Арт-терапія



Скачати 142.27 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір142.27 Kb.
Кожна дитина – це дорогоцінна перлина, і від нас, педагогів залежить, чи зможемо ми допомогти дітям вивільнити приховані можливості організму і зберегти досконалість і неповторність кожного з них.

Але найчастіше розкритися дитині заважають сором'язливість, неконтактність, дитяча агресивність, конфліктність, тривожність. Цей стан виникає від внутрішніх переживань дитини.

Актуальність проблеми обумовлена необхідністю розвитку емоційної сфери дітей і поліпшення психічного розвитку як однієї з складових здоров'я дитини.

За визначенням Міжнародної асоціації охорони здоров'я,"Здоров'я - це стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя.»

Я думаю, ніхто не буде заперечувати твердження, що основним критерієм здоров'я є гармонія людини з самою собою та навколишнім середовищем, а так само здатність розуміти не тільки чужі почуття але й свої.

Дедалі частіше в роботі педагога основними пріоритетами стають навчальні завдання, надмірне захоплення інтелектуальним розвитком пов'язане з великим навантаженням на дитину і є однією з причин погіршення стану фізичного і психічного здоров'я дітей. До того ж часто педагогічна установка на розвиток мислення перетворює емоційну, духовно-моральну сутність дитини у вторинну цінність. Зіткнувшись з цією проблемою у своїй практиці, у мене, як у педагога, виникли питання, пов'язані з розвитком емоційної сфери дитини, з пошуком нових ефективних методів і прийомів, що сприяють поліпшенню психічного здоров'я дошкільнят. Пошуки мене привели до чарівного, здоров`язберігаючому методу педагогічної арт-терапії.

Так що ж таке педагогічна арт-терапія? У буквальному перекладі це поняття означає терапія мистецтвом.

Арт-терапія- метод лікування за допомогою художньої творчості. Є одним із самих м`яких і глибоких методів в роботі з дітьми особливо в психології. Малюючи,займаючись ліпленням чи навіть описуючи літературно свою проблему чи настрій отримуєш закодоване послання від самого себе, з своєї підсвідомості.

Метод арт-терапії є одним з давніх форм корекції емоційного стану, для зняття накопиченої психічної напруги, щоб заспокоїтись та сконцентрувати свою увагу.

Існує багато видів арт-терапії, її напрямки є найбільш розповсюдженими. Сама арт-терапія є напрямком який поєднує використання в терапевтичній практиці візуальних мистецтв: малюнка, живопису, монотипій, мозаїк, колажів, гриму, боді-арту, масок, ліплення тощо. Арт-терапія найбільш розроблений напрямок із величезною кількістю технік,прийомів,методик. Саме з малюнка почалася історія арт-терапії ,як психотерапевтичного методу. Перевагою арт-терапії є відсутність протипоказань та активна діяльність дітей на заняттях їх бажання працювати.

Досить потужним чинником для «запуску» рухової діяльності може стати потреба дитини в самовиявленні, самоствердженні, для реалізації якої діти широко використовують творчість. Тому серед сучасних можливостей подальшого удосконалення реабілітаційних технологій належна увага надається арт-терапії.



Арт-терапія – це лікування за допомогою залучення дитини до мистецтв. При цьому дитина навчається спілкуватись з навколишнім світом на рівні екосистеми, використовуючи образотворчі, рухові та звукові засоби. Вона має змогу самостійно висловлювати свої почуття, потреби та мотивацію своєї поведінки, діяльності і спілкування, необхідні для її повноцінного розвитку та пристосування до навколишнього середовища.

Основна увага при проведенні корекційної арт-терапії приділяється ставленню дитини до своєї діяльності, своїх малюнків, гри на музичних інструментах тощо. Головне завдання психолога спрямоване на розвиток мотивації дитини до діяльності, відбір прийомів арт-терапії для кращого формування мотиваційної сфери у дітей з різними формами органічного ураження нервової системи.

Арт-терапію, як методику корекції, доцільно використовувати в комплексі функціонально-системної медико-соціальної реабілітації дітей з обмеженими можливостями здоров’я. Застосування арт-терапії підвищує пізнавальну активність дітей, сприяє сенсорному та руховому розвитку, концентрує увагу. Крім того, арт-терапія дозволяє здійснювати більш ефективний вплив на формування емоційної сфери, спонукає до подальшого розвитку компенсаторних властивостей збережених функціональних систем.

Педагогічна корекція за допомогою арт-терапії у дітей з обмеженими можливостями здоров’я (клініко-синдромологічними формами органічного ураження нервової системи) має свої особливості і визначає доцільність врахування загальних та індивідуальних напрямів і умов роботи, а саме: віку дитини, ступеня зрілості всіх функціональних систем, індивідуальних властивостей її особистості. Але цей метод доцільно використовувати в роботі і з здоровими дітьми для покращення їхньої роботи на заняттях і для зняття перевтоми.

Загальні напрями та умови проведення арт-терапії схожі на інші методики педагогічної корекції і добре впливають на всіх дітей. Арт-терапія дає високий позитивний емоційний заряд,формує впевненість в своїх силах у дітей та особистість. Арт-терапія немає обмежень у використанні і не вимагає великих здібностей до образотворчої діяльності чи певних навичок. Арт-терапія є засобом спілкування педагога з вихованцями.

Психолог зобов’язаний:


  • усвідомлювати і пам’ятати про труднощі дитини в реалізації можливостей своїх функціональних систем;

  • встановити напрями і завдання корекційної роботи з арт-терапії;

  • підібрати ті види арт-терапії, які конкретна дитина спроможна виконати і отримати результат;

  • дати можливість дитині самостійно вибрати завдання;

  • встановити з дитиною доброзичливий двобічний контакт;

  • регламентувати роботу дитини, що дає змогу підвищити зосередження уваги.

Такі правила проведення корекції і арт-терапії стимулюють пізнавальну активність дитини, організують її поведінку, підвищують самооцінку.

Аналіз сучасних дослідників по арт-терапії мистецтвом дозволяє вбачати,що цей метод для лікувальних цілей є доцільним і тому:



  • дає можливість для вираження агресивних почуттів в соціально доступній манері. Малювання фарбами чи ліплення являються безпечним способом розрядки напруги яка присутня в дитини;

  • прискорює прогрес в терапії. Підсвідомі конфлікти та внутрішні переживання легше виражаються за допомогою зорових образів;

  • дає підстави для інтерпретації і діагностичної роботи в процесі арт-терапії. Творчість є основним в такій роботі;

  • дозволяє працювати з відчуттями і є єдиним інструментом для покращення відчуття та переконань;

  • допомагає підняти емоційний стан до позитивного;

  • є ланцюжком у виникненні почуття внутрішнього контролю ти порядку. Малювання,живопис фарбами та ліплення приводять до необхідності використовування форми та кольору;

  • розвиває та підсилює увагу до відчуттів. Мистецтво виникає в результаті творчості,яка дає можливість змінити зорове відчуття і дозволяє експериментувати з ними;

  • підсилює відчуття того,що індивідуальність є цінним. І потрібно творчо її розвивати.

Така терапія допомагає вирішити конфлікти та досягти гармоніі в собі,та навчає фантазувати і уявляти.

Арт-терапія – це психотерапевтична техніка яка заснована на творчості. Дана техніка допомагає виражати свої ідеї та переживання за допомогою художньої творчості. На заняттях використовують музику, співи, рухи, танець, поезію,малювання,ліплення та ін… Всі ці види творчості,а також їх характеристики (колір,форма та розмір) допомагають змінити внутрішні переживання,бажання,страхи,надії,і викласти їх в малюнку чи іншому виді діяльності.

Арт-терапія один з глибоких методів психології і в той же час достатньо м`який засіб,щоб допомогти людині «поговорити» з самим собою та зрозуміти зміст свого внутрішнього світу,зняти перевантаження з організму.



Арт-терапія допомагає зрозуміти проблему і розглянути варіанти її вирішення,вибрати для себе найнеобхідніше. І тому є необхідною в роботі не лише психологів,а й викладачів та вихователів.

Можливості арт-терапії. Користь арт-терапії

  • В арт-терапевтичній роботі може приймати участь практично кожна людина, незалежно від свого віку.

  • Це невимагає наявності у нього здібностей до творчості.

  • Через художні образи наше несвідоме взаємодіє зі свідомістю.

  • Арт-терапія допомагає встановлювати відносини між людьми. За допомогою мистецтва людина не тільки виражає себе, але і більше дізнається про інших.

  • Арт-терапія дозволяє пізнавати себе і навколишній світ. У художній творчості людина втілює свої емоції, почуття, надії, страхи, сумніви і конфлікти. Відбувається це на несвідомому рівні, і людина дізнається про себе багато нового.

  • Арт-терапія розвиває творчі можливості. Під час занять арт людина може відкрити в собі невідомі раніше таланти.

  • Арт-терапія є хорошим способом соціально їадаптації. Найбільше значення це має для людей-інвалідів. Вони найчастіше дуже сильно соціально дезадаптовані. Їм не вистачає спілкування. Арт-терапія дає їм можливість більш активно і самостійно брати участь в житті суспільства. Арт-терапія в основному використовує засоби невербального спілкування. Це дуже важливо для людей, яким складно висловити свої думки в словах.

В роботі з дітьми дошкільного віку педагог психолог використовує такі види арт-терапії як: казкотерапія, музикотерапія, кольоротерапія, пісочна терапія, оригамі та багато інших. Всі вони цікаві для роботи з дітьми. Дитина розкривається, грає, стає розкутою та проявляє позитивні емоції та заспокоюється.

Казкотерапія – психологічне консультування з використанням казок, метод практичної психології. Казкотерапія різнопланово використовує потенціал казок, відкриває уяву, дозволяє метафорично висловлювати точнінші життєві сценарії. Казки для казкотерапії підбираються різні: народні, авторські, а також спеціально розроблені, корекційні та багато інших. Твір казок дитиною і для дитини - основа казкотерапії. Через казку можна дізнатися про так іпереживання дітей, які вони самі толком не усвідомлюють, або соромляться обговорювати їх з дорослими. Суть цього методу у створенні особливої казкової атмосфери, яка робить мрії дитини дійсністю, дозволяє дитині вступити у боротьбу зі своми страхами, комплексами.

Основний принцип казкотерапії – цілісний розвиток особистості, турбота про душу, зцілення казкою. Казкотерапія добре долає у дітей високий рівень тривожності, різноманітні страхи, агресивність, адаптує до різних дитячих колективів. Казкотерапію можна використовувати у роботі з агресивними дітьми, невпевненими, сором’язливими, брехливими, а також у випадках різного роду психосоматичних захворювань. Процес казкотерапії дозволяє дитині усвідомити та проаналізувати свої проблеми, побачити шляхи їх вирішення.

Суть методу казкотерапії полягає в тому, що казка доступно пояснює, що добре, а що погано. На прикладі позитивних персонажів дитина вчиться бути хорошою, а негативні герої казок викликають у неї лише негативну реакцію.

Основні прийоми роботи з казкою

Аналіз казок. Мета – усвідомлення, інтерпретація того, що стоїть за казковою ситуацією, конструкцією сюжету, поведінкою героїв. Розповідання казок. Прийом спрямований на розвиток фантазії та творчої уяви. Дитині або групі дітей пропонується розповісти казку від першої або третьої особи, а також від імені інших казкових героїв.

Малювання за мотивами казки. Вільні асоціації дитини виявляються в малюнку. Малюнки аналізуються, обговорюється поведінка і мотиви дій персонажа, діти дають їм оцінку: добре – погано.

Обігруванняказки. Програвання епізодів казки дає можливість дитині відчути деякі емоційно значущі ситуації і пережити певні емоції.

Складання та переказ казок – це так цікаво й корисно! З одного боку цей процес сприяє розвитку уяви, з іншого – дозволяє дитині повідомити оточуючим про свої проблеми. Краще не втручатися в те, про що та як вигадує дитина. Хоча на початковому етапі, щоб показати приклад, можна скласти казку разом з нею. Почута від дитини казка допоможе усвідомити її проблеми і труднощі.

Музикотерапія - одне з напрямків арт-терапії, реалізує психотерапію за допомогою музики і є спеціалізованою формою психотерапії, яка заснована на музиці. Використання музики може бути активним і пасивним. За активної музикотерапії дитина отримує можливість пограти на музичних інструментах. При пасивній - за допомогою прослуховування спеціально підібраної музики досягається необхідний психотерапевтичний ефект. Музикотерапія допомагає подолати внутрішні конфлікти та досягти внутрішньої гармонії.

Ігротерапія- вид психотерапії, в якій використовується терапевтичний вплив гри, щоб допомогти дитині подолати психологічні і соціальні проблеми, що утрудняють особистісний і емоційний розвиток.

Ігротерапія виконує три функції: діагностичну, терапевтичну і навчальну. При організації гри необхідно дотримувати наступні правила:


- вибір ігрових тим повинен відображати інтереси дитини;
- керівництво грою з боку дорослого допомагає розвивати самостійність та ініціативу дітей;
- не слід коментувати і втручатися в дитячу гру;
- дорослий в грі щиро цікавиться дитиною і намагається будувати з ним теплі, турботливі стосунки;
- дорослий створює у дитини почуття безпеки, можливості вільно висловлювати власне «Я»;
- дорослий повинен вірити у здатність дитини діяти відповідально, самостійно вирішуючи особисті проблеми.

Ігри неможливо організувати без іграшок. Спостерігаючи за тим, які іграшки вибирає дитина, можна зробити припущення про його психічний стан.



Кольоротерапія - метод психологічної корекції за допомогою кольору. У рамках традиційної психології неодноразово проводилися дослідження щодо впливу того чи іншого кольору на психологічний стан. Кольоротерапія використовує дані цих досліджень в практичних цілях для формування гармонійного стану індивіда, в ході занять кольоротерапією. Одним із видів арт-терапії є кольоротерапія заснована на дії кольору на нервову систему дитини. Існує два напрямки кольоротерапії: безпосередній вплив на мозок людини та створення необхідного кольорового лікувального середовища.

Колір пов`язаний із матеріальним через емоції. Кольоротерапія це мова, що випливає з установленого ще античними вченими зв`язку між кольором, фарбою й емоціями, а також з відношення між почуттям і кольором.



Багато спеціалістів вважає, що деякі хвороби обумовленні порушенням колірної гармонії організму людини: передозування або нестача кольорів, тому потрібна кольоротерапія, щоб відновити колірну гармонію організму.
Завдання, умови, засоби вирішення в кольоротерапії

  1. Створення на заняттях атмосфери творчості, зацікавленості, невимушеності, експериментування, емоційного переживання, що сприяє колірному відкриттю у дітей.

  2. Спрямованість на активізацію мислення як способу художнього освоєння дітьми кольору світу.

  3. Розвиток у дітей сенсорного сприйняття кольору.

  4. Розвиток колірного сприймання.

  5. Розкриття резервів дитини у кольорі, та вміння винаходити способи колористичного рішення малюнка, створювати свої колірні комбінації, виражати себе через колір.

  6. Розвивати прагнення до пізнання кольору, краси фарб у природі, мистецтві, навколишньому світі.

  7. Викликати бажання досліджувати колір, експериментувати з ним, створювати цікаві колірні комбінації.

І тому створюють цікаві програми, розробки вправ та занять, ігор та дослідів в яких використовується кольоротерапія в поєднанні з нестандартними техніками роботи в образотворчому мистецтві.
Пісочна терапія - забезпечує якісні зміни в інтелектуальній , емоційно ціннісній, дієво-практичній сферах розвитку особистості. Пісок є чудовим засобом для розвитку та саморозвитку дітей, гра з ним позитивно впливає на їхній емоційний стан. Податливість піску дає кожній дитині можливість відчути себе творцем. Не варто також ігнорувати корекційно-розвивальні ресурси занять з піском у роботі з дітьми, що мають вади розвитку. В пісочниці створюються додаткові можливості для розвитку тактильної чутливості. Спостереження за дітьми в процесі роботи з піском дають педагогові змогу виявити стан дрібної моторики вихованців, рівень їхнього пізнавального процесу, загальної поінформованості, визначити особистісні характеристики дитини її загальний емоційний стан. Коли діти торкаються піску, занурюють в нього руки, в них розвивається тактильно-кінестатична чутливість та дрібна моторика. Крім того, пісок має дивовижну здатність «заземлювати» негативну психічну енергію, тож є чудовим психопрофілактичним засобом. Малювання сприяє гармонійному розвитку дитини та формуванню таких базових якостей особистості, як самостійність і креативність. Малювання сприяє розвитку дрібної моторики, а як наслідок – розвитку мовлення і розумових здібностей у дітей розвивається координація рухів. Малювання сприяє розвитку пам’яті, уваги, зосередженості. У процесі малювання на піску дитина розслабляється, у неї проходять страхи, комплекси, розвивається впевненість у собі. Адже на піску дитина може намалювати все, що завгодно. Ігри з піском є ефективним методом психологічної допомоги дитині: у формуванні впевненості у собі та стійкої самооцінки і у гармонізації внутрішнього емоційного стану, зокрема при негативізмі, образливості, конфліктності, при переживанні будь-яких травматичних ситуацій, таких як розлучення батьків, втрата близьких, в адаптації до будь - яких змін у житті дитини. Заняття піском поліпшують емоційний стан дітей: гіперактивних пісок врівноважує, скутих – розслаблює, тривожних – заспокоює, агресивних – втихомирює. Діти будь – якого віку з великим задоволенням грають у піску. Такі ігри насичені різними емоціями: здивуванням, хвилюванням, радістю, захопленням тощо. У пісочниці діти збагачують свій емоційний та соціальний досвід. Маніпулювання з піском сприяє розвиткові фантазії, образного мислення, відпрацюванню точності рухів. Метод сендплею дає необмежені можливості для організації інтегрованої діяльності дошкільнят. Отже, немає нічого простішого та доступнішого, зручнішого та різноманітнішого, природнішого та об’ємнішого ніж пісочна гра.

У корекційно-розвивальній роботі з дошкільниками ще використовується багато інших методів які допомагають розкрити потенціал та творчі здібності дошкільнят.



Педагогічна арт-терапія - це чарівна країна. Там дитина навчиться бути самим собою, стане розуміти почуття інших, і використовувати емоції як засобу спілкування. Особлива увага приділяється відтворенню фантазії дитини. При цьому дотримуються основних правил арт-терапії: дитина має право вибирати вид та зміст своєї творчої діяльності, працювати в своєму особистому темпі, врахування індивідуальних особливостей дитини, підбір певних видів діяльності, які окрема дитина спроможна виконати і отримати результат, регламентування роботи дитини, що дає змогу підвищити зосередження уваги. Такі правила дають змогу стимулювати пізнавальн уактивність дитини, організувати поведінку, підвищити самооцінку.

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал