Байка у світовій літературі



Скачати 92.86 Kb.
Дата конвертації19.06.2017
Розмір92.86 Kb.
ТипУрок


Черняхівська гімназія

Урок зарубіжної

літератури у 6в класі

на тему:

«Байка у світовій

літературі»

Урок розробила і

провела вч.зарубіжної

літератури, вищої категорії

Сахненко Тетяна Іванівна

Тема: «Книга мудрості самого народу…»(М.Гоголь)Байка в світовій літературі

Мета: узагальнити й розширити знання дітей про байку, поетів-байкарів; познайомитися з байками різних авторів; учити виділяти в байках мораль. Розвивати техніку й виразність читання, мовлення. Виховувати в дітях допитливість, бажання більше читати та знати

Обладнання: портрети Л. Глібова, І. Крилова, Езопа; малюнки дітей до байок; ОК «Байка» ; виставка «Байка в світовому мистецтві »

Сократ І Бабрій,Федр і Лафонтен,

Сковорода, Крилов-всім вистачило

тем,


Всім шлях премудрий розкривався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Що байкою збагачують люде



Зміст роботи М. Годованець

.Творче читання «Услід за думкою І. Франка»

Уявіть собі барана з шістьма ногами. Як ви думаєте ,може такий баран бути насправді?



-ні.

-Він смішний?



-Ні.

-Так.Це Баран-каліка, а вид каліцтва викликає у нас не сміх, а співчуття. А тепер уявіть Осла , який грає на форте яно, таке може бути?

-Ні

-Вам смішно ?



-Так

-Що ж тут смішного



-Те ,що Осел (узявся не до своєї справи, робить ,що можуть робити люди )

-Усі люди?



-Лише ті, які вміють грати

-А як називають людей, які беруться за справу, яку не вміють робити?



-Таких людей називають … (ослами)

-Значить і Осли є між людьми?Якщо я намалюю Осла за форте яно, то це не буде цілковита неправда! А серед людей є інші звірячі натури? (Вовки , Хитрі Лиси Добродушні Сови?)



d:\photo\pb230637.jpg

-А як називається художній засіб,коли під образами тварин ми розуміємо певні риси людей?(алегорія)

-В яких художніх жанрах зустрічається алегорія?

На попередніх уроків ми вивчали такий жанр літератури ,як байка. Ви маєте певний багаж знань з цієї теми. Сьогоднішній урок буде узагальненням уже здобутих знань з даної теми, а також почуємо іще багато нового, спробуємо відповісти на питання, чи актуальна байка в наш час.



Запис в зошити

Запишіть тему нашого уроку і подумайте ,що чекаєте ви від нашого зібрання?

(діти говорять свої очікування) d:\photo\pb230635.jpg

Зверніть увагу, на дошці не записаний епіграф. А що таке епіграф?( Епіграф - це фраза, розміщена на початку твору, а в даному випадку уроку, яка допоможе повніше розкрити тему.)

Ви правильно визначили мету уроку, говорячи про свої очікування, , тому гадаю,що самі спробуєте обрати із запропонованих висловів той епіграф , який на вашу думку найбільш відповідає нашій темі.

(діти обирають і записують епіграф)

Сократ І Бабрій,Федр і Лафонтен,

Сковорода, Крилов-всім вистачило тем,

Всім шлях премудрий розкривався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Що байкою збагачують людей.

М. Годованець

Здається , байка просто бреше,

А справді -правду ясну чеше…

Л.Глібов

У Езопа вчіться добрі люди!

Федр

Дідусь Крилов і досі цілковито

Панує над світом байок.

І.Ільїнський

Звірі мої за мене говорять

І. Крилов

Ми наносимо порокам тяжкий удар,виставляючи їх на загальне посміховище.

Ж.-Б.Мольєр

-Розпочати подорож світом байок неможливо ,не повторивши що таке байка.



Робота в пара

d:\photo\pb230640.jpg

Відповідь одного учня.

Байка –один з найдавніших видів фольклору.Б. вважають ровесницею міфів,спочатку існувала в усній формі Це невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру.

Б. складається з двох частин:розповіді і повчання(мораль).Героями байок є люди звірі, рослини предмети ,птахи. Головними ознаками байки є алегорія, повчальність,простота, лаконізм, езопова мова. Першим б. був езоп, також б. писали Лафонтен,Крилов

-Погляньте на нашу ялинку, яка також знаходиться в очікуванні новорічних прикрас. Але прикраси будуть не звичайні, а з іменами байкарів світу , розповіді про яких ви сьогодні підготували.На ваших партах лежать різнокольорові кружечки, на яких ви запишите імена байкарів .

І першою іграшкою на ялинці буде імя найдавнішого байкаря .

Про нього Бабрій сказав : «Він –раб,але мудріший від вільних,



Він некрасивий, але вищий від красенів» Звичайно ,мова йде про Езопа. Про цього давньогрецького байкаря існує багато легенд Чи можете ви пригадати деякі з них?Приблизні відповіді учнів:

d:\photo\pb230641.jpg

Одного разу господар послав Езопа до міста з якимось дорученням. Дорогою йому зустрівся суддя й суворо запитав:

- Куди ти йдеш?

- Не знаю, - відповів Езоп.

Така відповідь здалася судді підозрілою і він звелів відвести раба Езопа до в'язниці.

- Але ж я сказав щиру правду, - запевняв Езоп. - Звідки мені було знати, що я потраплю до в'язниці? Суддя засміявся та відпустив його.

За одним переказом, Езопа звільнили з рабства. Проте існує й інша легенда, за якою одного разу до речей байкаря підклали золотий кубок, звинуватили у крадіжці, засудили до страти та скинули зі скелі

Перевірити ,що ви знаєте про байкаря ,нам допоможе Літературний диктант «Істинне-хибне» (діти користуються сигнальними картками)



  1. Засновником літературної байки вважається Федр?(ні)

2.Езоп був рабом філософа Ксанфа? (так)

3.У байці «Крук та Лисиця» хитрунка виманила м'ясо? (так)

4.Езоп жив у 4ст. нашої ери.(ні)

5.Езоп –давньоримський байкар .(ні)

d:\photo\pb230643.jpg6.Байки Езопа існували в прозовій формі. (так)

7. Езопа звинуватили в крадіжці і скинули зі скелі? (так)

8.Байка Езопа називається «Бабка і Мураха»(НІ)

9.В Байці «Вовк та Ягня»ягня змогло довести свою правоту і залишилось живим(ні)

10.Езоп був негарної зовнішності,але дуже мудрим.(Так)

-Виразне читання напамять байки Езопа .

Ще Давньоримський поет Федр звертався до поетів зі словами: «В Езопа вчіться ,добрі люди!» ,продовжував його думку і М.Годованець.Звернення до епіграфу уроку,до виставки книжок.

-Дз вам було підготувати презентацію одного з байкарів світу . Надамо слово. А тим часом , услухаючи уважно відповіді друзів, ви повинні заповнити таблицю ,що є на ваших партах , а в кінці уроку ви її здасте.



імяі

Езоп

федр

лафонтен

Крилов

Глібов






Країна,де жив байкар

Давня Греція

Давній Рим

Франція

Росія

Україна







Час,коли жив байкар

6 ст.до н.е.

І стдо н.е.

18 ст

18 ст.

18 ст







Найвідоміші байки

«вовк та ягня» «Крукі лисиця»

«лисиця і виноград»

«зачумлені звірі»

«вовк і ягня»

«лисиця_жалібниця»







особливості

проза

Віршована форма

Мораль випливає із вчинків героїв

Мораль на початку байка










Розповіді дітей про Федра .

Ми пропонуємо вам перенестися до Давнього Риму. Саме тут жив і творив у І ст. дл н.е. байкар Федр. Він вперше почав писати байки у віршованій формі . Федр за походженням напівгрек,але в дитинстві потрапив до Риму,де здобув волю.Він не любив і зневажав греків. А байки почав писати ,щоб довести що римляни можуть бути не гіршими поетами ніж грекиПочинаючи з 20 років І ст.,він випускає 5 збірок «Езопових байок», а згодом починає писати і сам. Поет вважав,що байки мають алегоричну мову тому,що їх (байки)створювали раби,які не насмілювались вільно висловлювати свої думки і виступати відкрито проти рабів

«Поет і байкар злилися в ньому воєдино»так говорив про І.А Крилова Микола Гоголь . Крилов був і залишається неперевершеним байкарем в російській літературі. Ми знайомилися з його творчістю , тому лише прошу розказати чим запам’ятався вам цей байкар.

Мене вразило,що…

Я запам’ятав…

Мені сподобалось…

(відповіді учнів) d:\photo\pb230647.jpg

Іноді популярність байок Крилова призводила до кумедних історій.

Один царський генерал любив твори байкаря і завжди на військових оглядах запитував у солдат чи знають вони яку-небудь байку.

Одного разу,підійшовши до одного солдата він запитав:

Байки Крилова знаєш?

Так точно, ваше благородіє.

А ну розкажи.

Однажды мартышка,ваше благородие, осел ,ваше благородие….

Дурак!


Потім генерал дав ляпаса солдату і пішов з плацу

А чи знають байки Крилова наші однокласники (Інсценізація байки)



Афоризми .

«Недаром говорится,что дело мастера боится»

«А воз и ныне там»

« Ах ,Моська ! Знать она сильна ,коль лает на слона»

«А ларчик просто открывался»

«Демьянова уха»

«Услужливый дурак опаснее врага»

«Кукушка хвалит петуха,за то, что хвалит он Кукушку»

«Слона то я и не приметил»

«Когда в товарищах согласья нет, на лад их дело не пойдет»

«Беда,коль пироги пекти начнет сапожник»

Розповідь про кого іще підготували наші пошуковці?Розповідь про Леонардо да Вінчі Розповідь про Жана де Лафонтена,



d:\photo\pb230644.jpg

Як бачимо наше дерево стає все святковішим. А що ми можемо сказати про розвиток байки на Україні?



d:\photo\pb230648.jpg

Розповідь про укр.. байкарів.

На Україні байка також має давню і багату традицію. Ще у 17-18 ст. у шкільних підручниках друкувалося багато байок.Україна подарувала світові таких видатних байкарів ,як Григорій Сковорода, Гулак-Артемовський , Євген Гребінка ,Леонід Глібов

У кожного з них є байки зі схожими сюжетами ,але кожна по-своєму цікава.

Простодушний, Непостоянний,Сотрудник,Капитан Ботвиван-це літературні псевдоніми Леоніда Глібова.Завдяки йому укр..байка досягла найвищого розвитку.Не випадково І.Франко назвав Л.Глібова «НАЙКРАЩИМ УКР.БАЙКОПИСОМ», а його байки вважав «головним титулом заслуги сього талановитого поета»

Інтерес до жанру байки не зник і наприкінці ХІХ-поч.ХХст. Але у більшості байкарів байка набула «розважального характеру»

Цитатний ланцюжок (уривки байок Л.Глібова до малюнків)

Звичайно ,ми не можемо сьогодні про всіх розповісти. Давайте назвемо тих письменників ,які працювали або працюють в цьому жанрі. Лессінг, Годованець, Бабрій, Красицький, Сковорода, Гребінка, Михалков, Глазовий…



d:\photo\pb230649.jpg

Наше дерево ожило ,Рясніє прикрасами .Спробуйте дати йому назву.(Світова байка)

Ми з вами говорили ,що багато байкарів використовували сюжети езопових оповідок, вносячи щось своє. Тому у різних письменників є такі байки ,що дає змогу говорити про поняття«мандруючий сюжет». Давайте пригадаємо байку «Мураха і Цикада»В повісті Одоєвського «Косморама»дівчинка Софійка роздумує: «…розуміти книжки дуже важко,ось наприклад, байка «»Бабка і Мураха»,я ніколи не могла зрозуміти ,що в ній цікавого;всі промовляють , який же молодець Мураха!А мені завжди було жаль Бабку, а жорстокого Мураху не розуміла»

-Чи згодні ви з Софійкою?

-Хто з письменників розділяє думку дівчинки?

Чи актуальна байка в наш час?

-Чому байкарі різних країн зверталися до тих самих тем?(вічні теми)Так,до того часу ,поки буде несправедливість, зло,насилля, … буде існувати і байка.

Серед нас також є юні байкарі. Давайте послухаємо одного з них.



Підсумовуючи вивчене і почуте ,складіть сенкан до теми «Байка»

Байка

Дотепна ,смішна, (викривальна,невелика…)

Висміює,повчає,викриває

Байка засуджує людські вади

Книга мудрості.

Рефлексія.Чи збулися ваші очікування від уроку?

Я на сьогоднішньому уроці був…

Мені сподобалося..

Я не був дуже активним….

Я зрозумів, що до КР …

Я запамятав …



Домашнє завдання .Написати власну байку.Підготуйтеся до Кр. Намалюйте хоча б одну річ, яка б на вашу думку символізувала творчість одного з байкарів.

d:\photo\pb230645.jpgd:\photo\pb230644.jpg



Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал