Антоніна Григорівна Нор



Скачати 138.01 Kb.
Дата конвертації20.03.2017
Розмір138.01 Kb.

Антоніна Григорівна Нор,

вчитель початкових класів вищої категорії,

старший вчитель Першотравенської СЗШ I-IIIст.

Верхньодніпровського району, Дніпропетровської області

Розвиток пізнавальної активності учнів на уроках природознавства в 1 класі

Розвиток національної системи початкової освіти вимагає нових ефективних підходів до змісту й методів навчання природничих наук. Саме тому в структуру навчального плану згідно нового Державного стандарту початкової загальної освіти введено предмет «Природознавство», який тепер вивчається з 1 по 4 клас. Курс природознавства – це новий предмет в початковій школі, який є першою сходинкою до формування природничо-наукової картини світу. Актуальним в наш час стає питання системного виховання екологічної культури учнів, що ґрунтується на почутті поваги та любові до природи. Дитяча допитливість, чутливість та легке сприйняття явищ і об’єктів природи сприяють накопиченню життєвого досвіду першокласників, що в подальшому впливатиме на особистісний розвиток дитини.

Уроки природознавства вже зараз стали улюбленими для моїх першокласників. Кожен урок – це мандрівка в природу, яка поєднується із дослідженнями та практичною діяльністю учнів. А мандрувати дивовижним світом природи допомагають казкові герої – Їжачок Хитрячок, Сойка Синьокрилка, Карасик Золотенко та Сонечко Семикрапочка, які переносять школярів у реальний світ і дають можливість глибоко усвідомлювати природу як безумовну цінність і важливу умову життя людства. А сам підручник «Природознавство» (автор Грущинська І. В.) є маленькою енциклопедією для маленьких школярів.

Для вивчення природознавства велику увагу на своїх уроках приділяю розвитку пізнавальної та творчої активності учнів. Ці уроки вчать дітей вести спостереження, організовувати дослідницьку практичну діяльність, створювати проекти. Програмою передбачено виконання міні-проектів «Як облаштувати джерело?», «Моє улюблене місце відпочинку на природі», що є доступною творчою діяльністю школярів. Уже на перших етапах вивчення природознавства учні набувають дослідницьких навичок і шукають відповіді на запитання «Куди зникає вода з калюжі?», «Як живуть мурахи?» А на уроках «Запитання до природи» включаються в пошукову діяльність і вчаться знаходити в підручниках та додаткових джерелах відповіді на запитання та обґрунтовувати їх. Така діяльність розвиває дитячий кругозір та сприяє цілісному засвоєнню навчального матеріалу. Ці уроки вчать спостерігати, робити висновки, узагальнювати. Як підсумком всієї навчальної діяльності на кожному уроці є виконання творчих робіт у рубриці «Завдання друга природи», де учні вчаться аналізувати, виділяти головне, порівнювати, а також застосовувати знання на практиці.

Щоб активізувати пізнавальну діяльність школярів, використовую завдання розвивального характеру, загадки, казки, вікторини, ребуси, ситуативні завдання екологічного змісту. Дуже важливою формою проведення уроку є екскурсія. У процесі екскурсії засвоєння нового матеріалу з природознавства стає доступним і зрозумілим, оскільки відбувається безпосередньо в природному оточенні. Учні досліджують рослини і тварини в умовах проживання, що сприяє утворенню первинних уявлень про взаємозв’язки в природі. Значну роль відіграють екскурсії і в естетичному та екологічному вихованні дітей.

Великого значення у розвитку активності учнів на уроці надаю грі, змаганню. Вони сприяють розвитку мислення, пам’яті, уваги, здатності до аналізу та синтезу, вдосконаленню конструктивних умінь і творчих можливостей, розвитку природоохоронних умінь. Гра створює комфортні умови для кожної дитини, щоб навчальна діяльність позбулася негативного психологічного напруження і перетворилася в радісний та цікавий процес.

Неможливо виховувати творчу особистість, не впроваджуючи нових технологій навчання. Поряд з традиційною системою застосовую роботу в групах та парах, інтерактивні та комп’ютерні технології навчання, які забезпечують добре емоційне самопочуття кожного учня на уроці. Школярі вчаться самостійно мислити, розв’язувати проблеми, прогнозувати результат, у них формується вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Першокласники навчаються працювати в групі, обговорювати ідеї, розподіляти завдання, вислуховувати пропозиції. Особливо цінним в роботі груп вважаю те, що учні можуть брати на себе різні ролі: слухача, виконавця, дослідника, шукача, співрозмовника, партнера. Функція вчителя на уроці полягає у забезпеченні учням позиції справжнього «суб’єкта» навчально-пізнавальної діяльності. Ефективність уроку визначаю не обсягом знань, умінь, яких набула дитина, а мірою участі самої дитини у процесі здобуття цих знань.

Самостійна робота – складова частина процесу навчання, важлива передумова свідомого і міцного оволодіння знаннями. Вона дає можливість використовувати природний потенціал кожної дитини, підвищувати інтерес до навчання. Шляхом спеціально дібраних вправ розвиваю і вдосконалюю способи пізнавальної діяльності, привчаю учнів до самостійного застосування цих способів у різних ситуаціях. Допомагає мені в цьому «Зошит друга природи» (автор Грущинська І.В.), в якому вдало підібрані такі завдання. Широко використовую в роботі алгоритми, пам’ятки, опорні сигнали. Це сприяє розвитку самостійності учнів, бо вчить відповідної логічної послідовності у виконанні розумових операцій.

Таким чином, уроки природознавства навчають дітей бути небайдужими до природи, розвивають емоційний внутрішній світ, формують екологічну культуру й етику, розвивають творчі здібності молодшого школяра.

Пропоную розробку уроку природознавства в 1 класі з комп’ютерною підтримкою.

Т е м а. Які рослини прикрашають твій край? Лікарські рослини

М е т а. Формувати в учнів уявлення про різноманітний світ рослин та їх значення для людини. Ознайомити з лікарськими рослинами та грибами рідного краю. Вчити розпізнавати рослини за певними ознаками. Розвивати допитливість, спостережливість, пізнавальний інтерес. Виховувати в учнів любов до природи, бережливе ставлення до рослин, бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості.

О б л а д н а н н я: зображення дикорослих та лікарських рослин; таблиця «

стівні та отруйні гриби», «Ягоди»; презентація вчителя «Лікарські рослини»; гербарій лікарських рослин.



Хід уроку

I. Організація класу.

Настрій уроку.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всім довкола:

Небу, сонцю, добрим людям.

І тоді обов’язково

Наш урок цікавим буде.

II. Фенологічні спостереження.

Вправа «Погода».

– Яка зараз пора року?

– Який місяць?

– Тепло чи холодно надворі?

– Який стан неба?

– Яка температура повітря?

– Чи були сьогодні протягом дня опади?

III. Актуалізація опорних знань.

1. Вправа «Мікрофон».

– До якої природи відносяться рослини?

– Які рослини називають дикорослими?

– На які групи за будовою поділяються рослин ?

– Які особливості дерев, кущів, трав’янистих рослин?

– Яку користь рослини приносять людям?

– Назвіть свої улюблені рослини.

2. Гра «Дикоросла чи культурна рослина».

(Якщо вчитель називає дикорослу рослину, то діти плескають в долоньки 1 раз, а якщо культурну – 2 рази).

Клен, огірки, кульбаба, морква, ліщина, персик, подорожник, картопля, соняшник, гречка, конвалія, диня, пшениця, дуб, кавун, шипшина, жито, тополя, береза, помідори, чорнобривці.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

1. Вступне слово вчителя.

З попередніх уроків ви вже знаєте, що світ рослин різноманітний і великий. Рослини оточують нас всюди. Вони ростуть у лісах і на луках, у водоймах і високо в горах. Серед них є величезні й зовсім маленькі, вигадливі й прості, яскраві і навіть непомітні. Сьогодні ми дізнаємося, які рослини прикрашають наш край і чим можуть стати для нас корисними.



2. Девіз уроку:

Кожна квіточка - нам на радість,

Кожна рослинка - для нашого добра,

Кожна травинка - для нашого здоров'я.



V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя.

Споконвіку люди вважали рослини зеленим дивом Землі. Білокорі березки, могутні дуби, барвисті мальви, запашні троянди є окрасою нашого краю. Мабуть не знайдеться такої людини в Україні, щоб не знали про калину, тополю, вербу, барвінок. Люди обожнюють ці рослини.

У різних куточках України зростають різні рослини. І нам здається, що нема на Землі кращого краю, ніж наш, оповитий голубими стрічками річок, зачарований шепотом лісових трав, неповторною красою віковічних лісів.

2. Гра «Дорога до школи».

Хто назве більше рослин, які ви зустрічаєте по дорозі, коли йдете до школи.



3. Гра «Третій зайвий».

У кожному рядку назвати ту рослину, яка не зростає у тій місцевості, де ви живете.



дуб

пальма

тополя

сосна

береза

бамбук

кедр

глід

верба

очерет

кактус

конвалія



4. Робота з гербарієм рослин.

Влітку щедру скатертину-самобранку нагадує ліс. Яких тільки тут ягід не зустрінеш! Зібрані власноруч свіжі ягоди особливо смачні.

На галявині широкій

Спіє терен чорноокий,

Пломеніє глід.

Жаром жевріє шипшина,

Червоніє горобина

І пишається калина.

– Які цілющі ягоди дає нам ліс? (Малина, ожина, суниці, брусниця, журавлина, чорниці, шипшина, глід. (Діти розглядають гербарій цих рослин).

g:\новая папка\ягоди.jpg

5. Розповідь вчителя про гриби.

Справжньою окрасою наших лісів є гриби, які становлять окрему групу живих організмів. Серед них є багато їстівних. Та в лісах можна знайти ще й отруйні – це мухомор і бліда поганка. Їх зовсім не можна чіпати.



c:\users\пользователь\downloads\гриби.jpg c:\users\пользователь\downloads\гриби1.jpg

6. Гра «Так чи ні».

(Якщо «Так», то діти підіймають обидві руки вгору, якщо «Ні», то руки складають разом на парті).



  • В лісі ростуть лише дерева.

  • Мухомор та бліда поганка – отруйні гриби.

  • У садах вирощують чорну смородину і малину.

  • У лісах зростає дикоросла малина.

  • Білий гриб, лисички, мухомори – їстівні гриби.

7. Дидактична гра «У гості до Їжачка Хитрячка»

Петрик і Надійка пішли в гості до лісу. Вони зупинились на великій галявині, де росло багато грибів та ягід (малюнок лісової галявини, де ростуть гриби та ягоди). Петрик вирішив назбирати грибів, а Надійка – ягід). Допоможіть дітям це зробити правильно. c:\users\пользователь\downloads\лужайка1.jpg



c:\users\пользователь\downloads\діти.jpgc:\users\пользователь\downloads\діти.jpg

c:\users\пользователь\downloads\полуниці.jpgc:\users\пользователь\downloads\чорниці2.jpg

c:\users\пользователь\downloads\опеньки.jpgc:\users\пользователь\downloads\мухомор.jpgc:\users\пользователь\downloads\поганка.jpgc:\users\пользователь\downloads\лисички.jpg

c:\users\пользователь\downloads\корзинка.jpgc:\users\пользователь\downloads\корзинка.jpgc:\users\пользователь\downloads\малина1.jpgc:\users\пользователь\downloads\білий гриб.jpgc:\users\пользователь\downloads\images.jpg

Ф і з к у л ь т х в и л и н к а.

Раз-два – дерева,

Три-чотири – вийшли звірі,

П’ять-шість – пада лист,

Сім-вісім – птахи в лісі.

Дев’ять-десять – це сунички

Підвели червоні личка.



8. Презентація на тему «Лікарські рослини».

Наша земля багата на рослинний світ. Ви дуже часто бачите їх у лісі, лузі, на полі, але навіть не замислюєтесь, що у вас під ногами – справжній скарб. Майже кожна рослинка має чудодійну силу.

Здавна люди помітили, що хворі тварини шукають певну травинку, з’ївши яку, вони одужують. Так і людина стала шукати допомоги в рослин. Наші предки знали корисні властивості багатьох квітів і трав. Вони робили з них настої, бальзами, чаї. Такі рослини називають лікарськими. Ми зараз з вами познайомимось з деякими з них і переглянемо презентацію «Лікарські рослини».

1) Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх – відгадай. (Конвалія) (Слайд 1)

2) Що то за рослина,

Що вбиває звіра? (Звіробій) (Слайд 2)

3) Сонечко в траві зійшло,

Усміхнулось, розцвіло.

Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба) (Слайд 3)

4) Викупана в сонечку,

Стоїть донечка.

Бджоли сонячний медок

Дістають з її квіток. (Липа) (Слайд 4)

5) Виросли на лузі

Сестрички маленькі.

Очки – золоті,

А війки – біленькі. (Ромашки) (Слайд 5)

6) Бородавки чистить з тіл,

Звідси й назва – (чистотіл). (Слайд 6)

7) На землі лежать листки –

Мов маленькі лопушки.

Нам він – як хороший друг,

Лікує рани ніг і рук . (Подорожник) (Слайд 7)

8) Квітка пишна, квітка гожа,

На троянду трішки схожа.

На кущах вона зростає.

Хто із вас цю квітку знає? (Шипшина) (Слайд 8)




9) Олена зелена,

Не сіяна, не саджена,

Хто доторкнеться,

Той обпечеться. (Кропива) (Слайд 9)

10)І червона, й соковита,

Та гірка вона все літо.

Припече мороз – вона

Стане добра і смачна. (Калина) (Слайд 10)







9. Робота з підручником. (С.98 – 99)

10. Дослідницький практикум.

Розгляньте уважно цю рослину. (Вчитель демонструє засушену рослину мати-й-мачуху). Її можна зустріти на луках і на обочинах доріг. Розпочинає цвісти дуже рано навесні. Коли цвітіння закінчується, виростають великі листки. Подивіться на її листочки. Зверху вони світло-зелені, гладенькі, холодні, а знизу так густо вкриті м’якими ніжними волосками, що виглядають білими і здаються теплими. Теплі, мов мати, а холодні, як мачуха. Тому й назву таку має рослина – мати-й-мачуха. Допомагає ця рослина при застуді та сильному кашлі. Свіжі листки можна прикладати до ран.



g:\новая папка\мати.jpg

– Кому з вас доводилось збирати лікарські рослини?

– Чи можна збирати лікарські рослини поблизу доріг та промислових підприємств?

– Як правильно збирати та сушити лікарські рослини?






VI. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Гра «Впіймай назву лікарської рослини».

Рве Мар’янка у торбинку

Подорожник, материнку.

Петрик, Оля і Дем’янко

Накопали валер’янки.

2. Дидактична гра «Лікар Айболить запрошує в гості».

Давайте допоможемо вилікувати хворим звірят.


  • У лисички висока температура. (Треба пити чай з малиною або липою).

  • У вовченяти кашель. (Допоможе відвар мати- й- мачухи).

  • В зайчика поранена лапка. (Слід прикласти подорожник).

  • У ведмедика болить горло. (Слід полоскати горло відваром календули).

  • У білочки немає сил. (Допоможе відвар шипшини або глоду).

3. Вікторина «Ліки».

1) Дерево, що цвіте в липні. (Липа)

2) Рослина, що лікує 99 хвороб. (Звіробій)

3) Квітка білого кольору, з жовтим очком у середині. (Ромашка)

4) Яку рослину слід шукати при дорозі? (Подорожник)

5) Верхня частина листка гладенька і холодна, а нижня – пухнаста і тепла.



(Мати-й-мачуха)

6) Рослина, з якої варять перший весняний борщ. (Кропива)



4. Завдання друга природи.

– Дізнатися у дорослих , які лікарські рослим є у вашій домашній аптечці?



5.Поетична хвилинка.

Не слухалось мами,

Не слухалось татка.

Тому й застудилось

Мале лисенятко.

Лев-лікар говорить:

– Це в нього застуда,

Давайте малину

І липовий цвіт.

Закутайте тепло,

Щоб виступив піт.

В зеленій аптеці

Знайшлися для сина

І липовий цвіт,

І варення малини.

Тепер позбулось

Лисенятко біди

І слухає маму

І тата завжди.



Грицько Бойко

VII. Підсумок уроку.

Рефлексія. Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

Я навчилася …(розпізнавати рослини свого краю).

Я вивчив…(лікарські рослини своєї місцевості).

Я зрозуміла...(рослини треба оберігати, бо від них залежить наше життя).

Я полюбив…(природу рідного краю).

Я буду…(тепер знати, що лісові ягоди дуже корисні).

Я вчився… (відрізняти їстівні гриби від отруйних).

Я дізналася …(якими рослинами можна лікуватись).

Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб. Тільки треба розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа подарує нам здоров’я – найцінніше багатство.

Добре ми попрацювали,

Про рослини все вивчали,

За роботу по заслузі



Щиро дякую вам, друзі!


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал