5 клас. Ернест Сетон Томпсон натхненний співець природи. !Лобо володар Курумпо. Історія створення твору



Скачати 124.24 Kb.
Дата конвертації20.02.2017
Розмір124.24 Kb.
5 клас. Ернест Сетон – Томпсон – натхненний співець природи. !Лобо – володар Курумпо». Історія створення твору.

МЕТА: ознайомити учнів із творчістю канадського письменника Е. Сетона-Томпсона, удосконалювати навички аналізу прозового твору; розвивати вміння логічно мислити, висловлювати власну думку щодо прочитаного, робити висновки; виховувати високі моральні якості школярів.

Пізнаєш природу – пізнаєш себе.

Г.Сковорода.




ХІД УРОКУ:

І.Мотивація навчальної діяльності.

1.Слово вчителя:

Природа — світ краси і правди, які щоразу по-новому відкриває кожна людина для себе. Говорять, що природа – наша мати. Вона дає людині все необхідне для життя. Що може бути кращим за тепле сонце, величні гори, грайливе море, квітучі дерева навесні, спів птахів? Світ природи багатий і різноманітний.

Адже краса природи безмежна, вона здатна наділяти людину таємничою силою, що западає в душу і робить її безсмертною. А людина — це невіддільна частина природи, без неї їй не прожити.

Сьогодні ми розпочинаємо знайомство з творчістю канадського письменника, про якого можна сказати: «Він бачив природу очима, розумів її та відчував серцем»- Сетон-Томпсон.



ІI. Оголошення теми, мети, завдань уроку. (Про взаєморозуміння людини та природи)
1. Слово вчителя. Великим знавцем природи був канадський письменник Е. Сетон-Томпсон. Сам він англійського походження, зоолог за професією, і тому один із перших у літературі змалював життя тварин.

2. Гра «Мікрофон»:

- Роки життя Е. Сетона-Томпсона? (1860 – 1946)

- Чим з дитинства захоплювався Томпсон? (Любив природу, ліс, птахів і звірів).

- Ким мріяв стати Томпсон? (Натуралістом).

- Чому батько вирішив відправити вчитися хлопчика на художника? (Тому що з раннього віку в нього з’явився ще один талант – художника).

-Томпсон стає натуралістом і починає писати власні літературні твори, отже в ньому проявився ще один талант, талант кого? (Письменника).

- Як називалася перша книга письменника? («Тварини, яких я знав»)

- Е. Томпсон написав багато оповідань про звірів? А що таке оповідання? Назвіть найбільш характерні ознаки оповідання. (Невеликий прозовий твір, заснований на певному епізоді з життя одного персонажа (іноді кількох), небагато дійових осіб, дії розгортаються в певному місці, в обмеженому проміжку часі).

- Томпсон пише наукові праці. Чим був нагороджений Томпсон за свої наукові праці? (Золотою медаллю “Еліот”).

- Що таке “Червона книга”?



3. Гра «Інтерв’ю з письменником» (вчитель – журналіст, учні – автор)
Журналіст. Раніше в художній літературі , в казках, міфах, байках розповідали про тварин в алегоричній формі. То скажіть, будь ласка, як ви описували тварин у своїх творах?
Е. Сетон-Томпсон.Своїми творами я повідав людям про справжнє життя звірів, про їхні звички, життя та поведінку.

Журналіст. Які тварини були героями ваших творів?

Автор. Головними героями моїх оповідань є звірі та птахи. Це вовк, ведмідь, олень, собака, голубка, лисиця та багато інших.
Журналіст. Шановний, а яким ви зображували тваринний світ: фантастичним чи реальним?
Е. Сетон-Томпсон.На відміну від казкарів і байкарів, я нічого не вигадував, однак описував тваринний світ у такій захоплюючій формі, так цікаво й живо, що він постав перед читачем у своїй природній красі й силі.
4.Цікаві сторінки життя письменника. У своїх листах замість підпису в кінці автор малював вовчий слід або підписувався « Вовк Томпсон». ЧОМУ?

Вовки були улюбленою темою його малюнків. Цій темі він присвятив цілі полотна. Ще студентом намалював картину «Вовк спить» і переміг на конкурсі титулованих художників. У 1895р. створив полотно «Погоня». На ньому зображена зграя 12 вовків, яка женеться за російськими санями в лісі. Коли президент Теодор Рузвельт, заповзятий мисливець побачив цю картину на виставці, то вигукнув «Я ще ніколи не бачив картини, на якій так прекрасно були б зображені вовки!»Для президента особисто виготовили копію вожака зграї і подарували йому «Лобо – король вовків» (1893р.) –улюблену картину письменника .



5.Історія написання оповідання «Лобо».

Через те, що Е. Сетон-Томпсон багато працював над малюнками для анімалістичного словника, він почав утрачати зір. Лікарі порадили йому не напружувати зір щонайменше шість місяців. Тому митець на деякий час поїхав до одного зі своїх знайомих Фітца Рендольфа на ранчо в Нью-Мексико. У той час долина Курумпо вважалася найкращим тваринницьким районом у штаті. А там, де багато худоби, там багато й вовків.

Сетон-Томпсон і Рендольф разом охороняли худобу від вовків, письменник мав змогу стежити за їхніми звичками. Ватажком вовчої зграї був величезний вовк, надзвичайно розумний і сміливий. Він став прообразом головного героя оповідання «Лобо». З іспанської мови ім’я персонажа означає «вовк», а ім’я його подруги Бланки — «біла» (у Нью-Мексико говорять англійською й іспанською мовами). Оповідання ввійшло до збірки Е. Сетона-Томпсона «Тварини, яких я знав».

6. Перевірка випереджального завдання.

- чи любите ви тварин?

- які тваринки живуть у вас вдома?

-сьогодні йтиметься про вовків. Що ми знаємо про цих тварин? Якими вони постають в уяві людей ?



Повідомлення учнів.

- Упродовж століть образ вовка в різні часи і у різних народів неодноразово змінювався. Вовка вважали злим і підступним, як, наприклад, у казці «Червона Шапочка»; жадібним і жорстоким, як у байці «Вовк і ягня». Або ж , навпаки, він рятував маленьких дітей – як у давньоруській легенді про Ромула і Рема, засновників Риму, яких вигодувала вовчиця. Широко відомі також історії про дітей, які загубилися в лісі і були турботливо виховані вовками, як це описано у казці «Мауглі».

-Вовк – хижак. Довжина тіла – до 160 сантиметрів, вага – в середньому 50 кілограмів, хоча бувають і більші.. Кажуть, що вовка ноги годують. Саме так, тому що на одному місці він не більше 2-3 днів. За добу вовки пробігають до 200 кілометрів. Самець і самка створюють сім’ю раз і назавжди. Тільки загибель одного з них може примусити другого знайти собі іншу пару. Вчені вважають вовків розумними хижаками.

-У хитрощах, обережності вовк ніскільки не поступається лисиці. У більшості випадків він уміє пристосуватися до відповідних обставин , свої вчинки обдумує і вміє знайти вихід зі скрутного становища.

-Німецький натураліст Альфред Брем писав: «Вовк намагається обдурити зграю собак і не губить присутності духу, навіть, коли за ним женуться». Його зір і слух однаково добре чує не тільки слід, а й запах на великій відстані.

- Люди приписують вовкам неймовірну кровожерливість, вважають їх украй небезпечними, хоча насправді вовки дуже рідко нападають на людину, їх може примусити до цього лише голод.

-Характерна особливість вовків – звичка облизувати морди один одному вранці або після розлуки. Те саме вони із задоволенням роблять після вдалого полювання. Єдність і згуртованість зграї виявляються у момент небезпеки: дорослі вовки за допомогою хитрощів намагаються відволікти ворога від дитинчат.

7. Слово учителя. Так яким він є насправді, цей вовк? Втілення зла та жорстокості чи справжній лицар, як називає його Сетон –Томпсон?



8. Робота над змістом оповідання. Коментоване читання:

- де відбуваються події в оповіданні? - З а ч и т а т и

- хто головний герой твору? Як його описує автор? – з а ч и т а т и

- якою була зграя Лобо? – р о з к а з а т и

- якими були інші вовки? – з а ч и т а т и

- чому скотарі хотіли спекатися вовків?

- як вовки себе поводили? - Р о з к а з а т и т а п р о ч и т а т и

- чому не могли спіймати Лобо?

- чого він боявся? Про що це говорить?

- що говорить про розум та кмітливість вовків?



9. Висновки.

- чи сподобався вам твір?

- що найцікавіше було вам читати?



10. Дом. завдання: усно дати відповіді на питання, ст. 137, прочитати ІІ частину тексту, виписати в зошит опис Лобо.


Пізнаєш природу – пізнаєш себе.

Г.Сковорода.

Завершити урок я хотіла б словами ще одного відомого письменника, великого друга тварин Д.Даррелла: «Ми отримали у спадок невимовно прекрасний і різнобарвний сад, але біда в тому, що ми нікчемні садівники. Ми не подбали пор те, щоб засвоїти прості правила садівництва. Ми так відірвалися від природи, що уявили себе богами. Такий світогляд ніколи не приносив добра. На відміну від нас, тварини не владні над своїм майбутнім. У них немає членів парламенту, яких вони могли б закидати скаргами, вони не можуть оголосити страйк і зажадати кращих умов. Їхнє майбутнє, саме їхнє існування – у наших руках».Все життя бережіть природу, турбуйтесь про «братів наших менших»

В основі оповідання "Лобо" лежить випадок, який трапився з письменником у 1893 році. Фітц Рандольф, один з його знайомих, запросив Сетона-Гомпсона на свою ферму у Нью-Мексіку на полювання. Фермер запропонував досвіченому мисливцю угоду: Сетон-Томпсон мав поділитися своїм мисливським досвідом з місцевими ковбоями в обмін на шкури зпольованих хижаків. Долина Курумпо вважалась одним із найкращих тваринницьких районів у штаті. А там. де багато худоби, - багато вовків. Найвідомішим ватажком зграї там був величезний вовк, надзвичайно розумний і сильний. Сетон-Томпсон вирішив вполювати цього звіра.Історія життя Лобо, розповідь про полювання на нього і є основою сюжету оповідання.



5 клас. Сетон – Томпсон. «Лобо». Утвердження любові до всього живого . Аналіз І та ІІ розділу.

Мета: виразно читати та емоційно сприймати оповідання «Лобо» , знаходити у творі описи тварин, розкрити роль авторських спостережень у відтворенні світу природи, їх емоційне забарвлення, роль у тексті; визначити ставлення автора до тваринного світу, коментувати відповідні цитати; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її.

Ми з тобою однієї крові

Кіплінг. «Мауглі»



Якщо ти цінуєш своє життя,

пам'ятай, що й інші не менш цінують своє.

Евріпід

Я впевнений, що кожна тварина

є дорогоцінною спадщиною, яку ми

повинні віддавати на муки нашим дітям.

Е. Сетон-Томпсон


Хід уроку:

І. Повідомлення теми та мети урок.

1.Слово вчителя. Вам було прочитати 1та 2 розділи оповідання «Лобо». Перевіримо, як ви виконали завдання.

Проведемо гру « Чи уважний ти читач?»

- Де відбуваються події оповідання? (Курумпо) (зачитати опис із підручника)

- Хто є головним героєм оповідання? (Лобо) (зачитати опис вовка)

-Що означає слово «Лобо»?( іспанською мовою «вовк»)

- Що вам відомо про Лобо?(Це був великий вовк, який став вожаком зграї… зачитати.)

- Чому люди вважали Лобо наймудрішим у зграї вовків?(Тому, що це був розумний вовк, який»відчував» усі пастки й капкани та умів обходити їх (цитата)

- Як звали подругу Лобо? (Бланка)

- Що означає слово Бланка? (біла)

- Що ви можете сказати про Бланку? ( Це була красива біла вовчиця, горда й сильна – цитата)

- Як Лобо ставився до неї?(Він кохав її)

- Скільки вовків було у зграї Лобо? (5)

- Яку данину збирала вовча зграя зі скотарів? (одна корова щодня)

- До якої тварини ніколи не торкалася ватага Лобо?(до падалі)

- Чого боявся Лобо? Чому він не нападав на людей? (вогнепальної зброї, тому, що люди могли бути озброєні);

- І як же вовки розправлялися зі своїми жертвами? (Опис нападу на череду корів,);

- Яка риса характеру Лобо проявляється в цьому епізоді? (відчайдушність, безстрашність);

-Ковбой посипає телицю отрутою, але вовки відокремили й викинули геть отруєні частини, а телицю з’їли. Про що це говорить? (вони були хитрі, їх важко було обдурити).

- Як закінчилися інші спроби мисливців знищити Лобо?



2.Слово вчителя. Вовк зухвало нападав на корів навіть серед білого дня. Його завивання впізнавали мисливці серед інших вовків. Але вбити хижака чи впіймати в капкан нікому не вдавалося. Лобо завжди обходив небезпечне місце і знову обирав собі на обід ще одну кращу корову.

3.Слово вчителя. Що ми можемо сказати про Лобо на основі прочитаного?(гронування)

Лобо: володар Курумпо, свавільний, вожак зграї, гігант, розумний,нескорений свавілець, хитрий, вірний подрузі, жорстокий, зухвалий.

  • Автор наділяє своїх героїв-тварин людськими думками і почуттями. Як ви вважаєте, чому? ( Це для того,щоб показати нам, що тварина – теж людина. Цьому є безліч підтверджень. І ми все життя повинні берегти природу, турбуватися про «братів наших менших»).

4.« Акторська гра». Один із учнів повинен був скласти монолог про нашого героя та пояснити, як він зрозумів: чи важко бути вовком?

5. Висновки.

Дом. завдання:. Прочитати ІІІ частину твору, скласти по 3 питання до ІІІ ч.

5 клас. Сетон – Томпсон. «Лобо». Зображення художніх образів, їх розкриття в подіях твору.

Мета: продовжувати роботу над художнім текстом, виробляти навички виразного читання, вміння переказувати уривки тексту, виробляти навички характеристики героїв, звернути увагу на майстерність зображення автором художніх образів твору.

Я впевнений, що кожна тварина

є дорогоцінною спадщиною, яку ми

повинні віддавати на муки нашим дітям.

Е. Сетон-Томпсон


Хід уроку:

І. Повідомлення теми та мети уроку.

1. Слово вчителя. Вовк зухвало нападав на корів навіть серед білого дня. Його завивання впізнавали мисливці серед інших вовків. Але вбити хижака чи впіймати в капкан нікому не вдавалося. Лобо завжди обходив небезпечне місце і знову обирав собі на обід ще одну кращу корову.



- Що ми можемо сказати про Лобо на основі прочитаного?(гронування)

Лобо: володар Курумпо, свавільний, вожак зграї, гігант, розумний,нескорений свавілець, хитрий, вірний подрузі, жорстокий, зухвалий. – з а п и с а т и

2. Робота над ІІІ ч.:

- як автор дізнався, що у Лобо є подруга?

- на який план наштовхнула героя ця новина?

- хто потрапив в пастку? – з а ч и т а т и

- зачитайте опис Бланки

- як можна охарактеризувати ту подію, що трапилася далі з Бланкою? ( трагічна, сповнена відчаю, дуже жаляче вовчицю, життя жорстоке…) – з а ч и т а т и , ст.. 140

- як Лобо шукав Бланку, якими були ці пошуки? (дуже сміливими, відчайдушними) – ст 141,

- як вирішили спіймати Лобо?

- що підвело Лобо? Ст. 142, - з а ч и т а т и

- як опирався Лобо?

- як все це характеризує Лобо?

3. Читання вчителем сцени полонення Лобо, ст. 143

- чому Лобо нічого не їв та не пив?

- чому він більше нікого зі своїх не кликав?

4. Висновок. Читання останніх абзаців твору, ст. 144:

- чому загинув Лобо?



- які почуття викликає вовк у вас?
Дом. завдання: виписати з тексту приклади, як автор називає Лобо, запитання та завдання на ст. 144 - 145

Якщо ти цінуєш своє життя,

пам'ятай, що й інші не менш цінують своє.
Евріпід

Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©divovo.in.ua 2017
звернутися до адміністрації

войти | регистрация
    Головна сторінка


загрузить материал