога – це турбота людини про саму себе і про своє особистісне зростання.

Основні види самодопомоги, на яких наголошують психологи:



  1. Самоспостереження (Що відбувається зі мною в даний момент? Чого б мені хотілося в наступний момент?) Самопізнання часто є причиною змін. Наприклад, усвідомлена злість втрачає свою силу.

  2. Ведення щоденника. Психологічний щоденник – це місце, в якому людина завжди може пропрацювати наявну проблему, усвідомити свої почуття, осмислити пережитий досвід, прийти до якогось рішення.

  3. Автобіографія – суть цього методу полягає в тому, щоб описати історію свого життя, згадуючи всі головні події та своє ставлення до них. Основна мета автобіографічних оповідань – набути вміння поводитися зі своїм минулим і здатність жити в сьогоденні.

4. Релаксація. Наше тіло – це «дім», в якому ми живемо. У сучасному розумінні людина – це єдність трьох складових: розум, почуття і тіло (все частіше додається четвертий компонент – дух, духовність). Якщо уважно спостерігати за собою, можна буде зауважити, що будь-яка ваша емоція або думка знаходить своє вираження в русі м'язів – основних або мікроскопічних. Релаксація допомагає знімати психологічне напруження.

Показники ефективності роботи кабінету психологічної допомоги:



  • Формування у першокурсників ставлення до психічного здоров'я як до самоцінності, підвищення мотивації до саморозвитку;

  • Освоєння ними прийомів саморегуляції, боротьби зі стресом і володіння собою у важких ситуаціях;

  • Освоєння першокурсниками ефективних способів взаємодії в навчально-професійному середовищі;

  • Мобілізація творчих, інтелектуальних, особистісних і фізичних ресурсів.

Література:

  1. Бондаренко А.Ф. Психологічна допомога особистості: Навч. посіб. для студ. ст. курсів психол. фак. та від-нь ун-тів. – Харків: Фоліо, 1996.

  2. Психологическая поддержка в вузе (круглый стол) // Психол. журн. 1994. Т. 15. № 5. С. 102 – 116.


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал