Адаптація до шкільного навчання



Скачати 69.41 Kb.
Дата конвертації03.12.2016
Розмір69.41 Kb.
АДАПТАЦІЯ ДО ШКІЛЬНОГО НАВЧАННЯ

Критерієм нормальної адаптованості дитини до шкільного навчання є її позитивне ставлення до школи, розуміння пояснюваного вчителем навчального матеріалу, самостійність, здатність зосереджувати увагу при виконанні завдань, охоче виконання громадських обов'язків і доброзичливе ставлення до однокласників. Усе це засвідчує належну ефективність процесу соціально-психологічної адаптації до школи — активного пристосування дитини до класу, вчителя, свого місця у школі.

Будь - які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми, що пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності у середніх класах. Умови, які змінилися, пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості у дітей певних учбових знань, дій, навичок. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя розуміється як адаптація. Адже дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.

У 5-му класі діти переходять до нової системи навчання: «класний керівник – учителі-предметники». До того ж перехід з початкової школи у середню співпадає зі своєрідною віковою кризою – початком переходу від дитинства, що є досить стабільним періодом розвитку, до молодшого підліткового віку.

Більшість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя». Адаптація у 5-му класі багато в чому схожа з адаптацією у 1-му класі.

Що викликає стрес у п’ятикласників? Різкі зміни умов навчання, різноманітні та більш ускладнені вимоги, які ставлять до дітей середньої навчальної ланки, навіть зміна «статусу» старших у початковій школі на «наймолодшого» у середній – все це є досить серйозним випробуванням. У цей період діти можуть стати невпізнанними: тривога, боязкість чи, навпаки, розв’язність, надмірна метушливість, збудження охоплюють їх. У зв’язку з цим у них може знизитись працездатність, вони можуть стати забудькуватими, неорганізованими. Іноді порушуються сон, апетит.



2. Психолого-педагогічна характеристика класу. Класні керівники 5х класів.

3.Доповнення до характеристик від учителя, який викладав у початкових класах.

4.Виступи вчителів-предметників.

  • Яке загальне враження склалось у вас про цей клас: про його поведінку, ставлення до навчання, вчителів, про взаємини між учнями?

  • У чому полягають ваші основні труднощі в роботі з цим класом і в яких ситуаціях вони найбільше трапляються: на уроках, у безпосередньому спілкуванні з дітьми, під час перерви, у процесі проведення позакласних заходів тощо?

  • Чи подібний цей клас на інші класи, з якими вам доводилось мати справу у педагогічній роботі?

  • Що вам видається найдоцільнішим для подолання труднощів: налагодити регулярну роботу з батьками чи домовитись про певні заходи стосовно цього класу з боку всього педагогічного колективу, вчителів, які у ньому працюють?

  • Назвіть позитивні сторони цього класу. Які шляхи видаються вам найдоцільнішими для зміцнення та розвитку позитивних сторін?

  • Що в житті цього класу здається вам незрозумілим, незбагненним? Інакше кажучи, якої інформації про цей клас вам бракує?


5.Виступ психолога. Результати психологічних досліджень.

Про стан психолого-педагогічного забезпечення

процесу адаптації учнів 5 класу до навчання

у школі II ступеня

Протягом І семестру 2013 навчального року педагогічний колектив школи працював над вирішенням дидактичної проблеми щодо адаптації учнів 5 класу до навчання у основній школі. Для попередження можливих негативних явищ на даному етапі розвитку особистості школяра, виявлення труднощів адаптації психологічною службою школи проведено спеціальне психологічне дослідження.



Мета даного дослідження полягала у виявленні потенційної «групи ризику», тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання пов'язані із суттєвими труднощами (діти з емоційними розладами, порушеннями поведінки, зниженням рівня навчальних досягнень) через, дослідження таких адаптаційних процесів:

Психологічний супровід
Адаптація п’ятикласників здійснюється за наступними напрямками:

1. Психодіагностика

2. Корекційно-відновлювальна та розвивальна робота.

3. Консультаційна робота (консультування батьків, педагогів, учнів за результатами діагностики, за запитом).

4. Психологічна просвіта (батьківські збори, психолого-педагогічний консиліум, години спілкування тощо)

Перед нами ставились наступні завдання

вивчити характер адаптації п'ятикласників до навчання в школі другого ступеня;


• особливості функціонування дитячих колективів (соціометричний статус учнів), моделювання динаміки      розвитку класів;
• визначення мотивів учбової діяльності;
• визначення рівня тривожності;
• аналіз отриманих результатів;
• опрацювання висновків та рекомендацій

Для цього використовувались наступні методики

  • Тест на визначення рівня самооцінки;

  • Методика: Діагностика мотивації школяра до навчання в школі Орлова;

  • «Соціометрія» (О.Киричук, Ю.Гільбух);

  • Тест шкільної тривожності (Філіпс);

  • Бесіда з учнями про їх адаптацію до навчання

Самооцінка – оцінка особистістю самої себе, своїх фізичних можливостей, власних якостей, своєї гідності та своїх недоліків,й можливість визначити своє місця серед інших людей, також це ступінь сприйняття себе хорошим, компетентним, гідним поваги. Самооцінка є важливим регулятором поведінки людини, від нього залежать стосунки з оточуючими, критичність і вимогливість себе, ставлення до своїх успіхам і невдач.

Рекомендації щодо формування в учнів адекватної самооцінки

  • Створити умови для спілкування дітей у мікрогрупах (виконання спільної діяльності дітьми з низькою самооцінкою та адекватною)

  • Розробити систему заохочень і нагород за наявні та можливі успіхи («альбом успіхів)

  • Включення дитини в роботу різних гуртків (за інтересами)

Рекомендації щодо зниження тривожності

  • Не потрібно загострювати увагу на невротичних рухах, що видають внутрішню тривожність, це призведе до ще більшої емоційній нестабільності та невпевненості

  • Треба допомогти дитині розслабитися, наприклад, задати інше запитання

  • Опитування таких учнів потрібно починати в середині уроку

Підтримуйте візуальний контакт з дитиною
6. Виступ соціального педагога. Результати досліджень.

Для цього використовувались наступні методики:



  • «Я переживаю в школі»

  • «Ставлення до навчальних предметів»

  • «Риси ідеального вчителя»

  • «Автономність-залежність особистості у навчальній діяльності»


Розминка
Я вам зараз зачитаю сенкани дітей про вчителя.

УЧИТЕЛЬ


ДОБРИЙ, МУДРИЙ

НАВЧАЄ, ВИХОВУЄ, ЛЮБИТЬ

УЧИТЬ І ВИХОВУЄ ВСІХ НАС

МІЙ ДРУГ


Для цього використовувались наступні методики:

УЧИТЕЛЬ


ЛЮБИМИЙ, ЦІКАВИЙ

РОЗПОВІДАЄ, ОПИТУЄ,ПОВЧАЄ

ЗАВЖДИ ВИПРАВЛЯЄ НАШІ ПОМИЛКИ

МУДРІСТЬ
УЧИТЕЛЬ

РОЗУМНИЙ,ЧЕСНИЙ

ПИШЕ, ЧИТАЄ, РАХУЄ

РАДІЄ УСПІХАМ, ПЕРЕЖИВАЄ НЕВДАЧАМ

НАЙКРАЩА ЛЮДИНА У СВІТІ!


Я пропоную кожній групі на знак закінчення роботи скласти свій сенкан про учня-п'ятикласника очами учня 5-го класу (поставити себе на місце учня).
І група уявить себе відмінником,

ІІ - учнем, який вчиться на достатньому рівні,

ІІІ - проблемною дитиною.

Нагадую, що сенкан - вірш, у якому п'ять неримованих рядків.


Хто? П'ЯТИКЛАСНИК

Який? ..., ...

Що робить? ..., ... , ...

Речення? ... ... ... ...



Синонім до першого слова ...
Групи складають і зачитують сенкани.

Рекомендації 

  1. 2.Врахувати рівні розвитку загальних розумових здібностей, процесів пізнавальної діяльності, характерологічні особливості 5-класників у НВП, сприяти позитивній динаміці розвитку. Проводять педагоги впродовж навчального року.

  2. 3.Організувати розвивальні заняття «груп ризику» 5-класників. Проводить соціальний педагог. Протягом ІІ семестру.

  3. 4.Організувати повторне діагностичне дослідження змін в адаптаційному процесі, провести якісний аналіз отриманих результатів. Практичний психолог, соціальний педагог. Лютий.

  4. 5.Звертати увагу на дітей, які виховуються у неповних сім’ях . Проводять класний керівник,соціальний педагог . Постійно.

  5. 6.Під час НВП та на уроках фізичної культури, під час позаурочних, позашкільних заходів, враховувати стан здоров’я школярів. Проводять класний керівник та педагоги. Постійно.

  6. 7.Бібліотекарю, педагогам розвивати читацькі інтереси 5-класників. Проводить бібліотекар. Постійно.

  7. 8.Заступнику директора з НВР – аналізувати перевірені зошити класні журнали, відвідувати класні години й уроки для відстеження завантаженості учнів, урахувати особливості адаптаційного процесу, відстежити взаємодію вчителів та учнів з урахуванням рекомендацій.

  8. 9.Класному керівнику та практичному психологу розробити заходи всебічного вивчення кожної дитини та соціально-психологічного патронату учнів 5-го класу.

  9. 10.Класному керівнику – проводити відповідальні класні години для покращення неформальних стосунків між дітьми з використанням активних форм роботи.

 

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал