«Арт-терапевтичні форми роботи практичного психолога»



Скачати 166.55 Kb.
Дата конвертації09.05.2017
Розмір166.55 Kb.


Великожолудська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.

Тренінг на тему:
«Арт-терапевтичні форми роботи практичного психолога»




Підготувала


практичний психолог

Совгуть Л. Й.
2013

16 січня 2013року на базі на базі Великожолудської загальноосвітньої школи I-III ст.відбувся семінар- практикум для практичних психологів загальноосвітніх навчальних закладів з теми «Арт-терапевтичні форми роботи практичного психолога».

Значна увага присутніх на семінарі зверталася на теоретичні засади арт-терапії.

Були переглянуті презентації на теми: «Казкотерапія,музикотерапія, кольоротерапія в роботі практичного психолога» .Оскільки ,арт-терапевтичні методики можна використовувати для:



  • діагностики та оцінювання психологічного стану дитини;

  • нормалізація емоційної сфери;

  • розвитку мотиваційної сфери;

  • удосконалення комунікативних можливостей;

  • корекції порушень поведінки;

  • урегулювання міжособистісних відносин;

  • подолання порушень шкільної адаптації тощо.

З метою набуття психологами практичних навичок застосування методів арт-терапії:

- психологом Великожолудської загальноосвітньої школи було підготовлено та проведено

тренінгове заняття «Арт-терапевтичні форми роботи практичного психолога»

- підготовлено низку психологічних рекомендацій щодо використання у своїй роботі арт-терапевтичних методів.



Навчальний тренінг

Духовне життя дитини повноцінне

лише тоді, коли вона живе у світі

гри, казки, фантазії, творчості.


Тема тренінгу «МЕТОДИ АРТ-ТЕРАПІЇ В РОБОТІ ПСИХОЛОГА»
Мета тренінгу: ознайомити учасників семінару-практикуму з методами арт- терапії, сприяти особистісному зростанню молодшого підлітка шляхом використання методів арт-терапії.

Цільова аудиторія: учні 5 класу (10-11 років).

Тривалість тренінгу: 60 хв.
СТРУКРУРА ТРЕНІНГУ


З/П


Види робіт

Орієнтована тривалість вправи, хв.


Ресурсне забезпечення

Вступний блок

1.

Вступне слово тренера. Інформування про тему, мету, завдання, зміст та кінцевий результат тренінгу; оголошення регламенту та правил роботи; визначення очікування учасників.

5


-


2.

Вправа для сприяння знайомству учасників «Я хочу повідомити про себе»

5

-

3.

Мозковий штурм «Правила тренінгу»

7

Фліп-чарт, плакат з правилами роботи

4.

Вправа «Наші очікування»

5

Маркери, ручки, аркуші паперу формату А4

5.

Вправа «Карусель спілкування»

5

-

Основний блок

1.

Теоретичне повідомлення

5

-

2.

Вправа «На якого казкового героя я схожиий (жа)?»

5

М’яч

3.

Вправа «Складаємо казку»

7

-




Перегляд відеослайдів терапевтичного змісту «Барви осені»


3




4.

Вправа «Малювання в парі»

5

Маркери, ручки, аркуші паперу формату А4

5.

Вправа «Чарівні кульки».

5

Диск з веселою музикою.

6.

Монотипія «Якого кольору дружба»

8

Гуаші, плакат, скло.

7.

Релаксація «Райдужний тонік»

6

Релаксаційна мелодія

Заключний блок

1.

Підведення підсумків тренінгу, оцінка досягнення цілей тренінгу. Рефлексія заняття та очікувань

5



Аркуші паперу із зазначеними очікуваннями учасників

2.

Вправа «Усмішка»

5

Диск із веселою мелодією

3.

Вправа «Аплодисменти»

5

-

ВСТУПНИЙ БЛОК

І. Вступне слово тренера (5хв.)

«Якщо у тебе психологічні проблеми

ти зможеш подолати їх самостійно

за допомогою живлячої сили мистецтва…»
Арт–терапія – метод лікування засобами художньої творчості. Це один із самих м`яких і в той же час глибоких методів в арсеналі психологів. Малюючи, займаючись ліпленням, ви ніби отримуєте закодоване послання від самого себе. Форма, колір та інші характеристики продуктів творчості можуть не лише розкрити істинні, глибинні бажання, страхи, відношення до когось або чогось, настрій в даний момент, але й вплинути на свій психологічно емоційний та фізичний стан. Адже відомо, що кожна форма, колір та звук випромінюють певну енергію, яку можна і потрібно використовувати для покращення життя та зміцнення здоров`я. Цей термін з'явився ще в 40-і рр.. ХХ ст. Його почав використовувати британський лікар і художник Адріан Хілл. Він працював у спеціальних госпіталях з туберкульозними хворими як арт-педагог. Він звернув увагу на той факт, що заняття творчістю допомагають хворим легше і швидше видужувати. При цьому пацієнти відволікаються від своїх проблем і переживань. Потрібно сказати, що мистецтво взагалі з'явилося в давні часи і служило засобом комунікації. У народній творчості можна побачити прообраз сучасної арттерапії. Умови для розвитку арттерапії почали закладатися разом з появою інтересу до дитячого та примітивного мистецтва. Люди стали цінувати спонтанне вираження емоцій, яке не стримувалося рамками умовності. У Росії в останні роки спостерігається швидкий розвиток психотерапії. При цьому відбувається активне вивчення її нових форм і моделей. Великий інтерес до арттерапії почали проявляти не тільки фахівці, але і самі пацієнти. Проте до цих пір не всі знають, що являє собою арттерапія. Це пов'язано з недостатньою кількістю інформації. Розвитком цієї професії у нас займаються лікарі-психіатри та психотерапевти.

Можливості арт-терапії. Користь арт-терапії

Можна сказати, що арттерапія будується на вірі у творчу основу людини. Вона не ставить собі за мету зробити людину художником або актором. Вона спрямована, в першу чергу, на вирішення психологічних проблем. В арт-терапевтичній роботі може приймати участь практично кожна людина, незалежно від свого віку. Це не вимагає наявності у нього здібностей до творчості. Через художні образи наше несвідоме взаємодіє зі свідомістю. Арт-терапія допомагає встановлювати відносини між людьми. За допомогою мистецтва людина не тільки виражає себе, але і більше дізнається про інших. Арт-терапія дозволяє пізнавати себе і навколишній світ. У художній творчості людина втілює свої емоції, почуття, надії, страхи, сумніви і конфлікти. Відбувається це на несвідомому рівні, і людина дізнається про себе багато нового. Арт-терапія розвиває творчі можливості. Під час занять арт людина може відкрити в собі невідомі раніше таланти.

Арт-терапія є хорошим способом соціальної адаптації. Найбільше значення це має для людей-інвалідів. Вони найчастіше дуже сильно соціально дезадаптовані. Їм не вистачає спілкування. Арт-терапія дає їм можливість більш активно і самостійно брати участь в житті суспільства. Арт-терапія в основному використовує засоби невербального спілкування. Це дуже важливо для людей, яким складно висловити свої думки в словах. Арт-терапія в останні роки набула педагогічне спрямування. У школі вона виконує наступні функції: виховна, корекційна, психотерапевтична, діагностична та розвиваюча.   Арт-терапії не має обмежень у використанні, оскільки не вимагає наявності особливих здібностей до образотворчої діяльності чи художніх навичок, тож підходить кожному.
Як засіб невербального спілкування вона особливо цінна для тих, кому важко передавати свої переживання словами.

Арт-терапія як засіб вільного самовираження та самопізнання передбачає атмосферу довіри, високої толерантності, уваги до внутрішнього світу людини.

Дає значний позитивний емоційний заряд, формує активну життєву позицію, впевненість у своїх силах. Отже це:

- кольоротерапія;

- сміхотерапія;

- лялькотерапія;

- музикотерапія.

І ми попробуємо використати деякі методи арт-терапії на сьогоднішньому занятті.


Вправа «Я хочу повідомити про себе»

Мета: сприяти знайомству учасників.

Час - 5 хвилин.

А тепер давайте ближче познайомимося.

Спочатку всі причепіть бейджики, на яких написане ваше ім’я. А тепер давайте по-черзі кожен назве своє ім’я і продовжить фразу «Я хочу повідомити про себе….». Наприклад «Мене звуть Олег, я хочу повідомити, що я люблю спорт».

У відповідь на кожне таке висловлювання всі повинні хором відповісти: "Це чудово!" і одночасно підняти вгору великий палець.

ПРАВИЛА

Всі правила гідної поведінки здавна відомі,

Зупинка за малим – за умінням ними користуватися.

Б. Паскаль

Успіх тренінгу значною мірою визначається дотриманням специфічних принципів роботи. Правила – випробуваний і ефективний метод для досягнення атмосфери довіри, доброзичливості і співробітництва для конструктивної та успішної роботи.


Правила:

  • Цінувати час.

  • Бути позитивно налаштованим.

  • Правило додавання.

  • Кодекс ввічливості. Уважно слухати, говорити по темі, висловлювати думку коротко і аргументовано.

  • Правило добровільності.

  • Правило персоніфікації. Говорити від свого імені (Я - висловлювання).

  • Правило конфіденційності.

  • Правило поваги.

Збиратись разом – це початок, Триматись разом – це процес, Працювати разом – це успіх. Генрі Форд

ОЧІКУВАННЯ

Учасникам пропонується висловити власні очікування


Вправа «Наші очікування» (5 хв.)

Мета: виявлення очікувань учасників; корекція запиту.

Психолог. Кожен із нас чогось очікує від нової справи. Чого ви чекаєте від цього тренінгу? (учасники записують свої очікування на квіточці, обираючи квітку такого кольору з яким асоціюється їхній настрій).

(Учасники по колу зачитують свої очікування від тренінгу).

Те, що ми з вами записали, безумовно, може змінюватися протягом усього тренінгу. Можливо, ви одержите те, чого не очікували. Багато чого також залежатиме від вашої активності.

Наприкінці тренінгу в нас із вами буде можливість проаналізувати свої очікування.


Вправа «Карусель спілкування» (5 хв.)

Учасник по колу продовжують фразу, задану ведучим.



  • Я люблю…

  • Мене радує …

  • Мені сумно, коли …

  • Я гнівається, коли…

  • Я пишаюся собою, коли…


Вправа «На якого казкового героя я схожий?» (5 хв.)

Мета – надати можливість учасникам висловитися на адресу колег по групі, виражаючи себе через асоціативні уявлення.

Час - 5 хвилин.

- Матеріали - м'яч.

  • Особливі вимоги до приміщення - достатність простору для кидання м'яча в колі.

  • Процедура: учасники стоять у колі. Тренер пропонує пригадати відомих казкових героїв, подивитися уважно на всіх присутніх, кожному учасникові обрати серед інших людину, яка викликає в нього асоціації з яким-небудь персонажем казки (героєм мультфільму). Тренер пропонує кожному запам'ятати, від кого він одержуватиме м'яча, і що при цьому буде сказано.

Перший учасник, який має м'яча, кидає його обраній людині і говорить, кого саме нагадує адресат (наприклад: "Галино, мені здається, що ти схожа на Русалоньку" тощо). Той, у кого опинився м'яч, кидає його іншому учаснику, називаючи персонаж, з яким асоціюється ця людина. Вправа триває поки м'яч побуває в кожного учасника. Останній учасник, до якого потрапив м'яч, повертає його тому, від кого отримав, і висловлює свою думку щодо повідомленої асоціації (наприклад: "Вітю, ти сказав, що я схожа на Русалоньку, а насправді я ототожнюю себе з Дюймовочкою"). Доки всі учасники висловляться щодо отриманих асоціацій, вправа триває у зворотному напрямі..
Вправа “Улюблений герой” (7 хв.)

Мета: рефлексія та аналіз альтруїстичних проявів у поведінці.

Інструкція: згадайте своїх улюблених героїв казок, мультфільмів, оповідань, уявіть себе на їхньому місці, подивіться на світ їхніми очима, проявіть їхні почуття.

Обговорення: назвіть свого улюбленого героя. Що ви відчували, коли були на його місці? Який досвід поведінки можна взяти для себе?



Перегляд відеослайдів терапевтичного змісту «Барви осені» (3 хв.)
Вправа «Малювання в парі» (10хв.)

- Мета: дослідження міжособистісних взаємин.

- Інструкція: покладіть листок паперу, візьміть олівці, фарби чи фломастери. Уважно подивіться один одному в очі і починайте малювати спонтанно малюнок на тему «Мій клас» . Спілкуватися з партнером можна лише за допомогою ліній та кольору.

- Обговорення:

- Чи легко було працювати в парі один з одним?

- Що допомагало? Що заважало?

- Чи сподобалась вам ця вправа?


Отже, діти ви зрозуміли, що коли ваш партнер вам добре знайомий, він ваш

товариш, тоді набагато легше разом виконувати будь-яку роботу.


Релаксація "Райдужний тонік" з музичним супроводом (5хв.)

Мета: розслаблення.

Вмостіться зручніше… Руки вільно покладіть перед собою…Розслабте спину… Розслабте всі м'язи…Ви робите легкий і глибокий вдих… Спокійний і довгий вдих… Без зусиль вільно і легко дихаєте… Ваші ноги торкаються підлоги…Ваші руки торкаються стільчика… Ви відчуваєте їхню опору… Підтримку…

Ви заспокоїлися…Ви спокійні, Вам приємно…Усе ваше тіло спокійне…Руки розслаблюються…Кисті розслаблюються і важчають. Важчають і починають теплішати. Теплішають. Ноги повність розслаблені і теплі. Усе тіло абсолютно спокійне. Тілу приємно і зручно, воно відпочиває.

Уявіть собі світле блакитне небо з райдугою від краю до краю.

Сконцентруйтесь на червоній лінії. Уявіть як вона починає вібрувати, віддаляється від райдуги і наближується до вас у вигляді червоної хмаринки. Коли ця хмарка досягне вас, воно розсипається на рубінові кристали і сиплеться на вас. Кристали торкаються шкіри і перетворюються у краплі води, вона просочується всередину і наповнює ваше тіло рубіновим кольором.

Коли ви відчуєте, що тіло наситилося кольором, зайва волога вирветься назовні і скоро розсіється . Повторіть теж саме з наступною та всіма іншими кольоровими лініями райдуги.

Усміхніться — і розплющте очі .Ну що, як розслабилися сьогодні?
Вправа «Чарівні кульки» (10хв.)

Мета: сприяти розвитку уміння взаємодії між учасниками тренінгу.

У кожного з вас є частина зображення, знайдіть свою пару і об’єднайтеся. Я даю чарівну кульку, що є символом дружби. Вам потрібно зі своїм товаришем танцюючи, втримати кульку чолом. (Під музичний супровід дітям пропонується вибрати за кольором кульку та створити в парі свій танок)

Обговорення вправи:

- Які почуття виникли у вас під час виконання вправи?

- Чи легко було вам виконувати вправу?
Монотипія «Якого кольору дружба» (7 хв.)

Мета: Навчити взаємодіяти з однолітками, згуртувати колектив.

Інструкція: Для цієї вправи необхідні вирізані зі скла квадрати. Виберіть кольори, які вказують на радість, дружбу, розуміння, підтримку. Нанесіть кашку з гуаші відповідних кольорів на скло. Різко переверніть скло, опустивши на аркуш паперу сторону з фарбою, покрутіть скло по паперу за годинниковою стрілкою.

Обговорення:

- Чи завжди яскраві кольори дають яскравий колір у підсумку при змішуванні?

- Чи сподобалася вам ця вправа?

Прослуховування пісні «Дружба»
Рефлексія заняття та очікувань (5 хв.)


  • Які почуття виникали у Вас сьогодні протягом зустрічі?

  • Що дивувало, що було приємним, що заважало і що допомагало?

  • Що спадало на думку?

  • Що запам’ятається на довго?

Запис ступеня реалізації очікувань учасників від зустрічі на особистих стікерах, після чого очікування проговорюють уголос по колу. Далі всі учасники приклеюють стікери на зображення великого «дерева сподівань».
Вправа «Усмішка» (5 хв.)

Грає весела музика.

– Усміхніться! Уявіть собі, що Ви дуже щасливі. Відчуйте, як Ваша усмішка лине із серця та піднімається, торкається Ваших губ. Ви усміхаєтеся! Гарного Вам настрою!

Усміхайтеся частіше, навіть коли немає настрою! Самопочуття покращується, якщо вдається утримати усмішку понад півтори хвилини. Цей прийом – улюблена вправа йогів для подолання негативу. Розтягнуті в усмішці губи посилають в мозок сигнал, що покращує настрій.



Вправа «Аплодисменти» (5 хв.)

Мета: зняти емоційну втому; сприяти поліпшенню настрою.

Ведучий. Ми з вами добре попрацювали. На завершення я пропоную уявити на одній долоні посмішку, на іншій – радість. А щоб вони не втекли від нас, їх треба міцно-преміцно поєднати в аплодисменти.

До нових зустрічей!

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал